Sivu 1/3

pikku ja isoluokka yhteen ryhmässä F

Lähetetty: 07.04.2005 19:23
Kirjoittaja saxspeed
Pistetääns taas vähän spekuloinnin aihetta. eli pikku ja isoluokka yhteen äffässä ja rinnalle uusi vähemmän rakenneltuille, mutta moottorin, vaihteiston ja jarrujen osalta melko vapaa luokka, missä olisi autot samaa luokkaa millä Saarelainen on kilpaillut menestyksellisesti tänä vuonna. autot tulee olemaan ehkä edullisimpia ja mikä tärkeintä kuskit oppii että se yltiöpäinen rakentaminen ja varsinkaan jos ei oikein tiedä mitä tekee. Opettaa pärjäämään edullisimmilla laitteilla, ja tämän uuden luokan autolla voi tietysti ajaa vanhassakin luokassa. ja vielä parasta mitään ei varmaankaan lopeteta eli rakentajilla ja takaveto ukoilla on silti vanha luokka, PISTÄKÄÄS MIELIPITEITÄ

Lähetetty: 07.04.2005 20:03
Kirjoittaja vilerace
Eikös se kuitenki ole niin että tekemällä oppii ja eikö se juuri äffässä ole hienoa että kaikkea ei ole tehty rahalla vaan myös oma käden jälki näkyy
autoissa.
Ja ihan vaan mun mielipide on että ei niitä astroja ainakaan penkalla ikävä ole...

Lähetetty: 07.04.2005 20:25
Kirjoittaja 2000
Mielestäni olisi parempi jos jaettaisiin luokat vuosiluvun perusteella, 90 luvun autot eri luokkaan kuin vanhemmat, sit olis mahdollista karsia kuluja ku vois ajaa vanhemmallakin kalustolla pisteistä ja uskon et monella on hyvä auto tallis mut ei huvita enää ainakaan kiertää sarjaa kun pitäis ajaa uusien tehostimilla ym. varusteltujen autojen kaa samas luokas!

Lähetetty: 07.04.2005 20:48
Kirjoittaja northwest
Olisi varmaan hyvä että olisi sellainen luokka johon ns.kylän kollit voisi tehdä JÄRKEVÄN hintaisen auton.Juurikin monelle riittäisi joku mieto 320bemari tai kadetti tai etuvetoesko-tyylinen auto.Eli alle 2litraa ja vaikka 90-nuoremmat autot :wink:
Eli hyvin pitkälti tämän suuren suosion saaneen harrasterataluokan tyylinen eli F miinus :roll:
Tuo f-ryhmän yhdistäminen voisi olla toimiva,aikalailla menee ristiin luokkien autot kisoissa.Tällöin tälläiselle kevytluokalle jäisi tilaa.Ja siinä ajaisi kaikki lisenssiluokat samassa
:?:

Miksi pitäisi yhdistää ?

Lähetetty: 07.04.2005 21:08
Kirjoittaja Kartanlukija
Ei suotta yhdistetä!! Miksi heittää romukoppaan tuhansien miestyövuosien saavutukset ja alentaa kaikkien nykysäännöillä tehtyjen laitteiden arvo puoleen entisestä!!

Perusajatuksena uusi n+ luokka olis ehkä ihan ok! Mutta annetaan pisteet samaan malliin kahdelle entiselle ja vielä yhdelle uudelle luokalle.
Sehän vaan lisää kiinnostusta sarjaa kohtaan, kun pisteitä on enemmän jaossa.

Lähetetty: 07.04.2005 21:16
Kirjoittaja J_Mantyla
Mä kannatan Arin esitystä. Aikoja ja tuloksia tarkasteltaessa äffässä ei ole juurikaan merkitystä onko auto ison vai pikkuluokan peli. F-miinukselle olisi varmasti tilausta.

Ajettaisiin nykyisten lisenssiluokkien mukaan, kalusto jaettuna työnimellä F+ ja F-, kaikki tilavuudet samassa painotaulukon mukaan.

Lisää suolaa

Lähetetty: 07.04.2005 21:57
Kirjoittaja saxspeed
Nyky äffän moottorin voit kyllä porata vaikka 3 litraseksi mutta kun ei auta ja starletti on silti yhtä nopee 10.000.-¤ arvoisena, mitä ehdotatte luokkien nimiksi oisko nykyinen vaikka F super ja uus F n . pikku selvitys kaavailusta moottorin lohko, kampiakseli, kansi ja vaihteiston kuoret vakiot, ei toisten autojen osia ja ei kori, tukivarsi, ja muita rakennemuutoksia. uuteen luokkaan voi tehdä vanhankin auton kun ei rakentele liikaa eli bemari on aika sopiva semmoisenaan ja corolla. starletti ei kävis 5 k moottorilla, kaikki etuvetoiset on pikku jutuilla valmiita.
vuoden kahden päästä vois ehkä yhdistää kaikki. niin silloin ne kisat vasta alkaa miettikää 60 autoo samassa luokassa ei ole varaa peruutella tai keskeytellä.

Lähetetty: 08.04.2005 11:08
Kirjoittaja paavoh
Mun mielelestä olis edelleen hyvä sääntömuutos, jonka joku heitti tässä taannoin ilmaan, että F-ryhmään kylmästi 4:n sylinterin sääntö. Ei olisi ainakaan näitä 400hv:n Super-äffäläisiä.

