escort mk2,perästä,laatikosta,yms...
- EkkeriMk2
- B-junnu
- Viestit: 20
- Liittynyt: 25.09.2007 00:00
- Paikkakunta: oulu
escort mk2,perästä,laatikosta,yms...
Tervehdys
Eli tarkoitus on alkaa rakentamaan f-luokan kilpa-autoa jolla voisi ajaa sprinttiäkin. kilpa-auto projektina tämä on ensimmäinen joten parempi kysellä teiltä tietäjiltä kuin alkaa itse säveltään, joten tyhmiä kysymyksiä luvassa...
Aihiona on -79- 1600 mk2 escort. sääntökirjaa ja luokkaria on tullut luettua mutta mutta...
Eli tiedän että rahaa tulee menemään mutta mitään monen tonnin vaihdelaatikoita yms. en suunitellut sijoittavani.
moottorina tulee toimimaan tuo 1600 kent, eikös vaihdelaatikoksi saa laittaa tuon type-9? eikös noita volvon taka-akseleita ole escorteihin laitettu, olisi tuollainen 242 farmarin taka-akseli jouten. koitin hakua käyttää mutten löytänyt... lähinnä siitä akselin asennuksesta ja mikä kartaani yms tarvisin tietoa? minkähänlainen ajettava siitä noilla resepteillä tulee... eikös tuosta syyläristä ollut jotenkin että vapaa kunhan alkup. paikka säilyy? eli saako sitä tilaa tehdä sinne keulaan peltejä leikkaamalla/muokkaamalla? escorttiin tulisi myös x-packin levikesarja.
Vielä on monta tyhmää kysymystä tulossa ja paljon opittavaa ennenkuin viivalla ollaan, mutta jostainhan se on lähdettävä.
JN
Eli tarkoitus on alkaa rakentamaan f-luokan kilpa-autoa jolla voisi ajaa sprinttiäkin. kilpa-auto projektina tämä on ensimmäinen joten parempi kysellä teiltä tietäjiltä kuin alkaa itse säveltään, joten tyhmiä kysymyksiä luvassa...
Aihiona on -79- 1600 mk2 escort. sääntökirjaa ja luokkaria on tullut luettua mutta mutta...
Eli tiedän että rahaa tulee menemään mutta mitään monen tonnin vaihdelaatikoita yms. en suunitellut sijoittavani.
moottorina tulee toimimaan tuo 1600 kent, eikös vaihdelaatikoksi saa laittaa tuon type-9? eikös noita volvon taka-akseleita ole escorteihin laitettu, olisi tuollainen 242 farmarin taka-akseli jouten. koitin hakua käyttää mutten löytänyt... lähinnä siitä akselin asennuksesta ja mikä kartaani yms tarvisin tietoa? minkähänlainen ajettava siitä noilla resepteillä tulee... eikös tuosta syyläristä ollut jotenkin että vapaa kunhan alkup. paikka säilyy? eli saako sitä tilaa tehdä sinne keulaan peltejä leikkaamalla/muokkaamalla? escorttiin tulisi myös x-packin levikesarja.
Vielä on monta tyhmää kysymystä tulossa ja paljon opittavaa ennenkuin viivalla ollaan, mutta jostainhan se on lähdettävä.
JN
- rs2000evo
- A-Junnu
- Viestit: 65
- Liittynyt: 04.09.2006 00:00
ford projekti
type 9 laatikko käy kovasti. kytkin vaan isompi. VOLVON perä kyllä on kestävä,joskin aika painava pikkumoottoriseen.enkkuperä huomattavsti kevyempi vaihtoehto. ylimääräinen massa kun on turhaa. välitys kannattaa laittaa 5.8 Löytyy ainaki enkku perään.VOLVON välitys taisi mennä ainoastaan 5031malliin. jäähdyttimelle saa tehdä tilaa. jos meinaat koko kyljen levittävää levikettä niin ei saa olla rallissa. ns.RS ja BDA mallit saa olla.
- rs2000evo
- A-Junnu
- Viestit: 65
- Liittynyt: 04.09.2006 00:00
ford projekti
Escort MK 3 etujarrut aika vaivaton juttu. ja siitä laatikosta että sattuis olemaan sellanen itellä myynnis.
