Penkkien käyttöikä 59 kk vaiko 5 vuotta?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Penkkien käyttöikä 59 kk vaiko 5 vuotta?

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 16.12.2009 19:15

Tämä asia ei liity mitenkään turvallisuuteen eikä rahaankaan kuin joissain poikkeustapauksissa. Kysymys on lähinnä sääntöjen laadusta ja huonosti tehtyjen sääntöjen ”tulkintojen” vaaroista. En tiedä asiaan liittyviä ”virallisia” kantoja enkä sitäkään, miten katsastajat on asiassa ohjeistettu. Turvavarusteiden katsastusohjeessa ei asiaa tarkenneta. Olen kuitenkin useammaltakin taholta saanut asialle tulkinnan, joka on väärä sekä yleisesti ajatellen että FIAn terminologian mukaan.

Turvavöissä käytetään selkeää ilmaisua niiden ikääntymisestä. Viimeinen käyttöpäivä on merkitty jokaiseen vyönkappaleeseen esimerkiksi ”Not valid after 2012” eli luokitus ei ole voimassa vuoden 2012 jälkeen, eikä vöitä saa käyttää enää vuoden 2013 puolella. Tämä on standardissa ilmoitettu muodossa: vyö on ”kelvollinen” viiden valmistusvuotta seuraavan vuoden ajan. Asia on vielä varmistettu laskuesimerkillä, joka kertoo, että olipa vyö valmistettu minä kohtana vuotta tahansa, se on valmistusvuoden lisäksi aina viisi täyttä vuotta voimassa.

Penkeissä ei tällaista mainintaa ole, vaan niihin on merkitty valmistuspäiväys (kuukausi ja vuosi). Standardissa on määritelty luokituksen voimassaoloksi 5 vuotta valmistusmerkinnän päiväyksestä alkaen. FIA:n standardin sanonnan ”5 years from manufacturing date” voi ymmärtää kahdella tavalla kuten meidän säännöissämme olevan kohdan ”Käyttöikä on rajoitettu viiteen vuoteen valmistuspäivämäärästä lukien”. Tämä tulisi jo konsistenttiudenkin pohjalta ymmärtää samalla lailla kuin vöidenkin käyttöikä eli aina vähintään täydet 5 vuotta. Käytännössä silloin voisi JAN 2005 penkkiä käyttää tammikuun 2010 lopulla Tunturi-rallissa tai Urjalassa.

Kansallista tulkintaa en ole nähnyt julkistettavan eikä sellaista löydy turvavarusteiden katsastusohjeestakaan, mutta aina kun olen tästä kysellyt ja kantaani perustellut on vastaus ollut, että tammikuisen penkin 5 vuotta täyttyy joulukuun lopussa. Tällä ei ole kuin vuosittaista 2-10 euron luokkaa oleva vaikutus penkin kustannuksiin. Nimittäin jos asiaa katsotaan tilastollisesti (oletus, että käyttö jakautuu tasaisesti koko vuodelle ja kaikille kuukausille), niin tammikuussa valmistetut penkit valmistuvat keskimäärin tammikuun puolivälissä ja jos leima loppuu joulukuussa, niin viimeinen käyttöpäivä olisi keskimäärin joulukuun puoliväli. Tällöin penkin iäksi tulisi keskimäärin 59 kuukautta eikä koskaan täyttä viittä vuotta. Tuo yhden kuukauden vaikutus penkkien kustannuksiin olisi siis 1/60 x hinta viiden vuoden aikana eli 1.66% koko viidessä vuodessa. Eli ei mitään käytännön rahallista merkitystä kuten ei silläkään, jos lihakauppias pyöristääkö siivutetun makkaran painon aina seuraavaan 10 grammaan vai leikkaako yhden siivun kaupantekijäisiksi vielä punnituksen jälkeen. Toista kuitenkin pidetään ___ ja toista ___ . (Tämä on ”aktiivinen lause”, johon jokainen voi lisätä mielipiteensä lihakauppiaista

On kuitenkin tilanteita, joissa asialla on merkitystä jopa ihan käytännössä. Jos nyt joku on menossa Tunturiin ajatuksenaan ajaa vielä yksi kisa ennen lopettamistaan ja asustaa huoltojensa sun muiden kanssa lähes viikon hotellissa sekä käy päivät nuotittamassa ja vetämässä pikku treeniä ylös viedyllä kilpurillaan, kuluu siinä pitkä penni. Jos nyt sitten hänen osallistumisensa pysähtyy JAN 2005 penkin leimaan, niin on se aika nolo juttu. Etenkin jos kilpailija on tullut vierailta mailta asti eikä kielen vuoksi ole voinut tietää etukäteen, että Suomessa penkin käyttöikä ei olekaan FIA-standardin ilmaisun mukainen. Näissä tapauksissa asialla alkaa olla rahallistakin merkitystä.

