Sivu 1/1
F1 uusi pistelasku
Lähetetty: 17.03.2009 16:13
Kirjoittaja AN_
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.s ... /03/838592
No huh huh
Toivottavasti FIA ei linjaa samanlaista laskentatapaa rallin puolelle... saattas olla tappoisku koko sarjalle jos "joku ranskalainen" varmistaisi maailmanmestaruuden kauden puolivälissä...
- AN
Lähetetty: 17.03.2009 16:31
Kirjoittaja CorollaWRC
Mielestäni FOTAn ehdotus 12-9-6-5-4-3-2-1 olis ollut parempi. Voiton merkitys olisi korostunut vähän, mutta ei liikaa. Kilpailu voitosta on kovempaa, mutta muut sijat ovat kärjen jätkille lähes sama. No, katsotaan ennen kuin haukutaan...
Lähetetty: 17.03.2009 19:36
Kirjoittaja ainavääräpaikka
CorollaWRC kirjoitti:Mielestäni FOTAn ehdotus 12-9-6-5-4-3-2-1 olis ollut parempi. Voiton merkitys olisi korostunut vähän, mutta ei liikaa. Kilpailu voitosta on kovempaa, mutta muut sijat ovat kärjen jätkille lähes sama. No, katsotaan ennen kuin haukutaan...
Samoilla linjoilla myös minä. 12-9-6 olisi ollut parempi kuin mitalisysteemi. Voittojen tavoitteleminen tulee olemaan raakaa puuhaa, kun otetaan huomioon esim. moottoreiden kestävyyttä ym. ym. koskevat rajoittavat säännöt. Mielestäni Kubican viime kautinen "takapiruilu" vain yhdellä voitolla, teki hyvää lajille.
Mutta paha sanoa enempää, ennen kuin valot sammuu...
Lähetetty: 17.03.2009 20:23
Kirjoittaja J_Mantyla
Omasta mielestäni täysin oikea veto. Jos aikoo voittaa mestaruuden on voitettava kisoja, eikä voi taktikoida varmoja pisteitä. Ralliin tuota ei voi tuoda, ennen kuin Loeb päättää siirtyä muihin lajeihin kiusaamaan kanssakilpailijoitaan. Maailmanmestarin tulee olla porukan nopein.
Lähetetty: 17.03.2009 20:43
Kirjoittaja marko333
Jaahas kylläpä on ... aika-ajon viimeinen osiokin pitäisi muuttaa kun nyt molemmat tiimikaverit ei ole samanpainoisilla autoilla kun täytyy kisabensat tankissa olla. tasavertaisuus kunniaan

Lähetetty: 18.03.2009 21:41
Kirjoittaja udo
Eikös muutama vuosi takaperin laskukaava ollu 10, 6, 5, 4, jne. Sitten FIA yritti estää Shumin ylivoimaa muuttamalla laskentakaavan nykyiselleen. Tulos? Kaikki alko varmisteleen kun virheisiin ei varaa ja Shumi voitti edelleen

Joku suomalainen rallin puolelella taisi tosin menettää mestaruuden pistelaskupelleilyn seurauksena.
Lähetetty: 18.03.2009 22:06
Kirjoittaja toniol
Omasta mielestä se FOTA:n ehdotus oli paljon parempi, toki tämä "bööni"-tapa pistää ajamaan voitosta ehkä enemmän kun "voitot lasketaan", mutta entäs jos alkaa näyttämään sille että mestaruus alkaa olemaan selvä kauden puolessa välissä, mihin katoaa mielenkiinto suurelta yleisöltä?
Onko hieman outo tilanne kun maailmanmestarilla on pisteitä 90 ja toiseksi tulleella sitten enemmän?
Kun voitot lasketaan niin ajotapa varmaan muuttuu "tulos tai ulos"-tyyppiseksi, ei kai tuolla tasolla kukaan mestaruudesta ajava kuski oikeasti lähde ajamaan siitä että sijoittuu MM-taulukossa toiseksi tai kolmanneksi, eiköhän se ole niin että jos et ole mestari niin on sama oletko toinen vai viides jos puhutaan todellisista mestariehdokkaista.
Mielenkiintoiset on kuviot..saas nähdä miten homma toimii vai vieläkö asiat hämmenetään kertaalleen uusiin puihin kuten F1-piireissä näyttää olleen tapana..hirveetä säätämistä noiden sääntöjen kanssa lähes jatkuvasti...ja sitten siihen päälle vielä KERS. (säästöjä pitäisi saada, mutta laitetaampa insinöörit virittämään KERS-järjestelmää, se on varmaan melko ilmaista puuhaa F1-piireissä

