escort mk2,perästä,laatikosta,yms...

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
EkkeriMk2
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 25.09.2007 00:00
Paikkakunta: oulu

escort mk2,perästä,laatikosta,yms...

Viesti Kirjoittaja EkkeriMk2 » 25.09.2007 17:01

Tervehdys
Eli tarkoitus on alkaa rakentamaan f-luokan kilpa-autoa jolla voisi ajaa sprinttiäkin. kilpa-auto projektina tämä on ensimmäinen joten parempi kysellä teiltä tietäjiltä kuin alkaa itse säveltään, joten tyhmiä kysymyksiä luvassa...
Aihiona on -79- 1600 mk2 escort. sääntökirjaa ja luokkaria on tullut luettua mutta mutta...
Eli tiedän että rahaa tulee menemään mutta mitään monen tonnin vaihdelaatikoita yms. en suunitellut sijoittavani.
moottorina tulee toimimaan tuo 1600 kent, eikös vaihdelaatikoksi saa laittaa tuon type-9? eikös noita volvon taka-akseleita ole escorteihin laitettu, olisi tuollainen 242 farmarin taka-akseli jouten. koitin hakua käyttää mutten löytänyt... lähinnä siitä akselin asennuksesta ja mikä kartaani yms tarvisin tietoa? minkähänlainen ajettava siitä noilla resepteillä tulee... eikös tuosta syyläristä ollut jotenkin että vapaa kunhan alkup. paikka säilyy? eli saako sitä tilaa tehdä sinne keulaan peltejä leikkaamalla/muokkaamalla? escorttiin tulisi myös x-packin levikesarja.
Vielä on monta tyhmää kysymystä tulossa ja paljon opittavaa ennenkuin viivalla ollaan, mutta jostainhan se on lähdettävä.

JN

Avatar
rs2000evo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 65
Liittynyt: 04.09.2006 00:00

ford projekti

Viesti Kirjoittaja rs2000evo » 25.09.2007 18:12

type 9 laatikko käy kovasti. kytkin vaan isompi. VOLVON perä kyllä on kestävä,joskin aika painava pikkumoottoriseen.enkkuperä huomattavsti kevyempi vaihtoehto. ylimääräinen massa kun on turhaa. välitys kannattaa laittaa 5.8 Löytyy ainaki enkku perään.VOLVON välitys taisi mennä ainoastaan 5031malliin. jäähdyttimelle saa tehdä tilaa. jos meinaat koko kyljen levittävää levikettä niin ei saa olla rallissa. ns.RS ja BDA mallit saa olla.

Avatar
EkkeriMk2
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 25.09.2007 00:00
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja EkkeriMk2 » 25.09.2007 18:41

Niinpä niistä x-packin levikkeistä ajattelinkin.
Mistähän ne takalevyt/satulat kannattais alkaa rakentaan jos sen enkkuperän jättää?

Avatar
rs2000evo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 65
Liittynyt: 04.09.2006 00:00

ford projekti

Viesti Kirjoittaja rs2000evo » 25.09.2007 18:58

Escort MK 3 etujarrut aika vaivaton juttu. ja siitä laatikosta että sattuis olemaan sellanen itellä myynnis.

Avatar
EkkeriMk2
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 25.09.2007 00:00
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja EkkeriMk2 » 25.09.2007 19:14

löytyy jo type-9. pitää varmaan katella kun itellä ois astran, mantan ja sierran etujarrulevyt ja satulat että saiskohan niistä. mitenkähän ne volvon takalevyjarrut menis? ne x-packin levikkeet ei oo vissiin luokitellut(ei satu luokkari oleen lähistöllä)?

Avatar
rs2000evo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 65
Liittynyt: 04.09.2006 00:00

ford projekti

Viesti Kirjoittaja rs2000evo » 25.09.2007 19:28

kyllä VOLVON jarrut käy ihan hyvin. Reikäjako vaan uusiksi. Ja satulan korva riittävän vahvasta matskusta, ettei pääse elämään satula. Hydrauli käppäri taka jarruputken väliin niin sekin asia kunnos. Joo ne levikkeet ei ole luokiteltu. levittää liikaa.Määritelty jokseenkin että auton leveimmästä kohtaa määrätty mitta, mitä ei saa ylittää. Sääntökirjasta löytyy tarkka selostus.