Edellä ollut ”tilastollinen tarkastelu” jo kertoo, mitä tapahtuu, jos tulkitaan leima vanhenemaan DEC 2010. Kun olen asiasta keskustellut, en ole saanut yhtään hyvää perustelua sille, miksi asia pitää tulkita juuri noin. Yleisin on, että leima on voimassa viisi vuotta ja yhteen vuoteen mahtuu vain yksi tammikuu. Tuo kuullustaa järkeenkäyvältä, jos ei vaivaudu yhtään ajattelemaan asiaa. Arkielämässä sekottuvat helposti käsitteet ajanhetki ja ajanjakso sekä vuosi ja kalenterivuosi. Kalenterivuoden kaltaisia, täsmälleen kahden kuukauden välissä alkavia yhden vuoden mittaisia jaksoja on vuodessa 12 kappaletta, kun taas muita vuoden mittaisia jaksoja alkaa joka kalenterivuosi ääretön määrä. Ja näissä kaikissa on joku kuukausi kahteen kertaan. Esimerkiksi tammikuun 15. päivästä seuraavan vuoden tammikuun 15. päivään on kuluu vuosi ja siihen mahtuu 11 täyttä kuukautta ja osia kahdesta eri tammikuusta ... joskaan ei kahta kokonaista tammikuuta.

Otan vielä pari esimerkkiä arkielämästä asian selvittämiseksi. Jos joku vetää kaksitoista isoa olutta maanantaina, niin niiden vaikutus kestää noin vuorokauden eli tiistaille asti. Yhdessä vuorokaudessakin voi olla kaksi viikonpäivää. Tässä tapauksessa niistä saattoi jälkimmäinen tosin olla pilalla. Toinen esimerkki olkoon henkilö, joka on syntynyt tammikuun 15 päivä 2005 eli täyttää 5 vuotta tammikuun 15. päivä 2010. Jos henkilöstä tiedetään vain syntymäkuukausi ja vuosi, niin tammikuussa 2005 syntynyt henkilö täyttää 5 vuotta tammikuussa 2010 eikä 31.12.2009.

Edelleen, jos JAN 2005 penkin leima vanhenisi ensimmäisen vuoden osalta jo DEC 2005, niin seuraavan vuoden pitäisi varmaan vanheta jo NOV 2007, jne. Jolloin käyttyikä vähenisi nopeammin kuin aika kuluu. Vaikka olenkin altis kaikille salaliittoepäilyille en missään vaiheessa ole ryhtynyt FIA:aa tällaisesta juonesta epäilemään.

No hätä ei ole tämännäköinen, sillä FIA on julkistanut uuden penkkistandardin 8862-2009 (päivitetty viimeksi 29.7.2009). Tämän standardin mukaisen penkin leima on voimassa kymmenen vuotta valmistusvuodesta (10 years from the year of manufacture). Asian selkeyttämiseksi on vielä laitettu laskuesimerki, jossa todetaan, että 2012 valmistettua penkkiä saa käyttää 2012 loppuun asti eli sen mitä valmistusvuodesta on jäljellä ja täydet 10 vuotta päälle. Ja kuin kuorrutuksena todetaan vielä eli penkki on ”Not valid after 2022”.

Saattaa olle, että näin tarkka selvitys on katsottu tarpeelliseksi juuri siksi, että aiempi sanamuoto on antanut tulkinnanvaraa ja mahdollisuuden käsittää väärin. No tätä en tiedä enkä välitäkään tietää. Joka tapauksessa tässä standardissa oleva tarkennus selventää myös vanhan penkkistandardin leiman voimassaoloa koska tapaus on oleellisesti sama, vaikka käytetty ajanjakso on eri ja ”from JAN 2005” on siis sama kuin ”Not valid after JAN 2010”, jos FIAn mukaan mennään. Ja tällöin penkin käyttöikä on valmistuskuukausi + viisi täyttä vuotta.

