Sivu 1/3

Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 15.03.2013 15:44
Kirjoittaja Masapee
Avaan keskustelun aiheesta Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Uutisen aiheesta löydät täältä: http://www.ralli.net/kaikkiuutiset/rall ... orumi-2013

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 15.03.2013 16:12
Kirjoittaja Frog
TEKNINEN FOORUMI 2013


Aika Lauantai 27.4.2013 klo 9–16

Paikka Aikuiskoulutuskeskus Kouvola, Taitajantie 2, 45100 Kouvola
Auditorio

Ohjelma Aamukahvi 8.30–9

SAXSPEED Ari Saxberg, AKK Tekniikkalajiryhmä
• F-ryhmän tekniset säännöt/muutokset
• Yleiset tekniikkasäännöt, turvallisuus
• Luokitustodistukset ja niiden käyttö

Petteri Sappinen Akk Historiikinlajiryhmä
• Historic luokkien tekniikan säännöt
• Auton rakentaminen luokitusten ja sääntöjen mukaisesti

Ruokailu klo 12–13 koulutusravintolassa omakustannushintaan

Sami Tervonen
• tekniset rakennemuutokset ja tieliikenne lainsäädäntö
• erivapaudet ja ralliauto EU Suomessa

Jorma Pekkanen
• FIA-R ja FIN-R 2WD V-1600
• Mitä muutoksia sallitaan, miten voin ”viilata”

Tutustuminen erilaisiin toteutuksiin malliesimerkkeinä
• Corolla GT, Saxberg, menestyvä auto kaikilla hipo-osilla
• MG ZR 160, Pekkanen, menestyvä auto ilman luokitusosia
• Talbot 424, Sappinen, malliesimerkki Historic autosta
• Almera 1,6, Karkia, malliesimerkki V-1600 autosta

Tapahtuma ei ole powerpointluento, vaan toteutetaan keskustelu pohjalta, ja alustukseksi toivommekin ”kinkkisiä” kysymyksiä päivän aiheista.

Osallistumismaksu 0 €. Ilmoittautumiset 19.4. mennessä:
Laura Pusenius, puh. 020 7879 212 tai laura.pusenius@kvlakk.fi
102 nopeinta mahtuu mukaan.

AUTOURHEILUSTA KIINNOSTUNEET TERVETULOA!

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 15.03.2013 20:10
Kirjoittaja mrgallop
Ihan kiinnostavan kuulonen tapahtuma! Tällaiselle on varmaan tilausta. Harmi kun asustaa kauempana niin ei tule lähdettyä. Tästä tulikin mieleen, että sattuuko/onko ollut mietteissä tehdä tästä jonkinsortin videointia tai livelähetystä nettiin? Sehän voisi olla jaossakin jossain "opetusfilminä" jälkeenpäin katsottavaksi. Luulisin että "pitkänmatkalaiset" vois kiinnostuakkin? ja toki muutkin!

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 15.03.2013 21:04
Kirjoittaja Evanssi
Kaikkihan riippuu vaimon antamasta luvasta, ja seuraavaksi kiinnostuksesta. Viimeksi kun pidettiin tällä porukalla vastaavanlainen "koulutuspäivä" oli kaukaisimmat tiedonnälkäiset Loimaalta asti.
Jos osallistujat ovat aktiivisia keritään varmasti jakaa muutakin rakentamiseen, säätämiseen tai ajamiseen liittyvää. Viimeisiä vieraita on yleensä jahdattu pois talkkarin kanssa joskus kuuden jälkeen illalla ennenkuin hälyt menee päälle. :lol:

Nyt on järjestelyjä muutettu ja tällä kertaa ei edes tartte maksaa osallistumismaksua koska katsoimme että asia on niin tärkeä ja kentällä kaivataan tiettyihin asioihin selvennystä ilman kapulakieltä.

Ei muuta kuin päivämäärä allakkaan ja matkailette tänne. On sitä ajeltu maan toiseen laitaan turhempienkin juttujen takia....... :mrgreen:

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 15.03.2013 21:28
Kirjoittaja markomartini
255 km mukaan ilmottauduttu kauempaakin tulossa kuulema.
Ilmasen kahvin ? perässä kannatta tulla kauepaakin. :lol:

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 16.03.2013 00:48
Kirjoittaja JJN
Mites toi historic -81 liite j http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... 0-5612.pdf ryhmä 2 lähinnä volvon kannen osalta,eli saako tuon venttiilin paininkupin vaihtaa alapuoliselle säädölle/kasvattaa paininkupin kokoa ? entäpä etutolppa onko kynäjousi ratkaisu mahdollinen ja onko jarruihin sallittu asentaa niin sanottu bedalbox ?

ps: enkä kaipaa vastauksia tyyliin lue sieltä luokitustodistuksesta, taikka sallittu jos käytetty aikakaudella, kun en muista kun olin silloin n. 5 vuotta ja 8h päiväkodissa ni ei ehtiny varikolle ennen kun jätkät oli jo pätkillä....

