Mikä vakio Gt corollaa mättää?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi_89
Viestit: 4
Liittynyt: 28.02.2008 00:00

Mikä vakio Gt corollaa mättää?

Viesti Kirjoittaja Pasi_89 » 12.08.2011 20:28

Autona vuoden 86 GT corolla, vakio 4age moottori, ainoana viriosana marteliuksen peltipakosarja. Ongelmana on lämpimänä sammuminen n. 5-10 kilsan ajon jälkeen kun lämpömittari alkaa näyttää puolenvälin paikkeilla.

Sammumisen jälkeen auto ei lähde käyntiin vasta kun moottori on kylmä, noin 1-2h päästä sammumisesta jos sillonkaan, ollaan huomattu että kipinä katoaa sammumisen jälkeen, bensapumppu toimii kyllä. Nyt ollaan vaihdettu, virtalukonpohja, tulpat, startti lisäksi ollaan vaihdettu virranjakaja, ohjainboksi ja puola, jossa on ollut kiinni syttyohjain, kyseisetosat ovat olleet kiinni autossa, missä ne ovat toimineet.

Onko kellään ollut vastaavia ongelmia kyseisen moottori tyypin/auton kanssa? rupeaa itsellä oleen keinot aika vähissä, et mikä voisi mättää tai olla hajalla, jos jollain sattuisi oleman tietoa, et mikä mahtais mättää, niin ilomielin otetaan neuvoja vastaan. Saatais harvinainen tai harvinaiseksi käyvä laite kulkemaan kun pitäs.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Mikä vakio Gt corollaa mättää?

Viesti Kirjoittaja markomartini » 13.08.2011 09:28

Kokeile pakosarjan eristämistä nauhalla tai suojaa virranjakajaa peltilevyllä.
Kyseinen lämpöongelma sulatti luokkavoiton 0,5km ennen maalia meillä. Auto jäähdytteli ja taas toimi. Sen jälkeeen laitoimme termotec nauhan peltisarjaan.

Avatar
Pasi_89
Viestit: 4
Liittynyt: 28.02.2008 00:00

Re: Mikä vakio Gt corollaa mättää?

Viesti Kirjoittaja Pasi_89 » 13.08.2011 13:05

no kyllä on huonoo säkää käyny, tausta tietoja, itellä ollu kyseinen gt 4 vuotta ja ny huhtikuussa vaihettiin pakosarja, samaa marteliusta oli aikasemminkin, ja siinä tosiaan oli ne lämpönauhat päällä, ja sit kesäkuun vaihteessa rupes temppuileen, käytettiin korjaamolla, heitti virranjakajan sisällä olevan anturin vikakoodeja, lisäks oli ohjainboksi vähän vettynyt, se putsattiin kans korjaamolla, ostettiin uus "käytetty" virranjakaja, toimi sen viikonlopun ajan mitä ny varmaan joku 200 kilsaa tuli ajettua, piti maanantaina mennä katsastaan ni sammu sit samanlailla ihan yöstä, mitään ennakko ilmottelematta. Ny sit ruvettiin epäileen, et olisko se ny taas rikkonu ton virranjakajan sisäpuolella olevan anturin taas, mut seuraava kysymys kuuluukin et miks, eilen taas kokeilin puolan vaihtamisen jälkeen testilenkkiä, ni sammu samalla tavalla, ja sit illemmalla ku oli kone ja virranjakaja kylmettyny ni hörähti taas hienosti käyntiin, kokeilla tosiaan sitä lämpöeristettä ja vaikka vedellä piuhojakin uusiks ja kokeilla mitä sanoo

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Re: Mikä vakio Gt corollaa mättää?

Viesti Kirjoittaja htr » 13.08.2011 13:33

Kokeiles kylmäspreitä jakajaan heti kun sammuu ja testaa lähteekö käyntiin.

Avatar
jjy
Yleinen
Yleinen
Viestit: 158
Liittynyt: 27.04.2005 00:00
Paikkakunta: nurmo

Re: Mikä vakio Gt corollaa mättää?

