Sivu 1/2

Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 13.01.2016 19:37
Kirjoittaja emppu

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 13.01.2016 21:19
Kirjoittaja Jankos
Nyt ei taas ymmärrys riitä tuohon akkuhommaan.

Konehuoneessa saa olla tavallinen akku mutta sitten taas ei saa olla takakaluukussa autossa missä on säännöt täyttävä paloseinä. Ei tässä ole mitään järkee. Sen ymmärrän että auton sisältä kielletään nesteakut, kun ei niitä saa kovinkaan helposti koteloitua niin että vuotoriskiä ei olisi.

Fia taasen ei enää varmaan edes tunne enää sellasta kilpuria missä on paloseinä takanakin :D

Eli mun mielestä sääntö voisi hyvinkin olla että ohjaamotilassa aina kuiva-akku ja muuten vapaa.


Led valoihin tuli se muutos mistä taidettiin keskustellakin jo aiemmin ja kyselinkin että mikä tyyppihyväksyntä niissä pitää olla. Ja nyt sitten vaaditaan pitkien hyväksyntä, monet työvalohyväksytyt valot saa nyt nakella metsään.

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 13.01.2016 23:13
Kirjoittaja TPT
No kyllähän näissä missä se märkä akku on ns. ohjaamossa (starlet ym) on lähes kaikkiin tehty pellistä tiivis kotelo ja huohotus ulos eli ei tosiaankaan taas ymmärrys riitä!!
Ja mitään FIA hömppää on turha taas sotkea kansallisen luokan autoihin ,ihan perus maalaisjärki riittäs kyllä..
Ei ihme että rivit harvenee kun tällästä perusteetonta pakkomyyntiä harrastetaan.

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 13.01.2016 23:31
Kirjoittaja BLUEORANGE
Toivottavasti tulee joku kansallinen lisäys että ainakin umpikontillisissa autoissa saa olla nesteakku. Mullakin on bemarin kontissa akku koteloitu niinkun pitääkin

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 14.01.2016 00:21
Kirjoittaja BLUEORANGE
Sekä se on alkuperäisessä tilassaan. Eri paikassa kumminkin.

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 14.01.2016 05:37
Kirjoittaja Joox
Taas kielet ruskeina seurataan kaikkia FIA:n mielettömiäkin päätöksiä ja hankaloitetaan turhaan harrastajien harrastamista. Harrasteralli ymv kiittävät!
Antaisiko joku tekniikan lajiryhmästä julkisen vastauksen, montako onnettomuutta tai läheltä piti tapausta on ollut että kuiva-akkuun piti siirtyä? Tai ainakin vastattaisiin muu perusteltu syy, FIA ei voi olla syy kansallisissa luokissa ja ralleissa.
Historic-autotoihin ei kuiva-akku sovi?

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 14.01.2016 07:48
Kirjoittaja juppe
Kannattaisi lukea tarkkaan
"Tämä sääntömuutos on FIA:n sääntömuutos ja se on voimassa ryhmissä N, A, R1-5, FIN N 4WD, ja F".
Ei mainita Hisse autoja :lol:

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 14.01.2016 08:18
Kirjoittaja miki81
Taas mentiin ilmeisesti helpoimman tien kautta, eli kopioidaan suoraan FIAsta, ettei tarvii ite tehdä mitään, myös kansallisiin ( F) luokkiin. Tai sitten on käyty akkutoimittajien kanssa vähän saunomassa.

Puhutaan taas n. 200€ :n kustannus lisäyksestä. Näitä satasia kun järjestetään vuosittain akk:n toimesta niin kyllä vähenee kisainto köyhillä. Varsinkin kun turvallisuuden kannalta asialla ei taaskaan juuri merkitystä todellisuudessa ole.

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 14.01.2016 17:16
Kirjoittaja Marko Tähkä
Tuo on suoranaista pakkomyyntiä miksi sääntö ei voi olla sellainen että se olisi turvallinen,nyt märkäakut pistetään särkymisaltiiseen tilaan ja valuttamaan kaikki hapot suoraankuskien silmille tai maahan.Sääntö kuuluisi mennä niin että kansallisesti märkäakut saavat sijaita vain paloseinän takana jos ei mahdollista niin kuiva-akku vain sallitaan.

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 14.01.2016 18:12
Kirjoittaja saana
Kukahan "amatilaine" näitä aina keksii?? Ei varmaan autourheilun.... :?:

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 14.01.2016 20:28
Kirjoittaja Jummi-Jammi
Miten jos on kuiva akku sisätiloissa penkkien takana pitääkö olla koteloitu vai ei? Kunhan peittää sen + navan oikosululta.

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 15.01.2016 01:07
Kirjoittaja mrgallop
”Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.” lainaus tiedotteesta.

No mitä jos f-ryhmän autossa on akun originaalipaikka takakontissa ja siinä normaali akku. Tiivis tuliseinä myös ohjaamon ja kontin välillä. Pitääkö se väkisin alkaa siirtämään konehuoneeseen jossei halua vaihtaa kuivaa akkua?

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 15.01.2016 17:04
Kirjoittaja emppu

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 15.01.2016 18:17
Kirjoittaja ohc
Eihän tässä säännössä ole taas järjen hiventä. Muutenkaan en ymmärrä miksi fia:n sääntöjä kopioidaan suoraan kansallisiin tekniikka sääntöihin. Tavallinen akku tosiaan sais olla konetilassa, mutta ei takaluukussa jossa kuitenkin on tiivis paloseinä ohjaamoon kuten se on konehuoneeseenkin (vrt. F Escortti). Ja mikä tämä akku episodi nyt muutenkaan yhtäkkiä on? Ei nyt hirveästi ole varmaan akut vaaratilanteita aiheuttaneet viime aikoina? Kauden kilpailut muutenkin jo alkaneet ja sitten aletaan tuputtamaan kesken kaiken jotain akkusääntöä.

Lähinnä tämä nyt näyttää olevan rahastusta ja tahallista kiusantekoa harrastajia kohtaan näin kärjistettynä. Mutta toivotaan että tämä "aikalisä" tässä sääntöasiassa saa hieman järkeä taas AKK:n touhuun ja sääntöä muutetaan/poistetaan kansallisista säännöistä.

Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin

Lähetetty: 16.01.2016 06:58
Kirjoittaja rolla77
Mahtava homma jos kahteen autoon pitää laittaa uudet akut. Ei oo kyllä mitään järkeä koko hommassa. On kyllä aika harvinaista että akku hajoaa. Vois luulla että huonosti ollu kiinni tai tietenkin jos ajaa vaikka peräpään niin paskaksi että hajoaa. Yhtälailla voi se tankkikin hajota siellä peräkontissa. Kohta pitää olla turvavaahto koko peräkontissa.