Sivu 1/2

Halpa merkkiluokka

Lähetetty: 07.12.2004 17:07
Kirjoittaja sps1
Eikös joskus muinoin ajettu Lada Sport merkkiluokkaa 1200 L korisilla ladoilla? Ei muuta kuin herätetään se takaisin henkiin niin eiköhän ole aika edullista harrastamista :lol: :lol:
Siellä vois jopa Togliatin auto tehdas innostua ja alkaa valmistaa uusia Lähetystö mallin koreja 8)

Lähetetty: 07.12.2004 17:52
Kirjoittaja Mopoilija
Sitä yritin tonne edelliseen keskusteluun tästä aiheesta sanoa. Ja sille joka väittää että ladat eivät kulje katsokoon unkarin poikien menoa!

Lähetetty: 07.12.2004 18:01
Kirjoittaja ariwalk
Millonkohan saadaan ensimmäiset laadokat historiikkii..?

Lähetetty: 07.12.2004 18:06
Kirjoittaja ladafani
Vihdoinkin KANNATAN tuota ehdottomasti,vanhaa kunnon sladia ja kunnon (idän)menoa.Muistan Jukka Perin ryhmäpelin oli varmaan suomen tehokkain lada,missähän nyt lienee ??????

Lähetetty: 07.12.2004 20:26
Kirjoittaja pete1
Tuossa olisi kyllä järkeä, mutta moniko suostuu Ladalla vielä ajamaan :roll: .Mites olisi merkkiluokka esim. Toyota Starlet 1300(4k) ja säännöt erittäin rajallisiksi, max 1300cc, ruiskut kielletty, kuten myös säiliö alustat, suorakytkennät kielletty (välitetty loota), omat jarrut yms. Olisi erittäin halpa auto ja paljon nopeampi, kuin 1300 Lada ja takavetoinen kuten ladakin. Luulisin että tuollaisen auton tekee alle 5000eurolla!

Lähetetty: 08.12.2004 00:07
Kirjoittaja Unto
Ei suomeen saada halpaa harraste luokkaa! Johtuen pelkästään siittä että harrastajia on liika vähän! Vielä kun F.ryhmän asema on suomalaisten harrastajien keskuudessa niin vahava, että kaikki kynnelle kykenevät rallaajat haluavat ajaa F.n vapailla säännöillä rakennetulla autolla. Vaikkakin se oma Eskortin nahjus ei ole kilpailu kykyinen, on sillä kiva päristellä.

Uusia luokkia on varmasti kiva keksiä ja niillä on mukava spekuloida, mutta kuinka moni todellisuudessa vaihtaisi kilpailukyvyttömän "välikoppa eskonsa" vaikkapa volvo orginal tyyppiseen kilpuriin pelkästään sen takia että kalusto on tasaväkisempää? (eli vakiompaa = vähemmän kilpa-auto)

Jos luokka perustettaisiin sitä silmälläpitäen että rallin aloittamis kynnys madaltuisi olisi luokka hyvin vähä autoinen. Koska kaikki joilla olisi rahaa ajaisi F tai n ryhmässä sekä ne joilla ei olisi rahaa tuskin ajaisi mitään (muuta kuin nurmikkoa kesäisin)
Jos keksittäisiin mahdollisimman halpa harraste luokka Esim Lada trophy, säännöin määräätään tehot 100hv alustaksi nopsan pumppu ja renkaiksi kuviottomat gleeberit. (esimerkki on hieman kärjistetty) Tästä huolimatta turvallisuus varusteet (pakolliset) aiheuttavat sen että harrastuksen hinta kohoaa monille liika suureksi eikä ralliautoilua voi tämän jälkeenkään kutsua edulliseksi.
lopuksi väitän vielä että sillä rahalla millä ajaa läpi ruotsin Volvo orginal cuipin ajaa suomen F.cupissa aikas hyvällä kalustolla!

Lähetetty: 08.12.2004 09:48
Kirjoittaja Matsku
Tuo toyota luokka olis vallan mainio, corollat ja starletit alle 1300cc ja kisa olisi kovaa, sitten jos haluaa niin ainahan voi siirtyä kohtuukustannuksin vaikka pikku f luokkaan 5k avulla!
Uskotko Unto todella että halpis luokkaan ei olisi tulijoita? Penkalta aika moni olisi valmis lähtemään halpisluokkaan missä kalusto olisi TASAVÄKISTÄ, itse ainakin luulen niin!
Itseasiassa luulen että voisi jopa jokunen nykyisistäkin F kuskeista pitää ajotuntumaa ja tiesilmää yllä kun vaan halvalla voisi kisoja kiertää...
Ja ei kaikkia todellakaan ajaminen F ryhmässä kiinnosta, tai no miks ei jos olis luokka jako alle 1300...

Lähetetty: 08.12.2004 09:48
Kirjoittaja Vieras
Unto kirjoitti:Ei suomeen saada halpaa harraste luokkaa! Johtuen pelkästään siittä että harrastajia on liika vähän! Vielä kun F.ryhmän asema on suomalaisten harrastajien keskuudessa niin vahava, että kaikki kynnelle kykenevät rallaajat haluavat ajaa F.n vapailla säännöillä rakennetulla autolla. Vaikkakin se oma Eskortin nahjus ei ole kilpailu kykyinen, on sillä kiva päristellä.