Avatar
Tepi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 142
Liittynyt: 19.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Tepi » 25.09.2007 21:09

ei kai x-pack levikkeet liikaa levitä ?
ja eihän niiden luokitellut tarvitse olla.

Avatar
Samikaze
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.09.2004 00:00
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samikaze » 25.09.2007 22:17

mutta eikös x-pack vastaa melkein kuitukylkee? :roll:

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

xpack

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 26.09.2007 02:36

Tepi kirjoitti:ei kai x-pack levikkeet liikaa levitä ?
ja eihän niiden luokitellut tarvitse olla.
F-ryhmän ralliautoon ei tuo xpack -levike käy. Toisaalta siinä et kyllä mitään häviäkään, ettet voi noita levikkeitä laittaa. Pyörät mahtuvat matkaan ja vauhti on ainakin samalla tasolla pienemmilläkin levikkeillä. Auton tekemisessä on miljoona tärkeämpää asiaa ja sinun kannattaa keskittyä niihin.

- hannulehessaari

Avatar
rallitalli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

type9

Viesti Kirjoittaja rallitalli » 26.09.2007 08:38

Type 9 on hyvä vaihdelaatikko monikäyttöisuutensä vuoksi. Sitä on ollut 4v ja 5v versiona ja molempiin saa ns nopean vaihtamisen uniball teräskeppiä hintaluokka 90e. Näitä on pultattavat että kierrettävät versiot. 4v on monille sopiva määrä ja säästyvä raha Vibran vl-tukeen.

1.6-Type9 oli aikoinaan myös 7/8"-20-190mm kytkimelle. Eniten ollut on 1"-23-215mm kytkimelle > 215/216mm vauhtipyörälle. Myös variaatio 7/8"-215mm löytyy Lotarin tapaan. Ja vaihtaminen/sovittaminen ei ole kiellettyä = nopea toimenpide.

Rydellinen mukainen "kuski istuu lattialla ja katsoo ulos takaikkunasta versio" tehdään käyttämällä V6 Type9 laatikkoa tai sen kytkinkoppaa kytkinakseleineen. Myös 240mm on tehty mutta Kent kone ei sitä kaipaa. Painopisteen siirtoa taakse voi avittaa vl-jatkokappaleen siirtovempeleellä.

Oleelllisin "laatikko"sijoitus lienee 60e jolla saa täysteräs painelaakerin sen muovihelyn tilalle. Muuten suosittelulistalla yhä edelleen vaikka 1) Escort rakennuskirja, 2) RS Escorts, 3) Mk2 korjausopas ja/tai mittakansio 4) lopuksi XF virikirja.

Kerrotaan laatikosta lisää ja jokunen osakin saattaa löytyä > postia tulemaan.

Avatar
rallitalli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

Escort mk2 jarruja

Viesti Kirjoittaja rallitalli » 28.09.2007 19:28

Meilläpäin on tavattu käyttää Fordin jarruja. Ford oli luokittelutaidon mestari ja Escort Mk1/2 on maailman voittoisin ralliauto - oliskohan niistä omista jarruista mihinkään.

Jos omat m16 herkistettyinä ei riitä > eka askel voisi olla "reikä/ura" levyt. Samalla hankitaan erikovuisia paloja - vaikka hetivalmiit maxtorquet 30e ja mintexit. Seuraava askel > jäähdytetyt ja niiden m16 "levityssarja" -sijoitus yhteensä 140e. Jos vauhti kasvaa > edulliset 285mm levyt + m16 sovituspalat. Vakiotolpilla eletään yhä

Taakse voi laittaa - jos löytyy - 9" Mk1 jarrut = "yksipäinen" jarrusylinteri. Sillä "ruuvipäällä" kenkä laahaamaan > lämpö heti sama. Mk2 ysituumaset = itsesäätyvät arvausjarrut > käytä rumpujarrujen jarrupaineen pitosäätöventtiiliä. Lämmitä rummut just ennen lähtöä.

Noin 500e sijoituksella saa taakse setin jossa 1) pulttaa kiinni sovitelyvyt, 2) "Cossu" kunnostetut satulat kehtoineen, 3) vanteen mittoihin sovitetut jarrulevyt 13/14/15", 4) jarrupalat millä aloittaa, 5) käsijarruvaijerin ++. Tai hankitaan vain mitä tarvitaan. Näitä on mm enkku ja atlas periin valmiina.

