Sivu 1/4
Mitäs jos?
Lähetetty: 22.10.2005 16:47
Kirjoittaja Trophy
Nyt on spekuloitu F/F2, 1600, jne luokkia ja niiden tulevaisuutta.
Itse aikanaan "maailman suurinta rallisarjaa", lue junnu sm, ajaneena ehdotankin seuraavaa, jotta kaikki uudet ja vanhat vekottimet saadaan mukaan; uusi junnu sm-sarja a ja b junnuille ajetaan seuraavilla luokilla:
Lk 1. ryhmä n, alle 1400
Lk 2. ryhmä a, alle 1400
Lk 3. ryhmä vakio 1600
Lk 4 ryhmä n alle 2000
Lk 5 ryhmä n yli 2000
Lk 6 ryhmä f kaikki
-kuusi kilpailua "pimeässä", kolme talvella, kolme kesällä
-kiertävä lähtöjärjestys luokittain, kaikki saa ajaa "ensimmäisenä" kerran
-pistelasku kuten sm-sarjassa
-kaikki kilpailut lasketaan mukaan pisteisiin (ralli on kestävyslaji)
-maaliin ajanut saa aina pisteen
kommentteja, nyt mä meen saunaan....

Re: Mitäs jos?
Lähetetty: 22.10.2005 16:54
Kirjoittaja JM
Trophy kirjoitti:Nyt on spekuloitu F/F2, 1600, jne luokkia ja niiden tulevaisuutta.
Itse aikanaan "maailman suurinta rallisarjaa", lue junnu sm, ajaneena ehdotankin seuraavaa, jotta kaikki uudet ja vanhat vekottimet saadaan mukaan; uusi junnu sm-sarja a ja b junnuille ajetaan seuraavilla luokilla:
Lk 1. ryhmä n, alle 1400
Lk 2. ryhmä a, alle 1400
Lk 3. ryhmä vakio 1600
Lk 4 ryhmä n alle 2000
Lk 5 ryhmä n yli 2000
Lk 6 ryhmä f kaikki
-kuusi kilpailua "pimeässä", kolme talvella, kolme kesällä
-kiertävä lähtöjärjestys luokittain, kaikki saa ajaa "ensimmäisenä" kerran
-pistelasku kuten sm-sarjassa
-kaikki kilpailut lasketaan mukaan pisteisiin (ralli on kestävyslaji)
-maaliin ajanut saa aina pisteen
kommentteja, nyt mä meen saunaan....

Äkkiseltään vaikuttaisi erittäin hyvältä ajatukselta. Taitaa valitettavasti olla niin, että lehmät lentää ennen kuin tommoinen JunnuSM sarja toteutuu.
Oliko tuossa tarkoitettu SM-sarja siis a- ja b-junnuille ilman ikärajaa?
Lähetetty: 22.10.2005 17:19
Kirjoittaja TSU
Jaa että isot Nasset mukaan junnu-SM:ään, mielenkiintoista...

Lähetetty: 22.10.2005 17:28
Kirjoittaja Trophy
TSU kirjoitti:Jaa että isot Nasset mukaan junnu-SM:ään, mielenkiintoista...

sorry, siinä tuli virhe, eihän b-juniorit saa ajaa nelikoilla, mutta haittaako tuo jos a-junnut niillä saa ajaa, elikkä a-junnut kaikki kuusi luokkaa ja b-junnut 1-5 luokat
Kuitenkin perusajatus on se että yleiskilpailusta ei saa kuin "luun" käteen, näin oli aikanaan junnu sm-sarjassakin muistaakseni vuoteen -91 asti ja sama käytäntöhän on historic kisoissa tänä päivänäkin.
Äkkiseltään kun katsoo osallistujamääriä viime aikoina em. luokkiin, niin luulisi että sarjassa olisi varmaankin yli 100 autoa?
Lähetetty: 22.10.2005 17:45
Kirjoittaja JM
Ohihan tuo iso nasse meni multakin. Jättäisin sen kuitenkin tän utopian ulkopuolelle vallan. Sarjaan siis vaan 2-vetoiset mukaan. Tai miten olis se näillä palstoilla paljon puhuttu nelivetojen f-ryhmä tuohon ison nassen tilalle?
Lähetetty: 22.10.2005 18:09
Kirjoittaja Ketzi
JM kirjoitti:Ohihan tuo iso nasse meni multakin. Jättäisin sen kuitenkin tän utopian ulkopuolelle vallan. Sarjaan siis vaan 2-vetoiset mukaan. Tai miten olis se näillä palstoilla paljon puhuttu nelivetojen f-ryhmä tuohon ison nassen tilalle?
Nelivetosten f-ryhmä! Hmm.. Kuulostaa mielenkiintoselta.

