Sivu 1/1

Kilpailumatkat -05 / -06

Lähetetty: 26.09.2005 21:00
Kirjoittaja saxspeed
Mitä mieltä olette matkoista kilpailupaikoille ? kun on tullu vastaan että ovat kuulemma liian pitkiä, tuntuu jotenkin hölmöltä kun ennen mentiin Joensuuhun, Lieksaan, Ouluun, Kajaaniin, Rovaniemelle ja kerran lähettiin Englantiin asti kilpurilla ajamalla, ajettiin kisa päälle ja ajamalla kotiin. Upeeta että pääsee ajamaan hienoja ralli teitä, nyt kaikki haluu ajaa jossain max 100 km from Helsinki, niin tie joita käytetään ovat kyllä liian nopeita ja suoria. toisaalta ei autot näytä nytkään kestävän vaikka ajetaan niin kuin satasen sileetä. Siis olisiko aika mennä takaisin pienemmille teille ?

Lähetetty: 26.09.2005 21:17
Kirjoittaja pete1
Ei missään nimessä pienemmille teille! Ei ole kiva ajaa junnuissa kahden metrin spooreissa panssarin varassa ja toivoa että siellä spoorin pohjalla ei ole yhtään kiveä... Ralli on vauhti laji ja saa jatkossakin olla. Jos joitakin hirvittää nopeat tiet, niin autosuunnistuksessa tiet ovat hitaampia... :wink:
Tosin ei ne tiet mitään älyttömän nopeita saa olla, niinkuin esim. Virossa keskitunti nopeudet liikkuvat varmasti 150-170km/h... se on jo liian nopeaa...
Pikkuränneissää hirveissä spooreissa ajaminen hajottaa autoa melkoisella tavalla, eikä se ainakaan omasta mielestä tunnu enään nopeuskilpailulta, vaan pikemminkin kestävyyskilpailulta...

Lähetetty: 26.09.2005 21:32
Kirjoittaja henkka_ok
pete1 kirjoitti:Ei missään nimessä pienemmille teille! Ei ole kiva ajaa junnuissa kahden metrin spooreissa panssarin varassa ja toivoa että siellä spoorin pohjalla ei ole yhtään kiveä... Ralli on vauhti laji ja saa jatkossakin olla. Jos joitakin hirvittää nopeat tiet, niin autosuunnistuksessa tiet ovat hitaampia... :wink:
Tosin ei ne tiet mitään älyttömän nopeita saa olla, niinkuin esim. Virossa keskitunti nopeudet liikkuvat varmasti 150-170km/h... se on jo liian nopeaa...
Pikkuränneissää hirveissä spooreissa ajaminen hajottaa autoa melkoisella tavalla, eikä se ainakaan omasta mielestä tunnu enään nopeuskilpailulta, vaan pikemminkin kestävyyskilpailulta...
Ihan noin ohimennen, rallissa on myös tämä kestävyyspuoli. Auto on tuotava maaliin. Ennen ralli taisi muuten olla ensisijaisesti kestävyyskilpailu.. :roll:

Re: Kilpailumatkat -05 / -06

Lähetetty: 26.09.2005 21:54
Kirjoittaja basso
saxspeed kirjoitti:Mitä mieltä olette matkoista kilpailupaikoille ? kun on tullu vastaan että ovat kuulemma liian pitkiä, tuntuu jotenkin hölmöltä kun ennen mentiin Joensuuhun, Lieksaan, Ouluun, Kajaaniin, Rovaniemelle ja kerran lähettiin Englantiin asti kilpurilla ajamalla, ajettiin kisa päälle ja ajamalla kotiin. Upeeta että pääsee ajamaan hienoja ralli teitä, nyt kaikki haluu ajaa jossain max 100 km from Helsinki, niin tie joita käytetään ovat kyllä liian nopeita ja suoria. toisaalta ei autot näytä nytkään kestävän vaikka ajetaan niin kuin satasen sileetä. Siis olisiko aika mennä takaisin pienemmille teille ?
Joo kyllähän tuo tuntuu hassulta, kun kääntää asian toisin päin. Kyllä ne pohjosen kaveritkin joutuu reissaamaan ihan samalla tavalla, jos meinaavat kisaa ajaa/katsoa. Jokainenhan saa toki vaikuttaa asuinpaikkaansa.

