Opel ohc 8V nokan ja venttiilien säätö

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
VRC
Viestit: 13
Liittynyt: 25.08.2008 00:00

Opel ohc 8V nokan ja venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja VRC » 18.07.2010 23:26

Moro
Mites kyseisessä koneessa voidaan ajoittaa nokka hydraulisten nostajien kanssa ja mites käy venttiilien välyksille kun seetit koneistetaan uudelleen? Nokka ja välikansi on teetetty.

t. v***u mitä aloin rakentamaan ??

Avatar
Autokross
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 78
Liittynyt: 27.04.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Autokross » 20.07.2010 13:35

Yks konsti hommata pari ylimääräistä hydraulinostinta ja hitsata ne koviks ja perus ajoittaa niillä ja dynossahan tapahtuu lopullinen ajoitus (jos hydrauliset nostajat on kunnossa (ei painu kasaan) voit? tehdä perus ajoituksen niillä ja sit dynossa loput).

Hmm olikos tossa moottorissa keinuvivut ja siinä perus säädettävä kiinnitys mutteri (esim. jossain opelissa oli 1.5 kier kiinnipäin vielä siitä kun välys 0), silloin ei mitään ongelmaa. Jos epäilyttää ettei hydraulinostimen liike riitä säätämään vent. välystä oikeaksi (yleensä riittää), lyhennä venttiiliä saman verran kun seetien koneistus upotti venttiiliä, huomioi myös että vent.jousen lepopituus (löystyy) muuttuu seetiä paljon koneistettaessa.

Avatar
VRC
Viestit: 13
Liittynyt: 25.08.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja VRC » 20.07.2010 22:16

Mitään säätöä venttiilin välyksille ei ole. Eli nokka on suoraan keinun päällä.
Niissä hydr nostajissa on ainoastaan noin 3 mm tappi keskellä joka säätyy hydraulisesti, mitään jousta siinä ei ole.

Avatar
JuhaM
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 07.06.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja JuhaM » 20.07.2010 22:59

ns. pikkulohkossa on sama konstruktio. Me pistettiin nokka sinne päin ja säädettiin penkissä loput. Jos koneessa pieni venttiilin ja männän väli saattaa menetelmä tuottaa kierot venttiilit. Saatko sorvattua nostajan kokoisen akselin pätkän ? Siis ulko halk. sama ja pittuutta vaikka parin kympiin välyksellä. Sillä pitäisi saada ajoitettua suht kohdilleen. Ja tämä kannattaa tehdä siis vanhan kannentiivisteen kansa koska se on jo puristunut kasaan.

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Viesti Kirjoittaja jake74 » 21.07.2010 11:58

VRC kirjoitti: Niissä hydr nostajissa on ainoastaan noin 3 mm tappi keskellä joka säätyy hydraulisesti, mitään jousta siinä ei ole.
onnistuuko muuttamalla koviksinostimiksi korvaamalla tämä tappi esim poranterästä tai jms kovasta tavarasta tehyllä tapilla?

Avatar
VRC
Viestit: 13
Liittynyt: 25.08.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja VRC » 21.07.2010 23:18

Mulle ei oikein aukea toi hydraulisten nostajien toiminta. Eikös nokan voi ajottaa noillakin, kun toi tappi on nostajan sisällä. Ei kai toi tappi sentään venttiliä kanna, oisko mahdollista että se vaan kiristää välyksen silloin kun venttiili on kiinni. Ettei venttiilit "rallata".

Näkyisköhän nuo kuvat
http://vrcracing.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
TepiS
Viestit: 11
Liittynyt: 30.01.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja TepiS » 23.07.2010 13:09

Hyd. toiminta periaattesta. Kuvassasi nostimen vasenreuna on alapää, "tasapaksun" osan keskivaiheila on pieni syvennys jossa on reikä, tuosta öljy menee tasaimen sisälle, tämän osan sisällä on jousi. Kauluksesta ylöspäin on kaikki sisään painuvaa osaa jonka öljynpaine tasaa välyksettömäksi. Aivan ylimpänä on pieni "venttiili" mikä aukeaa välyksen ollessa liian iso jolloin nostimen sisään pääsee lisää öljyä. MIKÄLI venttiilejä on koneistettu, venttiiliä täytyy lyhentää yläpäästä, oiket ohjearvot merkkiliikkestä tai koneistamolta muuten nostimen täytyttyä täyteen venttiilit jäävät auki, pahimmoillaan vaan sen verran että varmasti palavat jopa 10 min. Selvensikö yhtään? Kannattaa tyhjentää nuo nostimet painelemalla niitä ylösalaisin esim pienen hylsyn päällä( "venttiili" auki ) samaten jos haluaa pumpata ne täyteen, esim tippakannulla reiästä pumpaten " venttiilin" täytyy päästä aukeamaan vapaasti.

