Sivu 1/1
Re: F-ryhmästä
Lähetetty: 28.08.2005 17:24
Kirjoittaja justus
doxal kirjoitti:Tässä kesän aikana parissa parissa rallissa olen seurannut tosi toimissa varsin upeaa ralliauto eli Opel Ascona 400:sta. Niin. Tuommoisella pelillä saa siis ajaa taas rallia suomessakin ja nimenomaan Historic luokissa.
Asia, mikä ei minulla näinä päivinä mene jakeluun on se, että miksi ei ko. autolla saa ajaa rallia F-ryhmässä? Sama juttu tietenkin ainakin malleille Manta 200 & 400, Ford Escort BDA, Talbot Lotus sekä Nissan 240RS. Miksi ei? Miksi ei? Tai mikä noissa autoissa on semmoista, minkä vuoksi ne nykypäivänäkin ovat kiellettyjen listalla? Niin no... Varsinaisia sarjatuotanto autojahan ne eivät taida olla vai onko muita syitä?
Tällä nyt taas haluan tuoda esiin sitä, että perskele, ne on hienoja pelejä ja viimeisen päälle ralliautoja.
Muistelen että aikoja sitten noita pidettiin liian tehokkaina laitteina F-ryhmään. Entäs sitten nyt. Tuommoinen Opel Ascona 400 kehittää tehoja ehkä 275hp noin pyöreesti. Tänä päivänä isossa äffässä huimasti yleistynyt auto BMW M3 tällä uudemmalla korilla kehittää jo vakiona 286hp ja mitä mahtaa kehittää esim Sjöbergin BMW nykyään? Veikkaan ettei 350hp edes riitä! Ja on näissä Bemareissa konekin kolmilitrainen eli isompi kuin yllämainituissa autoissa.
Kärjistettynä voisi kysyä, että miksi saa ajaa M3 bemulla mutta ei noilla?
Ja Starlettiakin taidetaan ajaa f-ryhmässä pakettiautosta peräisin olevalla koneella...
Tarkoituksenani EI ole nyt purnata bemareista tahi Starleteista tai mistään muustakaan. Ainoastaan olisi mukava kehitellä asiasta hieman keskustelua.
Ai niin... Taitaahan historicissa saada ajaa jo myös Audi Quatrolla :)
taitaa olla asian vierestä mut sjöberi on huhujen mukaan myynyt autonsa!
Lähetetty: 28.08.2005 18:13
Kirjoittaja emk67
Johtunee siitä et kyseiset autot kuuluu ryhmiin B ja 4 ja molemmat ryhmien käyttö on lopetettu ja niihin kuuluvat autot julistettu pannaan :D Ikävä kyllä ... Nykyautot ( F ) on luokiteltu ryhmiin 1,2 ja A joilla siis saa ajaa ryhmässä F Tieten A-ryhmän luokitukset pitää olla kansainvälisesti loppu.Et tässä näin lyhykäisesti syy.Syytä siihen miksei noita vois hyväksyä F ryhmään en ymmärrä minäkään.
Lähetetty: 28.08.2005 20:56
Kirjoittaja Juhis
Ja olisikohan aikoinaan f:n sääntönikkareilla idea ollut, että tavallisilla harrastajilla on mahdollisuus ajaa voitosta. Ettei rahamiehet osta valmista tehtaan kehittämää soraohjusta...siis silloin joskus!
"Ai niin... Taitaahan historicissa saada ajaa jo myös Audi Quatrolla " --> siis pitääkö tämä paikkaansa? Mites nämä muut B-ryhmän laitteet...
Lähetetty: 28.08.2005 21:34
Kirjoittaja JM
Korjatkaa jos olen ihan täysin väärässä, mutta oliskohan se ikäraja -81 Historicissa?
Ja mitä otaksuntaan silloisesta sääntöjen laadinnasta, että noi vanhat tehdaspelit on kalliita "harrastaa" tulee, niin ainakin minun puolesta sen säännön voisi jo perua. Ei minun mittapuun mukaan mikäään kunnon äffäläinen (jolla vois pärjätäkin) ole halpa. No toki oonkin itse harvinaisen persaukinen tyyppi. :(
Lähetetty: 28.08.2005 23:43
Kirjoittaja Unto
Juhis kirjoitti:"Ai niin... Taitaahan historicissa saada ajaa jo myös Audi Quatrolla " --> siis pitääkö tämä paikkaansa? Mites nämä muut B-ryhmän laitteet...
