Nyt kun Loeb on ansaitusti, ylistetty maailman kaikkien aikojen parhaaksi, niin katkerana suomalaisena muistelen menneitä!
Tämä lievittää minun tuskaani! :D :D
V. 1966 Monte Carlo. Ranskalaiset autot eivät pärjänneet Mineille eikä Fordeille... Englantilaisista autoista löyettiin viimein hylkäys peruste... Laittomat ajovalot, ja kappas Citroen kuljettaja voitti. Onneksi Citikkaa ohjasti suomalainen Pauli "Tiikeri" Toivonen!
V. 1979 Monte Carlo. Hannu Mikkola johtaa rallia kunnes ranskalainen poliisi huomaa Hannun tehneen liikennerikkomuksen. Hannun huoltoauto antaa (tiellä numero N202 Grenobleen) Hannulle tilaa jotta hän pääsisi huoltoauton ohitse. Huomaamattaan Hannun Escortin renkaat ylittävät lumen alla olevan sulkuviivan, ja näin ollen Hannu Mikkolalle annetaan 5.minuutin aika sakko.
Sanomattakin on selvää että voittajaksi nousee ranskalainen Bernard Darniche Lancia Stratoksellaan.
V. 1984. Monte Carlo. Nyt otetaan pieni kevennys F1. maailmasta. Alain Prost on ajamassa kovassa sateessa kohti Monacon GP.n voittoa kunnes 2. noussut Ayrton Senna rupesi ottamaan Prostia kiinni 4.s / kierros! Sennan takaa tuli myös erittäin lujaa Stefan Bellof... Ranskalaisille tuli hätäkäteen, yhtäkkiä hiipuvassa sateessa ajaminen muuttui vaaralliseksi, kilpailu on keskeytettävä... Alain Pros voitti... kuinkas muutenkaan!
V. 1986. San Remo. Italialaiset tekevät vuorostaan ranskalaisille jekun, he sulkevat Peugeotin tehdaskilpurit omasta MM. rallistaan vedoten auton laittomiin helmoihin. Tästä johtuen Lancia saa mahdollisuuden taistella kuljettajien MM.stä. Markku Alen voittaa maailmanmestaruuden, kunnes empire strike back! FIA perin juurin ranskalaisena organisaationa toteaa Peugeotit sääntöjen mukaiseksi mtätöi italialaisten MM. rallin San Remon tulokset ja kappas Peugeot kuljettaja voittaakin mestaruuden 2.viikkoa MM.sarjan loppumisen jälkeen! Onneksi mestaruus tuli suomeen ja oikeutettu mestari on Juha Kankkunen.
Juha sai kuitenkin heti seuraavan kauden alussa tuntea, kuinka Italialaiset näytti mahtinsa ja ajatti italialaisen kuljettajan italialaisella autolla Monte Carlo rallin voittoon Juhan jouduttua jättäytymään tallimääräyksellä toiseksi...
V. 2002. Monte Carlo. Sinäänsä merkillinen tapaus, että Ranskalaiset jäivät kiinni koiruudeesta ja saivat siittä rangaistuksen, eivätkä enään onnistuneet kumoamaan sitä.
Sebastien Loeb ajoi voittajana maaliin, muttta lopputarkastuksessa huomattiin, että kappas, Loebin Citroen autossa on väärät renkaat alla... jotka on luultavimmin asennettu huoltokieltoalueella auton alle... 2 min rangaistus katsottiin sopivaksi, jonka johdosta Loeb tippui peräti kakkoseksi. Voittoon nousi suomalaisittain ilahduttavasti Tommi Mäkinen!
Että tällaisia tapauksia muistu mieleen, tälleen tiistai iltapäivänä...
Kuluvan vuodesta jäi mieleen sellaisia kysymyksiä, että mikä on pahini rikkomus...
Ajaa erikoiskokeella väärät alushousut jalassa, ajaa ilman ajohanskoja vai ajaa ilman turvavöitä?
Tai jos mietitään sitä, että mikä laittomuus autossa on toista vakavampi. Väärän vahvuiset takasivu ikkunat vai luokituksen vastainen etu kallistuksen vakaaja??? (vai mikä siinä sitikassa oli vääränlainen)
Ihan näin katkerana Suomalaisena on vähän sellainen fiilis, että FIA, jostain kumman syystä, kärittelee Ranskalaisia sillen hellävaraisemmin "silkkihansikkain"...
Minulta löytyy täys luotto Jean Todia kohtaan (vaikka hän Ranskalainen onkin) olisi toivottavaa että Jean-Marie Balestren aikaisia "kotipäin vetoja" ei anään ilmenisi, nyt kun se britti Max Mosley on vihdoin saatu syrjään!
T: Katkeroitunut suomalainen
PS. Ei se niin vakavaa voi olla!!!!!