Turvakaaret

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Avatar
janne_n
Viestit: 4
Liittynyt: 27.03.2008 00:00

Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja janne_n » 16.01.2011 14:48

Voisko joku laittaa kuvia tai selostaa selkeesti minkälaiset kaaret sprinttiauto vaatii nykypäivänä? Auto ois escort mk2. On tuo sääntökirjan tulkitseminen vähän raastavaa. :x

Kiitos.

ksi
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 10.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ksi » 16.01.2011 15:33

kuvat: 253-21 ja 253-35c yhdistelmällä eli kuvat päällekkäin, tekisin itse ja tietenkin oikeasta tavarasta. joku voi nyt sanoa että ylimääräset putket painaa,mutta kumpi tärkeämpi turvallisuus vai paino?
kirraa,kirraa..... OSU!!!

Avatar
janne_n
Viestit: 4
Liittynyt: 27.03.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja janne_n » 16.01.2011 21:04

Tarviiko noi kattoputket ja "takapenkin" paikalla olevat olla X-mallisesti vai riittääkö taakse vain viistosti eli /-mallisesti ja kattoon >-mallisesti?

Avatar
veleho
Yleinen
Yleinen
Viestit: 153
Liittynyt: 12.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja veleho » 17.01.2011 17:41

nuokin tiedot löytyy sääntökirjan sivuilta 289-298

Avatar
aruo
Viestit: 7
Liittynyt: 17.02.2006 00:00

Pantakiinnitys ?

Viesti Kirjoittaja aruo » 24.01.2011 11:55

Moi

Onkos kukaan laittanut luokitellut kaaret pantakiinnityksellä A ja B pilareihin vai hitsanneet? Jos kuvia pantakiinnityksestä löytyy voi lähettää: alpo.ruotsalainen@spyder.fi

T:Alpo

Avatar
MiKo
Viestit: 7
Liittynyt: 09.01.2006 00:00

Re: Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja MiKo » 08.02.2011 23:12

Nyt tarvitaan apua sääntökirjan tulkitsemisessa.. Kaarikehikko on vielä vaiheessa ja haluaisin tehdä siihen kuvan 253-17 mukaiset vahvistukset. Kysymys kuuluuki voinko laittaa putken ylempänä olevan oviputken korkeudelta takatuen alapäähän vai onko toinen pää oltava mahdollisimman lähellä pääkaaren alapäätä? Ja toinen mieltä askarruttava kysymys, eli voinko laittaa kuvan 253-30 mukaisen putken samalle tasolle eli ylempien oviputkien kohdalle vai onko laitettava lisäksi kuvan 253-26/253-27 mukainen vinotuki?

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Re: Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja Peke » 09.02.2011 05:13

8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset
Ellei kohdassa 8.3.2.1 ole muuta mainittu, kuvien 253-
12 ... 253-21 ja 253-23 ... 253-33 mukaisia vahviketukia ja
vahvikkeita voidaan lisätä turvakehikkoon sen suunnittelijan
halun mukaan. Ne täytyy joko hitsata tai kiinnittää
irrotettavilla liitoksilla. Kaikkia näitä edellämainittuja
tukia ja vahvistuksia voidaan käyttää erikseen tai yhdessä
toistensa kanssa.

Avatar
MiKo
Viestit: 7
Liittynyt: 09.01.2006 00:00

Re: Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja MiKo » 09.02.2011 10:42

Eli onko tuo sitten kuvan mukainen jos teen tuen yllämainitulla tavalla?

Avatar
MiKo
Viestit: 7
Liittynyt: 09.01.2006 00:00

Re: Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja MiKo » 26.02.2011 13:08

No niin selvisipä tuo ylempänä kysymäni asia kun pistin Saariolle sähköpostia. Tulkinta oli ettei saa laittaa kun kuvassaki putket lähtee alhaalta. Nuo putket olisin mielelläni laittanut niin tuossa olisi selvä "jatkumo".

