Autourheilua tässä ja nyt !
Lähetetty: 22.12.2013 18:29
Ajattelin tuoda tämän keskustelun avauksella motorsportin todellisuutta mm, mediakentän aihealueelta !
Lähdetään siitä, että kun elämme TV-tuotannon nykyajassa, olemme kanavatuottajien armoilla.
Vaikka saisimme miljoona euroa tuotantoa varten rahaa, se ei auta yhtään siinä todellisuudessa, saadaanko ohjelmaa koskaan mihinkään näkyviin, koska ohjelman tekeminen alkaa autourheilussa sähköisten mediaoikeuksien omistajan kanssa tehdystä sopimuksesta.
Tämän jälkeen alkaa ohjelman tekeminen ohjelmatuotannon runkomuotoon ja kun lopulta on valmiina kokonaispaketti tuotannosta, tätä ohjelmapakettia lähdetään esittämään TV- kanavien lajista vastaaville päälliköille.
Meillä motorsporttia esittää MTV ja MTV Sport.
Nelonen on viimeaikaisten henkilöstöleikkauksien jälkeen täysin jäissä, eikä Ylelle mene oikeastaan läpi muu kuin dokumenttipohjainen tuotanto.
Eli maikkarin kanaville jää siis kaikki tämä meidän motorsport ohjelmien esittäminen, joten voitte vain kuvitella, vuotaako tarjonnan laari hieman yli.
Jos saadaan esimerkiksi MTV Sport kanavalle sopimus, seuraavaksi alkaa tuotannon rakentaminen ja otetaan esiin valmiiksi laadittu budjetti.
Jos tuotantokanava ei maksa ohjelmasta mitään, vaan tarjoaa ainoastaan mahdollisuuden ohjelman julkiselle esittämiselle, tässä kohtaa alkaa varojen kerääminen talouden laariin ja se alkaa nykypäivänä moottoriurheilussa nimenomaan mediamaksusta, lajista riippumatta, tämän allekirjoittaa kanssani varmasti niin Future Cup sarjan vetäjät, kun monet muutkin.
Jos jokaisesta osakilpailusta kerätään vaatimaton 25,00 euroa per kilpailija media maksua, niin siitä ei kerry vielä lähellekään kokonaisbudjettia yhden kilpailun TV-tuotannon tekemiseen.
Tiedän kokemuksesta, että kilpailijoiden osalta seuraava parkuminen alkaa siitä, että "miksi minä joudun maksamaan kun en koskaan näy TV-ohjelmissa" ?
Tähän on vain yksi vastaus.
Aja niin kovaa että alat kuvissa näkymään !!!
Ei näiden asioiden tarkoitus ole luoda näkyvyyttä sille joka on luokassa kymmenes, vaan näkyvyyttä luodaan ja sitä saa kun menestyy.
Voidaan ennemminkin todeta, että TV on yksi piiska antamaan kuljettajille painetta menestymisen luomiseksi.
Toinen ikuinen parkuminen tulee motorsportin kotimaisten TV- ohjelmien tuotannoissa kuljettajien näkyvyysmäärästä, eli miksi aina näytetään vain kärkikuljettajia.
Kaikessa mahdollisessa urheilun TV-tuotannossa lähdetään siitä, että ohjelmia ei tehdä urheilulajien harrastajille tai edes niille, jotka vain soffalla tai penkalla fanittavat jotain lajia.
Motorsportin TV ohjelma tehdään TV katsojille, siis ihan sille samalle peruskansalle joka katsoo vaikka salkkareita.
Kun me tehtiin aikoinaan ennätys katsojalukema F-Cupin ohjelmasta Urheilukanavalle n,100.000 katsojaa, laskekaapa prosentuaalisesti, montako katsojaa näistä oli autourheilijoita ?, ehkä 3-4%.
Kun teimme esimerkiksi rallin Historic sarjaa TV:lle, niin miettikää ensinnäkin, miten vaikeaa on sovittaa 11 kpl kilpaluokkia 23-26minuutin TV-lähetyksen sisälle siten, että joku ymmärtäisi joka luokan osalta aina kun ne vaihtuvat, mistä tässä on kysymys ?
Ei sitä pysty tekemään kukaan eikä niitä historiikin eri luokkavaihtoja ymmärrä edes autourheilijatkaan ohjelmaa katsoessaan paitsi Raffu.
Tässä siis vastaus siihen, miksi autourheilun ohjelmat pyritään tekemään vain kärjen menestyksen pohjalta, eli juuri siksi, että TV:n katselijat ymmärtäisivät mistä on kysymys.
Ennen kun on aika arvostella 25,00 euron mediamaksusta, kannattaa miettiä, mitä maksaa yhden TV-Tuotannon tekeminen per kilpailu ja miksi näitä ohjelmia tehdään ?
