Volvon vetarien kiinnitys?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Volvon vetarien kiinnitys?

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 02.04.2010 20:20

Millanen rakenne siis on noissa Volvon 1030 perän vetareitten kiinnityksissä? Tai paremminkin, aiheuttaako toimenpiteitä, jos ottaa jarrukilvet pois, nehän on kai kiinni siinä sen nelireikäsen peltikehyksen ja banjon välissä. Jarrukilpiä ei nyt ole ja ongelmana on se, että kun kilven pultit kiristää, siihen banjon ja stefaa/laakeria kiinni pitävän levyn väliin jää semmonen 5-6mm rako. Pitäiskö siihen laittaa jotain väliin, annetaanko olla vai kiristetäänkö kylmän viileesti loppuun levyn taipumisesta huolimatta? Täs ois vähä kiire...
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
toy2t
Viestit: 19
Liittynyt: 03.07.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja toy2t » 02.04.2010 20:43

leikkaa jarrukilvestä ylimääräset pois akselin reunoja myöten tai tee ite semmoset lätkät sinne väliin (rälläkkää/poraa/vinkua). :wink:

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 02.04.2010 20:51

Juuri näin, eli kun ei oo niitä kilpiä, eikä hajuakaan, minkä verran siellä pitäis tavaraa olla. Sehän kun vaikuttaa siihen kartiorullalaakerin kireyteen. Joten minkä paksusta plootua?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
vilerace
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

vetari

Viesti Kirjoittaja vilerace » 02.04.2010 22:00

joo, ei tarvi mitään simmejä, ei vaikuta laakerin "kireyteen". Pysyypähän paremmin paikallaan kuten tuossa aiemmin mainittiin...

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 02.04.2010 22:45

No tottahan se vaikuttaa sen laakerin kireyteen, sehän on ihan sama juttu, kuin ihan perus etupyörän laakeri. Jos sen runnot liian tiukalle, ni sehän halttaa. Tuossa ainakin vetää laakeri jumiin, kun koittaa raakasti kiristää sitä rakoa umpeen. Mutta toisella puolella on nyt sitten just sellanen tapaus, että laakeriin jää välys. Pitää heitää ne puolelta toiselle ja kattoa sitten mitä tapahtuu. Ei kyllä ole ensimmäinen hämmästystä ja kummastusta herättävä juttu, mitä on tämän perän kanssa tullut vastaan ja jotenkin on vähän semmonen olo, ettei myöskään viimenen.

Ja heitetääs vielä tämmönen kysymys, että kenellä mahtais olla ammattitaitoa tommosen Danan lukon ja hammaskosketusten tsekkaamiseen?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
volvoevo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 131
Liittynyt: 11.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja volvoevo » 03.04.2010 08:36

Onko toi vetarin stefa oikein siellä sisäpuolella. Ei siihen noin paljon voi välys-
tä jäädä, korkeintaan jarrukilven paksuus. Tee niin kuin tuossa yläpuolella
todettiin, kilvestä vain ylimääräiset pois ja sitten se palanen sinne alle niin
kuin alkuperäisessäkin. Itse tein noin ja toimi laakerit ja jarrut niin kuin pitää-
kin.

British
B-junnu
B-junnu
Viestit: 48
Liittynyt: 27.06.2007 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja British » 03.04.2010 09:32

Niit laakereit voi olla ainakin kahta eri kokoa...

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 03.04.2010 10:21

Ja tosiaankaan minulla ei ole Volvon jarrukilpiä, eli niistä en saa tehtyä mitään. Stefoista ja laakereista ei mitään hajua, ostin perän valmiina yheltä savolaishepulta, joka vakuutti, että se on ihan valmis, eikun kovaa ajoa. No joo... Minkä kokoset niiden laakereiden pitäis olla?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
KRC
B-junnu
B-junnu
Viestit: 47
Liittynyt: 09.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja KRC » 03.04.2010 10:32

Pistä normaalit 10mm brikat väliin , paksuus about 1,5-2mm.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 03.04.2010 10:59

No nyt se selvis. Toisessa vetarissa oli laakerin ja stefan välissä semmonen outo metallirengas, jota vähän ihmettelin ja sen paikka olikin näköjään siinä laakerin päällä. Vänkäsin sen paikalleen ja nyt menee molemmat pohjaan asti. Molempiin jää nyt välys vaikkei siellä mitään simmejä olekaan, eli laitetaan vissiin laakerit vaihtoon.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
kurseikko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 14.07.2008 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kurseikko » 05.04.2010 12:48

Spoileri kirjoitti:No nyt se selvis. Toisessa vetarissa oli laakerin ja stefan välissä semmonen outo metallirengas, jota vähän ihmettelin ja sen paikka olikin näköjään siinä laakerin päällä. Vänkäsin sen paikalleen ja nyt menee molemmat pohjaan asti. Molempiin jää nyt välys vaikkei siellä mitään simmejä olekaan, eli laitetaan vissiin laakerit vaihtoon.
Tuo outo metallirengas on laakerin pidätin.Sen ei mielestäni pitäisi liikkua lämmittämättä. Rengas olisikin syytä uusia joka irroituksen jälkeen.

Löytyyhän tuo metallirengas molemmista vetareista?

Avatar
liljedahlracing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 285
Liittynyt: 12.12.2004 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liljedahlracing » 05.04.2010 14:23

Ei tarkotettu Rymppiä mikä on laakerin jälkeen!!

Ensin on se metalli levy sitten stefa,sitten se metalli rengas ja sitten laakeri ja laakerin jälkeen rymppi joka vaatii teutarointia.

Eli laakerit vaihtoon jos on iso välys.

Avatar
kurseikko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 14.07.2008 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kurseikko » 05.04.2010 18:48

Aivan! Olin väärässä renkaassa. Stefathan näissä on laakerin molemmin puolin.

Millä tuon pyörän laakerin saa ehjänä irti

Vastaa Viestiin