Kiljotiini Läppärunko

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Linkki
Viestit: 11
Liittynyt: 11.05.2004 00:00
Viesti:

Kiljotiini Läppärunko

Viesti Kirjoittaja Linkki » 17.06.2004 19:53

Ei kellään sattus oleen kuvia tuommoisesta tai ohjeita miten se tehdään?

Avatar
Masapee
Ralli.net Admin
Ralli.net Admin
Viestit: 1757
Liittynyt: 01.01.2003 00:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiljotiini Läppärunko

Viesti Kirjoittaja Masapee » 17.06.2004 21:26

Ei ole kuvia mutta itse eilen ihmettelin moista, Jäntin Kaitsun volvosta löytyy sellainen. Jos olet valtikassa, niin sieltä volvo löytyy lauantaina, kannattaa kurkata.
Linkki kirjoitti:Ei kellään sattus oleen kuvia tuommoisesta tai ohjeita miten se tehdään?
Matti Partanen
- Ralli.net admin -

Avatar
Linkki
Viestit: 11
Liittynyt: 11.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Linkki » 17.06.2004 22:32

En ole valtikkaan menossa. jurvaan kylläkin. toivotaan et jollain ois kuvia kiljotiiniläppärungosta

Avatar
jarmothitz
Viestit: 10
Liittynyt: 26.05.2004 00:00

giljotiini

Viesti Kirjoittaja jarmothitz » 18.06.2004 07:27

Linkki kirjoitti:En ole valtikkaan menossa. jurvaan kylläkin. toivotaan et jollain ois kuvia kiljotiiniläppärungosta
Tärkeää on ainakin laakerointi että moottorin imu ei jumita läppää moottori jarrutuksessa. myös aukon avautumis muodolla on tarkoitus ja tiivistys on rakaistava järkevästi . En ole tehnyt mutta jututtanut tekijöitä ja ajajia joilla on ollut kokemusta niistä, siviilikäyttöön ei suositella juuri tiivisteiden takia . Varmasti on sata muutakin asiaa mutta noi on ainakin oleet ongelmia jotka kannattaa ratkaista ekana.

Avatar
Linkki
Viestit: 11
Liittynyt: 11.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Linkki » 18.06.2004 10:22

Se tulkis alle 1300cm3 SS luokan autoon

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 18.06.2004 16:29

Oheisesta linkistä näet kuvan M3 DTM-giljotiineista ...

http://www.otto-weiss.de/m3/

Avatar
Saku_Tiainen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Kiljotiini Läppärunko

Viesti Kirjoittaja Saku_Tiainen » 01.07.2004 19:21

Linkki kirjoitti:Ei kellään sattus oleen kuvia tuommoisesta tai ohjeita miten se tehdään?
Tein ittelleni 1300 SS opeliin moisen läppärungon. Kanavan halkaisija on 40mm ja tietysti läpässä samanlainen reikä kunkin kanavan kohdalla. Ongelmana on todellakin tuo tiivistys ja imun aiheuttama juuttuminen. Juuttumista voi estää jäykällä jousella, mutta kaasupoljin on sitten turhan jäykkä. Itselläni runko on tehty kahdesta 10 alumiini latasta, jotka sitten puristetaan vastakkain ja läppä jää sinne väliin sille tehtyyn tilaan. Alumiinin kanssa jouduin kayttämään rosterista tehtyä läppää, jotta se edes jollain lailla liukuisi edestakisin. Ja tosiaan se reiän muoto on myös tärkeä, pyöreällä reiällä mielestäni polkimen liike vs. moottorin kierrokset jotenkin epälooginen. Kuvia löytyy kyllä, mutta kaikki on vielä kehittelyasteella ja lopullinen versio tulee varmasti muuttumaan nykyisestä.

Tällä hetkellä moottorissa on kiinni 58mm yhdellä läpällä oleva läppärunko jolloin toiminta ja moottorin käytös huomattavasti parempi kuin giljotiinirungolla.

Pistä minulle sähköpostiosoitteesi niin voin laittaa pari kuvaa sulle läppärungosta.

saku.tiainen@ksao.fi

Vastaa Viestiin