Sivu 1/5

Kuka tietää Mantasta?

Lähetetty: 20.10.2005 06:11
Kirjoittaja GSi16V
Tervehdys kaikille ralli ja sprint -miehille :)

Kirjoittelen tänne sivuille ekaa kertaa. Oon tuossa pidemmän aikaa ihan mielenkiinnolla tsekkaillut wanhoja rallifilmejä, lähinnä Tappisladeja (jaksot 1-9), niin mieleeni jäi se punavalkoisen värityksen omaava B -mallin Manta, joka Tappisladi 2:sessa vetää niiiiiiiin hienosti urku auki, että mahtaiskohan joku tämän auton tai kuskin? Taitaa olla Laihian Sprintistä kuvattu tuo vilaus, mutta en nyt heti muista, että miltä vuodelta tuo video on, olisko Tappisladi 2:sen pätkät jotain v.93-95 tuotantoa?

Lähinnä kiinnostaa, että millä tekniikalla ko. ajokki on ja onko vielä hengissä. Kuulosti ihan nelisatkulta ja poistui aika kivasti. Joku joskus sanonut, että olis joku Korhonen, mutta en tiedä kyl.
Auto tosiaan punavalkonen ja GSi Exclusivelta näyttävä, alla valkoiset 15" Compot.

Lähetetty: 20.10.2005 07:21
Kirjoittaja Motorsport
Taitaa olla kyseessä Mika Korhonen. Ajeli muistaakseni manta aikojen jälkeen myös hetken Mitsun Evo kolmosella. Mantaa mies kyllä piti aina ns."vetoalueella"

Lähetetty: 20.10.2005 07:55
Kirjoittaja Mopoilija

Lähetetty: 20.10.2005 08:40
Kirjoittaja Heiska
Kyllä se varmaan Korhosta tarkoittaa, ja kuten tuosta edellisestä linkistä näkyykin, niin Korhonen ajeli myöhemmin Mitsuilla. Ensin -94 Galantilla ja sitten -95 Suomen Mestaruuteen Lancer evo 2:lla. Korhonen oli harvoja tai ainoa, joka siihen aikaan pystyi Puhakan voittamaan puhtaasti mies miestä vastaan ajamalla. Myöhemmin hän yritti maailmanvalloitusta evo 3:lla, mutta se loppui kun rahat meni ns. väärään taskuun. Tänä vuonnahan Korhonen on taas ajellut muutaman sprintin ja Rantarallinkin evo 5:lla.

Oli ne vaan aikoja, kun Korhonen laulatti Mantaansa. Mielenkiintoista oli se, että Korhonen ajoi aina välillä samalla Mantalla pikku a:n SM-osakilpailuja. Mieleen ovat jääneet ainakin 90-luvun alun Teboil-rallit, joissa Korhonen oli parhaimmillaan yleiskilpailussakin suunnilleen sijoilla 5-10. En tiedä yhtään, mitä se kone sisälsi, mutta toivottavasti joku muu osaa kertoa.

Lähetetty: 20.10.2005 10:13
Kirjoittaja rank1
Motorsport kirjoitti:Taitaa olla kyseessä Mika Korhonen. Ajeli muistaakseni manta aikojen jälkeen myös hetken Mitsun Evo kolmosella. Mantaa mies kyllä piti aina ns."vetoalueella"
Eikä huonosti vetäny Mitsullakaan, siihen aikaan etenkin kesäkelillä raaka
vauhti oli varsin vertailukelpoista esim. Mr. Puhakkaankin nähden, joka nyt kuitenkin oli pitkälti se ison ännän vauhtimittari. Hienoja taisteluja oli ko. luokassa silloinkin, vielä Kytölehdot sun muut hämmentämässä pakkaa..

Lähetetty: 20.10.2005 10:25
Kirjoittaja -Tommy-
Ettei vaan olis Seleniuksen tallissa... :roll:

EDITTIÄ

Tais kiertää yli 10000r/min 8O

Lähetetty: 20.10.2005 13:20
Kirjoittaja stara-78
Oon kuullu että ihan perus 8-venttiili tekniikalla.Kyllä lähtee mahtavat saundit.Itellä on jossakin nauhalla in-car korhosen kyydistä jonkin matkaa.Hienosti viisari näytti pysty suoraa 9000rpm,välillä hieman ylikin

Lähetetty: 20.10.2005 13:25
Kirjoittaja GSi16V
Kiitoksia vaan vastauksista, kyllähän se tuo Korhonen sitten oli ja linkin takana oleva Manta vaikuttaa samalta, tosin Tappisladissa vilahtaessaan siinä oli tosiaan punainen tuo etupuskuri ja sit 400-takasiipi, mut muuten kyl sama.
Tosi osuvasti sanottu, että äijä piti Mantansa aina "vetoalueella" ja sen kyllä huomasi tuosta Tappisladin pätkästäkin, aivan uskomattomien imuäänien saattelemana kurvaa kirraavan oikean läpi aivan kahva edellä siihen ysikymppivasuriin taittaa hienosti ja siitä melki nollasta lähtee hakemaan pitoja pumppaamalla ja kelaamalla vaihteistoa läpi :)
Jos jollain on mahdollista saada nettin laitettua jotain videomatskua (ja lisää kuvia) Korhosen Mantasta, niin olisi tosi kiva juttu.

