Kampiakselin värinänvaimennin/hihnapyörä

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Baxter
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 26.10.2004 00:00

Kampiakselin värinänvaimennin/hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja Baxter » 16.02.2016 13:02

Rakentelen ratakäyttöön moottoria ja ajattelin, että olisi hyvä hieman hidastaa apulaitteiden ja vesipumpun pyörintänopeutta. Laturi ja ohjaustehostin ovatkin helppoja tapauksia, kun niihin saa vaihdettua isomman pyörän, mutta vesipumppuun isomman hihnapyörän vaihtaminen ei niin vain onnistukaan. Vesipumpun hihnapyörä on jo niin iso, että sen ja kampiakselin hihnapyörän välillä on alle sormen mentävä rako ja lisäksi hihna kulkee näiden välistä kiristimelle.

Yksi mahdollinen vaihtoehto on käyttää ilmastoinnin irrallista hihnapyörää tai tehtävään erikseen teetettyä, joka pultataan alkuperäisen hihnapyörän sisään suoraan kiinni kampiakseliin. Ilmastoinnin hihna on tosin 4pk, kun alkuperäinen on 6pk. Uskoisin kapeamman hihnan kuitenkin kestävän käytössä, edes jonkin aikaa. Vai miten on, onko kokemuksia?

Alkuperäinen kampiakselin hihnapyörä toimii samalla myös värähtelyn vaimentimena mitä ilmastoinnin pyörä ei siis tee, kun se pulteilla kampiakselin päähän kerran tulee. Aiheuttaako tämä ongelmaa katkenneen kampiakselin muodossa tai kuluneina laakereina tms. kauheaa mitä internetin ihmemaailma asiasta yleisesti pelottelee? Vanha värinänvaimennin jää kuitenkin paikoilleen hiukan muokattuna, mutta massahan sillä on alkuperäistä pienempi.

Mitä mieltä viisaat ovat kannattaako asiasta huolestua vai antaa mennä vaan? Onko joku jo pähkäillyt asian valmiiksi tai kärsinyt ongelmia vastaavassa tilanteessa?

Ei viitsisi kaikkea kokeilla kantapään kautta, jos sen vain voisi välttää. Vai ostanko suosiolla sähköisen vesipumpun?

Vastaa Viestiin