Viesti Kirjoittaja jjy » 14.08.2011 12:38

mulla oli joskus 323 gt mazdassa samanmoinen vika.
syy löytyi virranjakajasta.
sielä oli joku osa (en muista nimeä) jossa oli katkos, eli kun auto lämpeni niin katkos kohta aukesi ja kun jäähtyi niin meni kiinni ja lähti taas käyntiin.
osa maksoi jotain 170e.

viisaammat osaa kertoa paremmin.

Avatar
alel
Viestit: 1
Liittynyt: 30.11.2004 00:00

Re: Mikä vakio Gt corollaa mättää?

Viesti Kirjoittaja alel » 14.08.2011 15:02

Hei, näissä kärjettömissä sytytykissä käytetään magneettista (käämikela) tai Hall-anturia, kun en tunne GT Corollaa, niin en tiedä kumpi on, mutta veikkaisin, että käytetään hallia, eli anturina on sellainen "mustamötikkä" johon menee piuhat ja akselissa on joku pyörivä metallinen pulsittaja, josta anturi tunnistaa magneettisen muutoksen. Magneettinen muutos pulssi taas johdetaan sytytysyksikköön joka ohjaa puolaa. Halli-anturi toiminta lämpötila-alue on yleensä -40 - +85 C eli jos pakosarja lämmittää jakajaa liikaa voi lämpötila nousta yli 85, joka jälkeen se toimi enää. Vika voi myös olla anturissa (lämpövika) joka kannataa uusia, jos se ei auta, niin laittakaa peltilevy virranjakajan ja pakosarjan väliin estämään lämpösäteilyn pääsyä virranjakajan runkoon. Kylmäsprayllä on helppo jäähdyttää hall-anturia tai kellaa jos kelalla, jonka jälkeen jos lähtee käyntiin on vika paikka löytynyt. Kylmäspräytä voitte ostaa http://www.partco.fi" onclick="window.open(this.href);return false; T: Jaskan kartturi

Avatar
Pasi_89
Viestit: 4
Liittynyt: 28.02.2008 00:00

Re: Mikä vakio Gt corollaa mättää?

Viesti Kirjoittaja Pasi_89 » 15.08.2011 18:25

Kylmäspray anto jtn toivon kipinöitä, vähään aikaan noin nopeesti lähteny käyntiin mitä tänään lähti, siis lämpöeriste teipit tilaukseen ja viel varmuuden vuoks haetaan kierrosten laskija anturia virranjakajan sisälle, ku ei tiedä kuinka on noista lämpö hehkutuksista kärsiny :) Kiitos kaikille neuvoista

Avatar
Pasi_89
Viestit: 4
Liittynyt: 28.02.2008 00:00

Re: Mikä vakio Gt corollaa mättää?

Viesti Kirjoittaja Pasi_89 » 31.08.2011 21:26

Kirjotellu aiemmissa viesteissä gt corollan kuumana sammumisesta ja käyntiin lähtemisestä vasta kylmänä, tänään saatiin "suht" toiminta kuntoon, pääsee ajeleen pidempiä matkoja nykyään kumminkin, nyt ilmeni sellainen vika, että kun esim. joutuu pysähtyyn liikenne valoihin, heittää kytkimen pohjaan, kierrokset laskee tonnin kohdalle tai vähä sen alle ni moottori sammuu, jtn positiivista on kumminkin että, starttaa ja moottori lähtee käyntiin, pääsee jatkaan matkaan, tai sit just et jos on vauhtia sen verran että ei oo ketään edessä ja nostaa kytkintä, ni moottori lähtee käyntiin myös siinäkin vaiheessa, eikä jää ihan kuolemaan keskelle liikennettä, oisko kenelläkään mtn vinkkejä tai tietoa, et mikä viel vois olla pielessä?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Mikä vakio Gt corollaa mättää?

Viesti Kirjoittaja Frog » 01.09.2011 21:10

Jos sytytyksen säätää oikein ja asettaa kaasuläpän asentotunnistimen myös oikein niin GT Corollassa ei ole tuommoista vikaa se on varma.

Vastaa Viestiin