Jos "kansallinen tulkinta” ei noudata standardia vaan määrittelee penkin keskimääräiseksi käyttöiäksi alle 5 vuotta, niin se pitäisi lisätä sääntöhin tai ainakin tiedottaa sopivassa yhteydessä tai lisätä materiaalipankissa pidettäviin tarkastusohjeisiin. Toki, jos tulkinta onkin koko ajan ollut sama kuin minun esittämäni ja olen vain ymmärtänyt väärin tai en lainkaan koko asiaa ja kuulemiani kommentteja, niin sitten senkin voisi selkeyden vuoksi laittaa ainakin noihin katsastusohjeisiin.

Olen ihan tarkoituksella jättänyt tekstistä pois kaikkinaiset ilkeilyt ja pyrkinyt pysymään kuivahkosti asiassa. Tuskin luonteeni on kokonaan muuttumassa, mutta kun joulukin lähestyy ja ihmisillä pitäisi olla hyvä mieli, niin kerran näinkin päin. Tämä on todella pieni asia käytännön merkitykseltää, mutta voi paisua vaikka kuinka isoksi, jos jää kokonaan huomiotta ja pullahtaa tositilanteessa esiin. Jos tämä asia on sekä kilpailijoiden että katsastajien tiedossa sellaisena kuin sen tulee olla em. näkökohdat huomioiden, ei koko asialla ole enää minkäänlaista merkitystä mihinkään suuntaan. Jos se jää edelleen epämääräiseksi, niin sotkua tulee ennemmin tai myöhemmin.

-hannulehessaari

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 16.12.2009 19:50

Penkkistandardin muutoksesta on ollut huhuja jo koko vuoden. Kun yritin alkuvuodesta selvittää asiaa, ei vastausta tiennyt silloin kukaan. Vastauksena yleensä, että asiaa selvitellään FIA:ssa. Oletin silloin että "vanhojen FIA hyväksyttyjen penkkien" ( 5 vuotta) ikää jatkettaisiin 5-vuodella valmistusajankohdasta, enkä sen takia pitänyt kiirettä vanhojen FIA hyväksyttyjen penkkien myymisellä. Vanhenevat tämän vuoden lopussa. Näin se näköjään ei käynyt. Todennäköisesti penkkien valmistustapa sen paremmin kuin testauskaan ei ole muuttunut aikaisemmasta, joten kansallisesti voitaisiin jatkaa nykyisten FIA leimattujen penkkien voimassa oloa 5-vuodella. Koskisi vain kansallisia kisoja. Jos näin ei käy, huomioitava että nämä vanhenevat FIA penkit käyvät kuitenkin mm. JM:ään tulevaisuudessa. Että älkää hyvät ihmiset heittäkö selvää rahaa menemään pois penkkien muodossa.

Avatar
Teamxtreme
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Teamxtreme » 16.12.2009 20:44

Meillä penkeissä valmistusaika Lokakuu 2005. Olen ollut siinä uskomuksessa, jotta näillä penkeillä pääsee vielä kisaamaan 2010 vuoden puolella syyskuun loppuun saakka - olenko väärässä?

Ei näistä säännöistä usein tolkkua saa....jos niissä on edes joskus järjen häivääkää :)

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 16.12.2009 21:36

Teamxtreme kirjoitti:Meillä penkeissä valmistusaika Lokakuu 2005. Olen ollut siinä uskomuksessa, jotta näillä penkeillä pääsee vielä kisaamaan 2010 vuoden puolella syyskuun loppuun saakka - olenko väärässä?

Ei näistä säännöistä usein tolkkua saa....jos niissä on edes joskus järjen häivääkää :)
FIAn standardin mukaan niillä saisi ajaa lokakuusta 2005 lokakuun 2010 loppuun asti. Tähän voi olla jokin kansallinen tulkintakin, joka lyhentää standardin mukaista käyttöikää kuukaudella. Silloinkin saat ajaa penkillä vielä syyskuussa. Töussa kirjoituksessa juuri perään tietoa mahdollisen kansallisen tulkinnan sisällöstä ja perusteluista, jos se poikkeaa siitä, mitä stadardissa on tarkoitettu. Toki tästä voi kysyä FIA:n kantaa, mutta voivat katsoa vähän pitkään, jos kysellään päivänselviä asioita.