P.S. Ja tämähän on tietysti vain meikäläisen mielipide

Lähetetty: 08.04.2005 11:22
Kirjoittaja Rhmotor
paavoh kirjoitti:Mun mielelestä olis edelleen hyvä sääntömuutos, jonka joku heitti tässä taannoin ilmaan, että F-ryhmään kylmästi 4:n sylinterin sääntö. Ei olisi ainakaan näitä 400hv:n Super-äffäläisiä.

P.S. Ja tämähän on tietysti vain meikäläisen mielipide
Onhan se hieno katsella ja kuunnella autoja missä on voimaa. Ei taida siitä älyttömästä voimasta kumminkaan olla niin suurta hyötyä, ku on kaksvetosista kysymys, kun ei se välity tiehen.

Lähetetty: 08.04.2005 12:38
Kirjoittaja JM
Mitäs tämä käytännössä muuttaa pikkuluokkalaisten osalta? Ison luokan autot sais olla entisellään, mutta missä pikkuluokan peleissä on mahdollisuuksia muutoksiin isompaan luokkaan? Onko siis joissakin pikkuluokan peleissä "reserviä" tehdä niistä sitten vielä kiukkuisempia kun esimerkiksi kuutiotilavuutta sitten kaiketi voisi jonkinverran kasvattaa?
Siis onhan pikkuluokan pelit pärjännyt isommilleen koko sarjan historian ajan. Mietin tässä nyt vaan, että missä pikkuluokan autoissa on reserviä vielä kovemmille tehoille ja suorituskyvylle vai onko missään?

Lähetetty: 08.04.2005 13:28
Kirjoittaja jaggeri
yksi mahis ois olla että luokat jaettais moniventtiili/2 per pytty??no stara jäis!? mutta senhän vois heittää heittää tohon moni luokkaan samalla poikkkeuksella kuin siihen on pantu 5k??!paasis escot,4k ja ascot vääntään tosissaan 8) tietän joku laatikko rajotus vois tasata tilejä mutta ei ole järkeä viedä kehitystä takasin 8O

"halpa" kilpaluokka..?

Lähetetty: 08.04.2005 13:30
Kirjoittaja race42
On ilmeistä , että kustannuksista ja kilpailu kyvystä tullaan keskustelemaan aina. Mutta mielestäni pitäisi ottaa sääntö kirja käteen, ja katsoa oikeasti mitä siellä kerrotaan autoihin tehtävistä sallituista teknisistä muutoksista.

"Sillä kaikki mitä ei ole erikseen sallittu on kielletty"

Arvostan kaveria joka rakentaa autoaan ja tekee sen rahalla, tyylillä sekä huimalla ammattitaidolla.
Peli kulkee hienosti ja hyvä ajaa sekä ilo silmälle katsoa. :D

Mutta olisiko järkevämpää avata uusi luokka...?? F-ryhmä WRC / eli autot moottori koosta riippumatta, jotka eivät enää täytä kaikilta osiltaan sääntökirjaa ( kori rakenteet / tekniset muutokset ) kun sitä oikein ja tarkasti tulkitaan.????
Toki säännöthän ne on oltava siinäkin luokassa. Mutta rakentaminen olisi lähes vapaata tekniikan / korin osalta. Luokka jako moottori koon mukaan. / moottori vapaa kunhan se on saman merkkisestä autosta /vaihteisto / voimansiirto vapaa / jarrut ja jousitus vapaat/ korin oltava ulko muodoiltaan merkkiään vastaava. Hiilikuitu osien käyttö vapaa...????? Näin vaan ajatus mallina..?

Näin meillä olisi lailliset F-ryhmän autot.
Ja sitten nämä huippuunsa rakennetut hienot, todella makeat FWRC kilpurit ??

"halppis" luokkana..
Jos sellaista nyt ikinä voi saada aikaan. :)
Olisi kalusto jossa on oma moottori,oma polttoaine järjestelmä /oma vaihteisto,oma voiman siirto,oma jousi rakenne./ jarrut. Elikkä tekniikka jolla auton on voinut aikoinaan kaupasta ostaa...??
Ja jako luokkiin moottori tilavuuden mukaan. Lisäksi vain muutama sallittu kesä ja talvi rengas merkki.

Tässä nyt vaan tällaista ajatusten virtaa keskustelun jatkeeksi... :wink:

T- k..artturi.

ehdotelmaa

Lähetetty: 08.04.2005 14:53
Kirjoittaja eko
F:n säännöt muuten, mutta ei kuutiotilavuusrajaa vaan vetotapa luokkajaoksi, eli takavetoiset /etuvetoiset. Ainakin vielä noiden etuvetoisten osalta korimuutoksia ei hirveämmin tarvitse edes tehdä, varsinkaan verrattuna takavetoisiin eli sille puolelle olisi helpompi rakennella autoja.

Lähetetty: 08.04.2005 15:54
Kirjoittaja emk67
Mitä tuota,tehhään oma luokka starlet 5K/Corolla GT vastaan muut.Jos nuo on niin ylivoimasia,kuin luulette.Ostakaa sellaset.hulluahan se on laittaa 50000¤ autoon,jos 10000¤ saa voittaja-auto ...Vai ?
Luokat on ihan hyvät nykyään.Jos ei jaksa rakentaa/kehittää,niin voi laittaa Historic-auton.Mikä ei ole sekään huono ajatus.