Eikös ensimmäinen coupe quattro (A1) luokiteltu nelos ryhmään?? 037 luokiteltiin sitten jo ryhmään B, eli periaattessa Audi olisi historic kelpoinen. Sitä en tiedä mitä historic säännöt sanoo, olis kait ihan fiksua säännöin rajata pois tuo Audi. B ryhmän luokituksen omaavat autot on kait poistettu Historic ralleista säännöin??
Lähetetty: 29.08.2005 07:56
Kirjoittaja northwest
AKK:N linja;wanhat autot kuuluu historic:iin
Ja tuoreemmilla ajetaan äffää.Eli siinä yksi syy miksi nuo nelosryhmäläiset ei ole F-kelpoisia.
-ja toisaalta,omasta mielestä on hyvä että säilyvät (hieman) paremmin tulevaisuuteen.
Lähetetty: 30.08.2005 16:48
Kirjoittaja gtdriver
JM kirjoitti:
Ja mitä otaksuntaan silloisesta sääntöjen laadinnasta, että noi vanhat tehdaspelit on kalliita "harrastaa" tulee, niin ainakin minun puolesta sen säännön voisi jo perua. Ei minun mittapuun mukaan mikäään kunnon äffäläinen (jolla vois pärjätäkin) ole halpa. No toki oonkin itse harvinaisen persaukinen tyyppi. :(
Yhdyn näkemykseen. F:n sääntöjä voisi kyllä muokata hieman vapaammiksi.
Voisi ehkä mahdollistaa eksoottisiempien laitteiden mukaantulon.
Tuolla voisi olla HARRASTAJALLE kustannuksia säästävä vaikutus. Mitalin
kääntöpuolena on, että huippukaluston hinta nousee. Mutta niinhän se on
nytkin, että nämä voitosta ajavat vesselit satsaavat hurjia summia kalustoon.
Hirvittää edes katsella noita kilpureiden myynti-ilmotuksia, kun summat
liikkuvat pienen kerrostaloasunnon luokassa. Kaikki on tietysti suhteellista.
jylppy kirjoitti
Lähetetty: 30.08.2005 19:28
Kirjoittaja jylppy
Mielestäni mitä tulee f-ryhmän sääntöihin niin olisi varmaan aika tehdä remonttia enemmänkin . Aika lailla erikoista että esim historiikki luokassa ajetaan samoilla kori malleilla joita nähdään vielä f-ryhmässä. joten kun tarkastelee tämän päivän äffän tekniikkaa ja nopeuksia olisi jo mielestäni aika rajoittaa korien vuosimallia vanhenemisen suuntaan niin saattaisi turvallisuuskin parantua ulosajon sattuessa, nimittäin sanoohan jo järkikin että jos auto on tehty moneen kertaan hitsaamalla ja paikkaamalla sekä vaihdettu palasia joka puolelle niin eipä ihmetellä tarvitse kun auto on "kilon" paloina kun metsä kutsuu
gtdriver kirjoitti:JM kirjoitti:
Ja mitä otaksuntaan silloisesta sääntöjen laadinnasta, että noi vanhat tehdaspelit on kalliita "harrastaa" tulee, niin ainakin minun puolesta sen säännön voisi jo perua. Ei minun mittapuun mukaan mikäään kunnon äffäläinen (jolla vois pärjätäkin) ole halpa. No toki oonkin itse harvinaisen persaukinen tyyppi. :(
Yhdyn näkemykseen. F:n sääntöjä voisi kyllä muokata hieman vapaammiksi.
Voisi ehkä mahdollistaa eksoottisiempien laitteiden mukaantulon.
Tuolla voisi olla HARRASTAJALLE kustannuksia säästävä vaikutus. Mitalin
kääntöpuolena on, että huippukaluston hinta nousee. Mutta niinhän se on
nytkin, että nämä voitosta ajavat vesselit satsaavat hurjia summia kalustoon.
