Vetareiden lyhennys

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
escortti
Viestit: 1
Liittynyt: 14.11.2004 00:00
Paikkakunta: vantaa

Vetareiden lyhennys

Viesti Kirjoittaja escortti » 06.02.2005 15:40

Juu elikkä nyt tarttis tietoutta kyseisestä asiasta.Perää joudutaan kaventamaan ja samoten luonnollisesti vetareita,mutta onnistuuko vanhoista?Lyhennys olisi n.80mm ja samalla pyöränlaakerin kaulaa ohennettaisiin n.1,5mm.Vetari on muodoltaan "kiilamainen"eli alkaa levenemään heti pikkurattaan urituksen jälkeen, laakerinkaulaan saakka.Näin ollen kepissä olisi ns.evästä uuden urituksen aikaan saamiseksi.Mutta...onnistuuko koneistukset,vetarit on mitä ilmeisimmin pintakarkaistuja,eli mitä?Pitääkö päästää,sen jälkeen koneistaa ja uudelleen karkaista ja onnistuuko ylipäänsä?Vai jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi uusien akseleiden teko ja niiden ymppääminen jo olemassaoleviin laippoihin?Tiedän,että esim Karpiolan pojat tekevät mitoilla vaikka uudet koko kepit,mutta nyt liikutaan harrastebudjetilla,jos onnistuisi noista vanhoista...viisaammat auttakaa!

Avatar
Teppo
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 07.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Teppo » 07.02.2005 02:23

Kyllä niitä pystyy lyhentämään.
En tiedä kuinka yksityiskohtaisia ohjeita tarviit, mutta jos itse sorvaat niin ei siinä ole muuta kuin kellottaa laakeripinnasta heitottomaksi ja sorvaa haluttuun halkaisijaan. Ennen lyhennystä kannattaa kellottaa vetari boori päästä heitottomaksi ja ajaa jo tässä vaiheessa oikeeseen halkaisijaan ja katkaista vasta sen jälkeen. Kovuudesta riippuen saattaa olla että on helpompaa tai ainakin ongelmattomampaa sorvata ne keraamisella palalla ja jos ne on oikein kovaksi karkaistu niin silloinhan niihin pakko käyttää keraamista palaa ainakin pintakarkaisun poistoon.
Boorien tekemiseen tarvii olla sopiva jyrsintappi, mutta sen voi terottaa itsekin esim. katkenneesta terästä.
Lopuksi olisi tietysti hyvä vähän karkaista booriosaa.

Vastaa Viestiin