)
Böönille ois vielä idea joka hämmentäis vielä Formuloita:
pisteet kisoista: 12-9-6-5-4-3-2-1
kauden jälkeen eniten voittoja: +10 pistettä
kauden jälkeen eniten paaluja: +5 pistettä
kauden jälkeen eniten nopeimpia kierroksia: +5 pistettä

Lähetetty: 19.03.2009 14:11
Kirjoittaja Unto
Mielestäni paras ratkaisu olisi vanha kunnon 20p-> alaspäin 10s. sain vielä pojon... jos pääsee maaliin!
Tää tuleva systeemi tekee yksittäisen kilpailun mielenkiintoiseksi, kauden ekalla poliskolla, mut muuten kokonaisuuden kannalta... mielestäni arveluttava ratkaisu.
Lähetetty: 19.03.2009 16:20
Kirjoittaja hepe75
voittoa pitäisi arvostaa reilusti enemmän kuin muita sioituksia...
1. 20p
2. 10p
3. 8p
4. 5p
5. 4p
6. 3p
7. 2p
8. 1p
paalu 1p
nopein kierros 1p
eniten johto kierroksia 1p
Lähetetty: 19.03.2009 17:19
Kirjoittaja udo
hepe75 kirjoitti:voittoa pitäisi arvostaa reilusti enemmän kuin muita sioituksia...
1. 20p
2. 10p
3. 8p
4. 5p
5. 4p
6. 3p
7. 2p
8. 1p
paalu 1p
nopein kierros 1p
eniten johto kierroksia 1p
Tämä olis hyvännäkönen kaava, noita lisäpisteitä vois jakaa enempikin esim paalu 2p. Vois pikkutallit panostaa lisäpistehankintoihin kun kisas ei kuitenkaan pärjää.
Lähetetty: 20.03.2009 20:05
Kirjoittaja 1403
Lähetetty: 20.03.2009 20:15
Kirjoittaja toniol
Huh,huh mitä leipomista
Oiskohan TAAS kannattanut kysyä talleilta kanta tuolle uudistukselle ennen kuin se julkaistiin suurelle yleisölle, nyt kun tallit ärähtivät niin aletaan pyörtämään päätöksiä.
"-
Jos formula 1- tallit eivät ole samaa mieltä uudesta systeemistä, sen käyttöönotto voidaan siirtää kaudeksi 2010, FIA tiedotti."
Lähetetty: 20.03.2009 20:37
Kirjoittaja Nikey
Jepjep. Homma taitaa tosiaan mennä kuten joku sanoi motorsportforums.com:n keskusteluissa: FIA (=Bernie) päättää jotain, jonka jälkeen muut huomauttavat kuinka älyttömiä päätökset ovat, ja vasta silloin hommia aletaan miettiä. Mikä siinä on, ettei voida sopia, että päätetään (sijoita tähän sopiva päivämäärä) kuinka hommat hoidetaan pitemmällä tähtäimellä ja sovitaan mahdollisista tulevaa kautta koskevista hienosäädöistä (sama myös rallissa). Kaikki ehdotukset olisi valmisteltu huolella kyseiseen päivämäärään mennessä ja niistä olisi informoitu myös sisäpiirin ulkopuolisia (ja tällöin saatu palautteena uusia näkökulmia). Päätökset tehtäisiin sen palaverin aikana eikä niitä käytännössä enää näpelöitäisi.
Jos minulla olisi tällä hetkellä joku pari sataa miljoonaa ylimääräistä oman tallin perustamiseen, odottaisin kyllä Bernien kuukahtamista ja katsoisin tilannetta vasta sitten. Rallipuolella on siinä mielessä huonompi tilanne, että scene on aivan yhtä sekaisin, mutta samanlaista takaporttia "uuteen parempaan aikaan" ei ole näköpiirissä. Vai uskooko joku oikeasti, että vuoteen 2013 ajetaan noilla säännöillä, jotka nyt on julkistettu?sori offtopic