Lähetetty: 22.10.2005 18:15
Kirjoittaja Trophy
JM kirjoitti:Ohihan tuo iso nasse meni multakin. Jättäisin sen kuitenkin tän utopian ulkopuolelle vallan. Sarjaan siis vaan 2-vetoiset mukaan. Tai miten olis se näillä palstoilla paljon puhuttu nelivetojen f-ryhmä tuohon ison nassen tilalle?
Itse olen pikkuluokkien puolestapuhuja, mutta mixi ei saisi olla mukana myös iso N?. Jos mielit ison N-ryhmään yleisen sm-sarjaan niin eikö täällä saisi harjoitella?.
Kaikista näistä luokista voisi autoa vaihtamatta jatkaa yleisen sm-sarjaan, myös f-ryhmäläiset (jos tuo f-nuottisarja toteutuu), jos on a-junnu ja "nuottipahvit" taskussa, vai luulenko taas liikoja?
Perusajatus tässä "pilvilinnassa" on kuitenkin se että voisi ajaa haluamallaan kalustolla sm-arvosta, ilman että se on kytketty kymmenien tuhansien eurojen autoon!, se jos joku motivoi satsaamaan omaan autoon jolle löytyy oma luokka!!!
ps. olen "saxspeedin" kanssa samaa mieltä noista aihioiden hinnoista, mutta jokainen saa valita lompakolle sopivan...
Heitänpä tällaisille asuntovelallisille sopivan 1600 luokan aihio ehdotuksen; Fiat Bravo 1,6 16V, 115 hp, suht hyvä laatikko, kevyt, pienet ylitykset, halvat osat, boxilla about 130 hp, ehjä auto Saksasta n.1000 ¤, tässä kohtaa ei voi sanoa: "elämä on"
Hyvää illan jatkoa...
Lähetetty: 22.10.2005 19:34
Kirjoittaja Stefa1
Eihän aikanaan junnu cuppia yrittäny ajella ku 600 kuskia ??
Lähetetty: 22.10.2005 19:50
Kirjoittaja Trophy
IKL kirjoitti:Eihän aikanaan junnu cuppia yrittäny ajella ku 600 kuskia ??
Tässä muisteloita saunan jälkeen..
1991 sarjan karsintoihin ilmoittautui joku n. 600 autokuntaa, karsintakisoihin otettiin Akk:n luvalla yli 220 ilmoittautunutta. Karsinnat ajettiin Hankasalmella (jossa olimme), Oulussa ja olisiko ollut Kuopiossa.
Näin jälkikäteen muistellen oli melkoinen stressi päällä jos ei olisi päässyt mukaan avauskisaan, koska tuolloin etuoikeus ensimmäiseen kisaan oli karsinnoissa luokittain pärjänneillle ja loput paikat jaettiin.
Ihan "aikuisten oikeasti" tuolloin sarja oli todella arvostettu ja se oli haluttu paikka kisata!!!
Tuonna -91 vuonna mestaruuden vei Harri Salmenautio N-ryhmän Toyota Corolla GT:llä, sinä vuonna oli myös mukana mm. Pasi Hagström (Toyota), Hannu Luostarinen (Opel), Jari Luostarinen (Opel), Tom Lillman (Daihatsu), jne.
tuli melkein tippa silmään kun näitä muistelee.........................
Lähetetty: 22.10.2005 19:50
Kirjoittaja saxspeed
IKL kirjoitti:Eihän aikanaan junnu cuppia yrittäny ajella ku 600 kuskia ??
Joo mutta nyt pitää keskittyä tulevaisuuteen, minun mielestä tulee luokkasääntöjä hioa sillai että pystymme ajamaan mahdollisimman monenlaisilla autoilla samassa luokassa, koska meidän harrastajien hajonta on repinut joukkomme hajalleen niin sillai saataisiin takaisin ehkä sama fiilis että 60 autoa samassa luokassa se jos joku tekee kilpailemisen mielenkiintoiseksi. toi ehdotus alussa on hyvä kun yhdistää niitä luokkia sillai että trofy a ja n samaan, 1600 oma, 2000 a ja n samaan ja samoin iso N ja A. sitten mielen kiintoinen auto vakio 1600 luokkaan escort 1600 zetec voit tehdä melkovanhasta etuveto 2000, sta
Lähetetty: 22.10.2005 20:16
Kirjoittaja emk
Näin juuri sen pitäisi mennä. Tuo Arin luokkajakokaan ei kuulostaisi niin pahalta, pääasia että kaikkilla luokilla tasavertainen mahdollisuus mestaruuteen ja paljon luokkia.
Ja nelkot voivat tietenkin olla mukana, kunhan yleiskilpailupisteet pysyvät todella pieninä tai vaikkapa nollissa.
Sitten siitä päästäänkin siihen että ensi vuodelle jos tulisi autoja V1600 luokkaan NuSM:ään, on muistaakseni lukenut että yleiskilpailusta saisi pistitä, vieläpä aika reilusti. Eli 1600:lla ei mahdollisuutta sarjassa pärjätä? Kyllä meinaa saa olla jo tosi puikkomies että civiccejä lyö turpaan lukottomalla Vakio1600:lla.
Lähetetty: 22.10.2005 21:16
Kirjoittaja Trophy
emk kirjoitti:Näin juuri sen pitäisi mennä. Tuo Arin luokkajakokaan ei kuulostaisi niin pahalta, pääasia että kaikkilla luokilla tasavertainen mahdollisuus mestaruuteen ja paljon luokkia.
Ja nelkot voivat tietenkin olla mukana, kunhan yleiskilpailupisteet pysyvät todella pieninä tai vaikkapa nollissa.
Sitten siitä päästäänkin siihen että ensi vuodelle jos tulisi autoja V1600 luokkaan NuSM:ään, on muistaakseni lukenut että yleiskilpailusta saisi pistitä, vieläpä aika reilusti. Eli 1600:lla ei mahdollisuutta sarjassa pärjätä? Kyllä meinaa saa olla jo tosi puikkomies että civiccejä lyö turpaan lukottomalla Vakio1600:lla.
Joopa joo, eli siis "kaikki" luokat yhteen, jotta saadaan samanlainen DDR-luokka, jos luette oikein niin yleiskilpailusta ei saa mitään lisäpisteitä.
Yritin tällä sanomalla saada sitä ajatusta aikaan; mahdollisimman monella erilaisella autolla olisi mahdollisuus ajaa mestaruudesta, koska junnu-sm nykytyyllillä saa aina vuodena alussa runsaasti ilmoittautuneita, mutta loppukaudesta ei edes pariakymmentä autoa, sekö on suuntaus?.
Minkä takia niitä luokkia ei voi olla riittävästi, jotta saadaan kaikki vehkeet tallin nurkista harrastamisen nimissä takaisin kisoihin????
mitä jos???
Lähetetty: 22.10.2005 21:16
Kirjoittaja JML
aivan pommin varma juttu,toimii... aina perustetaan uusia luokkia jos mihinkä sarjaan,olimme junnu-sm.ä mukana 90,sika makeeta touhua,kaiholla joskus muistellut sitä sarjaa toivoisin että tommoinen sarja olisi mahdollinen. vedät asia linjaa!!!!