Ford osien valikoima on valtava. Rikkoutumisen tapahtuessa osia on heti. Jarrujärjestelmän säätöhomma elikkäs pedal box on aika monessa Välikopassa. Competition Parts kataloogi, Mk2 H/P Escorts 75-80 ja XF/OHC virikirjaakin voipi rakentelija harkita.

PS: Type9 jäi vaille 23/190mm mainintaa jolla sintterillä kenttejä on paljon. Ja kardaanin valinta helpottuu RS Group1 suuntaan. Vastaillaan kysymyksiinkin > yv.

Avatar
Tepi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 142
Liittynyt: 19.05.2004 00:00

Re: xpack

Viesti Kirjoittaja Tepi » 30.09.2007 13:33

hannulehessaari kirjoitti:
Tepi kirjoitti:ei kai x-pack levikkeet liikaa levitä ?
ja eihän niiden luokitellut tarvitse olla.
F-ryhmän ralliautoon ei tuo xpack -levike käy. Toisaalta siinä et kyllä mitään häviäkään, ettet voi noita levikkeitä laittaa. Pyörät mahtuvat matkaan ja vauhti on ainakin samalla tasolla pienemmilläkin levikkeillä. Auton tekemisessä on miljoona tärkeämpää asiaa ja sinun kannattaa keskittyä niihin.

- hannulehessaari
En ole itse laittamassa kyseisiä härpäkkeitä, kiinnostaa vaan miksei sallita.

sääntökirjan perusteella, este ei voi olla muu kuin leveys ???

3.4.5
Lokasuojan leventäminen vasaroimalla on luvallista. Erilliset lokasuojan levikkeet on sallittu. Levikkeiden materiaali on vapaa. Auto ei saa leventyä mistään kohdasta 10 cm enempää. Alkuperäisen lokasuojan saa poistaa levikkeen alta. Sisälokasuojan muuttaminen pyörätilan suurentamiseksi on sallittu. Lokasuojan tulee aina peittää pyörä vähintään 50o taaksepäin ja 30o eteenpäin navan kautta kulkevasta pystytasosta.


muistelen vaan kun joskus mallailin xpack levikettä takaposkeen, niin normi bda levike olis levittänyt enemmän.....

tossa kuvassa ei silmä määräsesti osaa sanoa kummat levittää enemmän:
levikkeet.jpg

Avatar
veh
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Perä

Viesti Kirjoittaja veh » 30.09.2007 17:57

Leyland Sherpan perä on kans oiva valinta kentti escorttiin. On aika kevyt, välitys kestävä, samaten lukko. Vetarit kannattaa muuttaa kestävemmiksi. Perämurikoita on myös alumiinisia versioita, joten painoa saa hyvin pois.

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: xpack

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 01.10.2007 19:01

hannulehessaari kirjoitti:
Tepi kirjoitti:ei kai x-pack levikkeet liikaa levitä ?
ja eihän niiden luokitellut tarvitse olla.
F-ryhmän ralliautoon ei tuo xpack -levike käy. Toisaalta siinä et kyllä mitään häviäkään, ettet voi noita levikkeitä laittaa. Pyörät mahtuvat matkaan ja vauhti on ainakin samalla tasolla pienemmilläkin levikkeillä. Auton tekemisessä on miljoona tärkeämpää asiaa ja sinun kannattaa keskittyä niihin.

- hannulehessaari
??? Miksi ei xpack- levikkeet kävisi??? Jos auto mitataan alkuperäisestä mitasta mitä norm. pyöränkaari(alkuperäinen pelti) on niin ei ne levitä läheskään yli sallitun, niin miksi olisivat kielletyt???

Aikanaa tappeli konttorin kanssa omatekoisten peltisten levikkeiteni kanssa, väittivät että levittää enemmän ku 5 cm puolelta kun mittasivat kyljestä mutta kerroin että alkuperäinen pyöränreuna oli muutaman cm kauempänä kylkilinjasta niin menivät hiljaiseksi ja hyväksyivät kun etsivät netistä kuvia....
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Avatar
EkkeriMk2
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 25.09.2007 00:00
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja EkkeriMk2 » 18.10.2007 23:39

punnailin tuossa tallilla varsin noita akseleita, enkkuperä ilman jarruja ja öljyjä, (sisuskalut ja vetarit paikallaan) n. 39kg ja volvon 1031 myös ilman jarruja ja öljyjä(myös sisuskalut ja vetarit paikallaan) n. 52kg...

Vastaa Viestiin