Projektin aloitus (taitaa sisältää tyhmiä kysymyksiä)

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Avatar
heittio
Viestit: 7
Liittynyt: 08.10.2009 00:00

Projektin aloitus (taitaa sisältää tyhmiä kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja heittio » 08.10.2009 11:13

Tervehdys,

Olen pitkään suunnitellut oman kilpurin rakentamisen aloittamista, ja nyt alkaisi aikataulullisesti tämä ehkä olemaan mahdollistakin.
Olen siis täysin pihalla näistä asioista (ainakin vielä), joten tämän vuoksi ajattelin kysellä hieman apuja ja vinkkejä tämän toteuttamiseksi.
Sääntökirjaa minulla ei vielä ole (nettiversion olen selaillut läpi pikaisesti).
Kilpuri olisi tarkoitus tehdä niin, että tällä tullaan ajamaan sprinttejä jonkin verran, mutta myös johonkin rallipuolelle soveltuvana (luokka ei vielä sen kummemmin päätettynä).

Aloitetaan nyt näillä "tyhmillä" kysymysillä (joita varmaan tulee matkan varrella lisääkin):

Auton valinta
- Mikäli mielin tehdä alle 1600:n, saako lähtökohta olla alkujaan varustettu jollain muulla koneella?
- Ehdotuksia aihioksi (edullinen rakentaa)?
- Pitääkö autoon löytyä normaalit paperit?
- Sprintin lisäksi luokka-ehdotuksia (eli mielellään suht edullinen rakentaa)
- Vetotapana taitaa tulla etuveto valituksi

Turvakaaret
- Näistä nyt oikestaan mietityttää tuo hitsaaminen yläputkien osalta, miten putket saa hitsattua auton sisällä katon rajassa ympäri? Tähän lienee joku oma konstinsa, mutta minulla ei mene tämä jakeluun.

Näillä päästäisiin jo alkuun. Ja kuten aiemmin mainitsinkin, olen tosiaankin täysin "lasten kengissä" tämän asian osalta :oops:

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 08.10.2009 11:38

Yritetään auttaa "tyhmillä" vastauksilla.. :D

Jos haluat edullisen harrastepelin joka on halpa rakentaa ja halpa ylläpitää niin Trophy luokan auto olisi oiva. Elikkä alle 1400cc ja etuveto. Soveltuu myös sprintin pikkuluokkaan.

Autojahan on vaikka kuinka, esim. Suzuki Swift Gti 16V mk1 tai mk2, VW Polo 1.4 16V, Nissan Micra 1.3S, Peugeot 205 tai 106... ym.ym.ym.

Kaarien alapäähän kannattaa tehdä kotelot, elikkä voit hitsata kaaret yläpuolelta kunnolla ensin ja tehdä kotelot alas vasta sitten..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
heittio
Viestit: 7
Liittynyt: 08.10.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja heittio » 08.10.2009 12:37

Kiitokset vastauksista.

Hieman mielessä kieltämättä käynyt tuon Trophy-luokan auto, nämä taitavat tosiaan olla edes jossain mielessä edullisempia lähteä rakentamaan.
Ilmeisesti tämän luokan rakentamisen säännöt ovat eriteltyinä sääntökirjassa?

Eli ilmeisesti kyseinen auto kuitenkin nuo paperit vaatii ja pitää alkujaankin olla tuolla luokkaan sopivalla tekniikalla (eli ei voi aloittaa projektia esim. parilitraisesta tekemään ja vaihtamalla tähän pienempää konetta)?

Tuo kaarien koteto alapäähän kertoikin jo paljon, näinhän ne tosiaan putoaa alas ja hitsaus on mahdollinen.

Tuota www.halfmoonriders.tk sivustoa onkin jo tullut tutkittua, pitää kuvat katsella vielä tarkemmin läpi. Näin aloittelijalle on varsin mukavaa kun ihmiset vaivautuvat kuvia projekteista laittamaan ja yleensä auttamaankin kysymyksissä.

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 08.10.2009 14:02

Säännöt löytyy sääntökirjasta joka luokkaan. Mutta Trophy luokan kikatin tarttee luokitustodistuksen josta selviää myös mikä on sallittua ja mikä ei. Ryhmään A ehdottomasti, koska N-ryhmän Trophy luokkaa ei enään ole, vaan A ja N on nykyään yhdistetty. Kun olet valinnut auton, niin AKK:sta tilaat luokitustodistuksen.

Kannattaa valita sellainen auto jota on tehty, tällöin osien saatavuus ja rakennukseen löytyy tietotaitoa muilta..

