Dellorto tulvaongelma KIIRE!!

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Dellorto tulvaongelma KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 02.01.2010 13:35

Autossa siis Dellorto DHLA 45 vaakaimut ja molemmat tulvii. Kohot ehjät, neulaventtiilit varsin tuoreet kumikärkiset, bensanpinnat säädetty (kohon kärjestä mitattuna väli kanteen 15mm), bensanpaine olikohan 0,24 bar. Tyhjäkäynnillä siis tulee lätäkkö kurkun pohjalle ja hajottajasta hiljakseen tiputtelee. Mistä pirusta johtuu?

Ja sit toinen juttu. Ala- ja keskikierroksilla kone käy kahdella pytyllä, esim. kun käyttää tasasta kolmea tonnia, käynti on sellasta jurraamista. Tästä huolimatta vastaa kaasuun räväkästi ja vetää aika puhtaan olosesti, eli siis ongelma ei ilmeisesti ole sytkäpuolella. On myös vaihdettu tulpat, koitettu toisia tulpanjohtoja ja jakajan kantta. Vika on ykkös- ja kakkospytyissä, sillä niiden tulpanjohtojen irrottaminen ei vaikuta käyntiin oikein mitenkään. Sama homma, kun laittaa käden imutorven päälle, ykkösen ja kakkosen ilmansaannin sulkeminen ei tee käynnille mitään, mutta kolmosen tai nelosen sulkemiseen se hyytyy. Eli olisiko tyhjäkäyntipiiri tukossa, ettei saisi tasakaasulla kaljaa progressioreijistä. Jos näin, niin mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään?

Ja olis vähän kiire, eli huomenna pitäis olla iskussa...
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

virkm
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 25.10.2004 00:00

kaasarit

Viesti Kirjoittaja virkm » 02.01.2010 15:23

Äkkiseltään kuulostaa että kaasuttimet ei olisi synkrossa. Tulviminen johtuu yleensä neulaventtiilien kulumisesta.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 02.01.2010 17:31

No synkrossa pitäis olla. Letku korvaan -periaatteella säädetty, mutta progressioreikien kautta läppää tiiraamalla synkro näyttäs olevan aivan persiillään. Eli äänen perusteella kyllä, näköhavainnon perusteella ei. Letkun kanssa kun sitä sääti, niin tyhjäkäynti kyllä nousi. Ilmeisesti kuitenkin vika ton käynnin suhteen on siellä tyhjäkäyntipiirissä, ei nimittäin reagoi mitenkään etummaisen kaasarin tyhjäkäyntiruuvien sulkemiseen. Ja sieltä on nyt puhallettu ilmaa läpi joka lävestä ja suuttimet putsattu. Että ideoita kaivataan.

Tosta tulvimisesta en nyt ihan tiiä. Äsken käytin ja kyllähän siellä pientä lätäkköä oli, mut en kyllä nähny yhtään tippaa. Neulaventtiilit uudenveroiset ja puhtaat, bensanpinta tarkistettu ja Dellortokirjan mukaan myös oikein säädetty. Hoijaa...
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
vilerace
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

tulva

Viesti Kirjoittaja vilerace » 02.01.2010 18:18

meil oli ladassa tota tulvimista vähän tyhjäkäynnillä mut penkittäjä sano et jokku koneet vaan tekee sen, tosin jos se ei muutenkaan kunnolla käy niin kait siä jotain matoo on...

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 02.01.2010 18:40

Joo, no se siin just kummalta tuntuu, ku se vetää aika nätisti. Kaks kertaa ollu koho poikki, että tiedossa on, mitä se käynti on ku se tosissaan tulvii. Että kai se sitten on enemmin ominaisuus, joka tuli nyt kun saatiin noi bensanpinnat oikeelle tasolle.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Viesti Kirjoittaja jake74 » 02.01.2010 19:11

onko värinäkumit kunnossa. mulla oli yhessä jokkiskoneessa kans tulvimis onkelmia ja siinä oli kaasarit kiristetty liian tiukkaan eli ei ollut mitää hyötyä värinakumeista. uudet kumit paikallee ja eikä kiristänyt kaasareita niin tiukkaan ku en oli ni loppu tulvimiset.