- hannulehessaari

TaZu
Yleinen
Yleinen
Viestit: 175
Liittynyt: 13.07.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja TaZu » 16.12.2009 21:36

Teamxtreme kirjoitti:Meillä penkeissä valmistusaika Lokakuu 2005. Olen ollut siinä uskomuksessa, jotta näillä penkeillä pääsee vielä kisaamaan 2010 vuoden puolella syyskuun loppuun saakka - olenko väärässä?

Ei näistä säännöistä usein tolkkua saa....jos niissä on edes joskus järjen häivääkää :)
Tässä kohtaa tulee juuri se vastaan, mitä Hannu tuossa aiemmin spekuloikin. Eli riippuu missä asia tarkastetaan. (Suomessa vai ulkomailla)

Mistäs näistä FIA 2262-2009 penkeistä saisi lisätietoa, kun ei tuntunut löytyvän googlettamalla. Vai onko niin uusi juttu?
Motorsport ` Galleria nyt myös Facebookissa!

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 16.12.2009 21:44

TaZu kirjoitti:
Teamxtreme kirjoitti:Meillä penkeissä valmistusaika Lokakuu 2005. Olen ollut siinä uskomuksessa, jotta näillä penkeillä pääsee vielä kisaamaan 2010 vuoden puolella syyskuun loppuun saakka - olenko väärässä?

Ei näistä säännöistä usein tolkkua saa....jos niissä on edes joskus järjen häivääkää :)
Tässä kohtaa tulee juuri se vastaan, mitä Hannu tuossa aiemmin spekuloikin. Eli riippuu missä asia tarkastetaan. (Suomessa vai ulkomailla)

Mistäs näistä FIA 2262-2009 penkeistä saisi lisätietoa, kun ei tuntunut löytyvän googlettamalla. Vai onko niin uusi juttu?

Luulen että Hannulla on päässyt lipsahtamaan pieni kirjoitusvirhe...

Pitäis varmaan olla FIA 8862-2009.

Ja linkki vielä FIA teksteihin jos kiinnostaa..

http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... orm&lang=a

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

HANS tuntuu tosi ilmaiselta

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 16.12.2009 21:50

MJT kirjoitti:Penkkistandardin muutoksesta on ollut huhuja jo koko vuoden. Kun yritin alkuvuodesta selvittää asiaa, ei vastausta tiennyt silloin kukaan. Vastauksena yleensä, että asiaa selvitellään FIA:ssa. Oletin silloin että "vanhojen FIA hyväksyttyjen penkkien" ( 5 vuotta) ikää jatkettaisiin 5-vuodella valmistusajankohdasta, enkä sen takia pitänyt kiirettä vanhojen FIA hyväksyttyjen penkkien myymisellä. Vanhenevat tämän vuoden lopussa. Näin se näköjään ei käynyt. Todennäköisesti penkkien valmistustapa sen paremmin kuin testauskaan ei ole muuttunut aikaisemmasta, joten kansallisesti voitaisiin jatkaa nykyisten FIA leimattujen penkkien voimassa oloa 5-vuodella. Koskisi vain kansallisia kisoja. Jos näin ei käy, huomioitava että nämä vanhenevat FIA penkit käyvät kuitenkin mm. JM:ään tulevaisuudessa. Että älkää hyvät ihmiset heittäkö selvää rahaa menemään pois penkkien muodossa.
Nuo uuden standardin penkit eivät varmaan ihan heti yleisty. Niiden rakenne on paljon lujempi ja niiden suoma turvallisuus parempi kuin nykyisten. Testaus on periaatteessa samanlaista kuin aiemmin, mutta vaaditut lujuudet paljon suurempia. Ja on niissä muutakin hipoa, kuten sovitettavat toppaukset.

MUTTA esimerkiksi ainoan toistaiseksi uuden standardin mukaan luokitellun penkin hinta pyörii noin 4500 eurossa + alv eli lähempänä 6000 kuin 5000 euroa. Niitä kun parin laittaa autoon, niin HANS tuntuu tosi ilmaiselta. Nykyiset penkit ovat edelleen myynnissä ja niile annetaan se 5 vuoden (+2 vuotta valmistajan tarkastuksella) käyttöikä. Eli vanhat penkit vaihdetaan uusiin vanhan standardin penkkeihin vielä pitkään.

