Sivu 1/4

Oulun uusi moottoriurheilualue

Lähetetty: 10.04.2009 02:12
Kirjoittaja Etuveto
Kun oli juttu uudesta rata-alueesta pisti silmään että onkohan ratojen profiileita miettinyt kukaan muu kuin arkkitehti jolla ei ole nähtävästi mitään kokemusta edes katsojan roolissa kyseisistä lajeista joihin ratoja tullaan käyttämään.
Jos kuvan mukaisia ratoja tehdään ,niin ei hyvältä näytä.
Nyt on nimittäin ennen rahojen ja töiden haaskaamista syytä miettiä oikein porukalla mitä tehdään ettei tarvitse ekakisojen jälkeen ihmetellä kun tuli tehtyä " sutta" kun samalla vaivalla olis saanut heti hyvääkin.
Esimerkkinä vaan kun F 1 Ratojakin muutetaan kokoajan mielenkiinnon ylläpitämiseksi, niin sielläkin on jo vihdoin herätty paneutumaan asiaan.
Pahin virhe näytti olevan harpilla tehdyt ylipitkät tasasäteiset kaarteet.

Nyt kommentteja kiireesti ettei tartte myöhemmen katua.

Lähetetty: 10.04.2009 09:31
Kirjoittaja toniol
Oisko kyse luonnoksesta jonka arkkitehti on väsännyt, sitten varsinaisen suunnittelun alkaessa mukaan otetaan Suomen "Herman Tilke". Toivottavasti arkkitehti ei todellakaan suunnittele rataprofiilia :lol: jos ei tiedä radoista mitään.

Lähetetty: 10.04.2009 09:48
Kirjoittaja mrgallop
Myös te olette saaneet vaikuttaa suunnitelmiin omien seurojenne yhteyshenkilön kautta (joka seurastahan on ratatoimikuntaan valittu vuosittain edustajat!)... mm. ratojahan puitiin syksyn aikana. Voi olla, että kuvat eivät muutenkaan aina suoraan kerro käytännön totuutta! Lisätietoja kannattaa kysellä OuluZonen valitulta vetäjältä: http://www.ouluzone.fi/yhteys.html ja myös "Iinatin ratatoimikunnan" kokoukset ovat tietolähteesi, kyselet vain oman seurasi edustajalta.

Lähetetty: 10.04.2009 09:53
Kirjoittaja toniol
mrgallop kirjoitti: ..mm. ratojahan puitiin syksyn aikana. Voi olla, että kuvat eivät muutenkaan aina suoraan kerro käytännön totuutta! ...
Jep, eli jossakin julkaistussa kuvassa oleva rataprofiili voi olla vain pikainen luonnos tyyliin "tähän se rata tulee" ja siihen on pikaisesti piirretty vaan jotain. Hyvä siitä tulee ja mukava että näitä moottorirata hankkeita ylipäätään on.

Rataprofiilit

Lähetetty: 10.04.2009 13:47
Kirjoittaja fordesko
Rataprofiileja on miettinyt muutkin kun pelkästään arkkitehdit. Varmaan kaikki vinkit ovat tervetulleita ja kannattaa kertoa ne kaikki Jarmo Pekkalalle, joka tätä ratahanketta vetää. Karting radan suunnittelu on käsittääkseni jo aika pitkällä ja moottoriradasta ei ole tarkoitus tehdä mitään mikkihiiri rataa.

Monet odottavat paljon tästä hankkeesta, joten kaikki aktiivisesti mukaan!

Lähetetty: 10.04.2009 23:59
Kirjoittaja Etuveto
Kuulostaa hyvältä että eräs tärkeä asia on tiedostettu, nimittäin katsojille pitää olla mielenkiintoista katsottavaa jotta heistä saadaan perus asiakkaat jotka mainostavat hyviä kisoja itse lähipiireissä.
Jos tämä ei toteudu on melkoisia temppuja tehtävä että saadaan yleisö liikkeelle uudestaan kun ekakerralla ei ollut mitään jänskättävää.
Joten eiköhän pidetä sellainen NETTIRAATI jossa käydään läpi ensin suomalaisten ratojen herkulliset paikat, joissa nähdään kilpailun ratkaisuja.
Sitten kun on saatu eri ratojen parhaat paikat selville kootaan ne ja yritetään sovittaa tähän uuteen ratakokonaisuuteen.
Meidän pitäisi mennä rata johdonmukaisesti lähdöstä maaliin mutka kerrallaan läpi.
Ehdoitan että ensimmäinen kaarre lähdönjälkeen otetaan esim. Jurvan Botniaringiltä, syy miksi. SE on kallistettu niin että lähtöpaikalla ei ole suurta merkitystä ja ulkoradalla voi ajaa käytännössä kaarteen jopa nopeammin.
Tähän saa sitten antaa kommentteja ja muita vaihtoehtoja jotka puidaan yhdessä lävitse, kun tällälailla hoidetaan se Assurata lävitse on suunittelijan HELPPO toteuttaa ehdotus ja silloin tulee ainakin enemmistölle mieluinen rata jossa on niitä taistelu tilanteita joita tullaan kisoihin katsomaan.
Ralli Crossi rata käydään samoilla ajatuksilla läpi niin ei tarvitse jälkeen päin enään korjailla, niin kuin nyt tehdään että saadaan edes jotain kehitystä niihinkin.
Ennakkoon tiedän että tää ei onnistu kunnolla koska kuljettajissa on paljon pelkillä huipputehoilla ajavia, joilla ei ole radalla ajolinjojen käytöstä mitään hajua.
Mutta nyt pitää saada myös ne taiturit esiin jotka eivät ylivoimaisilla peleillä kierrä pelkkää sisäkaarretta kokoajan , vaan käyttävät kokoradan leveyden hyväkseen.
:roll: :lol:

