Sivu 1/5
Mikä mättää
Lähetetty: 21.01.2013 08:26
Kirjoittaja j67
Oliskohan jotain vähän pielessä.
Pari rallia peruttu/siirretty kun ei ole kisailijoita.
Isojen poikien kisoissa ajetaan pihalle kun on liukasta.
Voisko yhdistävänä tekijänä olla renkaat?
Liian kalliita kyläkisoihin poltettavaksi. Ja toisaalta kun ajetaan piikeillä niin sit ei pysytä polulla kun pitäis ajaa jollain muilla kuin piikeillä.
Voihan tietysti olla niinkin että muutama peruutus ei anna vastausta siihen miksi ei löytynyt kilpailijoita.
Ja toisaalta saattoihan keli olla erityisen vaikea just suomalaisten kohdalla.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 11:56
Kirjoittaja j67
Näyttää jatkuvan alavireisyys osallistujamäärissä. Ilmeisesti nykyisestä rengassäännöstä halutaan pitää kiinni vaikka se tappaisikin kylä kilpailut.
Jo toinen talvi,tai saattaa olla useampikin, jossa osallistujamäärät on pieniä kyläkilpailujen ja täyteluokkien osalta. Montahan talvea tarvitaan että joku herää tekemään uudistuksia.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 13:51
Kirjoittaja Jukkiz
ei muuta kun kilpuri alle ja ilmoittaudut mukaan kisoihin ni saadaan ainakin yks osanottaja lisää. Itellä ei varaa muuta kun kahteen ekaan hrt kisaan vaikka ajan viimetalvisilla piikeillä jotka nekin ostin käytettynä.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 14:33
Kirjoittaja j67
Jukkiz kirjoitti:ei muuta kun kilpuri alle ja ilmoittaudut mukaan kisoihin ni saadaan ainakin yks osanottaja lisää. Itellä ei varaa muuta kun kahteen ekaan hrt kisaan vaikka ajan viimetalvisilla piikeillä jotka nekin ostin käytettynä.
Jokseenkin älyttömän hintaista tuo kilpaileminen. Joten ei tule mieleenikään näillä hinnoilla. Taitaa olla sama tilanne useammalla mutta harvempi sitä uskaltaa tunnustaa.
Jos muutosta ei tule niin yhä useampi jää rannalle. Kenen etu sekin sitten on?
Pikaisella laskutoimituksella saa yhden kisan kuluihin uppoamaan reilun kuukausitulon. Varsinkin jos ei halua liukastella ikälopuilla renkailla.
Nykyisistä renkaista kuitenkin kantautuu tietoa ettei niitä kannata ostella käytettynä. Ainakin jos pelkona on hiekka/jää pohja niin käytetyt hajoaa alle. Tämä on ehkä yksi suurin syy miksi talvella ei porukkaa näy kisoissa.
Uudet renkaat älyttömän hintaisia ja käytetyt taas mahdollisesti jopa kalliimpia kuin uudet jos käyttökilometrejä vertaa.
Muutenkaan auton omistaminen ei tunnu mitenkään järkevältä jos kulut on sitä luokkaa ettei pysty harrastamaan kuin muutaman kisan vuodessa.
Kalustoa kyllä olisi saatavissa jo ihan järki hintaankin mutta kulujen suhteen homma karannut käsiistä.
Ja näyttää siltä että kulut entisestään kasvaa jos ei muuten niin ilmoittautumismaksujen muodossa. Korotuspaineet näillä lähtiämäärillä on varmaan aika isot. Uskoakseni jokin kympin tai kahden korotukset nyky linjaan verrattuna ei tule riiittämään.
Näkyyhän se jo hisse sarjan avauksessakin että pudotus on kohtuullista muutaman vuoden takaiseen lähtijämäärään. Autot kaiketi on samoilla kavereilla ainakin osittain tai myytynä seuraavalle harastajalle. Joten kalusto pulasta ei liene kyse. Hisse kalustoa kun ei pääse päivittämään niin periaatteessa samoilla vanhoilla laitteilla pitäisi pärjätä joten ei kyse ole kilpavarustelun aiheuttamasta kadostakaan.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 15:00
Kirjoittaja ohc
Mikäs ihmeen haloo renkaista nyt on yhtäkkiä tullut? En nyt oikein jaksa uskoa että rengas kustannukset olisivat syypää osallistujamääriin. Onko tästä jotain näyttöä vai vain "mutu puhetta"? Maksaahan ne renkaat mutta niin ne ovat maksaneet aina. En näe kyllä mitään syytä alkaa jotain uusia rengas sääntöjä vääntämään.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 15:10
Kirjoittaja j67
Jos on auto ja ajavarusteet ja vielläpä ajanut esim. syksyllä niin en näe että ainakaan kovin moni muu asia voisi vaikuttaa.
