Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17.06.2012 20:46
Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
Nyt pitää kysellä viisaammilta asiasta, kun on niin monenlaista tietoa tullu... On siis ajatuksena rakentaa ss luokkaan fiesta, jossa siis 1,4l zetec 16v tulisi antamaan voimansa. Miten on tämän moottorin kestävyys? Entäs muut ongelmat? Entäs vaihteisto? Mielellään otan vastauksia vastaan ettei tarttee polttaa rahaa hukkaan ja katua jälkikäteen.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17.06.2012 20:46
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
Siis eikö kenelläkään tosiaan ole mitään kommentoitavaa tai tietoa???
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 30.11.2011 14:09
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
Kannattaa katsella noita englannin poikien sivuja ja etsiä sieltä tietoa. Osat ei ainakaan hinnan kirossa ole jos e-bayn kautta tilaa ja saatavuus on todella hyvä. Noissa zetec
moottoreissa on vain se hankaluus, että ns samalla "zetec" nimellä on tehty monen moista eri moottoria. Englannissa ovat ainakin isommista zetec mosisista saaneet ihan hyvin voimaa, tiedä sitten miten vertailu kelpoisia nuo hv:t on vs suomi.
moottoreissa on vain se hankaluus, että ns samalla "zetec" nimellä on tehty monen moista eri moottoria. Englannissa ovat ainakin isommista zetec mosisista saaneet ihan hyvin voimaa, tiedä sitten miten vertailu kelpoisia nuo hv:t on vs suomi.
- Arei
- Viestit: 13
- Liittynyt: 15.02.2008 00:00
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
Zetec-moottoreita on käytännössä kahta "sarjaa" on Zetec-E ja Zetec-S. Nuo E-sarjan moottorit ovat Fordin oma-kehitteitä, juontavat juurensa CVH:sta. Näitä löytyy 1.6, 1.8 ja 2.0 litraisena. Hyviä ja kestäviä koneita mutta toi 1.6 kone ei sovellu oikein mihinkään kantensa takia. Näitä moottoreita löytyy mk3 Fiestasta, Mk4-6 Escorteista sekä Mk1-2 Mondeoista sekä IB5 että MTX-laatikolla. Ulkoisesti nämä erottaa noista S-moottoreista helpoiten siitä että imusarja on koneen takapuolella. Lohko on valurautaa.
Zetec-SE koneet ovat Yamahan/Mazdan suunnittelemia 1,25, 1.4, 1.6 ja 1.7 litraisena. Noita S-koneita löytyy Fiestasta mk4->, Focuksesta sekä Pumasta. Puman koneessa on muuttuva imunokan ajoitus. Näissä koneissa on imusarja moottorin edessä, muutenkin hyvin "japanilaisia" suunnitelultaan
Tietääkseni S ja E moottoreilla ei ole yhtään vaihtokelpoisia osia keskenään.
Nämä koneet ovat tehtaalta tulleet kaikki IB5-laatikolla. Perushyvä aski mutta en noista ratashommista mitään tiedä, joten sen kilpailukäyttöön muuttamisesta en osaa sanoa. Nämä koneet ovat muistaakseni kaikki alumiinilohkoisia.
Ford muistaakseni rakensi Pumaa SS1400 kit-carina. Kone oli muistaakseni jonkinlainen hybridi 1.4-1.7. Tarkkoja detaileja en muista, vaikka ne jostain joskus olen lukenut. Tälläinen auto taitaa Suomestakin löytyä? Näkisin mielläni ja jos joku tietää tästä enemmän niin saa jakaa tietoaan ;)
Virityskäyttöön osia löytyy todennäköisesti parhaiten tuohon 1.6 Zetec-SE:hen sekä Puman 1.7-litraiseen. 1.4 ja 1.7 suurimmat erot on muistaakseni iskunpituudessa ja kannessa.
Kummankin koneen perusrakenne on sellainen että en usko että mitään kovin ihmeellisiä poppakonsteja tarvitsee tehdä tehon puolesta, riippuu toki siitä mitä hakee. Kiertokanget noissa taitaa olla se heikko kohta, ne on ilmeisesti tehty jollain ihmeellisellä metodilla, kevyet mutta ei ilmeisesti kestävimmät.
Jos lontoo taipuu niin noi brittifoorumit on tosiaan hyviä paikkoja lueskella kunhan pitää jonkinnäköisen bullshit-suodattimen päällä. Ne on vaan p*****e aina tunkemassa sitä turboa joka vehkeeseen.
Uskoakseni noiden moottorien suurin ongelma on se ettei niillä oikein kukaan kilpaile täällä Suomessa joten niitä "kehittäjiä" ei vielä löydy ja eikös se vähän niin ole että sitä ei voi tehdä jos joku muu ei ole tehnyt sitä ensin? ;) Kai sieltä sen 100hv/litra saa...
Kaikki tämä on tosin ihan täysin mutua koska en osaa kilpamoottoreita rakentaa...
Zetec-SE koneet ovat Yamahan/Mazdan suunnittelemia 1,25, 1.4, 1.6 ja 1.7 litraisena. Noita S-koneita löytyy Fiestasta mk4->, Focuksesta sekä Pumasta. Puman koneessa on muuttuva imunokan ajoitus. Näissä koneissa on imusarja moottorin edessä, muutenkin hyvin "japanilaisia" suunnitelultaan
Tietääkseni S ja E moottoreilla ei ole yhtään vaihtokelpoisia osia keskenään.
Nämä koneet ovat tehtaalta tulleet kaikki IB5-laatikolla. Perushyvä aski mutta en noista ratashommista mitään tiedä, joten sen kilpailukäyttöön muuttamisesta en osaa sanoa. Nämä koneet ovat muistaakseni kaikki alumiinilohkoisia.
