Mitkä renkaat sekapinnalle (sora/asfaltti) sprinttiin ?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
saaspe-t
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakoski

Mitkä renkaat sekapinnalle (sora/asfaltti) sprinttiin ?

Viesti Kirjoittaja saaspe-t » 23.08.2004 18:30

Nyt kun on sprittikisoja joissa on 50 % soraa ja 50 % asfalttia (esim Kouvola), minkälaiset renkaat silloin toimii ?

Sorarenkaissakin on varmaan seoksissa eroja. Nyt on alla Black Rocket BR 33 luokka 8:n autossa. Ne on kyllä aika vetelät asfaltilla kun on paljon pintaa, mutta sileä asfalttirengas ei soralla pidä sitäkään..

Rallicross renkaat on on budjetille liian kalliit eli jos pitää valita sorarenkaan tai asfalttirenkaan väliltä niin kumpi ?

Avatar
karhuracing
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 92
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Mitkä renkaat sekapinnalle (sora/asfaltti) sprinttiin ?

Viesti Kirjoittaja karhuracing » 23.08.2004 20:46

saaspe-t kirjoitti:Nyt kun on sprittikisoja joissa on 50 % soraa ja 50 % asfalttia (esim Kouvola), minkälaiset renkaat silloin toimii ?

Sorarenkaissakin on varmaan seoksissa eroja. Nyt on alla Black Rocket BR 33 luokka 8:n autossa. Ne on kyllä aika vetelät asfaltilla kun on paljon pintaa, mutta sileä asfalttirengas ei soralla pidä sitäkään..

Rallicross renkaat on on budjetille liian kalliit eli jos pitää valita sorarenkaan tai asfalttirenkaan väliltä niin kumpi ?
Jos sinulla on nyt slicsit asfallti renkaat ja jos sattuvat vielä olemaan pehmeää seosta, niin ei muutakun niihin traktori kuviointi. Esim. kouvolan spritti radalla varmasti nopeampi kuin sorapyörä.

Vieras

Re: Mitkä renkaat sekapinnalle (sora/asfaltti) sprinttiin ?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 23.08.2004 21:32

karhuracing kirjoitti:
saaspe-t kirjoitti:Nyt kun on sprittikisoja joissa on 50 % soraa ja 50 % asfalttia (esim Kouvola), minkälaiset renkaat silloin toimii ?

Sorarenkaissakin on varmaan seoksissa eroja. Nyt on alla Black Rocket BR 33 luokka 8:n autossa. Ne on kyllä aika vetelät asfaltilla kun on paljon pintaa, mutta sileä asfalttirengas ei soralla pidä sitäkään..

Rallicross renkaat on on budjetille liian kalliit eli jos pitää valita sorarenkaan tai asfalttirenkaan väliltä niin kumpi ?
Jos sinulla on nyt slicsit asfallti renkaat ja jos sattuvat vielä olemaan pehmeää seosta, niin ei muutakun niihin traktori kuviointi. Esim. kouvolan spritti radalla varmasti nopeampi kuin sorapyörä.
oon alottelija ja en tiiä viel mistää mitää :D mutta,oon kuullu,et jos tollasiin asfaltti slickseihin leikkaa kuviot ni kuulemma repeis :evil: onko totta?ku itekki oon menos kouvolaan,ja aattelin sellasii kuvioitui slicksei,ni miten on?

Avatar
kolli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 75
Liittynyt: 05.06.2004 00:00

Re: Mitkä renkaat sekapinnalle (sora/asfaltti) sprinttiin ?

Viesti Kirjoittaja kolli » 24.08.2004 08:59

kaasu kirjoitti:
karhuracing kirjoitti:
saaspe-t kirjoitti:Nyt kun on sprittikisoja joissa on 50 % soraa ja 50 % asfalttia (esim Kouvola), minkälaiset renkaat silloin toimii ?

