Kentin voimansiirron kestävyys välikopassa

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
HarriSo
Viestit: 1
Liittynyt: 04.02.2006 00:00

Kentin voimansiirron kestävyys välikopassa

Viesti Kirjoittaja HarriSo » 10.03.2006 19:13

Taustoja:

Olen kasaamassa siviili välikoppaan 1600 kenttiläistä konetta.

Moottori menee kasaan isoventtiilikannella, bp 300 nokalla, tuplajousilla, säädettävällä jakopäällä, suurtehoöljypumpulla, 40 tuplakaasareilla, xl-pellisarjalla, ankan männillä, öljynlauhduttimella, kanttia on 12:1 ja alakerta on tasapainotettu ja kanget kiillotettu. Moottori on vanha rallikone vakioporauksella (äskettäin putkitettu).

Peräksi olen kasannut enkkuperän levyjarruilla, koska autossa on nyt pikku sakuperä ja pienet rummut, jotka joudun katsastukseen vaihtamaan.

Kysymykset:

Nyt mietityttää vielä tuon auton oman pikkulaatikon kestävyys. Se tuskin pitkään nipussa pysyy, kun koneen säädöt saadaan penkissä kohdalleen.

Mitä pikkulaatikko kestää / Kestääkö edes penkitystä?

vai

Minkä laatikon saan menemään tuonne koneenjatkeeksi ilman kardaanitunnelin / kepinreiän silpomista? Auto jää päällepäin ihan alkuperäiseksi.

Mukavuudella ei ole juurikaan enää väliä jo tuon moottorin luonteesta johtuen, joten suorahampaisetkin vaihtoehdot käy.

Tyhmiä kysymyksiä, mutta kunhan saisi voimansiirron heti samalla kerralla kestäväksi.

Kiitoksia jo etukäteen.

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 10.03.2006 19:55

Miten olis jos ettisit välitetyn pikku laatikon sen pitäs kyl kestää jotenki kun niitä on ralleissakin käytetty esim rocketin loota?

Avatar
Anselmi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 134
Liittynyt: 18.06.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Anselmi » 10.03.2006 21:06

Kyllähän niitä pidettiin nuoruudessa 2 litrasenkin jatkeena ja välillä kesti välillä ei... Haalaat vaan niitä laatikoita puolen kymmentä nurkkaan varalle, ei maksa paljon, eikä sitä kauaa vaihda kun tekniikan oppii... :lol: Eipä sinne taida muut kuoret mennä peltejä mutistelematta...

Avatar
jakke
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 25.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jakke » 11.03.2006 07:50

Mulla oli kenttiläisessä ralliescortissa tollanen suorahampainen välitetty pikkuloota. Hyvin kesti 160hv. välilla vaan vaihdettiin synkat ja tiivisteet/stefat. Toi pikkulaatikko on vielä huomattavasti kevyempi kun iso loota

Avatar
deemu79
Viestit: 3
Liittynyt: 21.02.2006 00:00

sierran 5-v

Viesti Kirjoittaja deemu79 » 11.03.2006 14:12

Olen joskus soveltanu sierran type 9:sin vanhakoppaan, peltien silpomisen
voi välttää kytkinkopan osalta kun pudottaa koko pakettia alaspäin, eli
muokkaa vaikka etupalkissa olevia kannatinlappuja alemmas- siis koneen-
kannatinp. Vaihdekepin reiän voi leikata niin että lappu käy paikalleen kun kääntää 180 astetta ja vaihdelaatikon palkki syntyy kätevästi vaikka n. 30x70x30x5 U-palkista. Jalkatilan pohjan ja palkin väliin käy jotkut n. 35mm
kannatinkumit ja sisäpuolelle lattiaa reilun kokoiset vahvikelevyt.
Kardaani syntyy taasen vaikka paripyörä-Transitin 2-osaisesta siten että laittaa
etupään joukin takapään alkuun eli tekee 1-osaiseksi ja jatkaa n. 100mm
(mitat todellakin noin mittoja, nii kauan aikaa ku tein ettei muista tarkkaa)
Ainakin kyseisissä osissa kävi suoraan kardaanin laippa perään.
Kytkimeksi tuli AP-racingin massalevy, iso poori ja pieni halkaisija(kent)

Vastaa Viestiin