On luultavaa, että jos uusi standardi tuollaisenaan joskus kokonaan syrjäyttää vanhan, niin vanhoilla penkeillä saa ajaa leiman loppuun asti joka tapauksessa. Toki hintatasot saattavat pudota huomattavastikin, kun muutkin valmistajat saavat penkkinsä myyntiin. Voi vaan kuvitella, mitä Recaron vastaava maksaa, kun OMP maksaa jo tuon verran. Mahtaako 10.000 per pulkka riittääkään?

- hannulehessaari

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 16.12.2009 22:13

eddyfin kirjoitti:
TaZu kirjoitti:
Teamxtreme kirjoitti:Meillä penkeissä valmistusaika Lokakuu 2005. Olen ollut siinä uskomuksessa, jotta näillä penkeillä pääsee vielä kisaamaan 2010 vuoden puolella syyskuun loppuun saakka - olenko väärässä?

Ei näistä säännöistä usein tolkkua saa....jos niissä on edes joskus järjen häivääkää :)
Tässä kohtaa tulee juuri se vastaan, mitä Hannu tuossa aiemmin spekuloikin. Eli riippuu missä asia tarkastetaan. (Suomessa vai ulkomailla)

Mistäs näistä FIA 2262-2009 penkeistä saisi lisätietoa, kun ei tuntunut löytyvän googlettamalla. Vai onko niin uusi juttu?

Luulen että Hannulla on päässyt lipsahtamaan pieni kirjoitusvirhe...

Pitäis varmaan olla FIA 8862-2009.

Ja linkki vielä FIA tekstiin jos kiinnostaa...

http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... g_Seat.pdf
Sorry, kun tuo lukihäiröni taas vaivaa :D

Minä sain OMPin penkin (HTE-ONE penkin kuvan ja muuta tietoa jälleenmyyjältä. Netistä en ole siitä tietoa löytänyt. Nimestä päätellen tämä on HTE penkin supercarbon eli vahvistettu varsio (vanhan standardit lujuusvaatimuksethan taitavat olla pienemmät kuin nykyisin ihan liikenteeseen tulevien autojen istuimille asetetaan).

Kun tein hakuja nettiin, löysin Sparco tuotemerkillä Pro Adv penkin, jonka kerrotaan täyttävän uuden standardin. FIA:n listalla sitä ei näy. Se ei ole sama penkki kuin OMP, koska on parisen kiloa painavampi ja selvästi halvempi.

http://atlasteam.gr/eshop/catalog/produ ... anguage=en


Eihän tässä kohta tiedä, minkä ostaisi :D

- hannulehessaari

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 16.12.2009 22:23

hannulehessaari kirjoitti: Kun tein hakuja nettiin, löysin Sparco tuotemerkillä Pro Adv penkin, jonka kerrotaan täyttävän uuden standardin. FIA:n listalla sitä ei näy. Se ei ole sama penkki kuin OMP, koska on parisen kiloa painavampi ja selvästi halvempi.

http://atlasteam.gr/eshop/catalog/produ ... anguage=en


Eihän tässä kohta tiedä, minkä ostaisi :D

- hannulehessaari

Kyllä ainakin hinnat ovat kohillaan... 8O

Vanha sanonta pätee aina Rahalla saa ja hevosella pääsee... :lol:

Avatar
rgr-fiat
B-junnu
B-junnu
Viestit: 49
Liittynyt: 06.11.2004 00:00

kyllä yleistyy

Viesti Kirjoittaja rgr-fiat » 16.12.2009 23:29

Uuden standardin penkit yleistyy tosi nopeesti, vain yksi lause AIK:n tiedotteessa riittää. :(

Avatar
Penkkapelle
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 15.12.2004 00:00

Penkkistandardista...

Viesti Kirjoittaja Penkkapelle » 17.12.2009 07:28

Pari pikku juttua
Ensiksikin, tämä uusi standardi 8862-2009 on eri asia kuin standardi 8855-1999. Kyseisen uuden standardin vaatimukset eivät koske jonkin muun standardin mukaista tuotetta.
Toiseksi, uudessa 8862-2009 standardissa on myös käyttöiän merkintä muuttunut vastaavaksi kuin turvavöissä, eli siihen merkitään "Not valid after"-päivämäärä. Tällä ei ole mitään tekemistä standardin 8855-1999 luvun 7 speksin kanssa, eikä se mitenkään selitä jonkun muun standardin vaatimusta. Standardeja ei voi yhdistää, ellei sitä ole erikseen niin määritelty.
Voisikohan uuden standardin mukaisen penkin hinta koostua osin siitä, että se valmistetaan kestämään tuplaten sen mikä tuo vanhempikin...?