Jos ei sitten ole yksinkertaisesti harrastajilta hävinnyt mielenkiinto lajia kohtaan.
Ilmoittautumismaksuissa on ehkä muutaman kympin nousu paikoitellen, joten kovin on pienestä kamelin selkä katkennut.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 15:35
Kirjoittaja Masta
Kyllä varmasti rengaskulut talvella rassaa hommaa.
Omat statistiikat on neljän Favoritilla kilpaillun kauden jälkeen sellaiset, että talvipyöriin on mennyt 4.4 kertaa enemmän rahaa.
Minä aiankin voisin ajella kilpaa millä renkailla vain, mutta luulen että moni ei halua alkaa liukastelemaan tehopeleillä jotka on tehty ja säädetty hyvälle pidolle.
Toisessa topicissa ehdottelin ns. siviiliautorallia. Järkätkää joku sellaanen. Mä tuun kurvailemaan kauppakassilla ja maksaisinkin vielä siitä ilosta. ; )
Tosin joutuis ehkä ylikilpailuhenkisenä siihenkin uusimaan nastarenkaat..

Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 15:56
Kirjoittaja Jukkiz
40% korotus lähtiämäärässä edellisvuoden ekaan HRT kisaan nähden. mun mielestä suunta on ainakin oikea.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 16:25
Kirjoittaja Jukkiz
j67 kirjoitti:
Pikaisella laskutoimituksella saa yhden kisan kuluihin uppoamaan reilun kuukausitulon.
Sehän taas ihan riippuu miten haluaa harrastaa. Laskin just, että mulla palo rahaa 728e per kisa kun en laskenu auton ja varusteiden ostoa. Sisältää siis kaikki kulut mukaan lukien pari reeni kertaa. kohtuu huonotulosia on suomalaiset, jos toi on kuukausipalkka.
Anna niiden harrastaa kalliimmalla jotka niin haluaa tehdä. edullisestikin voi harrastaa. itselläsi ei varmaan ole selkärankaa vetää vähän huonommalla autolla ja paskoilla renkailla nopeempien joukossa, kun pitää niiltä ottaa pois, jotka haluaa ajaa kalliimmilla autoilla ja paremmilla renkailla.
Nettiautossa on -64 luupää myynnissä millä pääset varmasti samoihin kustannuksiin kuin minä ja väitän, että itellä on ainakin hauskaa ja kartturikin haluaa vielä kyytiin lähteä, joten tuskin sitäkään on paljoa harrastaminen halvalla päähän ottanu.
Tällä budjetilla oltiin muuten omassa luokassa 2. viimevuoden HRT sarjassa.
ps. Pöytyältäkin lähetään hakeen varmaa 2. sijaa

Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 16:53
Kirjoittaja OJR
Jukkiz kirjoitti:j67 kirjoitti:
Pikaisella laskutoimituksella saa yhden kisan kuluihin uppoamaan reilun kuukausitulon.
Sehän taas ihan riippuu miten haluaa harrastaa. Laskin just, että mulla palo rahaa 728e per kisa kun en laskenu auton ja varusteiden ostoa. Sisältää siis kaikki kulut mukaan lukien pari reeni kertaa. kohtuu huonotulosia on suomalaiset, jos toi on kuukausipalkka.
Anna niiden harrastaa kalliimmalla jotka niin haluaa tehdä. edullisestikin voi harrastaa. itselläsi ei varmaan ole selkärankaa vetää vähän huonommalla autolla ja paskoilla renkailla nopeempien joukossa, kun pitää niiltä ottaa pois, jotka haluaa ajaa kalliimmilla autoilla ja paremmilla renkailla.
Nettiautossa on -64 luupää myynnissä millä pääset varmasti samoihin kustannuksiin kuin minä ja väitän, että itellä on ainakin hauskaa ja kartturikin haluaa vielä kyytiin lähteä, joten tuskin sitäkään on paljoa harrastaminen halvalla päähän ottanu.
Tällä budjetilla oltiin muuten omassa luokassa 2. viimevuoden HRT sarjassa.
ps. Pöytyältäkin lähetään hakeen varmaa 2. sijaa

Edellä kiteytetty kaikki mitä pystyi ajattelemaan lukiessaa taas kerran tuota porua harrastamisen hinnasta ja ihan älyttömiä vertauksia.
Lisätään kuitenkin vielä että kuulin ihan juuri ralliautosta, jonka rakentamiskustannus vastaa melko tarkalleen alla olevan piikkipyöräkierroksen hintaa. Vaikka kyseessä olisi sarjaa pakkatuoretta misukkaa niin mennään alle parissa tonnissa.