Voisin listata tähän millaisia pelejä ko. luokkaan on rakennettu:

VW Polo 1.4 16V
Nissan Micra 1.3S
Suzuki Swift 1.3 16V mk1 ja mk2
Citroen AX GTi
Peugeot 205 ja 106
Skodat: Fabia 1.4, Felicia 1.3, Favorit
Lada Samara
Vauxhall Nova (Opel Corsa)
Daihatsu Charade
Ford: KA, Puma

Niin vielä tuosta että voiko laittaa suuremman moottorin ja muuttaa tulevaisuudessa takaisin.. Voi toki, se ei mielestäni kannata..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
ripeka
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ripeka » 08.10.2009 14:20

Eikä kannata unohtaa tuota V1600-luokkaa. Varmasti halvin rakentaa auto, jolla voi luokassa pärjätäkin. Ei tartte osata moottoreita viritellä eikä vaihteistoja rakennella ja ajamaan pääsee rallin, sprintin ja radan SM-kisoihin.
Kurkkaas www.v1600.com sieltä löytyy säännöt yms.

pvdriver
KV
KV
Viestit: 343
Liittynyt: 24.07.2007 00:00

Re: Projektin aloitus (taitaa sisältää tyhmiä kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja pvdriver » 08.10.2009 14:34

heittio kirjoitti:Turvakaaret
- Näistä nyt oikestaan mietityttää tuo hitsaaminen yläputkien osalta, miten putket saa hitsattua auton sisällä katon rajassa ympäri?
Itse ratkaisin asialla tekemällä reiät pääkaaren alapäiden kohdalle lattiaan, jolloin saa kehikkoa kipattua taaksepäin. Sitten saa helposti hitsailtua ympäri. Nostetaan kaaret takaisin, paikataan reikä lattiasta ja vielä sääntöjen määräämä vahvikelappu väliin.
KORPICS.webs.com "Moottoriurheilua kuvina

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emk » 08.10.2009 14:36

Niin koska vetotavaksi nyt on valittu etuveto niin kannattaa seuraavassa valinnassa käyttää aikaa siihen että mistä sellaiseen saa vaihdelaatikon. Välitettyjen / suorakytkentälaatikoiden hinnat lähtee sieltä 3000+ ja sitten vielä lukko 700+. Käytettyjä olemattomasti markkinoilla.

Merkkikohtaisesti vakiolaatikoiden välityksissä on valtavia eroja, joillain merkeillä vakiolaatikot ovat sellasia että pystyy jo jossain määrin kilpaa ajamaan, joillain sellasia että ikävä tulee kiihytyksissä :roll:

Sitten tullaan tähän luokkakysymykseen, V1600 autojen vaihdelaatikon säännöt rajaa vakioksi ja lukkoa ei saa olla. Tällöin rakennat luokassa kilpailukykysen auton helpommalla. V1600 autonhan on oltava mallivuodeltaan 2000 tai uudempi, mutta järkeä käyttämällä löytyy myös edullisia aihioita (autoa tulee olla valmistettu 2000, lähtökohta voi olla vanhempaa mallia kunhan vastaa täysin vuonna 2000 valmistettua).

Autojahan (kilpailijoita) jonkin verran enempi on trophyssa ollut mutta V1600 alkaa myös pikkuhiljaa nouseaan ja hyvä niin.

Oma mielipide: Jos teet Trophy (a/n alle 1400)-luokkaan, yritä etsiä rutattuja tjms myynnistä josta saisi valmiin tekniikan ns. edullisesti, teet sitten itse muun auton ympärille.

Vaihtoehtona noille Trophylle ja V1600-autoille sitten on vanhentunut pikku-n auto (Escort 16V, Astra, Kadett...) jonka pitää mahdollisimman n-ryhmäläisen niin on edullista ajella (joskin f-ryhmässä joutuu ajamaan).

Avatar
heittio
Viestit: 7
Liittynyt: 08.10.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja heittio » 08.10.2009 15:02

Jahas... lisätietoja tulla tupsahti taas, kiitos niistä.

pete1:
Tarkoitin tuolla kysymykselläni sitä, että jos aihio on esimerkiksi 1800:lla moottorilla, saako tähän vaihtaa tuon alle 1400:n koneen ja hyväksytäänkö tämä tuohon alle 1400:n luokkaan?

Hieman noiden tekstien osalta laatikot ja lukot hinnallaan säikäytti, nyt voisikin olla varteenotettavana vaihtoehtona tuo V1600 luokka.
Toki aihio tähän luokkaan on hieman hintavampi, mutta ei mahdottomia kuitenkaan (kun otetaan huomioon nuo poisjäävät kulut voimansiirron osalta).

Mutta vielä, tarvitseeko autoon olla normaalit paperit? Jollain se kai pitää todistaa, ettei auto ole esimerkiksi varastettu, vai kuinka tämä menee?

Tästä tämä tuntuu ainakin näin ideana etenevän varsin mukavasti, kiitos siitä kuuluu teille kaikille jotka vaivautuvat asiassa auttamaan!