Sorarenkaissakin on varmaan seoksissa eroja. Nyt on alla Black Rocket BR 33 luokka 8:n autossa. Ne on kyllä aika vetelät asfaltilla kun on paljon pintaa, mutta sileä asfalttirengas ei soralla pidä sitäkään..

Rallicross renkaat on on budjetille liian kalliit eli jos pitää valita sorarenkaan tai asfalttirenkaan väliltä niin kumpi ?
Jos sinulla on nyt slicsit asfallti renkaat ja jos sattuvat vielä olemaan pehmeää seosta, niin ei muutakun niihin traktori kuviointi. Esim. kouvolan spritti radalla varmasti nopeampi kuin sorapyörä.
oon alottelija ja en tiiä viel mistää mitää :D mutta,oon kuullu,et jos tollasiin asfaltti slickseihin leikkaa kuviot ni kuulemma repeis :evil: onko totta?ku itekki oon menos kouvolaan,ja aattelin sellasii kuvioitui slicksei,ni miten on?



Kuuleppa, jos olet aloittelija ja sulla ei ole varaa slickseihin niin veikkampa että paras vaihto ehto on että marssit jonkun ns. isonpojan luo ja ostat siltä itelles aidot misukat jotka on rungoltaan valmiiks aika jäykät, aito misukka pitää varmasti paremmin käytettynäkin kuin yksikään BR, katot vaan että reunat ei oo kulunu älyttömän pyöreeksi. pieni vinkki. Isot pojat myy kyllä aloittelijoille käytettyjä renkaita aika halvalla

Avatar
karhuracing
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 92
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viestin aihe: Re: Mitkä renkaat sekapinnalle (sora/asfaltti)

Viesti Kirjoittaja karhuracing » 24.08.2004 14:11

Itse olen ainakin leikannut ihan pehmeimmistä asfaltti slikseistä (avon ja yokohama) ja kyllä ovat ihan hyvin kestäneet näin tekevät myös rallicross kaverit ainakin div2 puolla.

Vieras

Re: Mitkä renkaat sekapinnalle (sora/asfaltti) sprinttiin ?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 24.08.2004 14:26

kolli kirjoitti:
kaasu kirjoitti:
karhuracing kirjoitti: Jos sinulla on nyt slicsit asfallti renkaat ja jos sattuvat vielä olemaan pehmeää seosta, niin ei muutakun niihin traktori kuviointi. Esim. kouvolan spritti radalla varmasti nopeampi kuin sorapyörä.
oon alottelija ja en tiiä viel mistää mitää :D mutta,oon kuullu,et jos tollasiin asfaltti slickseihin leikkaa kuviot ni kuulemma repeis :evil: onko totta?ku itekki oon menos kouvolaan,ja aattelin sellasii kuvioitui slicksei,ni miten on?



Kuuleppa, jos olet aloittelija ja sulla ei ole varaa slickseihin niin veikkampa että paras vaihto ehto on että marssit jonkun ns. isonpojan luo ja ostat siltä itelles aidot misukat jotka on rungoltaan valmiiks aika jäykät, aito misukka pitää varmasti paremmin käytettynäkin kuin yksikään BR, katot vaan että reunat ei oo kulunu älyttömän pyöreeksi. pieni vinkki. Isot pojat myy kyllä aloittelijoille käytettyjä renkaita aika halvalla
no mitä oon seurannu myynti palstoi ni onha noi misukatki aika hinnois :roll: mut mitkä tollaset misukat pitäis olla?vai sama mitkä michelinit vaan?

Vieras

Mitkä renkaat?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 24.08.2004 15:15

Kyllä minä laittaisin, ainakin jos valitsemaan pääsisin niin, kuvioidun sliksin. On testattu sekä Kouvolassa, että Vantaalla niin molemmissa kuvioitu sliksi oli nopeampi kuin sorapyörä. (Vantaan testi ajettu ennen radan pidennystä, tämän hetkistä tilannetta en uskalla sanoa, kun soraa tuli niin paljon lisää) Kouvolassa ollaan testattu sekä kuivalla, että märällä ja molemmilla sliksi oli nopeampi. Sorapyörä oli misukan Z ja sliksi Yokohama. Kuivalla ei Kouvolassa kannata edes sliksiä paljon kuvioida. Autona oli Vantaalla VW ja Kouvolassa RS2000 ja VW.