T: Jaska/tod.näk paikanpäällä

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 16.03.2013 10:02
Kirjoittaja Frog
JJN kirjoitti:Mites toi historic -81 liite j http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... 0-5612.pdf ryhmä 2 lähinnä volvon kannen osalta,eli saako tuon venttiilin paininkupin vaihtaa alapuoliselle säädölle/kasvattaa paininkupin kokoa ? entäpä etutolppa onko kynäjousi ratkaisu mahdollinen ja onko jarruihin sallittu asentaa niin sanottu bedalbox ?

ps: enkä kaipaa vastauksia tyyliin lue sieltä luokitustodistuksesta, taikka sallittu jos käytetty aikakaudella, kun en muista kun olin silloin n. 5 vuotta ja 8h päiväkodissa ni ei ehtiny varikolle ennen kun jätkät oli jo pätkillä....

T: Jaska/tod.näk paikanpäällä
Venttiilikoneiston käyttöjärjestelmän muuttaminen ei ole sallittu.

Kynäjousen voit laittaa mutta jousijalanrungon vaihtaminen säädettäväksi ei ole sallittu, mutta vakion voit kierteyttää. Tässä kohtaa kehoitan kiellosta huolimatta tutustuun luokitus papereihin !

Pedalboxin tai kaksipiirisen pääsylinterin käyttäminen on jopa pakollista ! Sääntö kertoo kaksoispääsylinteristä. Tähänkin voi löytyä apu luokituspapereista ! Sieltä papereista etsitään kuvia ihan niin kuin päiväkodissa opetettiin :mrgreen: tule ihmeessä Kouvolaan niin etsitään yhdessä ja katsotaan mitä sille Volvolle voi tehdä. T.Saxspeed

P.S. Ouluun terkkuja, ollaan suomessa kuiteskin !