Talvella ihmetyttää nämä etelän kisat joissa lunta ei oo nimeksikään ja silti pitää koittaa ajaa. Eikö talven kisoja vois painottaa vaikka tänne hieman ylemmäs ja kesällä ajaa sitten siellä missä teitä oikeesti on. Tännekinhän sais auraamalla ja pohjiin panostamalla hienoja reittejä, mutta tiedetään, ne kustannukset. Ei siis auta valittaa vaan ajella kisojen perässä se 300 kilsaa. Eikä tunnu yhtään missään. :twisted:

Lähetetty: 26.09.2005 22:10
Kirjoittaja numppa
henkka_ok kirjoitti:
pete1 kirjoitti:Ei missään nimessä pienemmille teille! Ei ole kiva ajaa junnuissa kahden metrin spooreissa panssarin varassa ja toivoa että siellä spoorin pohjalla ei ole yhtään kiveä... Ralli on vauhti laji ja saa jatkossakin olla. Jos joitakin hirvittää nopeat tiet, niin autosuunnistuksessa tiet ovat hitaampia... :wink:
Tosin ei ne tiet mitään älyttömän nopeita saa olla, niinkuin esim. Virossa keskitunti nopeudet liikkuvat varmasti 150-170km/h... se on jo liian nopeaa...
Pikkuränneissää hirveissä spooreissa ajaminen hajottaa autoa melkoisella tavalla, eikä se ainakaan omasta mielestä tunnu enään nopeuskilpailulta, vaan pikemminkin kestävyyskilpailulta...
Ihan noin ohimennen, rallissa on myös tämä kestävyyspuoli. Auto on tuotava maaliin. Ennen ralli taisi muuten olla ensisijaisesti kestävyyskilpailu.. :roll:
Tuolla Rantarallissa oli aika vauhdikkaat tiet josta itse tykkäsin koska ne olivat jouheita ajettavia lukuunottamatta niitä kahta varalaskupaikkaa.
mutta tuosta kestävyydesta sen verran,oman pikkuluokan luokan kympin kärki näyttiaika kummalta:
2 fordia
1 starletti
1 gt corolla
1 sumppi
1 pösö
4 ladaa
kaikkiaan 7 startanneesta ladasta maaliin pääsi 6 ja se yksikin keskeytti melko rajuun ulosajoon aluemestaruutta jahdatessa.
Näissä vehkeissä ei käytetä mitään eksoottisia erikois osia vaan orkkis tekniikalla pärjää kyllä. :lol: :lol:

Lähetetty: 26.09.2005 22:12
Kirjoittaja JPeltsi
Asfalttiralleja... :)

Lähetetty: 27.09.2005 08:40
Kirjoittaja ZelDac-
JPeltsi kirjoitti:Asfalttiralleja... :)
Eipä taida pahemmin olla siihen soveltuvia teitä :?

Lähetetty: 27.09.2005 11:37
Kirjoittaja Ralleyz
pete1 kirjoitti:Ei missään nimessä pienemmille teille! Ei ole kiva ajaa junnuissa kahden metrin spooreissa panssarin varassa ja toivoa että siellä spoorin pohjalla ei ole yhtään kiveä... Ralli on vauhti laji ja saa jatkossakin olla. Jos joitakin hirvittää nopeat tiet, niin autosuunnistuksessa tiet ovat hitaampia... :wink:
Tosin ei ne tiet mitään älyttömän nopeita saa olla, niinkuin esim. Virossa keskitunti nopeudet liikkuvat varmasti 150-170km/h... se on jo liian nopeaa...
Pikkuränneissää hirveissä spooreissa ajaminen hajottaa autoa melkoisella tavalla, eikä se ainakaan omasta mielestä tunnu enään nopeuskilpailulta, vaan pikemminkin kestävyyskilpailulta...
Siis mielestäsi on kivaa vetää 5km rajoitinta vasten ja odotella seuraavaa mutkaa???
Ei sinne kinttupoluille ollakaan menemässä, mutta täysin järjetön suorantien ajaminen ei palvele ketään... On kyllä hienoa ajaa esim Savon legendaarista isoa tietä, tai muuta vastaavaa. Mutta tie jonka keskinopeus on lähellä 120 on jo aivan älytöntä.

