Sivu 1/3
F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 11.02.2013 20:32
Kirjoittaja Frog
Kertokaa lyhyesti mitä mieltä olette nyt olevista F-ryhmän säännöistä ja mitä haluaisitte niille tehtävän !!
vastatkaa mahdollisimman pikaisesti koska tarvitsen teidän mielipiteet, joista muodostellaan kysymykset AKK,n harrastajille lähettämään kyselyyn.
Postit.
saxspeed@saxspeed.fi
P.S. F-cupin kautta tulee vastaava toivomus ja vain toiseen tarvii vastata, asia koskee teitä jotenkä nyt voitte vaikuttaa !!

kiitos etukäteen
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 12.02.2013 13:45
Kirjoittaja Welu
Se että F-ryhmään voisi rakentaa auton riippumatta kansainvälisistä luokituksista. Tällä tulisi vapautta valita rakennettavan auton merkki ja malli
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 12.02.2013 19:42
Kirjoittaja pena1212
niinkuin jo moneen kertaan,sanonut,samat säännöt,kuin eestin E ryhmässä,tulis jotain tolkkua tähän
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 12.02.2013 19:52
Kirjoittaja Marko Tähkä
säännöt sellaiseksi ettei tarvii joka vuosi olla muuttamassa jotain rakennetta kun on nukuttu uudenvuodenyö.
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 12.02.2013 20:33
Kirjoittaja rata-silakka
eestin E ryhmän säännöt olis hyvä ideä.
Sallia pitäisi lasikuitu luukut, lokarit ja pleksi lasit
(paitsi tuulilasi)
Kohtuutonta on joku corolla etu lokari maksaa 500e
ja sit vedet sen banaaniksi ni itku tulee.....
Autojen hinnat pitäisi saada harrastaja ystävällisiksi.
roadsportin säännöt on radalla minusta hyvät ja sitä voitaisiin soveltaa myös f-ryhmään.
katsokaa säännöt roadsportista hrf sivuita!
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 12.02.2013 20:41
Kirjoittaja jjp-racing
eestin E ryhmän säännöt ilman muuta nin varmasti naapurista tulisi veto miehiä tännekin päin kokeilemaan vauhtia!!
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 12.02.2013 20:54
Kirjoittaja markomartini
Saxarille tuli jo postia laitettua mutta lisänä vois olla sellainen sääntö että samat (f)autot kävis ton itämeren lätäkön ympärillä eesti,ruotsi ym. ja siten pieni maaottelu kehiin vaikka itämeri cup joka maassa yks kilpailu.
Sponsoriksi vaikka laivayhtiö .

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 12.02.2013 21:33
Kirjoittaja Frog
Kuka suomentaa ne Eestin säännöt oikeen ja postittaa ?
Toisaalta ei sääntöjä tarvii muuttaa jos halutaan maaotteluita ! Hyväksytään vaan kaikkien säännöt ja ajetaan kilpaa !
Postia vaan:
saxspeed@saxspeed.fi
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 13.02.2013 15:03
Kirjoittaja Evanssi
Mun mielestä ei ole perustetta ottaa Äffään mukaan ihan mitätahansa luokittelematonta kinneriä. Ei näytä pysyvän näilläkään enää paletti kasassa.
F-ryhmä kelpoisia luokiteltuja automalleja on sääntökirjan mukaan 576 erilaista. Niistä peräti 223 on 2000 tai uudempaa mallia. Luulisi löytyvän jokaiselle jotain. Kylmä totuus on se , että tilastojen mukaan viime vuonna F-ryhmän autoja esiintyi vain 53 erilaista. ja jos mukaan otetaan ryhmistä N ja A ne autot joilla jo nyt pääsee mukaan sääntöjen mukaan rakennettuna kokonaismäärä nousee vain 93 erilaiseen autoon. Yli 480 hukattua mahdollisuutta odottaa rakentajaansa.
On huomattava että luokiteltujen listasta puuttuvat kaikki vanhat 1 ja 2-ryhmään luokitellut. Uusin auto millä pääsee äfvään on vuosimalliltaan 2009. Se on niille jotka kaipaavat uudempia malleja kehiin.
V-luokan autoille luvattu luokan siirto on hyvä asia ja se pitäisi hoitaa ilman riistomaisia "luokituskustannuksia".
Jos sitten sattuisi niin ettei noita liki kuudestasadasta löydy sopivaa niin luokitukset pitäisi tehdä Tekniikkaryhmän toimesta ja kohtuullisemmin kustannuksin. Kotona käynnein vaikka 2000 ekua/auto.
Takavetomiehille ei ole uudemmissa autoissa paljon kilpailukykyisiä vaihtoehtoja, mutta kuka tekee Suomen ensimmäisen ralliauton Skylinen GTR:stä tai Evo V:sta.
Etuvetokuskeille löytyisi montakin uudempaa kovaa peliä joissa on osan saantikin kohdillaan. Esim: pikkuluokkaan Fiat Palio 1,6. Luokkari 2 cm paksu, vain lompakko rajoittaa.
Isoon luokkaan Megane 2,0 "malli Laukkanen" , tai keksijäpellelle Carina ST191 2,0, josta saa helposti kovakulkuisen, mutta vakaan laitteen.
Valitettavasti niitä jotka oikeasti osaa tai/ja uskaltaa rakentaa jonkun uuden erilaisen kilpurin on tässä maassa vähässä. Niitä jotka vain jauhaa on enemmän....

