Sivu 1/1
Croskart
Lähetetty: 12.09.2014 14:22
Kirjoittaja Joox
Tämä tarkoittaa sitä että kunhan SM-sarjaan on ilmoittautunut 10 kilpailijaa, saa osakilpailuista SM-pisteitä vaikka siellä ei olisi osallistujia kuin yksi.
Pelkkä ilmoittautuminen riittää, sarjamaksua ei tarvitse maksaa.
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -01262.pdf
Tälläkö suomenmestaruuden arvoa nostetaan? Pölvästien touhua!
Re: Croskart
Lähetetty: 13.09.2014 20:29
Kirjoittaja ksthb
Erikoinen mielipide asiasta, kannattas lukea perusteet pisteiden jaolle Zonen kilpailusta ajatuksella.
Täysin sääntöjen mukaan on nuijittu päätös.
Re: Croskart
Lähetetty: 15.09.2014 07:19
Kirjoittaja emppu
Sääntöjen mukaisesti on kaiketi menty, mutta hyvin outo on se sääntökin johon on nojattu.
Ote crossin sarjasäännöistä:
"1.13.1. Luokassa pitää olla sarjaan ilmoittautuneita kilpailijoita vähintään 10 ennen kyseistä osakilpailua, josta SM-pisteitä jaetaan"
Tuon säännön voi tulkita myös sitenkin että kilpailussa ajettavassa luokassa pitää olla osallistujina vähintään kymmenen sarjaan ilmoittautunutta.
Nyt on tulkittu että kun sarjaan on ilmoittautunut 10...
Missään ei toisaan myöskään määrätä että sarjamaksu pitää olla maksettuna että SM pojoja ropisee..
Re: Croskart
Lähetetty: 15.10.2014 23:04
Kirjoittaja saaspe-t
Olikohan tästä ketjusta poistettu alku... No Oulun kisan Crosskarttien pisteet laskettiin loppupelissä mukaan SM pisteisiin. Hämmennystä aiheutti sarjasääntö, jossa ajettavassa luokassa pitää olla 10 sarjaan ilmoittautunutta, siis viivalla. Viivalla olikin sitten 9 crosskarttia, koska yksi joutui viime hetkellä perumaan osallistumisen. Tuomari ilmoitti ettei pisteitä ko. kisasta jaeta. Sarjatyöryhmä kumosi jälkeenpäin tämän.
Perusteluna oli että ilmoittautuneita kisaan oli riittävästi ja kaikki kisaan lähteneet oletti että pisteistä ajetaan. On mahdoton tietää jos joku peruu ihan viime hetkellä osallistumisen. Peruutuskin tehtiin ihan sääntöjen mukaisesti.
Loppupelissä tämä oli hyvä urheilullinen ratkaisu. Sääntö on vaan liian tulkinnallinen. Pitäisikö siinä lukea että kilpailussa ajavia pitää olla vähintään 10. Kun ei lue, niin silloin riittää että ilmoittautuneita on se minimi. Jos tulee ilmoitautumisajan jälkeen peruutuksia, niin sille ei voi mitään.
Muissa luokissa tätä tilannetta ei ollut tänä vuonna, joskus oli Supereissa ja jääradalla myös. Aina ei ole toimittu edellä tapahtuneen mukaisesti vaan pisteet on jääneet saamatta. Tarkennuksen paikka siis.
Re: Croskart
Lähetetty: 15.10.2014 23:20
Kirjoittaja saaspe-t
Tarkennuksen vielä että sarjamaksu pitää maksaa, vain silloin voi ajaa SM pisteistä. Sarjan ulkopuolella voi ajaa kisoja, kuten muutamassa kisassa olikin kuskeja.
Oulun kisassa kaikki oli sarjaan ilmoitautuneita. Ei sinne asti viitsi lähteä ajamaan vain pölynimureista tai S-lahjakorteista.
Re: Croskart
Lähetetty: 17.10.2014 10:26
Kirjoittaja peteracing
Vähän liian kalliita nuo poikien lelut.. käytetyt autot n.15 tonnia. Tuolla rahalla saa 2-3 v-luokan ralliautoa. En oikeen jaksa uskoa ett saavuttavat koskaan suurta kansansuosiota....vaikkakin poikakin tuollaista ruikuttaa
Re: Croskart
Lähetetty: 18.10.2014 00:06
Kirjoittaja Turtle
Minua mietityttää hankinta hinnan lisäksi käyttökustannukset! Koneena 125 cm3 krossimoottori, jonka viritys sallittu! Vois kuvitella, ettei tuolla ajeta yli 10 h, kun pitää avata! Miksi autoihin ei ole valittu matalaviritteistä konetta, jonka huoltoväli olis esim 100 h ja viritys kielletty? Esim rajusti kuristettu isompi kone! Jotenkin tuntuis, että olis tärkeämpää opettaa junnuja ajamaan, kuin mekaanikkoja viilaamaan :) Tuollainen kyllä kiinnostaisi...oman f-ryhmän auton myymällä taitaisi saada rungon tai osan siitä junnulle!