Ford muistaakseni rakensi Pumaa SS1400 kit-carina. Kone oli muistaakseni jonkinlainen hybridi 1.4-1.7. Tarkkoja detaileja en muista, vaikka ne jostain joskus olen lukenut. Tälläinen auto taitaa Suomestakin löytyä? Näkisin mielläni ja jos joku tietää tästä enemmän niin saa jakaa tietoaan ;)
Virityskäyttöön osia löytyy todennäköisesti parhaiten tuohon 1.6 Zetec-SE:hen sekä Puman 1.7-litraiseen. 1.4 ja 1.7 suurimmat erot on muistaakseni iskunpituudessa ja kannessa.
Kummankin koneen perusrakenne on sellainen että en usko että mitään kovin ihmeellisiä poppakonsteja tarvitsee tehdä tehon puolesta, riippuu toki siitä mitä hakee. Kiertokanget noissa taitaa olla se heikko kohta, ne on ilmeisesti tehty jollain ihmeellisellä metodilla, kevyet mutta ei ilmeisesti kestävimmät.
Jos lontoo taipuu niin noi brittifoorumit on tosiaan hyviä paikkoja lueskella kunhan pitää jonkinnäköisen bullshit-suodattimen päällä. Ne on vaan p*****e aina tunkemassa sitä turboa joka vehkeeseen.
Uskoakseni noiden moottorien suurin ongelma on se ettei niillä oikein kukaan kilpaile täällä Suomessa joten niitä "kehittäjiä" ei vielä löydy ja eikös se vähän niin ole että sitä ei voi tehdä jos joku muu ei ole tehnyt sitä ensin? ;) Kai sieltä sen 100hv/litra saa...
Kaikki tämä on tosin ihan täysin mutua koska en osaa kilpamoottoreita rakentaa...
- ariwalk
- KV
- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
ite kyl vaihtaisin ton lootan toho mtx-75 ku löytyy paremmi osia ja on kyllä paljo parempi loota ku toi ib5 lähinnä jo kokonsa puoleen.
joo ei itelläkä vielä pahemmin oo kokemuksia ku vakio koneista, ja niissä on ollu ongelman että öljynrenkaat menee jumii ja sit alkaa syömää öljyä ja venttiilei.
koneha itessää on erittäin kevyt, varsinki tolla alumiinilohkolla. pienet venttiilit on, mutta sehän ei tässä hommassa ongelma oo ku niitä voi vaihdella.
osiahan toho zetecciin saa hiton hyvin, viritysosista lähtien.
katotaa sit jossai vaihees ku pääsee noita koneita ite räjäyttelee ni sit alkaa kokemusta löytyy tostaki mosasta.
joo ei itelläkä vielä pahemmin oo kokemuksia ku vakio koneista, ja niissä on ollu ongelman että öljynrenkaat menee jumii ja sit alkaa syömää öljyä ja venttiilei.
koneha itessää on erittäin kevyt, varsinki tolla alumiinilohkolla. pienet venttiilit on, mutta sehän ei tässä hommassa ongelma oo ku niitä voi vaihdella.
osiahan toho zetecciin saa hiton hyvin, viritysosista lähtien.
katotaa sit jossai vaihees ku pääsee noita koneita ite räjäyttelee ni sit alkaa kokemusta löytyy tostaki mosasta.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17.06.2012 20:46
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
Joo kiitos noista vastauksista, mutta ajattelimme luopua tälläerää zetecistä... Uusi ajatus psa ja uusi keskustelu siitä.
- ariwalk
- KV
- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
ihmettelen kyllä että minkätakia? psa myllyy kyl kyselisin sitä laatikkoa ekana, että mistä ja minkähä hintanen? saattaa maksaa iha jonkunverra ja kestävyys voi olla mitä vaan jos et nyt sit ranskasta ala tilailee.. eikai zetecissäkä mitää vikaa oo, ku 1,4 tekee tolla alumiinilohkolla ni on suhteellisen kevytkin. ja ois kiva tietää että paljo tehoo suunnittelit?
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17.06.2012 20:46
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
Tuossa zetecissä kuulus olevan toi kampikulma niin pielessä, että eivät laakerit kestä siviilissä saati sitten kun virittää.. Peugeotissa on kuulemma laatikko jo kohtuu hyvin välitetty, joten ei tarttee siihen panostaa ensimmäisenä. Meillä jo oleva v1600 luokan pösö niin hyvin käy vaihteet, mutta voimaa vaan puuttuu.
- ariwalk
- KV
- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
jaa'a, en oo kyllä tollasesta laakeriongelmasta kuullu mitää. :D yhen koneen purkaneena (1.6) ni mis oli männärenkaat jumissa ni siinä ei ainaka laakereissa ollu mitää.
- TPT
- B-junnu
- Viestit: 25
- Liittynyt: 03.09.2009 00:00
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
Ihan vaan mielenkiinnosta aiheeseen vielä että mihinkäs nämä Ford Puma Kit Car 1400cc moottorit pohjautuu? Tuntus vaan olevan sointi/löylyt kohdallaan 1,4l / 180hv.
- A5-Kit
- A-Junnu
- Viestit: 114
- Liittynyt: 13.10.2004 00:00
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
1,7 Puma lyhyellä iskulla.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17.06.2012 20:46
Re: Ford 1,4cc zetec moottorin kestävyys...
No mut joo... kiitos kaikille vastanneille ja toivottavasti näistä olis muillekkin hyödyllistä tietoa!!! Itse hylkäämme nyt fordin zetech moottorin.