Kyseisellä laitteella on tänä vuona ajettu AKK:n alaisessa kisassa ja seuraavaan jo ilmoittauduttu. Jos nyt vaikka kuus kisaa tulis tuolla vuoteen niin vieläkin olisi kustannukset edellisen laskelman mukaan muutaman kympin päälle tonnin per kisa ja syksyllä voi lykätä auton suohon.
Kuinka halvaksi tää pitäis saada?
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 18:49
Kirjoittaja j67
OJR kirjoitti:Jukkiz kirjoitti:j67 kirjoitti:
Pikaisella laskutoimituksella saa yhden kisan kuluihin uppoamaan reilun kuukausitulon.
Sehän taas ihan riippuu miten haluaa harrastaa. Laskin just, että mulla palo rahaa 728e per kisa kun en laskenu auton ja varusteiden ostoa. Sisältää siis kaikki kulut mukaan lukien pari reeni kertaa. kohtuu huonotulosia on suomalaiset, jos toi on kuukausipalkka.
Anna niiden harrastaa kalliimmalla jotka niin haluaa tehdä. edullisestikin voi harrastaa. itselläsi ei varmaan ole selkärankaa vetää vähän huonommalla autolla ja paskoilla renkailla nopeempien joukossa, kun pitää niiltä ottaa pois, jotka haluaa ajaa kalliimmilla autoilla ja paremmilla renkailla.
Nettiautossa on -64 luupää myynnissä millä pääset varmasti samoihin kustannuksiin kuin minä ja väitän, että itellä on ainakin hauskaa ja kartturikin haluaa vielä kyytiin lähteä, joten tuskin sitäkään on paljoa harrastaminen halvalla päähän ottanu.
Tällä budjetilla oltiin muuten omassa luokassa 2. viimevuoden HRT sarjassa.
ps. Pöytyältäkin lähetään hakeen varmaa 2. sijaa

Edellä kiteytetty kaikki mitä pystyi ajattelemaan lukiessaa taas kerran tuota porua harrastamisen hinnasta ja ihan älyttömiä vertauksia.
Lisätään kuitenkin vielä että kuulin ihan juuri ralliautosta, jonka rakentamiskustannus vastaa melko tarkalleen alla olevan piikkipyöräkierroksen hintaa. Vaikka kyseessä olisi sarjaa pakkatuoretta misukkaa niin mennään alle parissa tonnissa.
Kyseisellä laitteella on tänä vuona ajettu AKK:n alaisessa kisassa ja seuraavaan jo ilmoittauduttu. Jos nyt vaikka kuus kisaa tulis tuolla vuoteen niin vieläkin olisi kustannukset edellisen laskelman mukaan muutaman kympin päälle tonnin per kisa ja syksyllä voi lykätä auton suohon.
Kuinka halvaksi tää pitäis saada?
Herrat varmaan pystyy määrittelemään monellako on heittää 728€ ralliin. Ihan vaan sillä perusteella et monenko duunarin palkan pitäisi riittää kyseiseen panostukseen.
Toisaalta tuo 728€ riittää aikalailla pidempään elämysmatkailuun.
Joten eiköhän se ole niin että tää euro taisi tehdä saman kuin kaikessa muussakin.
Hintataso ylitti kysynnän maksutason. Tai ainakin asetti hintatason niin että kilpailuasetelma ei ole enää rallin puolella.
Ei tarvi edes miettii lähdenkö vetää neljä tuntii kisaa vai olenko viikon lomalla.
Joskus takavuosina hintavertailu oli viellä rallin puolella.
Rallin pysty ajamaan alle tonnilla (markka) ja lomamatkat oli helposti yli kaksi tonnia. Joten näin ralli hävis hintakilpailun. Ja hinnoitteli itsensä ulos.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 19:22
Kirjoittaja henkka_ok
j67 kirjoitti:Herrat varmaan pystyy määrittelemään monellako on heittää 728€ ralliin. Ihan vaan sillä perusteella et monenko duunarin palkan pitäisi riittää kyseiseen panostukseen.
Toisaalta tuo 728€ riittää aikalailla pidempään elämysmatkailuun.
Joten eiköhän se ole niin että tää euro taisi tehdä saman kuin kaikessa muussakin.
Hintataso ylitti kysynnän maksutason. Tai ainakin asetti hintatason niin että kilpailuasetelma ei ole enää rallin puolella.
Ei tarvi edes miettii lähdenkö vetää neljä tuntii kisaa vai olenko viikon lomalla.
Joskus takavuosina hintavertailu oli viellä rallin puolella.
Rallin pysty ajamaan alle tonnilla (markka) ja lomamatkat oli helposti yli kaksi tonnia. Joten näin ralli hävis hintakilpailun. Ja hinnoitteli itsensä ulos.
