Ooppeliin vahvemmat venttiilin keinuvivut??

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Saku_Tiainen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Ooppeliin vahvemmat venttiilin keinuvivut??

Viesti Kirjoittaja Saku_Tiainen » 07.10.2004 15:46

Onko kellään tietoa mistä vois kysellä OPEL:in 1300 OHC koneeseen vahvempia venttiilin keinuvipuja. Vakiot, tarvikkeet ja nokanvalmistajan omatkaan ei kestä...... Minulla meni ekat 2 alkuperäistä poikki, kuulemani mukaan tyyppivikaa käytettäessä "korkeita" kierroksia ja ilman niitä kilvanajo tai harrastelu on vähän nihkeää.. Kaikki muu olennainen on tarkistettu, joten kyse on ihan mekaanisesta kestävyydestä.

Tekeekö joku moisia nippeleitä vai mikä avuksi?

Avatar
Teppo
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 07.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Teppo » 07.10.2004 23:38

Ilmeisesti "Kaikki olennainen tarkistettu" vaihe on sisältänyt geometrian huolellisen tarkistuksen/muutokset? Väärä geometriahan lisää mekaanista rasitusta huomattavasti, jonka huomaa nokan kulumisena ja jäykillä jousilla keinun katkeamisena. Noita OHC:n keinuja kun kattelee niin niistä näkee sen kuinka sulatetut kaljatölkit on saatu uusiokäyttöön :wink:
En tiedä saako valmiita keinu sarjoja mistään, mutta asiansa osaavalle koneistajalle tuollaisten tekeminen vahvempina/paremmasta materiaalista ei tuota suurempia ongelmia, mutta aikaa niiden teossa kuluu.

Avatar
Saku_Tiainen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Saku_Tiainen » 08.10.2004 08:00

Geometriaa en oo tarkistanu, mut onko siihen tossa edes muutosmahdollisuuksia? (kohtuuedellytyksin) Ja tosiaan ne keinuvivut (tarvike) näyttivät todella jostain ylijäämäkamasta tehdyltä. Mikä niihin keinuvipuihin vois olla oikea materiaali, jos sen koneistajan löytää jostain?

Avatar
jakkeri
Viestit: 4
Liittynyt: 06.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jakkeri » 08.10.2004 16:09

originaalit kestää pyörittää ainaki 7900rpm jäykillä enemin jousilla ja mekaanisilla nostimilla ku poraa säätö reiät 8O tämä asetelma on toimiva
tarvikkeet on aika huokosta valoa :cry: niin ja saa niita toki enemiltä

Avatar
JaH
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 81
Liittynyt: 28.07.2004 00:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaH » 16.11.2004 13:14

Geometria täytyy olla kunnossa(oikea nokanvalmistajan antama välys ja nokan pitää pyyhkiä keskeltä keinua),muuten siellä ei kestä mitkään keinut!Enemin keinut kestää parhaiten, tosin nekin kertakäyttötavaraa!Mitotusta saa säädettyä nokkapukin korkeudella(koneistamossa tavaraa pois tai peltiä väliin)

Avatar
ProStreet
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 13.09.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet » 16.11.2004 21:45

Laadukkaat tarvikekeinut kestävät kunhan geometria on oikein ja jousipainetta on tarpeeksi ettei kellu, nokka ajetaan huolella sisään ja öljynä on racing täyssynteettinen.

Geometriaa säädetään mieluiten venttiilin yläpään korkeudella.

Mekaaniseksi on helppo muuttaa "kovalla" säätöosalla jonka alle laitetaan säätöshimmit (tietekin nokka pitää vaihtaa mekaanisella profiililla olevaan). Niitä saa meiltä.

Avatar
ProStreet
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 13.09.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet » 16.11.2004 21:51

Asiakkaan saamien tietojen mukaan Enemin keinutkin ovat tarvikekeinuja (tämä siis ei tarkistettu tieto vaan siis asiakkaalta kuultu juttu).

enem@telia.com voi kysyä lisää

Vastaa Viestiin