Pahoittelen, että oli taas avattava sanainen arkku. Laatupäällikön aivovamma, nääs...
Imp my ride

Avatar
Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 123
Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Midas » 17.12.2009 07:31

Uusi tulevaisuuden penkkistandardi on hyvä koska siinä on määritetty istuimelle pitempi käyttöaika...

Jos ajatellaa asiaa nykyisen standartin istuimen mukaan, esim. Sparco Pro Adv päätuellinen lasikuituistuin 499:-. Sen "käyttökulu" per 5-vuotta on n. 100:- euroa per vuosi.
Jos ajatellaan samaa istuinta (Super carbon versio) uudella penkkistandartilla sen hinta on n. 4500:- euroa. Sen "käyttökulu" per 10-vuotta on n. 450:- euroa per vuosi.

Elikkä kuinkanhan monta uudensäännön istuinta lopulta ostetaan suhteessa nykyisensäännön istuimiin? Oma villi veikkaukseni, että ei montakaan...

Varmastikkin halvempiakin uudensäännön istumia tulee markkinoille tulevaisuudessa mutta uskoisin, että uudenstandartin istuimen ostohinta tulee olemaan noin tupla nykyiseen verrattuna => pitempi käyttöaika, suuremmat tekniset vaatimukset jne...

tenutappi

Viesti Kirjoittaja tenutappi » 17.12.2009 08:46

Midas kirjoitti:Uusi tulevaisuuden penkkistandardi on hyvä koska siinä on määritetty istuimelle pitempi käyttöaika...

Jos ajatellaa asiaa nykyisen standartin istuimen mukaan, esim. Sparco Pro Adv päätuellinen lasikuituistuin 499:-. Sen "käyttökulu" per 5-vuotta on n. 100:- euroa per vuosi.
Jos ajatellaan samaa istuinta (Super carbon versio) uudella penkkistandartilla sen hinta on n. 4500:- euroa. Sen "käyttökulu" per 10-vuotta on n. 450:- euroa per vuosi.

Elikkä kuinkanhan monta uudensäännön istuinta lopulta ostetaan suhteessa nykyisensäännön istuimiin? Oma villi veikkaukseni, että ei montakaan...

Varmastikkin halvempiakin uudensäännön istumia tulee markkinoille tulevaisuudessa mutta uskoisin, että uudenstandartin istuimen ostohinta tulee olemaan noin tupla nykyiseen verrattuna => pitempi käyttöaika, suuremmat tekniset vaatimukset jne...
Näyttääpä edulliselta tuo nykyjakkarasta maksettava hinta näiden muutamien viimeisten viestien jälkeen, vai mitä? :D

Avatar
fixtim
Yleinen
Yleinen
Viestit: 269
Liittynyt: 05.12.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fixtim » 17.12.2009 09:35

Rupiaa olemaan penkiillä sellaanen hinta että vituttaa jo tämä paskanjauhaminen koko varusteista ettei oikee tällekkää vuatta taira palio tarvita keskittyä rallipuolelle ja jää se lisennsikin varmaa lunastamatta viirennen kerran!!

Avatar
E__R
Yleinen
Yleinen
Viestit: 187
Liittynyt: 24.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja E__R » 17.12.2009 11:53

Tuosta "nykypenkkien" voimassaolosta ainakin meillä täälläpäin(mukaan lukien tunturi) on ollut sellainen käytäntö ja uskomus, että penkin leima on voimassa juurikin sen käyttöönotto kuukauden loppuun asti.

Eli Jos penkki valmistettu tammikuu 2005 niin olemme tulkinneet, että sitä saa käyttää tammikuun 2010 loppuun asti/saakka.

Eli ensimmäinen päivä jolloin penkki on käyttökelvoton on 01.02.2010.

En tiedä sitten onko tämä jokapaikassa käytäntö, mutta itse ja yleisesti täällä pohjoisessa on näin toimittu katsastuksissa tuon penkin voimassaolon suhteen.

Ja näin mielestäni se pitääkin tulkita eikä mitenkään muuten.

Vastaa Viestiin