Sivu 1/2

Ford Fiesta ST Gr. N

Lähetetty: 04.08.2005 10:28
Kirjoittaja seppo
Mielenkiintoinen peli, Mahtooko olla Civicille ja Cliolle haastajaksi?? Ainakaan mainittu hinta ei päätä huimaa (n. 30.000.- ¤ valmiiksi tehtynä)

Aihion voi ostaa paikalliselta diileriltä ja osapaketin M-sportilta.

Lähde: Rally-live, ohessa alkuperäisesta jutusta oleelliset:

Under the leadership of M-Sport engineer Chris Williams, the team at M-Sport took the standard road car back to a bare shell. Using the technology employed in the development of the Ford Focus RS World Rally Car, they rebuilt the Fiesta to incorporate the safety features and the performance improvements required for it to compete successfully on rallies around the world.

"The brief to our engineers was simple," said Wilson. "I asked them to design a car that was fun to drive but with cutting edge performance. We wanted to revisit the days when an enthusiastic amateur driver could take a standard car from a Ford dealer and use the parts kit supplied to build a competition car that was fun to drive, reliable and economical to compete in. I've tested the car and I believe it stands up to all those requirements.

"The Fiesta ST Group N is a vehicle which will appeal to drivers at all levels of the sport. It is aimed at everyone from young competitors just starting out at the grass roots of rallying, right up the ladder to drivers wishing to sample the excitement of competition at professional level. If you are a rally enthusiast, the Fiesta ST Group N is a car that you will want to drive," he added.

A ready-to-rally car will cost in the region of 30,000 Euros, including the cost of the standard road car, and the Group N conversion kit can be bought from M-Sport. Future plans for the car include a one-make series in several European countries.

Ford Fiesta ST Group N - Technical Specification

Engine
1999cc Duratec engine. Four cylinders in line, DOHC, 16 valves, alloy cylinder head and block. Electronic multipoint fuel injection.

Power
165PS at 5800rpm

Torque
202Nm at 4500rpm

Transmission
Five-speed 'dog' engagement gearkit fitted to standard ST road car casing. Upgraded driveshafts fitted as standard. Plated LSD.

Suspension
Upgraded suspension of ST road car includes revised front knuckles and strengthened twist beam rear axle. Reiger dampers, adjustable for rebound, and revised spring rates. Uprated suspension bushes.

Brakes
Standard ST road car front and rear disc brakes.

Wheels
Gravel: 15in OZ Racing wheels
Asphalt: 17in OZ Racing wheels
Wheels manufactured in both Super T and Rally Racing style.

Bodyshell
Multipoint roll cage designed by M-Sport, complying with FIA regulations. Includes three X braces in rear and twin tube door bars with no cross-over.

Electronics
'Piggy back' loom supplements standard loom. Includes electronic circuit breaker and wiring for additional requirements.

Fuel tank
Standard 45-litre tank with Kevlar composite moulded guard.

Dimensions
Length: 3921mm. Width: 1683mm. Height: 1468mm. Wheelbase: 2486mm.

Lähetetty: 04.08.2005 10:56
Kirjoittaja Mizka
Taitaa valitettavasti olla altavastaajana teho/painosuhteen takia. Esim. Clio Ragnottista irtoaa reilu 190 kaakkia puhumattakaan Japan spec-Civicin n. 240 hv. Auto itessään siviiliversiona on tosi miellyttävä ajoltaan, tosin voiman puute on siinäkin havaittavissa.

Henk. koht. vanhana foordiharrastajana toivois Fiestasta kilpailukykyistä kinneriä haastamaan ns. valtamerkit :twisted:, hinnan puolesta saattaisi tavoittaa kiinnostuneita (maksukykyisiä) kuljettajia. Itse en heihin kuulu... :oops:

Lähetetty: 04.08.2005 11:31
Kirjoittaja Rallisatiainen
Mizka kirjoitti:Taitaa valitettavasti olla altavastaajana teho/painosuhteen takia.
Minäkin yllätyin, että tuosta 150 hv myllystä ei ole otettu kuin tuo 165 hummaa vaikka käsittääkseni potentiaalia olisi. Oletin liikuttavan jossain Clion lukemissa.