Kertokaappa kokeneemmat mielipiteitä tuosta kehikosta? Vaatiiko muuten tuo oviputken ja "wrc-tuen" välinen liitos kulmavahvikkeet, oli tuoki niin epäselvästi ilmaistu ettei insinööri tajua..
Kuva
Kuva

Avatar
jas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 99
Liittynyt: 10.10.2004 00:00
Paikkakunta: Jämsä

Re: Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja jas » 26.02.2011 13:36

MiKo kirjoitti: Kertokaappa kokeneemmat mielipiteitä tuosta kehikosta? Vaatiiko muuten tuo oviputken ja "wrc-tuen" välinen liitos kulmavahvikkeet, oli tuoki niin epäselvästi ilmaistu ettei insinööri tajua..
8.3.2.1.5 Taivutusten ja liitosten vahvistukset
Seuraavat liitokset on vahvistettava vähintään kahdella Art253-8.2.14 mukaisella vahvikkeella:
•Pääkaaren diagonaalitukien keskiliitos
•Kuvan 253-12 kattovahvikkeiden keskiliitoksessa
(Koskee vain autoja, jotka on luokiteltu 01/01/2007
alkaen)
•Kuvan 253-9 mukaisten oviputkien keskiliitos Oviputken ja kuvan 253-15 mukaisen tuulilasipilarin vahvistuksen välinen liitos: Jos oviputki ei ole samassa tasossa tuulilasipilarivahvistuksen kanssa, voidaan kulmavahvistuksena käyttää Art 253-8.2.14 mitoituksen mukaista metallilevystä tehtyä vahvistuskappaletta.

tuossa sanotaan että voidaan laittaa vahvike, eli ei ole pakko. sitä en oikein ymmärtänyt että mitä tuolla eri tasossa olevalla putkella tarkotetaan...

Avatar
rollake70
Viestit: 2
Liittynyt: 01.06.2008 00:00

Re: Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja rollake70 » 26.09.2013 23:40

Tuossa rakentelen itselleni kilpuria, tai ainakin mielessäni vielä. Se on niin kapea sisuksiltaan että meinaa nykykuppipenkit olla liian leveitä siihen turvakaarien kanssa joten mitenkä on: Saako oviputket mennä SS säännöillä oven sisälle pienen matkaa että ei ihan kokoajan tarttis kipsata kyynärpään murtumaa?
Kun kirjassa puhutaan "oven ulkonäkö ei saa muuttua" niin mitä ihmettä tällä meinataan kun sisäpuolelle kumminkin tulee alumiinipelti ja siltäkin osalta sääntökirjassa höpistiin ulkonäöstä..

Menee järki tikapuutekstiin.. :D

Avatar
Turtle
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 111
Liittynyt: 13.06.2005 00:00

Re: Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja Turtle » 27.11.2013 21:54

Mites paljon esim astraan menee kaariputkea?

Rockstar95
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 10.12.2012 18:02

Re: Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja Rockstar95 » 05.06.2014 18:19

Olis tommonen Peugeot 206 v1600-auto edennyt siihen vaiheeseen, että turvakaaret pitäis oikeesti alkaa tukkimaan sisään. Ongelmana on, että tuolla etulattiassa on sisälattia ja pohja erikseen, eli siellä on kotelo. Mites tuohon onnistuisi kiinnittämään kaaren? Voisko koteloon laittaa putken pätkät, joiden sisältä pultit menisivät, niin tuo putki estäisi peltejä litistymästä yhteen? Mikä on ihan se sääntöjen mukainen tapa hoitaa tuo homma?

ville lehtojoki
Viestit: 6
Liittynyt: 15.01.2013 17:25

Re: Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja ville lehtojoki » 05.06.2014 20:47

Kysykää kaaritarjousta Kimmo Porttikiveltä (Porttikiviracing) huittisista. Kimmo teki meille m3 seen kaaret ja täytyy sanoa että on viimisenpäälle ammattimies!

Avatar
janne2
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 05.10.2005 00:00

Re: Turvakaaret

Viesti Kirjoittaja janne2 » 05.06.2014 22:22

Rockstar95 kirjoitti:Olis tommonen Peugeot 206 v1600-auto edennyt siihen vaiheeseen, että turvakaaret pitäis oikeesti alkaa tukkimaan sisään. Ongelmana on, että tuolla etulattiassa on sisälattia ja pohja erikseen, eli siellä on kotelo. Mites tuohon onnistuisi kiinnittämään kaaren? Voisko koteloon laittaa putken pätkät, joiden sisältä pultit menisivät, niin tuo putki estäisi peltejä litistymästä yhteen? Mikä on ihan se sääntöjen mukainen tapa hoitaa tuo homma?
Juuri tuo holkitus mitä ajattelitkin.Akk:n sivuilta löytyy sääntökirja josta pitäisi kaiken selvitä kuvien kera.

Vastaa Viestiin