Astra/kadett vetoakselit?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pioneer
Viestit: 2
Liittynyt: 24.07.2012 11:14

Astra/kadett vetoakselit?

Viesti Kirjoittaja Pioneer » 09.02.2015 19:36

Meni vklp 2 kpl kadetista kuskinpuolen vetarista ulompaa niveltä hajalle. Mitä niveliä ja akseleita ootta käyttäny? Karpiolassa sanoivat tekevän pelkkiä akseleita ja joskus on transportterin nivelille tehty vaan se jo kustantaakin erilailla.. Onko vakio akselille saatavilla mitään lujempaa niveltä??? Kesäksi luultavasti laitan karpiolan akselit uusilla vakio nivelillä ja rajoitan vähän kääntyvyyttä. Ja tosiaan alustan mitat ja osat ovat vakioita/vakio mittaisia joten pituus ei ole muuttunut.

Avatar
1403
Yleinen
Yleinen
Viestit: 273
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Astra/kadett vetoakselit?

Viesti Kirjoittaja 1403 » 09.02.2015 20:06

Se kääntyvyyden rajoittaminen riittää hyvin vakionivelille, kun muistaa välillä huoltaa nivelet ja vaihtaa määräajoin uusiin. nimenomaan liiallinen kääntyvyys ne rikkoo.

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Astra/kadett vetoakselit?

Viesti Kirjoittaja Trophy » 09.02.2015 20:46

Moi, ajoin N-ryhmän Kadettilla 89-93 ja silloin moni yritti lisätä ulosjoustoa iskarin pituudella. Kuskin puoleisia sisäniveliä alkoi monella menemään sen jälkeen rikki.
Olin töissä S&N Oy:ssä joka toi silloin maahan Löbron niveliä, niin kysyin yhden tehdaskäynnin yhteydessä heidän pääinssiltä tuosta liikeratojen muuttamisesta. Sillon sain vastauksen että sisänivelen kulma ei saa ylittää 25°, muuten korkkaa se sisäkehä joka pitää kuulat paikallaan. Koskaan ei ollut ongelmia ulkonivelien kanssa, joten onko uusi ongelma sen myötä että on lisätty kääntökulmaa?

Pioneer
Viestit: 2
Liittynyt: 24.07.2012 11:14

Re: Astra/kadett vetoakselit?

Viesti Kirjoittaja Pioneer » 09.02.2015 22:45

Tilasin tänään siihen ne löbron nivelet. Uskon että kääntyvyys saa aikaan että kuulat pullahtaa pois. Ainakin jokkis autossa auttoi aikanaan se asia että hitsasin rajoittimet.

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Astra/kadett vetoakselit?

Viesti Kirjoittaja ltr » 10.02.2015 13:08

Itse olen hieman siinä luulossa ettei välttämättä 23-vuotta vanhaan autoon saatavat varaosat ole enää parasta mahdollista tavaraa.

Lisäksi kasvanut pito alustojen kehityksen ja parantuneiden renkaiden myötä sekä kasvaneet tehot vapaampien virityssääntöjen myötä tekevät kestävyydelle omat juttunsa.

Halvempaa ja järkevintä on pitkässä juoksussa ottaa Karpiolalta vaikka ne Transportterin nivelille tehdyt kepit, kuulemma myös jotain Saabin ulompaa niveltä voi hyödyntää.

Nimim. kerran neljään vuoteen vaihdettu rasvat.

http://mla.kuvat.fi/kuvat/Kuvat+2015/7. ... G_1412.jpg

Avatar
leppis
WRC
WRC
Viestit: 1839
Liittynyt: 31.03.2004 00:00

Re: Astra/kadett vetoakselit?

Viesti Kirjoittaja leppis » 10.02.2015 15:23

Eivät ne 23 vuotta vanhan auton varaosat ole 23 vuotta vanhoja. Ei kukaan ole voinut tietää ja valmistaa niitä silloin ajan saatossa tarvittavaa määrää. Nykyteknologialla tuotettuja.
Nimim. 30 vuotta varaosien maahantuojan ja tehtaan edustajana.

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Astra/kadett vetoakselit?

Viesti Kirjoittaja ltr » 10.02.2015 21:34

leppis kirjoitti:Eivät ne 23 vuotta vanhan auton varaosat ole 23 vuotta vanhoja. Ei kukaan ole voinut tietää ja valmistaa niitä silloin ajan saatossa tarvittavaa määrää. Nykyteknologialla tuotettuja.
Nimim. 30 vuotta varaosien maahantuojan ja tehtaan edustajana.
Joko kirjoitin väärin tai sitten se tuli luettua väärin.

Ikä- / laatu-viittaus oli auton, ei osien ikään.

Tarkoitus oli avustaa faktalla toista harrastajaa eteenpäin, ettei kaikkien ihan oikeasti tarvitsisi maksaa oppirahoja samoista asioista samoilla autoilla.

Tällä hetkellä saatavista vakionivelistä käytän itse GKN / Löbron tuotteita koska ovat hyviä.

Mutta faktaa usealta yleisen Kadett / Astra- kuskilta on se että viisitoista vuotta vanhat löbrot kestävät ja uusia menee kuin leipää. Oikeita tarvikemalleja sitten vielä enemmän.. napatapit katkeavat jne. milloin mitäkin.
Oli joustovaroja tai ei ollut.

Jos taas kilpa-auton muutos maksaa 600euroa tai tonnin, mutta kuudensadan muutoksella ei välttämättä näe vieläkään maalia niin kumpi on järkevämpää. Sen saa jokainen sitten päättää ihan itse.

Jos alkuperäinen sisänivel (Löbro) hajoaa niin vika voi olla pyöränripustuksen asennossa että pohjaa johonkin tms.

Vastaa Viestiin