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 08.10.2009 15:59

heittio kirjoitti: Tarkoitin tuolla kysymykselläni sitä, että jos aihio on esimerkiksi 1800:lla moottorilla, saako tähän vaihtaa tuon alle 1400:n koneen ja hyväksytäänkö tämä tuohon alle 1400:n luokkaan?
Tuo riippuu siitä onko kyseiseen autoon luokiteltu Trophy luokkaan sopiva kone. Sääntökirjasta löydät listan, jossa näet kuutiotilavuudet mitkä on mihinkin autoon luokiteltu (sivut 336-350). Peten lista näistä autoista on aika kattava, Vauxhall Astra, Fiat Uno yms. toki vielä tuohon löytyy.

Ja niin ei nuo laatikot ihan joka autoon ole noin kalliita.... Samaraan koko paketti (välitetty loota, perävälitys + lukko) n. 1000€ .
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
delete
Viestit: 4
Liittynyt: 02.06.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja delete » 08.10.2009 16:42

Mopoilija kirjoitti: Ja niin ei nuo laatikot ihan joka autoon ole noin kalliita.... Samaraan koko paketti (välitetty loota, perävälitys + lukko) n. 1000€ .
Mistäs noita ladan laatikoita löytää tai vois kysellä? Olen yrittänyt netistä etsiskellä vaan mitään ei tunnu löytyvän.
Ja ei kellään olisi tietoa millä työllä samaran laatikon saisi sopimaan opelin pikkulohko koneisiin tai suzukin 1.3 16v moottoriin?

Avatar
JaH
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 81
Liittynyt: 28.07.2004 00:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaH » 08.10.2009 16:44

heittio kirjoitti: Hieman noiden tekstien osalta laatikot ja lukot hinnallaan säikäytti, nyt voisikin olla varteenotettavana vaihtoehtona tuo V1600 luokka.
Toki aihio tähän luokkaan on hieman hintavampi, mutta ei mahdottomia kuitenkaan (kun otetaan huomioon nuo poisjäävät kulut voimansiirron osalta).
Eipä nuo V1600 aihiot ole sen kalliimpia kuin 1400trophy aihiot. Järkevän aihion V1600 luokkaan saa mielestäni jopa halvemmalla kuin kilpailukykyisen aihion trophy luokkaan. Kannattaa muistaa että V1600 auto voi olla 90-luvun peli. Esimerkiksi Lada Samaraa on tehty noin vuodesta 1994 vuoteen 2003 samalla mallilla. Tästä saisi tehda kevyen auton kun on 1500i moottori.http://www.ladakerho.fi/info/samara/yleista.htm

Uudempaa 110 mallia on tehty 1600 moottorilla ja hinnat alkaen 450€ nettiautossa.

Siinä varmaan halvimmat aihiot.

Ja onhan noita autoja melkoinen lista joita tehty 90-luvulla ja valmistus jatkunut 2000-luvulla. Esim. Corsa B 93-2001, Clio II 98-2007, Focus 99-04 ja jne
-Autourheilu on parhaimmillaan jopa ajamista-

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 08.10.2009 17:07

delete kirjoitti:Mistäs noita ladan laatikoita löytää tai vois kysellä? Olen yrittänyt netistä etsiskellä vaan mitään ei tunnu löytyvän.
Lahden takaa eli virosta noita saa (trokaavat venäjältä tulevaa tavaraa). Koitan kaivaa sen kaverin nimen vielä jostain... Mutta itse löydettiin ko. henkilö ihan laittamalla ilmoitus viron "ralli.nettiin" eli www.rally.ee :hen. Vastaus tuli päivässä vai kahdessa vaikka ilmoitus oli täysin suomenkielinen...
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
heittio
Viestit: 7
Liittynyt: 08.10.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja heittio » 08.10.2009 18:21

Nyt sitä taas joudutaan upottamaan mietintämyssy päähän aihion valinnassa.
Tuo V1600 luokka alkoi houkuttelemaan entistä enemmän.

Ja tosiaan jos säännöt näin sanoo, että malli joka on ollut valmistuksessa samanlaisensena 90-luvun puolella ja tätä valmistettu vielä 2000-luvun pulella kelpaa, niin eihän tähän hommaan välttämättä omaisuutta mene :D

Avatar
Le_Jape
Yleinen
Yleinen
Viestit: 275
Liittynyt: 27.02.2005 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Le_Jape » 08.10.2009 20:08

pete1 kirjoitti:Voisin listata tähän millaisia pelejä ko. luokkaan on rakennettu:

Ford: KA, Puma
Eikös Pumassa ole vakiona 1,7 litran moottori, miten se voi olla trophy? Onko Suomessa monta KA:ta tai Pumaa rakennettu trophyyn tai ralliin ylipäätään?

Vastaa Viestiin