-=Remember, old Opels never die, they just run faster!=-

Mantan koneesta viä sen verran, että kun se sillä Sprinttiä ajoi, niin huhujen mukaan olisi alakerta ollut 8-limppusella kampparilla tehty n.2.5litraseks ja sit joku huippu 2.4 kansi siel on ollut, kuulemma noin. 250hv tehoja revitty ulos, mutta miten p*****e nuo kierrokset on tollasis varmasti yli 8500rpm:n lukemis tommoselle maakoneelle, jossa tuntuisi vääntöä piisaavan jo matalemmillakin kierroksilla?! Toisaalta, saahan sitä kierrättää, jos paikat kestää ja silleen.. se on kivaa :)
Yritän jotenkin saada tänne laitettua linkkiä, mistä tuo Tappisladissa oleva veto näkyy, jos kuvaisin digikameralla TV ruutua ja sit laittais sen clipin johki sivuille, olisiko halukkaita joiden sivuille saisi näkyviin? Voisin maililla laittaa clipin tulemaan ja pakata sen jollain ekaks?
T: Artsi

Lähetetty: 20.10.2005 13:47
Kirjoittaja mano
terve. eikös viime vuoden f-cup videolla ollut kuvaa" vanhoista" vetomiehistä
rovanperä eskolla ja korhonen mantalla ...?

Lähetetty: 20.10.2005 14:20
Kirjoittaja jaggeri
kyllä oli viime vuoden koosteessa. kiinnostas tietää ko merkin ja mallin kannattajana tietää mitä tuolla on koneessa sisällä ku ei nuo NYKY vehkeetkään pysy kasassa nuilla kieroksilla 8O :P

Lähetetty: 20.10.2005 14:57
Kirjoittaja Mopoilija
Muistelisin että jossain vanhassa Kesä Hanaassa oli samanlainen pätkä jossa manta laulaa komeasti.

Lähetetty: 20.10.2005 15:24
Kirjoittaja Heiska
Pentti Selenius sen Mantan silloin tosiaan taisi ostaa. Jos se on vielä Seleniuksen tallissa, niin mahtaako pellin alla enää olla samaa tekniikkaa kuin silloin Korhosella? Muistaakseni aikoinaan huhuttiin, että Korhosetkaan eivät olleet yrityksistä huolimatta toista samanlaista konetta onnistuneet rakentamaan. Sitä aina pelättiin, että koska se laulu loppuu. Ei tainnut tekniikka kuitenkaan koskaan pahemmin poikia.

Lähetetty: 20.10.2005 15:47
Kirjoittaja timotor
Heiska kirjoitti:Pentti Selenius sen Mantan silloin tosiaan taisi ostaa. Jos se on vielä Seleniuksen tallissa, niin mahtaako pellin alla enää olla samaa tekniikkaa kuin silloin Korhosella? Muistaakseni aikoinaan huhuttiin, että Korhosetkaan eivät olleet yrityksistä huolimatta toista samanlaista konetta onnistuneet rakentamaan. Sitä aina pelättiin, että koska se laulu loppuu. Ei tainnut tekniikka kuitenkaan koskaan pahemmin poikia.
En nyt päätäni pane pantiksi, mutta väitän että Korhosen Mantan koneen teki joku heppu Mellilän tai Loimaan sivukyliltä ja tarina kertoo , että se vekotin ei penkkiä nähnyt säädettäessä. Virittäjä kuulemma käski ajella
muutaman kilsan lenkin ja kuunteli itte pihalla. Sen hepun koneita ei kuulemma muut sormeile ja jos sormeilee niin yhteistyö loppuu aika hätäseen... Eräs vanhempi virittäjä J Lundén joskus sanoi ,että olis
Korhosen mantasta lähtenyt 200+ tehoa, muistaakseni ihan vakio ruiskulla,
no ainakin mantan vakio imusarja oli mosassa paikalla... :D

Lähetetty: 20.10.2005 16:29
Kirjoittaja sps1
Joo jossain Loimaan suunnalla se kone myös muistaakseni tehtiin ja jos en ihan väärin muista niin Mäkilä oli tekijän nimi. Koneen tehoista oli aina liikkeellä kaikenlaisia puheita ja hurjimmat huhut tosiaan kertoivat että 250 hv siinä olisi ollut. Itsellä on sellainen mielikuva että kone oli aika ylävireinen eikä alhaalla tuntunut paljon tehoa olevan mutta pitääpä katsella noita vanhoja videoita niissähän tuota autoa näkyy. Joka tapauksessa oli koneessa tehoa mitä tahansa tai oli se miten vääntävä niin hienot oli äänet ja Mika Korhonen osasi pitää kierrokset ylhäällä eikä laulu loppunut missään vaiheessa. Joe en ihan väärin muista niin vetoakseleita autosta katkeili mutta eipä kai ihme kun tehoa oli paljon.

Lähetetty: 20.10.2005 16:39
Kirjoittaja -Tommy-
Mäkilä se on tehny kaikki suomen parhaat opelit...niin myös korhosen.
Tais pitää roviksen mantasta ja astrasta huolta aikoinaan.
Valitettavasti huhu kertoo, että korhosen mantan kone oli mäkilän pöydällä jatkuvasti
--->tehokas, mutta epäluotettava.
Eikä muuten joka pojalle koneita enää rakentele, kysykää vaikka.. :lol:

Seleniuksella pitäs olla se korhosen manta samassa vireessä kun joskus.