Useita ralleja on tullut kuvattua Panasonic:n 3ccd-kennoisella DV-kameralla tyyppi NV-DX100. Kuten jo aiemmin oli mainittu näppärän telineen askartelee parista pakoputkiklemmarista + latasta+muutamasta puikkoraudasta. Kaariputken ja pakoputkiklemmarin väliin kannattaa laittaa auton sisäkumista kaistale, joka toimii värinänvaimentimena.
Lattaosaan, johon kamera tulee ruuvilla kiinni kannattaa porata kiinnitysruuvin reiän lisäksi reunaan muutama reikä. Näistä rei-istä on sitten mahdollisuus pyöräyttää ns. mustekala kameran ympäri, joka antaa mukavaa lisäturvaa ja vähentää värinöitä (riipuu tietenkin kameran painosta). Kameran alle kannattaa laittaa pari palaa roiskeläppäkumia. Ko. asia toimii myös väririnänvaimentimena.
Kameran asetuksista seuraavaa:
-Varmista, että värinänvaimennus moodi on päällä, mikäli sellainen on käytettävissä:
-Zoom perus asetukselle, jolloin tilanne vastaa kutakuinkin kuljettajaparin näkymää
-Aseta kamera siten, että se on korkeustasoltaan kutakuinkin samalla tasolla kuin kuljettajaparin näkökenttä. Mikäli kamera on korkeammalla ja tullaan ns. paikkaan voi incar nauhan katsoja ihmetellä, että kas kun eivät ottaneet pois, vaikka paikan näkee selvästi. Eli korkeusnäkökulma on tärkeä.
-Kypäräpuhelimia valitessa valitse sellainen malli, jossa on audio ulostulo. Saat tämän kautta kytkettyä keskustelun suoraan kameran mic liittimeen. Kuuluu nauhalla muutakin kuin auton pörinää
-Omassa kamerassani tarkennus on ollut aina automaatti asennossa, eikä ongelmia ns. pumppausilmiön kanssa ole koskaan ollut. Testaa esim. harjoituspätkällä miten oma kamerasi toimii. Osassa on varmaan järkevämpää käyttää manuaalitarkennusta. Tämä ainakin silloin jos kuvanvakautuspiiriä ei kamerassa ole. Tällöin manuaali on ainut vaihtoehto.
-Hanki sellainen kamera, johon saa erillisen ulkoisen akun. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että akku loppuu kesken pätkän. Itse olen ratkaissut tilanteen siten, että olen hankkinut kameraan lisävarusteena 12v adapterin + erillisen lyijyhyytelöakun + sitä varten oman laturinsa. Tällöin kameran virtapiiri on irroitettu auton omasta virtapiiristä. Mikäli kypäräpuhelimet ottavat virtansa auton akusta saattaapi kokonaisuuteen tulla laturin hurinat. Huomaa tämä kytkentöjä tehdessäsi.
-Hanki kamera, jossa on erillinen kaukosäädin. Vöissä ollessa saa pidettyä kameran "hereillä" ne kun menevät stand by tilaan mikäli nauhoitusta ei aloiteta tietyn ajan kuluttua virran kytkemisestä. Aika alkaa aina alusta edellisen nauhoituksen loputtua. ELI kameran hereilläpito on sitä, että tehdään pätkänauhoitus ja sitten taas pauselle. Jälleen kerran kamerakohtainen ominaisuus. Tarkista miten omasi toimii.
-Hanki DV kamera. Digitaalinen informaatio on siirrettävissä tietokoneelle ilman analogi-digitali muutosta, joka huonontaa nauhaa.
-Varmista, että kamerassa on joko firewire tai usb liitin, jolla tuotokset on siirrettävissä tietokoneelle editoitavaksi.
-Hanki tietokoneeseen riittävän iso kiintolevy. Editointi syö tilaa ja muistikapasiteettiä. Nopea kone ei ole haitaksi. Renderöinti käy tällöin nopeammin.
-Tietokoneessa pitää olla polttava dvd asema, mikäli mielit tehdä elokuvia.
-Hanki videon editointiohjelma. Ilmaisia löytyy netistä. Maksullisia ja käteviä ja helppokäyttöisiä softia on saatavilla esim. Pinnacle Studio 9. Pro tason editointiohjelmat on kalliita ja hankalakäyttöisiä aloittelijoille.