Lähetetty: 04.08.2005 12:35
Kirjoittaja GTE
Voi mennä OT:ksi, mutta ihme kun kukaan ei ole rakentanut Peugeot 206 RC:tä, tehoahan siinä on vakiona jo 180hv, eli kisakäytössä varmaan saman verran kuin Cliossa. :roll:

Lähetetty: 04.08.2005 13:22
Kirjoittaja seppo
Ongelma on että sitä ei ole luokiteltu

Lähetetty: 04.08.2005 14:47
Kirjoittaja TienTukko
seppo kirjoitti:Ongelma on että sitä ei ole luokiteltu
Mikäs luokitus tämä N/A-5667 Peugeot 206RC/GTI 180 on? Muistelisin notta Ruotsissa on näitä kippoja kisakäytössä... Voinen toki olla viärässäkin 8O

Lähetetty: 04.08.2005 15:06
Kirjoittaja seppo
Kappas... taisin olla väärässä. Onko kenties kyse sitten siitä mitä osia siihen on luokiteltu?? Joku "järkevä" selitys täytyy olla siihen ettei niitä ole kisoissa näkynyt?

Lähetetty: 04.08.2005 15:30
Kirjoittaja Unto
seppo kirjoitti:Kappas... taisin olla väärässä. Onko kenties kyse sitten siitä mitä osia siihen on luokiteltu?? Joku "järkevä" selitys täytyy olla siihen ettei niitä ole kisoissa näkynyt?
Autohan on ollut jo kauan tuotannossa, mutta jostain syystä vasta hiljattain luokiteltu! Voin olla myös väärässä!

Lähetetty: 04.08.2005 19:07
Kirjoittaja MS-MOTORSPORT
Kyl ruotsissa niitä on ruotsissa rallicross käytösssä, ovat ihan hyvän kulkusia, mut ovat aika tyyriitä hondaan/ relluun verrattuna.Per Gustafssonilla ja Marcus nilssonilla on käytössä pösöt ja Martin Lundgvistillä on käytössä tommonen otsikon mukainen ford fiesta st.

Lähetetty: 04.08.2005 20:18
Kirjoittaja tja
Pösössä kun sattuu olemaan 206 mallissa takana vääntösauvajousitus joka hieman (jopa liikaakin)teettää töitä ennenkuin auto on kohtuullinen ajettava. Sitten on vielä ne alatukivarret hmm. ei ole edes lähellekkään vastaavan järeet ja tukevat kuin 306 s16. Tosta pösön takajousituksesta on jonniinverta kokemuksia ja on kyllä parempiakin vaihtoehtoja.

Lähetetty: 05.08.2005 04:20
Kirjoittaja ralli-hemmo
http://www.aronssonrally.com/

Näillä pojilla on 206 käytössä ihan rallipuolella.

Lähetetty: 05.08.2005 05:27
Kirjoittaja PK1961
ralli-hemmo kirjoitti:http://www.aronssonrally.com/

Näillä pojilla on 206 käytössä ihan rallipuolella.
Juu,ihan näyttäis olevan S1600 pösö,jollaisella esim. Jussi WRC03 ajeli jo aikoja sitten MM-sarjaa.Ylläolevassa keskustelussa kai puhuttii Gr N 206:sta.

Lähetetty: 12.08.2005 20:56
Kirjoittaja SJJ
Kyseisellä Fiestalla ajetaan "Ford Flexifuel Cup" elikkä merkki luokka.

http://www.fordteamrs.se/cup.htm

autot ajetaan etanolilla.

Lähetetty: 13.08.2005 10:32
Kirjoittaja Makemyday
Rallisatiainen kirjoitti:
Mizka kirjoitti:Taitaa valitettavasti olla altavastaajana teho/painosuhteen takia.
Minäkin yllätyin, että tuosta 150 hv myllystä ei ole otettu kuin tuo 165 hummaa vaikka käsittääkseni potentiaalia olisi. Oletin liikuttavan jossain Clion lukemissa.
Juttelin muutaman Fordin tyypin kanssa ja ne lupasivat ensi vuodeksi yli 30 kaakkia lisää, kun pakosarjan saa oikaista, nyt siinä on kuulemma aika tiukka mutka. :o

Lähetetty: 22.08.2005 19:18
Kirjoittaja jarko
Unto kirjoitti:
seppo kirjoitti:Kappas... taisin olla väärässä. Onko kenties kyse sitten siitä mitä osia siihen on luokiteltu?? Joku "järkevä" selitys täytyy olla siihen ettei niitä ole kisoissa näkynyt?
Autohan on ollut jo kauan tuotannossa, mutta jostain syystä vasta hiljattain luokiteltu! Voin olla myös väärässä!

Auto on luokiteltu ja siihen saa mitä tahansa hilkkeitä. Siis löytyy laatikot, lukot, jarrukamppeet yms. Hinnoista en tiedä, mutta luokkareista löytyy kaikki tarvittava. Luultavasti auton ongelmat piilevät (takapään) jousituksessa. Rallicrossissa 205 RC on suosittu ja menestykseläs malli.