Avatar
juups
Viestit: 7
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Mitkä renkaat?

Viesti Kirjoittaja juups » 24.08.2004 16:51

JKM kirjoitti:Kyllä minä laittaisin, ainakin jos valitsemaan pääsisin niin, kuvioidun sliksin. On testattu sekä Kouvolassa, että Vantaalla niin molemmissa kuvioitu sliksi oli nopeampi kuin sorapyörä. (Vantaan testi ajettu ennen radan pidennystä, tämän hetkistä tilannetta en uskalla sanoa, kun soraa tuli niin paljon lisää) Kouvolassa ollaan testattu sekä kuivalla, että märällä ja molemmilla sliksi oli nopeampi. Sorapyörä oli misukan Z ja sliksi Yokohama. Kuivalla ei Kouvolassa kannata edes sliksiä paljon kuvioida. Autona oli Vantaalla VW ja Kouvolassa RS2000 ja VW.
Kyllähän se kuvioitu pehmeä sliksi on takuulla Kouvolassa nopein! Onkohan kukaan kokeillut sellaista välimallin rengasta, jollainen on ainakin Yokohamalla?

Muistakaa kuitenkin rakentaa alusta jäykäksi ennen kuin kokeilette pitävällä renkaalla. Voi muuten tulla liittyminen "kattokerhoon" :) . Tai vähintääkin on huono ajaa kun painaa etukulman alas ja lukko luistaa... Sora-alustalla ei tule ajamisesta mitään ainakaan omien kokemusten valossa.

Avatar
rop
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 28.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Mitkä renkaat?

Viesti Kirjoittaja rop » 24.08.2004 21:46

JKM kirjoitti:Kyllä minä laittaisin, ainakin jos valitsemaan pääsisin niin, kuvioidun sliksin. On testattu sekä Kouvolassa, että Vantaalla niin molemmissa kuvioitu sliksi oli nopeampi kuin sorapyörä. (Vantaan testi ajettu ennen radan pidennystä, tämän hetkistä tilannetta en uskalla sanoa, kun soraa tuli niin paljon lisää) Kouvolassa ollaan testattu sekä kuivalla, että märällä ja molemmilla sliksi oli nopeampi. Sorapyörä oli misukan Z ja sliksi Yokohama. Kuivalla ei Kouvolassa kannata edes sliksiä paljon kuvioida. Autona oli Vantaalla VW ja Kouvolassa RS2000 ja VW.
Kuinkas olis sopivan karheat siviilikitkarenkaat? Tai hakkapeliitat? Onkos näistä kokemuksia? Ei ehkä parhaimpia tehovehkeisiin, mutta kenties pienen luokan autoihin. Ja pienellä budjetilla ajaville?

Avatar
TaVu_racing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 177
Liittynyt: 01.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TaVu_racing » 24.08.2004 22:36

ässä jokkisrenkaat :? :wink: :lol: Olisikohan niistä mihinkään?

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 25.08.2004 00:25

joku mainitsi noi siviilirenkaat...

voisvat olla kokeilun arvoiset asfalttisprintissä märällä kelillä! Onkohan kukaan testannut niiden eroa sopivasti leikattuihin slickseihin?

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 25.08.2004 13:49

äkkiseltää nuo siviili renkaat ei kuulosta hyvält vaihtoehdolt ->rungot löysiä taipuu alle... :?
Jos asfalttipyöriin ei hilloo oo :x :cry: , ni ite oon siin tapaukses kokenu parhaax vaihtoehdox laittaa vähä huonompi sorapyörä(hyviä ei raaski) ja painetta reilusti ettei asfaltti osilla taivu alle, ku se ainakin omalla kohdalla oli aiemmin ongelma, et mutkis tuppas etupyörät menee kyljen varassa... muistaaksee viimeex ku olin tykkimäen ni oisko ollu painetta n.2,8bar 8O , kuulostaa hurjalta eikö, mut toimii jotenkin..