virkm
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 25.10.2004 00:00

Kaasarit

Viesti Kirjoittaja virkm » 02.01.2010 19:25

Kyllä se edelleen edelleen synkro vialta tunnustaisi, jos kerta silmälläkin huomaa läppien olevan eriasennossa. Rohkeasti vaan reilusti läppää ykkös ja kakkospytyn puolelta enemmän auki. Synkrot saa olla todella pahasti metsässä ennen kuin kaasupohjassa ajaessa huomaa, mutta tyhjäkäynti on mitä sattuu. Ilmavuotokin voi tuollaista tehdä. Kannentiivisteen palaminen 1ja 2 pytyn välistä myös, mutta kierroksillakaan ei kylä pelaa enää hyvin. Olikos dellortoissa suodatin bensan sisään tulossa? Voisko olla tukossa jos on.

toni791
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 121
Liittynyt: 02.06.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toni791 » 02.01.2010 20:09

ootko kokeillu pienemmällä bensan paineella??meillä oli joskus sama ongelma ja ei pelannu,vaikka sille teki mitä...ja joo oli varmasti oikein säädetty...korjaantu vasta kun laskettii paine 0,2 kieppeille..
myö uusittii neulat ja kaikki sillon,mut mikää ei auttanu :(

tosin voi myös olla synkkä ongelma..laita molemmat läpät nollille ja rupee siitä säätää.. 8O

Avatar
bax
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 15.08.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja bax » 02.01.2010 20:37

jos näköhavainto kertoo ettei ole synkrö kohdallaan usko siihen ja säädä
läpät ! ja ne bensan paineet 0.20 max ! ps:unohda se letkulla kuuntelu ne on kellosepän hommia :D

Avatar
Keitele
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Keitele » 02.01.2010 21:19

Kanavien välierotustulppa vuotaa.
Irroita rikkoontunut tulppa ja asenna sen paikalle uusi joka on tiivis.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 02.01.2010 21:31

No ei se nyt synkrosta ainakaan kokonaan johdu. Vika siis oli jo sillon, kun ne oli silmämääräsesti säädetty ja sen käynti kyllä parani letkulla säädön jälkeen. Ja homma on nyt niinpäin, että nimenomaan etummaisen kaasarin läpät on enemmin auki.

Just laitoin siihen uudet Misabin laipat ja käytetyt värinänvaimennuskumit, mut aiemmin ne oli paperitiivisteillä ilman mitään kumeja eikä sillon mitään tulvimista ollu.

Ja etummaisessa just on se suodattimellinen banjo, mut on kyllä ihan puhdas ja hyvin täyttyy kammio.

Ja siis mikä välierotustulppa?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
bax
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 15.08.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja bax » 02.01.2010 23:06

kiihdys pumput tukos!!!

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 03.01.2010 00:56

Sisäkurkut irti / löysällä

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 03.01.2010 16:30

Kiihdytyspumput toimii, ja kuten sanottu vastaa kaasuun ihan mukavasti. Sisäkurkut kiinni ja tiukalla. Käy nyt ihan mukavan tuntusesti täyskaasulla ja seoksetkin jotenkin kohillaan, että käyköön nyt osakaasulla miten lystää, läpät vaakatasossa tuolla yleensä mennään.

Mutta mikä se nyt on se kanavien välierotustulppa :?:
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

i-kosunen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 02.02.2012 15:05

Re: Dellorto tulvaongelma KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja i-kosunen » 05.03.2012 22:51

Meikäläisellä ollu kans vähän samaa onkelmaa,ainoa vaan että pyörii kylmänä tyhjäkäynnit sun muut, mutta kun kone lämpiää nii alkaa pätkimään armottomasti eikä vastaa kaasuun. Sähkö osat oonkin vaihtanu sytty puolella kaikki uudet. Nyt onkin kaasarit pöydällä ja putsauksen alla. Toisen putsasin jo ja sieltähän löytyi pieniä kiviä ja o-renkaat pätkiä kanavista:) ,joten uskosin itsellä vian löytyneen tuosta. Ja nuo sihdit mistä bensa menee kaasareihin oli aivan tukossa,sellasta möhnää täynnä.
Nyt on kaasuttimet putsattu ja testiajot otettu,ei ainakaan vielä alkanu pätkimään.
Sitä vaan ihmettelen kun vieläkin auton sammuttaessa,tippuu bensaa kiihdytyssuppiloiden päästä,lähinnä 2,3,4 pyttyjen suppiloista. Missä vika?Säädin kohot toimimaan freetecnicsin ohjeiden mukaan ja neulaventtiilit on uudet.

Vastaa Viestiin