Lähetetty: 22.10.2005 21:20
Kirjoittaja kprt
IKL kirjoitti:Eihän aikanaan junnu cuppia yrittäny ajella ku 600 kuskia ??
Niinpä se oli itselläkin vuonna 1990 kun oltiin karsinnoissa jolloin kanssa oli 450 karsijaa 2 kilpailussa muistaakseni. Itselläkin oli jännä karsinta kun heti 1 pätkällä meinas joka toisessa mutkassa poistua yli yrittämisen takia että pääsis mukaan ekaan kisaan ja onni oli myötä että juuri viidentenä pääsi jatkoon luokasta A-ryhmä alle 1600, josta 5 parasta pääsi jatkoon. Olen kanssa sitä mieltä että ikärajat pois, uudet luokka jaot ja kaikki halukkaat mukaan ni kyllä sitten niitä harrastajiakin alkaisi ilmaantumaan uudella tavalla kahinoihin. B- junnut ei kyllä silloinkaan saaneet osallistua kisoihin muuten kuin täytteeksi jos SM kisoihin ei tullut täyttä lähtijä määrää, kuten yleensä kauden viimeisissä kisoissa kävi. Mielestäni tästä on hyvä esimerkki ollut tämän vuoden VM:ssä jossa 60 vuotias A junnu pesi porukan

Sama se kuin vanha on jos tykkää harrastaa ja on vielä nopeempi kuin isin pussilla ajava......niinpä niin......
PS. Ei taas niitä herneitä

Lähetetty: 22.10.2005 21:25
Kirjoittaja Stefa1
Kertokaapas miksi SE vanha junnu sm systeemi lopetettiin ?