JA HUOM! Ralli todellakin on jopa sääntökirjan mukaan kestävyyslaji!

kisamatkoista

Lähetetty: 27.09.2005 11:46
Kirjoittaja aholmi
Niinhän se on ettei aina voi olla kaikille mieliksi... kun yhteen suuntaa kumartaa niin toiseen pyllistää... :roll:

Jokainen kiertäkööt kisoja omien voimavarojensa mukaa, ja mielestäni on hyvä että ralleja sekä sprinttejä järjestetään niin isoilla vauhdikkailla teillä kun pienillä huonokuntoisemmilla teillä. Jos haluaa olla hyvä niin on opittava ajamaan kaikenlaisilla teillä ...joskus se onnistuu paremmin ja joskus huonommin ... omalla kohdalla yleensä huonommin :lol:

Ralli on hieno harrastus ja olen tyytyväinen että saan ajaa rallia vaikkakaan alla ei ole täysin kilpailukykyinen auto, mutta sou wat... harrastushan tämä kuitenkin vaan on .... eikös ?

Lähetetty: 27.09.2005 12:48
Kirjoittaja pete1
Ralleyz kirjoitti:
pete1 kirjoitti:Ei missään nimessä pienemmille teille! Ei ole kiva ajaa junnuissa kahden metrin spooreissa panssarin varassa ja toivoa että siellä spoorin pohjalla ei ole yhtään kiveä... Ralli on vauhti laji ja saa jatkossakin olla. Jos joitakin hirvittää nopeat tiet, niin autosuunnistuksessa tiet ovat hitaampia... :wink:
Tosin ei ne tiet mitään älyttömän nopeita saa olla, niinkuin esim. Virossa keskitunti nopeudet liikkuvat varmasti 150-170km/h... se on jo liian nopeaa...
Pikkuränneissää hirveissä spooreissa ajaminen hajottaa autoa melkoisella tavalla, eikä se ainakaan omasta mielestä tunnu enään nopeuskilpailulta, vaan pikemminkin kestävyyskilpailulta...
Siis mielestäsi on kivaa vetää 5km rajoitinta vasten ja odotella seuraavaa mutkaa???
Ei sinne kinttupoluille ollakaan menemässä, mutta täysin järjetön suorantien ajaminen ei palvele ketään... On kyllä hienoa ajaa esim Savon legendaarista isoa tietä, tai muuta vastaavaa. Mutta tie jonka keskinopeus on lähellä 120 on jo aivan älytöntä.

JA HUOM! Ralli todellakin on jopa sääntökirjan mukaan kestävyyslaji!


No esim. Naantalissa oli minullakin keskitunti nopudet ek:lla 110km/h luokkaa, mutta mielestäni se oli jo ehkä siinä rajamailla, oliko se jo liian nopeaa...? Hienoa oli ainakin minun mielestäni ajaa ns. isoa kovaa...
Enkä minäkään tarkoita, että pitää olla 5km suoria, ei se todellakaan ole hienoa varmaankaan kenellekään, mutta nopeaa tietä saa olla, kun se ei mene liiallisuuksiin...
Juu Savon iso tie on aivan mahtavaa ja tuollaisia pätkien pitäisi ollakin, mutta tuollaisia teitä ei Suomesta montaa löydy.
Ralli on kestävyyslaji, mutta ei silti tarvitse mennä ajelemaan mihinkään kyntöpeltoon, metrin spooreihin.
Autot särkyy, joka kilpailuun uutta iskaria yms. Se rupeaa käymään lompakon päälle (monilla autoissa Öhlinssiä yms. kuten itelläkin ja ei viitsi ostaa joka kisaan uusia).
Niinkuin aholmi sanoi, niin: kun yhteen suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää... :D
Toiset tykkäävät enemmän äidistä toiset taas isästä.... 8O

Lähetetty: 27.09.2005 16:36
Kirjoittaja markomartini
Tampere,lempäälä ,valkeakoski suunnalla on aina ollut hyvät ja kestävät tiet.Eikä liian nopeita. Oliskohan polut ratamestareista kiinni.Kiihdytys kisat erikseen.Ja pudottaa lähtijä määrän 150 kpl aikas vähän nykyään täys määrä.