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 25.08.2004 20:00

Tiedoksi sille joka ehdotteli"isoilta pojilta" hakemaan misukoita,ei taida 8 luokan autoon oikein kannattaa laittaa 17 leveitä 15-16" misukoita :? Pienempiä ei taida edes saada nykyään :?:
Siviilirenkaista sen verran että yhdellä kaverilla on ollut käytössä muistaakseni yokohaman erittäin matalaprofiilisia 15" harvakuvioisia suvikumeja juuri yleisrenkaaksi sekapinnalle,niihin oli lisätty hieman poikittaista uraa.
Itsellä oli aikoinaan pikkuluokan autoon sekapinnalle lähes kuviottomat soramisukat,oli raspattu tasaiseksi jolloin kulmatkin terävöityi.Krossiradalla jässäreissä vetelin niillä,3-4 kierrosta kesti vetää ennenkuin alkoivat lämmetä ja sortaa.Kisojen välillä käänsin vanteilla eri reunan vaan käyttöön.

Avatar
saaspe-t
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitkä renkaat?

Viesti Kirjoittaja saaspe-t » 26.08.2004 21:24

juups kirjoitti:
JKM kirjoitti:Kyllä minä laittaisin, ainakin jos valitsemaan pääsisin niin, kuvioidun sliksin. On testattu sekä Kouvolassa, että Vantaalla niin molemmissa kuvioitu sliksi oli nopeampi kuin sorapyörä. (Vantaan testi ajettu ennen radan pidennystä, tämän hetkistä tilannetta en uskalla sanoa, kun soraa tuli niin paljon lisää) Kouvolassa ollaan testattu sekä kuivalla, että märällä ja molemmilla sliksi oli nopeampi. Sorapyörä oli misukan Z ja sliksi Yokohama. Kuivalla ei Kouvolassa kannata edes sliksiä paljon kuvioida. Autona oli Vantaalla VW ja Kouvolassa RS2000 ja VW.
Kyllähän se kuvioitu pehmeä sliksi on takuulla Kouvolassa nopein! Onkohan kukaan kokeillut sellaista välimallin rengasta, jollainen on ainakin Yokohamalla?

Muistakaa kuitenkin rakentaa alusta jäykäksi ennen kuin kokeilette pitävällä renkaalla. Voi muuten tulla liittyminen "kattokerhoon" :) . Tai vähintääkin on huono ajaa kun painaa etukulman alas ja lukko luistaa... Sora-alustalla ei tule ajamisesta mitään ainakaan omien kokemusten valossa.
Jep, kiitos vinkeistä. Hankin sitten käytetyt kuvioidut sliksit. Ei se kustannus niin suuri ollut kunhan löytyi sopiva koko (13"). Nytkin oli myynnissä useita tuon kokoluokan sliksejä n 30 ¤/kpl. Eihän ne tuommoisella 2 km matkalla kulu eli riittää useampiin kisoihin.

Avatar
NSUman
Viestit: 11
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja NSUman » 28.09.2004 11:01

Noista siviilirenkaista vielä....

Joku tuossa ehdotti siviili kitkarenkaita. En suosittele. Hiekalla vielä pitävät jonkin verran mutta asfaltilla, etenkin märällä asfaltilla erittäin liukkaat. Seos on vielä niin pehmeää että kuluvat nopeasti. Samoin runko usein vetelä.
Ehkä tollanen talvirengas ilman nastoja (esim. hakkapeliitta) voisi olla jossain pienessa historic-luokan autossa ihan hyvä kesäkisoihin. Näitä on muutamilla käytössä nähtykkin.

Vastaa Viestiin