Sivu 1/1

Ralliturma menee syyteharkintaan

Lähetetty: 26.08.2004 10:23
Kirjoittaja Vieras
Keskusrikospoliisin Jyväskylän yksikkö on saanut valmiiksi Neste-rallin erikoiskokeella sattuneen onnettomuuden tutkinnan. Tutkintapöytäkirja siirtyy lähiaikoina Jämsän kihlakunnan syyttäjälle syyteharkintaan.

Perjantaina 6. elokuuta Parkkolan erikoiskokeella Korpilahdella loukkaantui neljä katsojaa, kaksi virolaista ja kaksi suomalaista miestä, kun N-ryhmän auto suistui tieltä. Virolaiset selvisivät lievin kolhuin. Suomalaiset joutuivat sairaalahoitoon, mutta hekin ovat päässeet kotiin.

Rikostarkastaja Arto Paakkisen mukaan poliisi ei ota kantaa vastuukysymyksiin. Se jää syyttäjän harkintaan. Tutkimuksissa kuitenkin ilmeni, että erikoiskokeen turvallisuussuunnitelman ja alueen nauhoitusmerkinnän välillä oli ristiriitoja. Kielletyksi tarkoitetulle alueelle pääsi 50-100 ihmistä, mutta kieltoa ei ollut selkeästi esitetty. (STT)

Lähetetty: 26.08.2004 14:52
Kirjoittaja GTE
Eli järjestäjä joutuu siis syytteeseen, jos oikein tuosta tekstistä käsitin.

Lähetetty: 26.08.2004 16:19
Kirjoittaja Mopoilija
Miten silloin 90-luvulla samanlaisissa onnettomuukksissa meneteltiin? Joutuiko järjestäjä silloinkin vastuuseen?

Lähetetty: 27.08.2004 01:41
Kirjoittaja HellHammer
...Joko taas!! Kielletty ja ei kielletty alue! Käsittääkseni katsoja on AINA omalla vastuulla, seiso missä seiso! Ei näistä voi ketään syyttää, yritys on kovaa. SHIT HAPPENS!

Lähetetty: 27.08.2004 08:40
Kirjoittaja seppo
Eihän tässä mitään suuren suurta dramatiikkaa ole. Poliisi on velvoitettu suorittamaan tutkinnan tapauksissa, jossa loukkaantuu ihmisiä. Kun poliisitutkinta on valmis siirtyy aineisto protokollan mukaan syyttäjälle syyteharkintaan ja hän on sitten se henkilö joka päättää onko aiheellista syyttää ketään vai tehdäänkö syyttämättä jättämispäätös.

Eli lehtimiehet vaan nostaa tällaisen asian pöydälle kun se on kiinnostava. Erittäinkin hyvin myyvä artikkelin otsikko: "Ralliturma syyteharkintaa" myy varmasti muutaman kappaleen enempi lehteä.

Nykyäänhän Neste -rallissakin tuotesuoja on hoidettu kuntoon, jokaisessa lipussakin lukee jotenkin näin: ralliautoilu ja sen seuraaminen saattaa olla vaarallista ja yleisö on erikoiskokeilla omalla vastuulla.

Lähetetty: 27.08.2004 11:56
Kirjoittaja Paddy
Rankka tapa taas muistuttaa siitä mistä ralliautoilun seuraamisessa on kysymys. Ja holhous-yhteiskuntana arvatenkin tässäkin syypääksi löydetään kilpailun johto. Viranomaiset tekevät työtä ohjeidensa mukaan, ja totta kai tutkinta on tehtävä siitä miten onnettomuus on tapahtunut ja kuinka on mahdollista, että yleisö oli siinä aivan järjettömässä paikassa katsomassa.

Mutta jälleen kerran tekee mieli kysyä ihan suoraan, että kun metsätaipaleiden varsille ahtaudutaan joka puolelta kansakuntaa ja urheilumuotona on laji, jossa yli tuhannen kilon painoisilla autoilla mennään puiden välissä jumalatonta vauhtia, niin käykö kenenkään katsojan mielessä, että vaikka järkkäri ei nimenomaisesti tule kieltämään katsomista, niin ihan oman turvallisuuden vuoksi voisi olla järkevää jättää menemättä siihen "parhaalle kannolle" ulkokurviin? Aivan sama kuin että ajat uhmakkaasti fillarilla risteykseen ja katsomatta sivullesi tiedät, että jos nyt kolahtaa, se on autoilijan vika. Ja kun kolahtaa, tiedät edelleen, että se oli autoilijan vika ja korvauksia satelee... Mutta paljonkos se nostattaa suunpieliä, kun vyötäröstä alaspäin on kroppa halvaantunut? Karrikoitu esimerkki, mutta jos tässä nyt merkit paikkaansa pitää ja kilpailun johto saa scheisterit niskaansa, niin sääliksi käy...