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 13.02.2013 18:10
Kirjoittaja hataki
Itse ajan F-ryhmän autolla ja on ehkä ainut paikka johon riittää palkkakin.
Mielestäni nyky säännötkin ovat aika hyvät.
ainut mitä vois lisätä niin näille joillekkin autoille mille ei taho peltiosia löytyä, niin sais laittaa ne etulokasuojat jostain muusta materiaalista.
Jos muuta niin mielestäni esim. M3:nen jos on hyvin tehty auto niin kaikkine suorakytkentälaatikkoineen ynm. hilppeineen on kyllä B-junnuille aika kovalaite aloittaa ralli.
Vielä vois laittaa senkin ,että ajan kahdella autolla F-ryhmässä BMW325i:llä joka on lähelle vakioautoa ja sitten M3:lla jossa on ihan kaikki palikat mitä saa. Niin 325:llä ajan lujempaa. Että ei se autostakaan ole kiinni. Vaan harjoittelusta (mun mielipide)
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 13.02.2013 18:46
Kirjoittaja jesse
Kuituluukut...kunhan autot pysyvät luokitus painoissa. Takasivu ja takaikkunaan voisi sallia karbonaatti lasit.
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 13.02.2013 19:37
Kirjoittaja isopasi
Kyllä nuo kuituosat ja pleksilasit osin voisi sallia helpostikin. Luokituspaino kun ei muutu, voi "säästyneen" painon laittaa vaikka turvakaariin. Uskoisin täten turvallisuuden lisääntyvän. Se vaan on niin hankalaa muuttaa mitään, kun aina on niin ollut...
Toisaalta paavikin ilmoitti erostaan vastoin kaikkia odotuksia, josko meidänkin paavi (akk) voisi muuttua...
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 13.02.2013 20:37
Kirjoittaja ariwalk
ei missää nimessä lasikuituluukkuja rallii, polykarbonaatti-ikkunat ja etuloksut ymmärrän mut miks pitää ovet vaihtaa lasikuitusiin? ei perusteltavissa mitenkää, ainaka turvallisuutta ajatellen. jätetää ne rallicrossii mis ei oo puita, kiviä ja kantoja.
Escortista ne lehtijouset vois kyllä poistaa.
Etuvetosesta sais tehä takavetosen, mut samalla koneella mikä on originaalissa.
Oon samaa mieltä että luokittelemattomiakin autoja sais käyttää, tosin maksimi konekoko joku 2 litrane tj.
Koneet vapaaks niiku e-ryhmässä, mutta jos vaihtat myllyn ni maksimissaa tilalle joku 16v 2 litrane pannu, ja siihekki sit joku painohomma, nykyne vois mennä iha ok. tää lähinnä sen takia kun ei meinaa enää kaikki koneisii löytää osia mistää.
2 kertaa ajettavat pätkät kieltoon ainaki f-cupin kisoissa. ei mitää järkee varsinka talvella.
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 13.02.2013 21:43
Kirjoittaja jesse
Korjataan hieman eli jos kuitua olisi niin konepelti,etuloksut ja takaluukku. Ei ovia missään nimessä. Kuidusta olisi halvempaa vain tehdä loksut ja muotti esim GT corollaan sekä muihin ns. erikoisiin kilpureihin.
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Lähetetty: 13.02.2013 22:51
Kirjoittaja BMWWBS
Nämä kuitu luukut ja lokarit ei ole mitään kulutusosia, eikä ne näin ollen merkittävästi vaikuta kuluihin, niin miksi ne pitäisi sallia?
Montako lokasuojaa ja konepeltiä kuluu vetomiehellä kaudessa?
Jos se noiden hinnasta on kiini, niin kannattaa kyllä
harrastaa jotain ihan muuta lajia.