Re: Croskart
Lähetetty: 26.10.2014 12:03
Kirjoittaja saaspe-t
Suhtautuminen Crosskarttiin on samanlaista kuin v1600 luokan kanssa alkuaikoina. Ei tuosta mitään tule...
Hankintahintaan voi vaikuttaa hakemalla tekemällä jotain itse, esim täydellinen rakennussarja maksaa 7600€. Maalaus ja kokoaminen on vaivana. Käytety kone 1000€. Niin ollaan alle 10k€.
Tuo 15 tonnin auto sisältää 2 moottoria ja paljon varaosia. Mutta käytettyjä crosskartteja saa alkaen 6500€ esim. Ruotsista.
Koneet on NEZ säänön mukaisia, ei ole järkeä tehdä kansallisia sääntöjä, koska kisoja on naapurimaissa tarjolla mukavasti.
Crossikone pitää huoltaa kerran kaudessa, alakerta laakeroidaan ja kampi tasapainotetaan. Alakerrralla voi ajaa ainakin 30-50 tuntia. Mäntä pitää vaihtaa 5-10 tunnin välein. Ihan normaalit 2-T koneen huoltovälit.
4-T kone voisi olla pitemmällä huoltovälillä mutta paljon kalliimpi muuten.
Rengaskuluja ei käytännössä ole, samalla sarjalla ajaa 2-3 kautta. Piikkirenkaat kestää jäällä pari talvea.
Bensaa palaa jos tykkää ajaa. Siinä ne kulut on, paljon vähemmän kuin kartingissa,
Ei ole muuta soralla/jäällä ajettavaa luokkaa alle 15 vuotiaille tarjolla. Karting ei kaikkia kiinnosta.
Ihmettelen että Crosskarttia moititaan kun ei kuitenkaan osata antaa vaihtoehtoja. Peltoautolla ajeleminen voi olla hauskaa mutta ei kehitä kilpailemisessa.
Re: Croskart
Lähetetty: 26.10.2014 13:23
Kirjoittaja saaspe-t
Tuosta hyvä Crosskartti 8200€. Lauttakulut 200 € ja dieselit päälle.
http://www.blocket.se/varmland/Crosskar ... ?ca=11&w=3
Re: Croskart
Lähetetty: 26.10.2014 17:39
Kirjoittaja Turtle
Tarkoitus ei ollut crosskarttia moittia!
Kartingissa kesän 2014 kulut oli noin 6500 - 7500 eur + auto noin 6000 eur lisäksi!
Miten crosskartin kauden kisakulut menee tuohon verrattuna?
Kulut sisältää majoituksen, löpöt yms.
Kartingissa rengaskulut on kovat, vaikka olikin käytössä herrasmiessopimus, että ajettiin yhdellä kuivankelin rengassarjalla koko viikonloppu.
Vieläkö AKK järjestää testejä, jossa olis mahdollista tutustua laitteeseen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Croskart
Lähetetty: 27.10.2014 22:43
Kirjoittaja saaspe-t
Crosskartin kulut jää alle isojen luokkien kartingin. Me kierrettiin kaikki luokat Cadetista Rotaxiin ja vähemmän tässä paloi rahaa.
Kisaviikonloput on perjantai illasta lauantai iltaan. Yksi yöpyminen varikolla + matkat ja bensaa 10 l/kisa. Kilpailumaksut samaa luokka kuin karting SM:ssä.
Mutta kuten aina, motorsportissa ei ole ylärajaa kuluille. Jos reenaa joka viikko useana päivänä, testaa ja päivittää iskareita ja koneita niin saahan tähänkin tonnikaupalla menemään rahaa.
Oppirahoja saattaa mennä koneen kanssa, crossimiesten säädöillä ei voi ajaa. Isolla suuttimella alkuun niin säästyy männät.
AKK on myynyt testiautonsa, SetPromotion saattaa järjestää testejä. Minulla on parin viikon päästä 2014 mallin 125 cc LHR kartti testattavana Toijalan jokkisradalla. Laittelen RalliNettiin tietoa kun päivä varmistuu.
t. Petri Sääskilahti
Vinski Sport
0400 932523