Lähetetty: 11.04.2009 07:10
Kirjoittaja tallitonttu
nyt on etuvedolla hieno mahdollisuus tuoda julkisuuteen oma mielipiteensä hyvästä rata profiilista.ei muutakuin piirustusta esiin soraradasta ja asfalttiradasta.nythän sillä voisi olla jopa vaikutusta.
itse olen mielipiteeni kertonut jo aikoja sitten ratatoimikunnalle.eli mallia ottamaan ulkomaisista hyvistä radoista.jos siellä radan paikalla on kerta korkeus eroja niin ne pitäisi ehdottomasti hyödyntää.jne.jne.

Lähetetty: 11.04.2009 08:55
Kirjoittaja mrgallop
Kuulostaa hyvältä nämä jutut, että ideoidaan, muttakun... ne ideoinnit piti olla jo viime syksynä, jolloin suunnittelijan kanssa on tehty korjauksia ratoihin harrastajien kootuista ideoista.
Mutta kuten on jo mainittu, niin kannattaa aina ottaa esille ja olla äänessä jos haluaa/huomaa jotain ja ilmoittaa siitä vaikka Pekkalalle ja hän sitten hoitaa asiaa oikeaan suuntaa.

Lähetetty: 11.04.2009 09:18
Kirjoittaja RossRauni
"Mitä useampi kokki, sitä huonompi soppa" pitää tässäkin asiassa paikkansa. Jos miljoonaprojektilla ei ole kykyä hankkia asiantuntevia suunnittelijoita, jotka tekevät radoista kokonaisratkaisuja, on parempi unohtaa koko juttu.
Mikä sopii Pololle, ei sovi div1-autolle. Kotimaiset" suunnittelijat" omaisisivat valitettavasti lähinnä tämän Polo-vaihtoehdon, joka ei varmasti olisi ennustetun suuren yleisön mieleen.

Jokkiksen kyläradat on tehty aiemmin esitetyllä tavalla ja sen kyllä huomaa!

nimim. "Itsekkin yhden JM/RC-radan suunnittelussa mukana ollut". Toiset kehuu, toiset haukkuu sitäkin...

Lähetetty: 11.04.2009 15:28
Kirjoittaja Etuveto
Ei hyvältä näytä asenteet siitä että useista radoista kerättäsiin ne mansikat eli hyvät ominaisuudet.
On se vaan uskomatonta että ei hyväksi todettuja ratkasuja voisi käyttää tässä vaiheessa.
Niin nyt taas näyttää siltä että ollaan tekemässä perus virheet mitä on tehty kautta aikojen kun on totuttu, että ei sitä kuitenkaan tälle kilpailija porukalle kannata tehdä hyvää.
Nyt on kuitenkin senverta iso rojekti menossa ettei kannattais sössiä sitä.
Kysymys ei ole siitä että pitäisi tehdä älyttömiä massan siirtoja vaan ratoja
monipuolisuudesta.
Yksitoikkoisia ratoja on eurooppa jo täynnä, miksi tehdä niitä vielä lisää ?
Pahin mikä odottaa edessä on yleisön käyttäytyminen, tässä jos epäonnistutaan ei saada sitäkään porukkaa maksumiehiksi.
Onko asia silloin eri kun rahat tulee ulkopuolelta, niin ei sillä sitten vissiin oo mitään väliä mikä se lopputulos on. :roll:
PS. Missä nettiosoitteessa voi tutustua suunnitelmaan tarkemmin, vai onko se vielä salaisuus joka nähdään sitten liian myöhään. :?:

Lähetetty: 11.04.2009 16:13
Kirjoittaja mrgallop
Etuveto kirjoitti:Ei hyvältä näytä asenteet siitä että useista radoista kerättäsiin ne mansikat eli hyvät ominaisuudet.
On se vaan uskomatonta että ei hyväksi todettuja ratkasuja voisi käyttää tässä vaiheessa.
Niin nyt taas näyttää siltä että ollaan tekemässä perus virheet mitä on tehty kautta aikojen kun on totuttu, että ei sitä kuitenkaan tälle kilpailija porukalle kannata tehdä hyvää.