Totuus tässä vain on se, että ilman näitä TV lähetyksiä autourheilunkin lajit hiipuisivat pimentoon ja se pimento vaikuttaa kaikkeen, puhutaan sitten uusien harrastajien kiinnostuksen herättämisestä tai katsojien määrästä kilpailutapahtumissa, yhteistyötahoista niin järjestäjä- kuin kilpailija sekmentillä jne.
Tälläkin ralli.net foorumilla on kuluneen vuoden aikana esitetty aivan käsittämättömiä ajatuksia siitä, miten päästä mukaan lajiin halvalla jne.
Kaikki moottoriurheilu maksaa.
Meillä on esimerkiksi rallissa tällä hetkellä tarjolla niin paljon kilpaluokkien eri vaihtoehtoja, että näistä täytyy löytyä vaihtoehto omalle ajamiselle.
Lisäksi meillä on tarjolla esimerkiksi rallissa vaihtoehtoja Junnu SM, F-Cup, SM-sarja, Suomi Cup, Historic + kaikki mahdolliset kansalliset kisat, eli varmasti on kaikille jotain.
Heittäisin lopuksi kaikille harrastukseen mukaan tulemista suunnitteleville ja jo mukana oleville huomion arvoisen ajatuksen, jos on sitä mieltä, että autourheilu on kallista.
Täytyykö aina olla alla se nopein ja tehokkain auto, harrastamisen voi aloittaa V1600 autolla ja kokemuksesta voin kertoa, että lujaa mennään niilläkin ja taistelu luokassa on suorastaan huikeaa ja samaan aikaan ajokulut on edulliset.
Pitääkö kilpa-auto omistaa yksin ?
Mitä jos sen omistaakin vaikka kaksi, eikö silloin ole kulut jo paljon alemmalla tasolla, kun samalla autolla ajaa kaksi eri omistajaa ja harrastukseen mukaan lähtemisen ensikynnyskin on jo heti puolet matalampi.
Ja viimeiseksi, pitääkö yrittää ajaa kaikki mahdolliset kisat mitä on tarjolla, kun että ajaa vain sen mihin rahkeet riittää.
Todellisessa elämässä on muistettava, että Suomalaisessakin motorsportin klobaalisaatiossa asiat kehittyvät samalla tahdilla kun kaikki muukin klobaalisaatio.
Tämä tarkoittaa vain sitä, että totuutta on pakko katsoa silmiin, koska menneet ajat eivät tule enää takaisin ja mikään hintataso ei pysy paikoillaan.
Suomessa jos muissakaan maissa motorsportia ei voi harrastaa ilmaiseksi.
Jos asiat on kiinni satasista, onko silloin mukana oikeassa lajissa ?.
Rauhaisaa keskustelua ja Joulun aikaa kaikille.
T: Timppa Rintanen
Lähdetään siitä, että kun elämme TV-tuotannon nykyajassa, olemme kanavatuottajien armoilla.
Vaikka saisimme miljoona euroa tuotantoa varten rahaa, se ei auta yhtään siinä todellisuudessa, saadaanko ohjelmaa koskaan mihinkään näkyviin, koska ohjelman tekeminen alkaa autourheilussa sähköisten mediaoikeuksien omistajan kanssa tehdystä sopimuksesta.
Tämän jälkeen alkaa ohjelman tekeminen ohjelmatuotannon runkomuotoon ja kun lopulta on valmiina kokonaispaketti tuotannosta, tätä ohjelmapakettia lähdetään esittämään TV- kanavien lajista vastaaville päälliköille.
Meillä motorsporttia esittää MTV ja MTV Sport.
Nelonen on viimeaikaisten henkilöstöleikkauksien jälkeen täysin jäissä, eikä Ylelle mene oikeastaan läpi muu kuin dokumenttipohjainen tuotanto.
Eli maikkarin kanaville jää siis kaikki tämä meidän motorsport ohjelmien esittäminen, joten voitte vain kuvitella, vuotaako tarjonnan laari hieman yli.
Jos saadaan esimerkiksi MTV Sport kanavalle sopimus, seuraavaksi alkaa tuotannon rakentaminen ja otetaan esiin valmiiksi laadittu budjetti.
Jos tuotantokanava ei maksa ohjelmasta mitään, vaan tarjoaa ainoastaan mahdollisuuden ohjelman julkiselle esittämiselle, tässä kohtaa alkaa varojen kerääminen talouden laariin ja se alkaa nykypäivänä moottoriurheilussa nimenomaan mediamaksusta, lajista riippumatta, tämän allekirjoittaa kanssani varmasti niin Future Cup sarjan vetäjät, kun monet muutkin.
Jos jokaisesta osakilpailusta kerätään vaatimaton 25,00 euroa per kilpailija media maksua, niin siitä ei kerry vielä lähellekään kokonaisbudjettia yhden kilpailun TV-tuotannon tekemiseen.
Tiedän kokemuksesta, että kilpailijoiden osalta seuraava parkuminen alkaa siitä, että "miksi minä joudun maksamaan kun en koskaan näy TV-ohjelmissa" ?
Tähän on vain yksi vastaus.
Aja niin kovaa että alat kuvissa näkymään !!!
