Hei,
Täkäläiseen "kansansprintti" sarjaan olen rakentanud Mk1-sen johon tehtiin hieman piristetty 2L OHC. Kannen kanavat on vähän hiotut, puristuksia nostettu, venttiilit hiottu (Vizardin kirjan mukaan). Nokka on uusi vakionokka. Kaasari kaksikurkkuinen veeberi 32/36, peltipakosarja.
Varsinainen kysymys on vakionokan ajoituksesta. Kantta hiomalla se alkuperäinen paikka on mennyt varmaan pari-kolme astetta myöhäisemmäksi - onko sillä tehon kannalta suurempaa merkitystä? Viritysnokka-akseleille löytyy helposti arvoja, mihin nokka ajoitaa, mutta onko vakionokasta kokemuksia?
Avo, harrastaja Tallinnasta
Ford OHC nokan ajoitus
- Rattikeisari
- WRC
- Viestit: 908
- Liittynyt: 12.05.2004 00:00
- Hande
- Viestit: 1
- Liittynyt: 13.07.2004 00:00
Re: Ford OHC nokan ajoitus
Jos ajoitus menee tuon verran myöhäiselle kannattaa mielestäni ilman muuta hankkia säädettävä nokkapyörä ja sen avulla hakea paras ajoitus. Lähtötilanteena kannattaa pitää alkuoperäistä ajoitusta ja varmistaa etteivät venat pääse osumaan mäntiin.
Edellinen autoni oli kaasareilla, siinä virranjakajan ennakkokäyrää muutettiin siten että perusennakkoa lisättiin ja keskipakoennakkoa rajoitettiin, näin siksi että ennakkokäyrä sopisi paremmin kireän kokan kanssa yhteen.
Vakionokalla/kaasarilla ennakkoa tuskin tarvitsee juuri muuttaa, kannattaa kyllä "perstuntumalla" hiukan hakea josko parin asteen muutoksella saisi ajettavuutta paremmaksi.
Alipainesäädin kannattaa mielestäni poistaa kokonaan tai tehdä toimimattomaksi kilpurissa.
Edellinen autoni oli kaasareilla, siinä virranjakajan ennakkokäyrää muutettiin siten että perusennakkoa lisättiin ja keskipakoennakkoa rajoitettiin, näin siksi että ennakkokäyrä sopisi paremmin kireän kokan kanssa yhteen.
Vakionokalla/kaasarilla ennakkoa tuskin tarvitsee juuri muuttaa, kannattaa kyllä "perstuntumalla" hiukan hakea josko parin asteen muutoksella saisi ajettavuutta paremmaksi.
Alipainesäädin kannattaa mielestäni poistaa kokonaan tai tehdä toimimattomaksi kilpurissa.