PS. Missä nettiosoitteessa voi tutustua suunnitelmaan tarkemmin, vai onko se vielä salaisuus joka nähdään sitten liian myöhään. :?:
Kuten on jo yllä mainittu: ei pidä paikkaansa tuo etteikö hyväksi todettuja ratkasuja voisi käyttää hyväksi, on jo käytetty ja tullaan käyttämäänkin, ja em. asiakin on ohittanut tämän vaiheen viime syksynä.. Niin se on että harrastajat "herää" sitten kun ei enää auta... Paitsi nyt varmaan kannattaa tosiaan aukasta sitä suuta ja sekinhän on yllä mainittu pariin kertaan kenelle ja myös sieltähän ne OZ:n sivutkin sitten jo löytyy!!!!

Lähetetty: 11.04.2009 16:41
Kirjoittaja Etuveto
Sattumalta löysin kouvolaan suunnitellun ISON RATAHANKEEN ratakuvan , siinä on todella ajateltu asioita loppuun asti.
Rata profiili on huippuluokkaa :lol: ,tuntuu olevan ammatilaisten suunnittelema jossa on kaikille jotain, siis todella hyvä :lol: .
Näin meidän kesken voin suositella ehdottomasti että näitä kaarrekuvia kopsattaisiin käytännössä suoraan sinne Ouluun.
Maasto saattaa antaa vielä hyvän lisämausteen asiaan siellä teillä päin.
Ihan oikeesti kerrankin on tehty jotain paremmin kuin maailmalla. :lol: :lol:

Lähetetty: 11.04.2009 17:24
Kirjoittaja toniol
Siis kyse varmaan tästä hankkeesta:
http://www.mpmaailma.fi/images/4175_08- ... a_0412.jpg

Lähetetty: 12.04.2009 12:20
Kirjoittaja Etuveto
Sorry nyt pitää vähän vetää takaisin kehuja kun oli näköjään ,joku päässyt säätämään taas mutkien muotuja huonompaan suuntaan mitä oli siinä alkuperäisessä suunnitelmassa.
Sen oli nimittäin suunnitellut joukko maailman mestareita joilla on AJOKOKEMUSTA erilaisista radoista.
Pää arkkitehti näkyi olleen Rata-ajon 15-kertainen MAAILMANMESTARI Giacomo Agostini ja muut kokeneet mestari kuljettajat.
Juttu löytyy Cooklesta haulla UUSI MOOTTORIRATA ETELÄ-SUOMEEN.
Nähtävästi Kouvolan Sanomien toimittajan (Timo Ranta) tekemänä.
Sillä profiililla radalla on KYMMENEN OHITUSPAIKKAA , mutta nyt tässä viimeisessä versiossa joka on tehty enemmän yhteskäyttöä varten niitä on enään ehkä 7 kpl vaikka rata on ainakin vajaan kilometrin pidempi.
On se vaan vaikea aihe näillä säätäjillä ymmärtää että, tasaisella säteellä ei saisi tehdä pitkiä mutkia. 8O
Koska samalla säteellä ajettaessa ei ole kuin YKSIAJOLINJA :evil: :evil:
Sama asia koskee myös RALLI GROSS Ratoja , ei yleisö tule katsomaan peräkkäin ajoa. Tässä ei ole kysymys kustannuksista muuten kuin siinä mielessä , että hiekalla olevat tasasäteiset mutkat ei tule KOSKAAN KESTÄMÄÄN vaan ne pettää jokaradalla ja niitä joudutaan yleensä korjaamaan kesken kisan.
Sen tähden pitkä kaarre PITÄÄ tehdä kaksi osaiseksi ja keskelle suoranpätkä.

PS.Kysyn vaan kenen ETU on tässä mielessä tehdä (tietoisesti )sutta tarkoituksella. :?: :?:

Lähetetty: 12.04.2009 12:52
Kirjoittaja RossRauni
Kannattaisi rauhoittua. Toniol'n versiosta puuttui Rallicross-rata (todellakin c:llä!). On vain hahmotelia siitä, miten radat Iittiin (ei siis Kouvolaan!) varatulle alueelle mahtuvat.
Onneksi Tamminen lähti golffaamaan! :wink:
Niin ja Agostini oli huippukuski 60-luvulla sen aikaisilla pyörillä. Ei kai rataa historic-radaksi tehdä? :twisted: