1400 Trophy -säännöt

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
j_heinonen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 30.08.2011 21:59

1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja j_heinonen » 27.10.2011 21:50

Hei,

osaisiko joku kertoa vähän tarkemmin 1400 Trophyn säännöistä, sillä AKK:n sivuilta ja muualta ei tunnu oikein kunnon infoa löytyvän.

Eli mitä muutoksia esimerkiksi siviiliautona ostettuun 1.4 Poloon saa tehdä? Täytyykö laatikon olla esimerkiksi vakio?

Hautsi86
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 15.09.2011 00:38
Viesti:

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja Hautsi86 » 27.10.2011 22:28

Kyllä laatikko saa välitetty ja lukollinen olla, ja samoin konetta saa kutitella kunhan pitää tilavuudet ja puristukset ennallaan. Ja alustan saa vaihtaa tottakai :)

Pitäis kyllä olla kunnon ohjeet jossain kyseiseen luokkaan, mutta ei tahdo löytyä :(

Mutta tälläsen ohjeen löysin:

Ihan mitä vaan kysymyksiä sinulla on 1400 trophyista voit lähettää meille kysymyksiä, muutaman vuoden kokemuksella kyseistestä touhusta on ja pystymme varmasti vastaamaan kysymyksiisi ja miellellään autamme sinua. Kuten webmaster mainitsi... http://www.rallyboys.net" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä löytyy yhteystiedot, tai ihan suoraan toffe.dahlstrom@steripolar.fi.

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 27.10.2011 22:29

j_heinonen kirjoitti:Hei,

osaisiko joku kertoa vähän tarkemmin 1400 Trophyn säännöistä, sillä AKK:n sivuilta ja muualta ei tunnu oikein kunnon infoa löytyvän.

Eli mitä muutoksia esimerkiksi siviiliautona ostettuun 1.4 Poloon saa tehdä? Täytyykö laatikon olla esimerkiksi vakio?
Trophy ei ole oma tekniikkasääntö, vaan kyseessä on oma (kansallinen) luokka alle 1400cc N- ja A-ryhmäläisille autoille.

Polon tapauksessa laatikon ei tarvitse olla vakio, mutta mikä tahansa ei käy. Eli siis Polon luokituksia ryhmään A tai N tutkimaan, luokkarin numeroo en muista nyt ulkoo.
Ei taitu!

j_heinonen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 30.08.2011 21:59

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja j_heinonen » 27.10.2011 22:54

Kiitos informoinnista! Tämä helpotti jo reilusti asiaa.

Onko tämä 1400 Trophy järkevin "sarja" aloittaa kun lähdetään nollapisteestä liikkeelle? Etuvetoisella siis jokatapauksessa tarkoitus lähteä liikenteeseen.

V1600 ei kuullosta järkevältä, koska siellä painopiste tuntuu muutenkin olevan ratapuolella ja sprinteissä/ralleissa osanottajia on mahdottoman vähän.

Avatar
rallimies
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 16.01.2005 00:00
Paikkakunta: Vammala

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja rallimies » 27.10.2011 22:56

j_heinonen kirjoitti:V1600 ei kuullosta järkevältä, koska siellä painopiste tuntuu muutenkin olevan ratapuolella ja sprinteissä/ralleissa osanottajia on mahdottoman vähän.
Eikä varmasti tulekaan, jos kaikki ajattelevat noin. Kyllä trophy autokin varma ja halpa peli on ajaa, mutta varmasti vielä edullisemmin pääsee V1600:lla 8)

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja pete1 » 27.10.2011 23:03

Polon luokkarin saa tuolta: http://www.vwmotorsport.com/vwtech/vwhomologation.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja Trophy » 27.10.2011 23:12

Kyllä trophy autokin varma ja halpa peli on ajaa, mutta varmasti vielä edullisemmin pääsee V1600:lla 8)[/quote]

Tuon alleviivaan täysin molemmissa luokissa ajaneena. Lisää kauden V1600 kuluista tuolta
http://www.ralli.net/foorumit/off-topic ... sana/12816" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä tulee tuohon Trophyyn niin ote sääntökirjasta
Ryhmien N, A ja B varsinaiset luokitustodistukset
ovat voimassa kansallisesti, vaikka kansainvälinen luokitus
on päättynyt (huom. lajirajoitukset). FIA:n mestaruuskilpailuja
lukuun ottamatta voidaan
Suomessa käyttää kansallisia luokituksia.
Rallin yleisten luokkien SM:ssä ryhmien N/A-kansallisella
luokituksella voi ajaa viisi vuotta kansainvälisen
luokituksen päättymisen jälkeen. Kaikissa rallikilpailuissa
tämä sääntö koskee ryhmää N.

Eli A-ryhmäläinen ei vanhene, joten A:n sääntöjä ja luokkaria noudattaen.


http://www.autourheilu.fi/saannot/" onclick="window.open(this.href);return false;

alkaa sivulta 277

ps molemmat todella fixuja luokkia, valitset sitten kumman tahansa....

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 28.10.2011 00:50

Trophy kirjoitti:ps molemmat todella fixuja luokkia, valitset sitten kumman tahansa....
Ja monessa kisassa myös päädyt samaan luokkaan valitsitpa kumman tahansa. Eli sinällään V1600-autojen vähyys ei ole aina ongelma.
Ei taitu!

j_heinonen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 30.08.2011 21:59

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja j_heinonen » 28.10.2011 15:15

Jees, alkaa selvenemään nämä hommat. Mitäs mahdollisesti tollasessa Trophy-Polossa (1.4) yleensä on tehoa ja millaisilla laatikoilla porukka ajaa? Koneen kanssa on siis melko pitkälti vapaat kädet, kunhan tilavuus ja puristukset pysyy ennallaan?

lupausko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 260
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti:

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja lupausko » 28.10.2011 15:23

j_heinonen kirjoitti:Jees, alkaa selvenemään nämä hommat. Mitäs mahdollisesti tollasessa Trophy-Polossa (1.4) yleensä on tehoa ja millaisilla laatikoilla porukka ajaa? Koneen kanssa on siis melko pitkälti vapaat kädet, kunhan tilavuus ja puristukset pysyy ennallaan?

Meillä on aikoinaan vw.motorsportin tekemä laite n-ryhmän vireisenä ja tehokäyrät nähtävänä http://www.egyptiracing.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Noillakin osilla pärjää ihan kivasti, vaikka kesällä rupeaa vähän teho pula vaivaamaankin. Ainahan sen tietysti voi päivittää A-ryhmän mukaan ja saada lisää tehoa, mutta ehkä myös tukun murheita mukanaan tekniikan kanssa. Eli suosittelen aloittamaan n-vireisenä jos et käänny v1600 puoleen, mikä myös voi olla hyvä ratkaisu.
"Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu"

Avatar
Attu
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 19.10.2008 00:00

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja Attu » 28.10.2011 15:43

Itse taaperran tuollaisella N vireisellä Pololla, ainoastaan Hestec lilätty.
Hepoja on käppyröiden mukaan 123kpl.
Alusta on Sellholmin ilman lisäsäiliöitä, mutta tuntuu toimivan meidän vauhdissa mukavasti.
Painoa meillä on ainakin riittävästi, putkea on käytetty runsaasti, ainoastaan WRC -putket puuttuu.
Laatikkona on VW-Motorsportin välitetty lukollinen.
Kilpailuissa ajetaan yleensä yhdessä V1600 autojen kanssa.

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja OJR » 28.10.2011 16:19

j_heinonen kirjoitti:Jees, alkaa selvenemään nämä hommat. Mitäs mahdollisesti tollasessa Trophy-Polossa (1.4) yleensä on tehoa ja millaisilla laatikoilla porukka ajaa? Koneen kanssa on siis melko pitkälti vapaat kädet, kunhan tilavuus ja puristukset pysyy ennallaan?
Poloista en tiedä, mutta tuo "vapaat kädet koneen kanssa" ei ehkä pidä aivan paikkaansa. Luokitustodistus kertoo yksiselitteisesti mitkä mitat ja arvot auton osissa pitää olla ja mitä osia saa vaihtaa ja minkälaisiin. Mikä ei ole luokkarissa sallittu, on kielletty.

Lisäksi on sääntökirjassa yleiset tekniikkasäännöt ja erityismääräykset ryhmille N ja A. Nämä pätevät kaikkiin automalleihin.
Hommaa siis se luokkari ja klikkaa sääntökirja netistä ja lue molemmat tarkkaan, siten alkaa hahmottua mitä voi ja kannattaa autolle alkaa tekemään.

EDIT: Rohkaisuksi, yleisesti ottaen olet ihan oikeillä jäljillä kun kyselet ensin laatikon perään. Kisavälitys tekee kilpa-auton ja tämä vielä korostuu trophyissa kun tehoa on aina liian vähän. Ennen kuin siis alat virittää moottoria, hommaa se kirstu.
Tämä tosin ei ole koskaan ihan halpaa lystiä mutta ei varsinkaan kun on valinnut Polon aihioksi, moneen muuhun torpy-kattilaan taitaa voimansiirron virittäminen (ja virittäminen yleensäkin ) olla aika paljon edullisempaa...

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 28.10.2011 17:32

OJR kirjoitti:Tämä tosin ei ole koskaan ihan halpaa lystiä mutta ei varsinkaan kun on valinnut Polon aihioksi, moneen muuhun torpy-kattilaan taitaa voimansiirron virittäminen (ja virittäminen yleensäkin ) olla aika paljon edullisempaa...
Asioilla on usein vähintään etu- ja takapuoli. Jos raaskii sijoittaa siihen VW-Motorsportin lootaan, niin välitykset on kerralla kohallaan eikä se luotettavuuskaan ole huonoimmasta päästä..
Ei taitu!

Avatar
weka
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja weka » 28.10.2011 17:39

Trophy autoissa on myös ajettavuus tärkeä elementti. Sijoitus alustaan (jouset ja iskarit) sekä kirstuun muuttavat auton ominaisuuksia todella paljon. Kun nuo ovat kohillaan voi jo harkita koneen rukkaamista luokkarin antamien speksien mukaisesti.

Avatar
MMK
Viestit: 5
Liittynyt: 13.04.2005 00:00

Re: 1400 Trophy -säännöt

Viesti Kirjoittaja MMK » 28.10.2011 19:31

OJR kirjoitti:
j_heinonen kirjoitti:Jees, alkaa selvenemään nämä hommat. Mitäs mahdollisesti tollasessa Trophy-Polossa (1.4) yleensä on tehoa ja millaisilla laatikoilla porukka ajaa? Koneen kanssa on siis melko pitkälti vapaat kädet, kunhan tilavuus ja puristukset pysyy ennallaan?
Poloista en tiedä, mutta tuo "vapaat kädet koneen kanssa" ei ehkä pidä aivan paikkaansa. Luokitustodistus kertoo yksiselitteisesti mitkä mitat ja arvot auton osissa pitää olla ja mitä osia saa vaihtaa ja minkälaisiin. Mikä ei ole luokkarissa sallittu, on kielletty.

Lisäksi on sääntökirjassa yleiset tekniikkasäännöt ja erityismääräykset ryhmille N ja A. Nämä pätevät kaikkiin automalleihin.
Hommaa siis se luokkari ja klikkaa sääntökirja netistä ja lue molemmat tarkkaan, siten alkaa hahmottua mitä voi ja kannattaa autolle alkaa tekemään.

EDIT: Rohkaisuksi, yleisesti ottaen olet ihan oikeillä jäljillä kun kyselet ensin laatikon perään. Kisavälitys tekee kilpa-auton ja tämä vielä korostuu trophyissa kun tehoa on aina liian vähän. Ennen kuin siis alat virittää moottoria, hommaa se kirstu.
Tämä tosin ei ole koskaan ihan halpaa lystiä mutta ei varsinkaan kun on valinnut Polon aihioksi, moneen muuhun torpy-kattilaan taitaa voimansiirron virittäminen (ja virittäminen yleensäkin ) olla aika paljon edullisempaa...

Vastaa Viestiin