Ei mulla oo ikinä noin paljoo menny yhteen ralliin vaikka laskis lisenssit sun muut. Jos laskee kartturinkin kulut (lisenssit ja seuran maksut) samaan pottiin + renkaat jotka ei siitä yhestä kisasta menny mikskään niin aletaan olla jo lähellä tuota.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 19:22
Kirjoittaja OJR
j67 kirjoitti:
Herrat varmaan pystyy määrittelemään monellako on heittää 728€ ralliin. Ihan vaan sillä perusteella et monenko duunarin palkan pitäisi riittää kyseiseen panostukseen.
Puhuit reilusta kuukausitulosta yhden kisan kustannuksena. Suomalaisten mediaanikuukausipalkka lokakuussa 2010 oli 2 890 euroa, miehillä 3306 e. Keskiarvopalkka oli miehillä 3 655 €/kk.
Käteenjäävä mediaanipalkkakin oli 1779 €/kk. Tämä verran käteen jää siis vähintään 50%:lla suomalaisista ja ylemmän puolikkaa mukaan kai on mentävä kun reilusta kuukausitulosta puhutaan?
Näihin lukuihin voi vielä laskea viimeisimmät korotusprosentit mukaan.
Me herrat taidettiin esittää vielä vähän eri lukuja? Pysy puheissasi kun niitä kerran tuntuu riittävän.
En jatka tästä enempää.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 19:29
Kirjoittaja MJT
Joskus takavuosina hintavertailu oli viellä rallin puolella.
Rallin pysty ajamaan alle tonnilla (markka) ja lomamatkat oli helposti yli kaksi tonnia. Joten näin ralli hävis hintakilpailun. Ja hinnoitteli itsensä ulos.[/quote]
Ehkä lentoyhtiöt ovat kilpailleet toisensa hengiltä. Autokilpailujen järjestäjät ovat kohta samassa vaarassa. Sen jälkeen ei tarvitsekaan miettiä muuta kuin mihin suuntaa lomalle.
Autokilpailut silloin tosiaan harvassa. Kisojen järjestäjien ei tarvitse kilpailla toisiaan vastaan, mutta mitä vähemmän kilpailijoita, sitä vähemmän kilpailuja ja sitä vähemmän järjestäjiä. Järjestäjä yrittää saada kilpailusta tuottoa pystyäkseen ylläpitämään seuran toimintaa. Keskiverto yhdistys, jolla vuokralla tila kokoontumista ja kokouksia-, sekä kilpailun järjestämiseen tarvittavien tarvikkeiden varastotilat maksavat rahaa.
Vuosittain saatavat jäsenmaksut eivät kata kuin pienen osan kuluista.
Tilavuokrat helposti käyttö kuluineen vuositasolla 5000 € / v. kahdessa vuodessa se on 10,000€
Jos kisan saa järjestettäväkseen joka toinen vuosi, pitäisi kisasta jäädä yli 10,000 € puhdasta. Kisa kuitenkin maksaa kuluineen helposti 30,000 €. Jos kilpailijoita on esim 90 autollista, kuten tänäkin talvena on näkynyt. Pitää ilmoittaumismaksun olla n, 330 €, jotta seura selviää seuraavasta kaksivuotiskaudestaan. Nyt varmasti joku kirjoittaa siitä, että miksi pitää olla omat kerhotilat ym? Jos ei näitä ole ei seuirakaan ole kykenevä järjestämään kunnon kisoja.

Re: Mikä mättää
Lähetetty: 23.01.2013 19:30
Kirjoittaja j67
OJR kirjoitti:j67 kirjoitti:
Herrat varmaan pystyy määrittelemään monellako on heittää 728€ ralliin. Ihan vaan sillä perusteella et monenko duunarin palkan pitäisi riittää kyseiseen panostukseen.
Puhuit reilusta kuukausitulosta yhden kisan kustannuksena. Suomalaisten mediaanikuukausipalkka lokakuussa 2010 oli 2 890 euroa, miehillä 3306 e. Keskiarvopalkka oli miehillä 3 655 €/kk.
Käteenjäävä mediaanipalkkakin oli 1779 €/kk. Tämä verran käteen jää siis vähintään 50%:lla suomalaisista ja ylemmän puolikkaa mukaan kai on mentävä kun reilusta kuukausitulosta puhutaan?
Näihin lukuihin voi vielä laskea viimeisimmät korotusprosentit mukaan.
Me herrat taidettiin esittää vielä vähän eri lukuja? Pysy puheissasi kun niitä kerran tuntuu riittävän.
En jatka tästä enempää.
Nää palkat taitaa olla peräisin tilastoista.
1 saa 100 000€ ja 9 saa 0€
keskimäärin siis 10 000€.
Tällä tilasto politiikalla kannattaakin tehdä päätöksiä eikä sillä että kisat on puoliks tyhjiä.