Uusia luokkia on varmasti kiva keksiä ja niillä on mukava spekuloida, mutta kuinka moni todellisuudessa vaihtaisi kilpailukyvyttömän "välikoppa eskonsa" vaikkapa volvo orginal tyyppiseen kilpuriin pelkästään sen takia että kalusto on tasaväkisempää? (eli vakiompaa = vähemmän kilpa-auto)

Jos luokka perustettaisiin sitä silmälläpitäen että rallin aloittamis kynnys madaltuisi olisi luokka hyvin vähä autoinen. Koska kaikki joilla olisi rahaa ajaisi F tai n ryhmässä sekä ne joilla ei olisi rahaa tuskin ajaisi mitään (muuta kuin nurmikkoa kesäisin)
Jos keksittäisiin mahdollisimman halpa harraste luokka Esim Lada trophy, säännöin määräätään tehot 100hv alustaksi nopsan pumppu ja renkaiksi kuviottomat gleeberit. (esimerkki on hieman kärjistetty) Tästä huolimatta turvallisuus varusteet (pakolliset) aiheuttavat sen että harrastuksen hinta kohoaa monille liika suureksi eikä ralliautoilua voi tämän jälkeenkään kutsua edulliseksi.
lopuksi väitän vielä että sillä rahalla millä ajaa läpi ruotsin Volvo orginal cuipin ajaa suomen F.cupissa aikas hyvällä kalustolla!


Olen Täysin samaa mieltä! Edullisen harrasteluokan autoon kun laitat korin vahvistuksen jälkeen kaaret, penkit, vyöt, sammuttimen ja ea-pakkauksen, ei se enää olekaan edullinen harraste auto, vaan tehoton harraste auto...

Varmaan on olemassa jonkin sortin tilaustakin sarjalle, mutta kyllä monella on väärät odotukset tuon "uuden" sarjan kalusto kustannuksista...

Monesti olisi järkevintä ostaa juuri se valmis escort, kuin alkaa rakentamaan jotain turhaa?!? :oops:

Lähetetty: 08.12.2004 10:05
Kirjoittaja Rallisatiainen
Matsku kirjoitti:Ja ei kaikkia todellakaan ajaminen F ryhmässä kiinnosta, tai no miks ei jos olis luokka jako alle 1300...
Ei se äffäläisen rakentaminen 13-satasiin ole sen edullisempaa kuin alle tai yli 1600:iin. Edes oma todella vaatimaton harrastelu noiden äffäläisten kanssa ei ollut halpaa, vaikka kaikki yritettiin tehdä kustannusten minimoimiseksi. Ajaessani "kilpaa" 127 Sportilla tuli huomattua mitä homma minimissään maksaa: Pelillä tuli ajettua muistaakseni 5 (sprint)kisaa + ranteitten verryttelyä joitakin satoja kilometreja. Rahaa meni noin 700 euroa per kisa, johon on laskettu kaikki todelliset kustannukset.

Tämän jälkeen alkoi kyllästyttää ainainen päristely viimeisen kolmanneksen seassa ja ostin jossain määrin kilpailukykyisemmän pirssin (Samara 1,6 r.F). Tähän autoon meni ainakin tuplaten valuuttaa verrattun Fiattiin (mm. yksi kone), vaikka kaikessa yritettiin säästää. Loppujen lopuksi hävitin koko auton pois pilkkahintaan.

Minuakin kilpaileminen kiinnostaisi, mutta kyllä se niin on, että perstaskun pitää olla kunnossa, vaikka voitot eivät kiinnostaisikaan. Tutkin nyt historic vakioautoja mahdollisena vaihtoehtona...

Lähetetty: 08.12.2004 12:43
Kirjoittaja Matsku
"Ei se äffäläisen rakentaminen 13-satasiin ole sen edullisempaa kuin alle tai yli 1600:iin." -> Tämän jälkeen alkoi kyllästyttää ainainen päristely viimeisen kolmanneksen seassa ja ostin jossain määrin kilpailukykyisemmän pirssin (Samara 1,6 r.F). Tähän autoon meni ainakin tuplaten valuuttaa verrattun Fiattiin...
Eikö tuossa sanota juuri niin että pienemmällä oli pienemmät kulut? :wink:

Ei auton virittäminen mitään halpaa ole ikinä toki sen tiedän mutta jos liikutaan luokassa 30-50000¤ jostain f ryhmän pelistä, ollaan aika kaukana edullisesta... Toki köyhäähän tämäkin vaan kirpaisee...
Muistaako joku milloin on f cupissa pärjätty yleisessä 5000-10000¤ autolla joka mielestäni on kohtuuhintainen?
Ja minun mielestä F cupin pitää jäädäkkin ennalleen ja jopa lisää vapauksia sinne toivoisin, mutta halvempi porras alemmas olis tervetullut...
Tiukkaan rajatut säännöt, niin aivan varmasti saadaan kulut laskemaan jos halutaan, näin pystytään tekemään lajista jos ei halpaa, niin kohtuuhintaista! Ja vaihtoehtoja pitää olla! Vaikka historicin puolella itse ajankin, on se minusta väärä luokka aloittaa ajaminen...