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 16.03.2013 10:09
Kirjoittaja markomartini
Tähän vastaus muotoon ikävä kyllä myös minä ja moni muu törmännyt vuosienvarrella.
Miettiä voisi miten se palvelee uusia ja myös vanhoja harrastajia.
Heinolassa takavuosina ollut samanlainen luentopäivä jolloin mainitsin että eikö näitä voisi selvästi vastata tietoa tarvitseville niin vältyisi tahattomat virheet autoa rakentaessa.
Positiivistä aina ollut se että alan yrittäjä (saxari) on antanut selkeää tietoa kun jotain on kysynyt. vVisiko Historik passitajakin tehdä näin eikä vaatia tuomarin lailla että todista.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 16.03.2013 19:56
Kirjoittaja Penkkapelle
Hold your horses
Ei kyse ole siitä, etteikö passittaja, lajiryhmäläinen, kyläseppä, tms haluaisi antaa tietoa. Kyse on ennemminkin siitä, että kukaan heistä/meistä ei (vielä) ole kaikkien merkkien asiantuntija, joten kyllä rakentajan vastuulla on selvittää, millaisia ratkaisuja ja modauksia hän rakentelukohteeseensa voi tehdä. Näiden muutosten sääntöjenmukaisuus tulee olla tekijälle selvää, jotta hän sitten voi vakuuttaa että asia on juuri näin. Ja tämähän osoitetaan liite K:lla, luokitustodistuksella, ikäkauden säännöillä ja ikäkausitodisteilla. Se on rakentajan tehtävä hommata asianmukaiset todisteet ja nämä sitten evaluoidaan yhdessä ja tarkastellaan, ovatko näytöt riittäviä ja muutostyö voi alkaa.
Yleensä hiki nousee siinä vaiheessa, kun muutos on jo tehty ja vasta sitten aletaan miettiä, onko kaikki linjassa sääntöjen kanssa.
Kouvolassa ei ole ensisijaisena tarkoituksena selata ikäkauden todistuksia jollekin automerkille tai yksittäistapaukselle (toki tämäkin saattaa tulla kyseeseen esimerkkinä), vaan antaa ymmärrysapua kuinka asioiden kanssa edetään ja mitä tarvitaan, jotta asiat selkiytyvät.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 17.03.2013 15:39
Kirjoittaja 1770
Autourheilun sääntökirja on rakennettu sillä periaatteella, että siellä SALLITAAN muutokset. Eli muutettaessa autoa pitää sääntökirjasta löytää kohta mikä sallii kyseisen muutoksen, eli ei siis etsitä kohtaa mikä kieltää jonkin muutoksen. Tämä koskee kaikka ryhmiä/ikäkausia/autoja. Historik säännöissä liite J kertoo:
Alkuperäisiä mekaanisia osia, jotka on valmistajan toimesta koneistettu sarjavalmistuksen puitteissa paitsi niitä, joiden vaihtaminen on tämän kohdan mukaan sallittua, voidaan parantaa viimeistelemällä tai koneistamalla, mutta ei vaihtamalla toiseen. Toisin sanoen sarjavalmisteista osaa saadaan, edellyttäen, että sen alkuperä voidaan epäilyksittä todeta, oikaista, tasapainottaa, keventää, pienentää tai muuttaa sen muotoa koneistaen.
Eli jos halutaan VAIHTAA jokin osa, täytyy sen vaihtamiseen löytyä lupa säännöistä. Venttiilikoneistosta säännöt sanovat:
Edellisessä b)-kohdassa sallittujen muutosten lisäksi saadaan sylinterinkantta muuttaa täysin vapaasti venttiilien, venttiiliohjaimien ja venttiili-istukoiden osalta. Venttiilien lukumäärän kutakin sylinteriä kohden tulee pysyä kuitenkin muuttumattomana. Venttiilijousiin on sallittua lisätä sovitelevyt. Venttiilijouset ovat vapaat.
Säännöt siis SALLIVAT osan koneistuksen. Koneistamalla paininkuppia ei voi kasvattaa! Ja koska venttiilikoneistoa koskeva sääntö EI SALLI painikupin vaihtamista, niin silloin sitä ei voi vaihtaa isommaksi. Tämä siis sääntöjen mukaan, mutta jos luokitustodistuksesta löytyy toisenlainen paininkuppi, niin sen käyttö on luokitussääntöjen mukaan sallittu.
Historik säännöissä haastetta lisää se, että vuosikymmenien saatossa tekniset ratkaisut ovat kehittyneet ja tietämys tekniikasta on kasvanut. Sitä varten säännöissä on vaatimus ikäkauden mukaisuudesta. Eli jokin ratkaisu voi olla sääntöjen mukainen nykytekniikalla/tietämyksellä, mutta ikäkaudella asiasta ei ole ollut tietoa. Tämän vuoksi auton rakentajalla on tarvittaessa velvollisuu osoittaa käyttämänsä ratkaisun olleen käytössä ikäkaudella. Liitteeseen K on koottu ne säännöt ja ratkaisut, jotka ovat sallittu ikäkaudesta poikkeavina, tärkeimpänä turvavarusteet.
Yksinkertaisesti historik-autojen muutoksesta (ja myös nykyautojen):
- löytyykö luokitustodistuksesta
- salliiko säännöt (oliko ikäkaudella käytössä)
- löytyykö liite K:sta
Muutos on sallittu, jos yhteenkin kohtaan vastaus on "kyllä". Tämä etsimisen vaiva on pääsääntöisesti auton rakentajalla.

Olli Toivonen

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 20.03.2013 08:05
Kirjoittaja Frog
Frog kirjoitti:TEKNINEN FOORUMI 2013


Aika Lauantai 27.4.2013 klo 9–16

Paikka Aikuiskoulutuskeskus Kouvola, Taitajantie 2, 45100 Kouvola
Auditorio

Ohjelma Aamukahvi 8.30–9

SAXSPEED Ari Saxberg, AKK Tekniikkalajiryhmä
• F-ryhmän tekniset säännöt/muutokset
• Yleiset tekniikkasäännöt, turvallisuus
• Luokitustodistukset ja niiden käyttö

Petteri Sappinen Akk Historiikinlajiryhmä
• Historic luokkien tekniikan säännöt
• Auton rakentaminen luokitusten ja sääntöjen mukaisesti

Ruokailu klo 12–13 koulutusravintolassa omakustannushintaan

Sami Tervonen
• tekniset rakennemuutokset ja tieliikenne lainsäädäntö
• erivapaudet ja ralliauto EU Suomessa

Jorma Pekkanen
• FIA-R ja FIN-R 2WD V-1600
• Mitä muutoksia sallitaan, miten voin ”viilata”

Tutustuminen erilaisiin toteutuksiin malliesimerkkeinä
• Corolla GT, Saxberg, menestyvä auto kaikilla hipo-osilla
• MG ZR 160, Pekkanen, menestyvä auto ilman luokitusosia
• Talbot 424, Sappinen, malliesimerkki Historic autosta
• Almera 1,6, Karkia, malliesimerkki V-1600 autosta

Tapahtuma ei ole powerpointluento, vaan toteutetaan keskustelu pohjalta, ja alustukseksi toivommekin ”kinkkisiä” kysymyksiä päivän aiheista.

