"Köyhän miehen merkkiluokka"
Lähetetty: 22.09.2004 15:54
Alla on topicissa asiaa merkkiluokasta. Osassa kirjoituksia alkaa olemaan jo kustannupuoltakin otettu huomioon. Haluaisin jatkaa keskustelua ns. tavallisen palkansaajan mahdollisuudesta ajaa rallia HARRASTUKSENA edulliseen hintaan. Eli ajaminen tapahtuisi täysin omasta pussista palkkarahoilla. Mitä maksaa ??? Ja Miten ???
Edullisin ja mielekkäin vaihtoehto ralliharrastuksen aloittamiseen lienee tällä hetkellä Historic-autojen puolella vakio-autojen sarja. 60-70 luvun vaihteen autoja saa tällä hetkellä edullisesti. Laskin muutamanailtana että viivalle kyseisen pelin saamiseen kuluisi 1500-200 euroa (plus auton hankintahinta). Ainoa mutta harrastuksessa on osien saanti senaikaisiin kinnereihin. Uutta tukivartta ja puslaa ei enää valmisteta ja laitappa käytetty kisakamppeeseen jolla painellaa soratietä näkymättömiin yli 150 mittarissa. Huh huh...
Autolla kilpailemisen kustannukset jäisivät kohtuullisiksi. Osallistumismaksut, polttoaineet, renkaat ym. 5-6 kilpailun vuodessa ajanelle jäisivät laskujen mukaan luokkaan 2500-3000 euroa+ yllätyskulut.
Toinen vaihtoehto olisi vastaava vakio sarja uudemmille autoille tarkoittaen 80-luvun takavetoisia, lähinnä Volvoa. Kyseisen merkkisiä raatoja on parkkipaikat pullollaan ja tarvittaessa Ruotsista saa lisää. Turvavarusteiden lisäksi varustelu olisi hyvin rajoitettua ja kilpailun tasaisuutta voisi lisätä yksityyppi-renkailla endurancen malliin. Moiseen luokkaanhan ei tarvittaisi kuin 5-6 innostunutta harrastajaa luomaan säännöt ja rakentamaan autot. Sitten vain ajamaan "omaa" kisaa kansallisiiin kilpailuhin. Harrastajat valvoisivat yhdessä luomiaan sääntöjä ja sanan kiertäessä, luokan automäärä varmasti lisääntyisi. Organisaatiolla voisi ollaa muutama asiakasauto jolla Kohtuullisella summalla pääsisi kokeilemaan rallin ajamista tai voisi ajaa muutamia kisoja vuodessa. Tällä saataisiin uusia harrastajia ja yritysten päättäviä henkilöitä mukaan rallin pariin.
Uskon että ko. mallinenluokka toteutuu jonain päivänä. Sen toimivuuden ja kilpailun mielekkyyden "oman" porukan kesken kilpaillessa, huomasin kun kävimme keväällä Euroopassa ajamassa kilpailun jossa sama tiimi ylläpiti ja kilpailutti viittä Toyota Yaris-kilpuria. Niillä sitten vedettiin täysillä ja at-jonossa vertailtiin aikoja ja pidetiin hauskaa. Suorituskyky ei huimannut mutta meininki oli sitäkin parempi. Kustannukset oli jopa tavalliselle palkansaajalle kohtuulliset.
Kuka ilmoittautuu toteuttamaan homman meillä Suomessa. Minä lupaan antaa ideoita ja olla mukana organisoimassa...
Edullisin ja mielekkäin vaihtoehto ralliharrastuksen aloittamiseen lienee tällä hetkellä Historic-autojen puolella vakio-autojen sarja. 60-70 luvun vaihteen autoja saa tällä hetkellä edullisesti. Laskin muutamanailtana että viivalle kyseisen pelin saamiseen kuluisi 1500-200 euroa (plus auton hankintahinta). Ainoa mutta harrastuksessa on osien saanti senaikaisiin kinnereihin. Uutta tukivartta ja puslaa ei enää valmisteta ja laitappa käytetty kisakamppeeseen jolla painellaa soratietä näkymättömiin yli 150 mittarissa. Huh huh...
Autolla kilpailemisen kustannukset jäisivät kohtuullisiksi. Osallistumismaksut, polttoaineet, renkaat ym. 5-6 kilpailun vuodessa ajanelle jäisivät laskujen mukaan luokkaan 2500-3000 euroa+ yllätyskulut.
Toinen vaihtoehto olisi vastaava vakio sarja uudemmille autoille tarkoittaen 80-luvun takavetoisia, lähinnä Volvoa. Kyseisen merkkisiä raatoja on parkkipaikat pullollaan ja tarvittaessa Ruotsista saa lisää. Turvavarusteiden lisäksi varustelu olisi hyvin rajoitettua ja kilpailun tasaisuutta voisi lisätä yksityyppi-renkailla endurancen malliin. Moiseen luokkaanhan ei tarvittaisi kuin 5-6 innostunutta harrastajaa luomaan säännöt ja rakentamaan autot. Sitten vain ajamaan "omaa" kisaa kansallisiiin kilpailuhin. Harrastajat valvoisivat yhdessä luomiaan sääntöjä ja sanan kiertäessä, luokan automäärä varmasti lisääntyisi. Organisaatiolla voisi ollaa muutama asiakasauto jolla Kohtuullisella summalla pääsisi kokeilemaan rallin ajamista tai voisi ajaa muutamia kisoja vuodessa. Tällä saataisiin uusia harrastajia ja yritysten päättäviä henkilöitä mukaan rallin pariin.
Uskon että ko. mallinenluokka toteutuu jonain päivänä. Sen toimivuuden ja kilpailun mielekkyyden "oman" porukan kesken kilpaillessa, huomasin kun kävimme keväällä Euroopassa ajamassa kilpailun jossa sama tiimi ylläpiti ja kilpailutti viittä Toyota Yaris-kilpuria. Niillä sitten vedettiin täysillä ja at-jonossa vertailtiin aikoja ja pidetiin hauskaa. Suorituskyky ei huimannut mutta meininki oli sitäkin parempi. Kustannukset oli jopa tavalliselle palkansaajalle kohtuulliset.
Kuka ilmoittautuu toteuttamaan homman meillä Suomessa. Minä lupaan antaa ideoita ja olla mukana organisoimassa...