Lähetetty: 08.12.2004 14:01
Kirjoittaja Rallisatiainen
Matsku kirjoitti:"Ei se äffäläisen rakentaminen 13-satasiin ole sen edullisempaa kuin alle tai yli 1600:iin." -> Tämän jälkeen alkoi kyllästyttää ainainen päristely viimeisen kolmanneksen seassa ja ostin jossain määrin kilpailukykyisemmän pirssin (Samara 1,6 r.F). Tähän autoon meni ainakin tuplaten valuuttaa verrattun Fiattiin...
Eikö tuossa sanota juuri niin että pienemmällä oli pienemmät kulut? :wink:
Kulurakenteen leveneminen ei johtunut kuutiotilauuden kasvusta, vaan pyrkimyksestä parantaa urheiluvälineen kilpailukykyä. Tuohon Samaran koneeseen kun tuuppasi sisään billet-männät ja a-ryhmän kampuran, niin oltiin jo ihan erilaisissa hinnoissa kun Fiuden kanssa. Jos samanlaista osaa olisi laittanut 127:aan, olisi hinta käytännössä ihan sama, mutta edeleenkään autolla ei olisi lopputuloksissa sijoittunut kuin siihen viimeiseen kolmannekseen.

Lähetetty: 08.12.2004 19:19
Kirjoittaja VAZ-rallye
Kyllähän edulliselle luokalle olisi kiinnostusta.Ei se auton rakentamisen kalleus ole turvavarusteista kiinni, eniten maksaa erikoisosat ja ulkopuolisen työvoiman käyttö ts. moottorin ja vaihteiston teko.Pakottamalla vakio-osien käyttöön saataisiin kuluja laskettua ja kalusto pysyisi tasavertaisena.Turvallisuudesta ei kannata tinkiä.Sopivia merkkiluokkaehdokkaita olisi tarjolla ja näitä voisi olla useampiakin(Bmw 320 i,Golf GTI 8v,Kadett GSI 8v jne).Sallittuja muutoksia voisi olla mm:korin vahvistus,pakoputkisto,kytkin,perän lukko,iskarit,jouset,jarrupalat,jarrupaineensäädin,pohjapanssari,verhoilujen poisto.Näillä eväillä pitäisi syntyä kohtuuhintainen kilpuri, jolla saisi tyydyttävän ajonautinnon.

Lähetetty: 09.12.2004 18:20
Kirjoittaja pete1
Kun ehdotin tuota Toyota Starlet alle 1300 luokkaa, niin sen säännöt tulisi rajata niin hyvin, jotta ns.huippu kalustot jäisi tuon luokan ulkopuolelle.Elikkä kirjoitin, että säiliö alustat kielletään, suorakytkentä laatikot (välitetty sallitaan), ruiskut kielletään, omat jarrut, moottorin säännöt pitäisi myös rajata mm. omat männät, oma kampura... Eikös tuollaiset säännöt tekisi tuosta luokasta edullisen? Tuollaisen 4k:n rakentaa todella edullisesti, laatikon saa käytettynä 500e jne.Väitän edelleen, että tuommoisen auto rakentaa sillä 5000e!!! Tuollainen autohan on periaatteessa a ryhmäläinen, ainoa poikkeus olisi moottorissa (tuplat ja peltisarja) ja nuo lisäykset tekee kohtuu nopean Starletista ja ei varmaankaan lisää hirveästi kustannuksia :D .

Lähetetty: 09.12.2004 22:00
Kirjoittaja VAZ-rallye
Kannattaakohan tuon Starletin varaan suunnitella enään yhtään mitään.Eihän noita löydy enään edes varaosiksi.Ei edes Trophyyn ole kukaan uskaltautunut.Kyllä halpis-luokkaan pitäisi löytää automalli, joita olisi saatavilla Suomesta ja Saksasta.

Lähetetty: 10.12.2004 08:10
Kirjoittaja Rallisatiainen
VAZ-rallye kirjoitti:Kannattaakohan tuon Starletin varaan suunnitella enään yhtään mitään.Eihän noita löydy enään edes varaosiksi.Ei edes Trophyyn ole kukaan uskaltautunut.Kyllä halpis-luokkaan pitäisi löytää automalli, joita olisi saatavilla Suomesta ja Saksasta.
Olen täysin samaa mieltä. Jos tällainen "halpaluokka" joskus perustettaisiin, niin mielestäni auton tulisi täyttää seuraavat ehdot:

- Yleinen ja varaosiltaan halpa
- Hankintahinnaltaan järkevä
- Kohtuullisen nopea jo vakiona
- Perusautona luotettavaksi todettu
- Ei eksoottista tekniikkaa
- Melko uusi (jotta luokalla olisi tulevaisuutta)

Mielestäni ainakin seuraavat autot täyttäsivät em. ehdot:

- Opel Astra GSI 2.0 16V
- Ford Escort RS2000
- Jokin BMW?