Lähetetty: 27.09.2005 20:17
Kirjoittaja thn
pete1 kirjoitti:Ei missään nimessä pienemmille teille! Ei ole kiva ajaa junnuissa kahden metrin spooreissa panssarin varassa ja toivoa että siellä spoorin pohjalla ei ole yhtään kiveä... Ralli on vauhti laji ja saa jatkossakin olla. Jos joitakin hirvittää nopeat tiet, niin autosuunnistuksessa tiet ovat hitaampia... :wink:
Tosin ei ne tiet mitään älyttömän nopeita saa olla, niinkuin esim. Virossa keskitunti nopeudet liikkuvat varmasti 150-170km/h... se on jo liian nopeaa...
Pikkuränneissää hirveissä spooreissa ajaminen hajottaa autoa melkoisella tavalla, eikä se ainakaan omasta mielestä tunnu enään nopeuskilpailulta, vaan pikemminkin kestävyyskilpailulta...
:roll: Eikös ralli olekaan alkuperäis idealtaan kestävyys kilpailu??Ja AS-kisoissa muuten ajetaan paikka paikoin ralli vauhtia,kannattaa kokeilla joskus,ei ole nimittäin pöllömpi laji...

Re: Kilpailumatkat -05 / -06

Lähetetty: 27.09.2005 21:58
Kirjoittaja BMWWBS
saxspeed kirjoitti:Mitä mieltä olette matkoista kilpailupaikoille ? kun on tullu vastaan että ovat kuulemma liian pitkiä, tuntuu jotenkin hölmöltä kun ennen mentiin Joensuuhun, Lieksaan, Ouluun, Kajaaniin, Rovaniemelle ja kerran lähettiin Englantiin asti kilpurilla ajamalla, ajettiin kisa päälle ja ajamalla kotiin.
Kyllä se ainakin minulla ja varmaan monella muullakin harrastajalla on
pääasiassa kustannuskysymys.
Esim jo polttoaineiden hinnat on tällähetkellä senverran korkeat
että ellei ole mihinkään sarjaan osallistunut, kiertelee mieluiten vain
lähipaikkakuntien kisoja.
Meilläkin on tänävuonna tullut jo pelkästään F-capin kisoista
huoltoauton mittariin lähes 4000km eli bensaa on jo pelkästään
huoltoautossa kulunut yli 600l siihen Bemarin bensat vielä päälle :roll:
Nämä kun renkaiden, osallistumismaksujen ja muiden kulujen lisäksi vielä omasta lompakosta repii niin kyllä se tuntuu :!:
Eikä majoituksista ja ruokailuista syntyviä kulujakaan voi unohtaa.

Lisäksi yön yli kisamatkoille on usein erittäin vaikea löytää huoltomiehiä.
Heillä kun tuntuu olevan vähän sama juttu kun itsellä eli kiireiset työt ja
kotona odottelee pienet lapset ja muu perhe :P

Eiköhän siinä syytä riittävästi?

Re: Kilpailumatkat -05 / -06

Lähetetty: 29.09.2005 08:23
Kirjoittaja sumppu
saxspeed kirjoitti:Mitä mieltä olette matkoista kilpailupaikoille ? kun on tullu vastaan että ovat kuulemma liian pitkiä, tuntuu jotenkin hölmöltä kun ennen mentiin Joensuuhun, Lieksaan, Ouluun, Kajaaniin, Rovaniemelle ja kerran lähettiin Englantiin asti kilpurilla ajamalla, ajettiin kisa päälle ja ajamalla kotiin. Upeeta että pääsee ajamaan hienoja ralli teitä, nyt kaikki haluu ajaa jossain max 100 km from Helsinki, niin tie joita käytetään ovat kyllä liian nopeita ja suoria. toisaalta ei autot näytä nytkään kestävän vaikka ajetaan niin kuin satasen sileetä. Siis olisiko aika mennä takaisin pienemmille teille ?
En tiedä mikä mahtaa olla syynä kun mihinkään ei olla enää tyytyväisiä. Kilpailumatkat on liian pitkiä, siirtymiä on kilpailuissa liian paljon, pätkät on liian nopeita... Mun mielestä on ruvettu liikaa tekemään kilpailuja keskitetyn huollon ympärille ja pätkät on mitä on. yleisen sm ni OK, mutta muut niin kiertävä huolto vaan, niin saadaan ehkä jopa ennen ajamatonta hienoa latua käyttöön. Sitten vielä se että kokeneet kilpailunjärjestäjät voisivat koittaa vaihtaa kilpailujensa keskuspaikkaa jollekin pienemmälle paikkakunnalle, jossa paikallisen seuran(jos sitä nyt onkaan) resurssit eivät riitä rallin järjestämiseen, vaikka teitä löytyisi. Ja pikkuteitä saa talviaikaan pienellä vaivalla pohjiltaan ajettavaan kuntoon, eikä välttämättä maksa edes maltaita...