Ei näiden asioiden tarkoitus ole luoda näkyvyyttä sille joka on luokassa kymmenes, vaan näkyvyyttä luodaan ja sitä saa kun menestyy.
Voidaan ennemminkin todeta, että TV on yksi piiska antamaan kuljettajille painetta menestymisen luomiseksi.
Toinen ikuinen parkuminen tulee motorsportin kotimaisten TV- ohjelmien tuotannoissa kuljettajien näkyvyysmäärästä, eli miksi aina näytetään vain kärkikuljettajia.
Kaikessa mahdollisessa urheilun TV-tuotannossa lähdetään siitä, että ohjelmia ei tehdä urheilulajien harrastajille tai edes niille, jotka vain soffalla tai penkalla fanittavat jotain lajia.
Motorsportin TV ohjelma tehdään TV katsojille, siis ihan sille samalle peruskansalle joka katsoo vaikka salkkareita.
Kun me tehtiin aikoinaan ennätys katsojalukema F-Cupin ohjelmasta Urheilukanavalle n,100.000 katsojaa, laskekaapa prosentuaalisesti, montako katsojaa näistä oli autourheilijoita ?, ehkä 3-4%.
Kun teimme esimerkiksi rallin Historic sarjaa TV:lle, niin miettikää ensinnäkin, miten vaikeaa on sovittaa 11 kpl kilpaluokkia 23-26minuutin TV-lähetyksen sisälle siten, että joku ymmärtäisi joka luokan osalta aina kun ne vaihtuvat, mistä tässä on kysymys ?
Ei sitä pysty tekemään kukaan eikä niitä historiikin eri luokkavaihtoja ymmärrä edes autourheilijatkaan ohjelmaa katsoessaan paitsi Raffu.
Tässä siis vastaus siihen, miksi autourheilun ohjelmat pyritään tekemään vain kärjen menestyksen pohjalta, eli juuri siksi, että TV:n katselijat ymmärtäisivät mistä on kysymys.
Ennen kun on aika arvostella 25,00 euron mediamaksusta, kannattaa miettiä, mitä maksaa yhden TV-Tuotannon tekeminen per kilpailu ja miksi näitä ohjelmia tehdään ?
Totuus tässä vain on se, että ilman näitä TV lähetyksiä autourheilunkin lajit hiipuisivat pimentoon ja se pimento vaikuttaa kaikkeen, puhutaan sitten uusien harrastajien kiinnostuksen herättämisestä tai katsojien määrästä kilpailutapahtumissa, yhteistyötahoista niin järjestäjä- kuin kilpailija sekmentillä jne.
Tälläkin ralli.net foorumilla on kuluneen vuoden aikana esitetty aivan käsittämättömiä ajatuksia siitä, miten päästä mukaan lajiin halvalla jne.
Kaikki moottoriurheilu maksaa.
Meillä on esimerkiksi rallissa tällä hetkellä tarjolla niin paljon kilpaluokkien eri vaihtoehtoja, että näistä täytyy löytyä vaihtoehto omalle ajamiselle.
Lisäksi meillä on tarjolla esimerkiksi rallissa vaihtoehtoja Junnu SM, F-Cup, SM-sarja, Suomi Cup, Historic + kaikki mahdolliset kansalliset kisat, eli varmasti on kaikille jotain.
Heittäisin lopuksi kaikille harrastukseen mukaan tulemista suunnitteleville ja jo mukana oleville huomion arvoisen ajatuksen, jos on sitä mieltä, että autourheilu on kallista.
Täytyykö aina olla alla se nopein ja tehokkain auto, harrastamisen voi aloittaa V1600 autolla ja kokemuksesta voin kertoa, että lujaa mennään niilläkin ja taistelu luokassa on suorastaan huikeaa ja samaan aikaan ajokulut on edulliset.
Pitääkö kilpa-auto omistaa yksin ?
Mitä jos sen omistaakin vaikka kaksi, eikö silloin ole kulut jo paljon alemmalla tasolla, kun samalla autolla ajaa kaksi eri omistajaa ja harrastukseen mukaan lähtemisen ensikynnyskin on jo heti puolet matalampi.
Ja viimeiseksi, pitääkö yrittää ajaa kaikki mahdolliset kisat mitä on tarjolla, kun että ajaa vain sen mihin rahkeet riittää.
Todellisessa elämässä on muistettava, että Suomalaisessakin motorsportin klobaalisaatiossa asiat kehittyvät samalla tahdilla kun kaikki muukin klobaalisaatio.
Tämä tarkoittaa vain sitä, että totuutta on pakko katsoa silmiin, koska menneet ajat eivät tule enää takaisin ja mikään hintataso ei pysy paikoillaan.
Suomessa jos muissakaan maissa motorsportia ei voi harrastaa ilmaiseksi.
Jos asiat on kiinni satasista, onko silloin mukana oikeassa lajissa ?.
Rauhaisaa keskustelua ja Joulun aikaa kaikille.
T: Timppa Rintanen