Osallistumismaksu 0 €. Ilmoittautumiset 19.4. mennessä:
Laura Pusenius, puh. 020 7879 212 tai laura.pusenius@kvlakk.fi
102 nopeinta mahtuu mukaan.

AUTOURHEILUSTA KIINNOSTUNEET TERVETULOA!
Ylös

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 20.03.2013 17:05
Kirjoittaja markomartini
Asiahan on niin että kun samasta sääntökohdasta kysytään jo sen sadatta kertaa niin vastaaja tuskastuu asiaan ja laukaisee sammakoita suusta.
Joten olisiko helpompaa kirjata ne näkyville tiettyjen merkkien kohdalta .Näitä oli aikaisemmin historik sivustolla mutta päivitystä ei ole tapahtunut vai onko kysyttävät asiat loppunu.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 21.03.2013 10:28
Kirjoittaja Evanssi
Kysyttävät asiat ei varmasti ole loppuneet. Vaan osaako kaikki hakea oikeaa tietoa sieltä missä sitä on.
Jos jollain on intoa ( ja tietoa ) niin eikun listaamaan merkki/mallikohtaisia sallittuja juttuja. Ei vaan moiseen urakkaan varmasti rupea ilmaiseksi nykyaikana kukaan.

Paljon helpommalla pääsee kun tulee ja tuo omat kysymyksensä Foorumille ja saa siellä vastauksen jopa malliesimerkkiä katsoen siihen henkilökohtaiseen ropleemiinsa. Siksi juuri olemme päättäneet järjestää ko. tilaisuuden liiton toiminnasta täysin riippumatta, ja hommasimme rahoitusta niin paljon, että kuulijoiden ei tarvitse maksaa osallistumisesta yhtään mitään. Riittää kun kahvinsa/ruokansa maksaa.

M.Martini mainitsi että Heinolassa oli takavuosina samanlainen luentopäivä. Voi olla, mutta allekirjoittanut aloitti tällaiset luentosarjat tässä muodossa 2002. Ja aivan samasta syystä kuin nytkin. Jakaaksemme informaatiota tavallisille rallin- ja autourheilun harrastajille. Heinolasta oli toisella kertaa kaksi opettajaa jotka kirjoittivat kynät savuten kaiken puhutun ylös pieneen siniseen vihkoon. Sikäläinen Amis oli aloittelemassa silloin ns. Ralliauton rakentamis linjaa nuorisopuolelle.

Me jatkettiin täällä vuosittain ja 2006 järjestin viimeisen. Luovuin koska sen jälkeen tilaisuuden järjestäminen edullisesti meni ihan mahdottomaksi eikä palvellut siten "asiakkaitani".
543 osallistujaa osoittaa että osuin silloin oikeaan ja harrastajien keskuudessa oli tarvetta tällaiseen huokeaan tiedon saantiin. On puhuttu säännöistä, renkaista, viilaamisesta, testaamisesta ja monesta muusta jutusta.
Puhujina aina maan kärkihemmoja.

Nyt juuri 40 % paikoista on sitovasti varattu joten osuimme Arskan kanssa oikeaan nytkin. Tarvetta on.

Jani Backman poikkesi täällä palaverissa ja pääsin siinä yhteydessä esittelemään "koulutuksemme" hänellekin. Oli niin ilahtunut että lupasi laittaa pääkallonpaikaltakin tekniikka miehen saliin kuuntelemaan. Hänkin oivalsi että sparrausta tarvitsevat Pertti Perusharrastajatkin, eivät pelkästään vamennusryhmien pojat.

Voi olla että Gardekin tulee kertomaan miksi ex-tehdaskuskikin vetää mielllään Äffäläisellä. :?:
Eikun ilmoittautumisia Lauralle ja heti.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 24.03.2013 07:27
Kirjoittaja j67
Laitetaan pohdittavaa kun asiaan perehtyneitä tekniikkaguruja on koolla.
Hitec vermeistä ei ole kysymys vaan ihan perusjutuista.

Jos lähtökohtana on esim. Peugeot 106xs jota ei ole luokiteltu mutta 106 xsi on luokiteltu. Kysymys kuuluu pitääkö tuosta xs mallista alkaa pajoittamaan xsi vastavaa vai onko mahdollista tehdä jotain muuta.
Esim. f-ryhmään. Korit ja perus koneet on kaiketi samat. Erot löytyy ruiskuista yms. hilppeistä.

Vastaavia rinnakkaismalleja löytyy melkein joka merkistä joten miten niiden kanssa toimitaan? Jos tähän löytyisi vastaus ja mielellään rautalangasta väännetty niin että varmasti aukeaa asiasta pihalla olevallekkin.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 27.03.2013 18:33
Kirjoittaja Frog
Tänään 64 ilmoittautunutta ! Siis 38 paikka jäljellä.