Hirvittää edes katsella noita kilpureiden myynti-ilmotuksia, kun summat
liikkuvat pienen kerrostaloasunnon luokassa. Kaikki on tietysti suhteellista.
Lähetetty: 30.08.2005 20:46
Kirjoittaja northwest
Tuo korien iän rajoittaminen tarkoittaa kokolailla sitä että bemari ja mersu on ainoat takatuupparit sen jälkeen...korollissakin alkaa ikää olemaan sen verran paljon ja korit kortilla...
Sittenhän olisikin eri asia jos sallittaisiin vetotavan muuttaminen etuveto->takaveto.Eikös briteissä tämä ole mahdollista myös ralliautoissa?
Lähetetty: 30.08.2005 21:35
Kirjoittaja Unto
northwest kirjoitti:Tuo korien iän rajoittaminen tarkoittaa kokolailla sitä että bemari ja mersu on ainoat takatuupparit sen jälkeen...korollissakin alkaa ikää olemaan sen verran paljon ja korit kortilla...
Sittenhän olisikin eri asia jos sallittaisiin vetotavan muuttaminen etuveto->takaveto.Eikös briteissä tämä ole mahdollista myös ralliautoissa?
Kyseisen vetotavan muutoksen jälkeen auto (saattaa olla) samallainen tilkkutäkki kuin vanha ruoste paikattu starpa... Asiat kun voidaan tehdä niin monella tavalla ja ihan ite :?
Takavetoiset autot on katoava luonnonvara ja se on F:n kannalta sääli, mutta loppuvathanne fossiiliset polttoaineetkin... joskus.
Lähetetty: 03.09.2005 13:09
Kirjoittaja conaB
Olen itsekkin päässyt pari kertaa näkemään ascona 400 tositoimissa ja täytyy myöntää et oli näkemisen arvoista... :D olisi todella makeeta jos sääntöjä muokattaisiin sillain että kyseisillä autoilla saisi osallistua f-ryhmän kilpailuihin... saisi varmasti reitin varrelle hieman vanhempaakin kansaa muistelemaan vanhoja aikoja...

Lähetetty: 04.09.2005 11:24
Kirjoittaja TAP
Nyt kun entiset 4-ryhmän laitteet pikkuhiljaa mahtuvat historiikki luokkien piiriin, niin ei ole mitään järkeä lähteä pilamaan ko. autoja F-ryhmään. Niihin laitettaisiin kuitenkin Öhlingsit, hestecit ym lelut.
Historiikissa on se hyvä puoli kun ajataan sen ajan luokituksilla niin auto on tiettyjen osien vaihdon jälkeen "valmis", eika sitä tarvitse olla koko ajan päivittämässä koko ajan uusilla WRC osilla pysyäkseen kehittelyssä mukana kuten F:ssä on homman nimi.
F-ryhmään tippuu koko ajan uusia autoja ja se tilanne mikä oli 10 vuotta sitten F:n alkaessa om muutunut aika rajusti. On hyvin vaikea saada hevoskärryn jousilla varustettua Escortia tasapäiseksi uusimpien autojan kanssa. Tietyt tosiasiat on vaan hyväksyytävä ja sääntöjä on hyvin vaikea pitää selllasina että kaikilla on mahdollisuus pärjätä. Rallin kustannukset on kuitenkin aika paljon itsestä kiinni, paljonko siihen haluaa sijoittaa
Ja kuten Linno rallissa huomattiin nyt kilpailun nopein auto voi löytyä mistä luokasta tahaansa. Toivotaan että lisää 4-ryhmän laitteita tulee viivalle.
Timo
conaB kirjoitti:Olen itsekkin päässyt pari kertaa näkemään ascona 400 tositoimissa ja täytyy myöntää et oli näkemisen arvoista... :D olisi todella makeeta jos sääntöjä muokattaisiin sillain että kyseisillä autoilla saisi osallistua f-ryhmän kilpailuihin... saisi varmasti reitin varrelle hieman vanhempaakin kansaa muistelemaan vanhoja aikoja...