Ihan oikeesti, jossain täytyy ihmisellä olla se omakin järki! Totta kai, näen kyseisessä tapauksessa Suomen lait ja järjestyspykälät joten kuten tuntien ainoana vastuullisena tapahtumaan kilpailun järjestäjän sekä ek-järjestäjän (ainahan se syyllinen on löydettävä ja näinkin arassa asiassa sen täytyy olla joku muu kuin katsojat itse). Näinhän se menee. Mutta kun se on kerta toisensa jälkeen aina niin pirun vaikeaa ymmärtää mitä ne järkkärit sanoo ja kieltää, ja totella sitä, sanomattakaan että pitäisi itse yrittää ajatella, että "voiko tähän tulla se auto, joka korkkaa tuosta nyppylän yli perän ojaan ja kenties menettää hallinnan..." ilman että sitä on vilkkuvaloin ja banderollein erikseen ja nimenomaan kielletty?

jyskälä 2004

Lähetetty: 27.08.2004 17:52
Kirjoittaja escortcosworth
paddy on oikeessa siinä mielessä että pitäishän se oma järkikin jossain olla!! eikä se oo kuskin vika jos paikka tulee silmille tai muuten vaan lipee!!

JYSKÄLÄ 2004

Lähetetty: 06.10.2004 12:01
Kirjoittaja TOOFAST
Tulin tuossa katselleksi viime vuoden VM Jyskälän jälkeistä numeroa. Kahdessa kuvassa (Sainz ja Solberg) ulkokurvissa ei näy ketään. Paha on järjestäjänkään varautua moiseen yleisöryntäykseen mikä tänä vuonna tuli viime vuoden paikan toimivuuden perusteella.(Molemmilla kierroksilla toimintaa). Olin paikalla ja tuollaiset massat vaan ajautuvat väkisin. Järjen käyttö on tosiaan katsojalla itsellään. Kaiken lisäksi järjestäjä korjasi siimaa POISPÄIN tiestä ennen ensimmäisiä autoja. Syyttää on paha ketään, sillä olihan se monien asioiden summa. Opiksi voi tietysti ottaa. Katsokaa ihmeessä ne lehden kuvat.

Yhteensattumien vuosi meikäläisellä, tuli oltua Laihialla EK 6 tilanteessa läsnä, siellä selkeä virhe järjestäjän toimesta risteyksen siimoituksessa. Yleisösiima puuttui ja ihmiset seisoivat risteyksen SULKUSIIMAN takana eli törkeän lähellä...

Lähetetty: 06.10.2004 14:37
Kirjoittaja Rattikeisari
joo,odoteltiin siinä pätkän lähdössä kans et oltais purkuauton perässä tultu pätkä läpi. sitten kun tapahtui niinkuin tapahtui,niin tultiin sitä risteystä ihmettelemään. näytti huimalta,jos risteyksestä olis ajanu suoraan,olis vastassa ollu traktori,miltei tiessä kiinni. ja sitten kun poliisi niitä siimoja siinä mallaili,niin katselin samoin että missäs se toinen siima on? no se ei ollu missään vaiheessa ollu missään kiinni,vaan kerällä siinä tienviitassa kiinni. tulin siihen tulokseen että mitä ihmettä yleisö on tehnyt niin lähellä tietä,poliisi nosteli lasten polkupyöriä ojasta jne... ei voi kuin ihmetellä kuinka vähän ajatellaan turvaallisuusasioita just tollasessa risteyspaikassa. runkipaikoissahan useasti ollaan fiksummin sijoituttu,koska siellä odotetaankin auton poistuvan tieltä. Laihian risteys oli muuten alunperin piirretty tiekirjassa kääntyväksi vasemmalle,eli just sinne minne nyt yleisö jäi alle. oli se toki ennen pätkän lähtöä kuittautettu,mutta jo pelkästään siinä aikamoinen turvallisuustekijäriski...