Avatar
VRC
Viestit: 13
Liittynyt: 25.08.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja VRC » 26.07.2010 23:06

Kiitoksia TepiS. Nyt selvisi. Alkujaan kun kokeilin sitä hydraulisysteemin toimintaa, niin nostaja ei lyhentynyt ruuvipenkin välissä ollenkaan. "venttiili" esti öljyn tyhjentymisen. Paljonkohan systeemissä on varaa seetejä työstää? Ne on koneistettu ja ainakaan niitä ei mittailtu mitenkään. Kone oli jo kerran käynnissä ja toimikin! Ja on taas kasattuna, ettei viitsisi enää alkaa purkamaan.
Eli on siis tehtävä kaksi kovaa nostajaa jolla ajoittaa nokan. Paska homma että kun ottaa välikannen auki, että saa nokan siitä päältä pois löystyy myös sylinterikansi :(.

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Viesti Kirjoittaja jake74 » 27.07.2010 10:28

VRC kirjoitti: Eli on siis tehtävä kaksi kovaa nostajaa jolla ajoittaa nokan. Paska homma että kun ottaa välikannen auki, että saa nokan siitä päältä pois löystyy myös sylinterikansi :(.
muistelen että ooppeli foorumilla oli ohjeet miten saa nostimet vaihettua purkamatta välikantta.
piti olla jonkulainen erikoistyökalu jonka voi ittekki valmistaa.

Avatar
Autokross
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 78
Liittynyt: 27.04.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Autokross » 27.07.2010 10:58

Kone oli jo kerran käynnissä ja toimikin! Ja on taas kasattuna, ettei viitsisi enää alkaa purkamaan.
Eli on siis tehtävä kaksi kovaa nostajaa jolla ajoittaa nokan. Paska homma että kun ottaa välikannen auki, että saa nokan siitä päältä pois löystyy myös sylinterikansi

Ahaa kone on jo kasassa, itse veisin sen nyt Dynoon (unohda tossa vaiheessa kovien nostimien teko), saisit seokset ja sytytyksenkin testattua Dynossa (jos vaan pystyt säätämään niitä, olikos ruisku vai kaasari kone?)

Avatar
TepiS
Viestit: 11
Liittynyt: 30.01.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja TepiS » 27.07.2010 21:44

Kunhan ei ole pahimmoillaan työstetty sen verran että jää kuuluisan pimmippikarvan verran vena auki,sitten purtetaan taas keskeytyksen jälkeen mitta on kannen ylätasosta venttiilin päähän joten isoa purkua ei tarvi tehdä. Keinut saa tosiaan välistä pois painamalla haarukalla painimesta venttiili alas. Jos painaa jousilautasesta lukot laukee ja vena tippuu.

Avatar
VRC
Viestit: 13
Liittynyt: 25.08.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja VRC » 27.07.2010 22:30

Taitaapi olla mahdollista, että jos venttiiliä painaa auki niin sais laahaimen vai onko se keinuvipu, pois paikaltaan ja siten vaihdettua nostajat. Tuo "erikoistyökalu" vois ehkä onnistuakin suht helposti.

Kone on tuplilla ja crane cams sytkällä. Nyt siinä on 45 mm tuplat, mutta kokeilen myös 40 millisillä, mitä vaikuttaa. Kansi tehty vakio venttiileillä.

Avatar
VRC
Viestit: 13
Liittynyt: 25.08.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja VRC » 28.07.2010 12:11

Ei kellään sattuisi olemaan tuota minimimittaa tiedossa.

veskun paja
Viestit: 6
Liittynyt: 13.03.2011 19:45

Re: Opel ohc 8V nokan ja venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja veskun paja » 24.02.2012 19:33

kirja näyttää0.03 ittekkään en joskus aikoinaan uskonu tota mittaa ja nämä :kylän miehet:tiesi taas asiasta kaiken eli ei mitään! itte oon tehny noita small block opeleita jm.stä ss luokkaan kovilla nostajilla tulee hyvä ja hydraulisille 298 asteinen on jo ääripäätoimivuuden kannalta. Usko pois oon oppirahat maksanu.Kärsivällisyyttä niiden välysten kanssa.. Jep..opel ei ole auto se on elämäntapa

Avatar
Autokross
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 78
Liittynyt: 27.04.2006 00:00

Re: Opel ohc 8V nokan ja venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Autokross » 24.02.2012 20:33

Noo mitäs tälle projektille kuuluu v.2012, olis kiva kuulla palautetta toisinkin päin

Vastaa Viestiin