- EkkeriMk2
- B-junnu
- Viestit: 20
- Liittynyt: 25.09.2007 00:00
- Paikkakunta: oulu
- rs2000evo
- A-Junnu
- Viestit: 65
- Liittynyt: 04.09.2006 00:00
ford projekti
kyllä VOLVON jarrut käy ihan hyvin. Reikäjako vaan uusiksi. Ja satulan korva riittävän vahvasta matskusta, ettei pääse elämään satula. Hydrauli käppäri taka jarruputken väliin niin sekin asia kunnos. Joo ne levikkeet ei ole luokiteltu. levittää liikaa.Määritelty jokseenkin että auton leveimmästä kohtaa määrätty mitta, mitä ei saa ylittää. Sääntökirjasta löytyy tarkka selostus.
- Samikaze
- Yleinen
- Viestit: 174
- Liittynyt: 04.09.2004 00:00
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
xpack
F-ryhmän ralliautoon ei tuo xpack -levike käy. Toisaalta siinä et kyllä mitään häviäkään, ettet voi noita levikkeitä laittaa. Pyörät mahtuvat matkaan ja vauhti on ainakin samalla tasolla pienemmilläkin levikkeillä. Auton tekemisessä on miljoona tärkeämpää asiaa ja sinun kannattaa keskittyä niihin.Tepi kirjoitti:ei kai x-pack levikkeet liikaa levitä ?
ja eihän niiden luokitellut tarvitse olla.
- hannulehessaari
- rallitalli
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
type9
Type 9 on hyvä vaihdelaatikko monikäyttöisuutensä vuoksi. Sitä on ollut 4v ja 5v versiona ja molempiin saa ns nopean vaihtamisen uniball teräskeppiä hintaluokka 90e. Näitä on pultattavat että kierrettävät versiot. 4v on monille sopiva määrä ja säästyvä raha Vibran vl-tukeen.
1.6-Type9 oli aikoinaan myös 7/8"-20-190mm kytkimelle. Eniten ollut on 1"-23-215mm kytkimelle > 215/216mm vauhtipyörälle. Myös variaatio 7/8"-215mm löytyy Lotarin tapaan. Ja vaihtaminen/sovittaminen ei ole kiellettyä = nopea toimenpide.
Rydellinen mukainen "kuski istuu lattialla ja katsoo ulos takaikkunasta versio" tehdään käyttämällä V6 Type9 laatikkoa tai sen kytkinkoppaa kytkinakseleineen. Myös 240mm on tehty mutta Kent kone ei sitä kaipaa. Painopisteen siirtoa taakse voi avittaa vl-jatkokappaleen siirtovempeleellä.
Oleelllisin "laatikko"sijoitus lienee 60e jolla saa täysteräs painelaakerin sen muovihelyn tilalle. Muuten suosittelulistalla yhä edelleen vaikka 1) Escort rakennuskirja, 2) RS Escorts, 3) Mk2 korjausopas ja/tai mittakansio 4) lopuksi XF virikirja.
Kerrotaan laatikosta lisää ja jokunen osakin saattaa löytyä > postia tulemaan.
1.6-Type9 oli aikoinaan myös 7/8"-20-190mm kytkimelle. Eniten ollut on 1"-23-215mm kytkimelle > 215/216mm vauhtipyörälle. Myös variaatio 7/8"-215mm löytyy Lotarin tapaan. Ja vaihtaminen/sovittaminen ei ole kiellettyä = nopea toimenpide.
Rydellinen mukainen "kuski istuu lattialla ja katsoo ulos takaikkunasta versio" tehdään käyttämällä V6 Type9 laatikkoa tai sen kytkinkoppaa kytkinakseleineen. Myös 240mm on tehty mutta Kent kone ei sitä kaipaa. Painopisteen siirtoa taakse voi avittaa vl-jatkokappaleen siirtovempeleellä.
Oleelllisin "laatikko"sijoitus lienee 60e jolla saa täysteräs painelaakerin sen muovihelyn tilalle. Muuten suosittelulistalla yhä edelleen vaikka 1) Escort rakennuskirja, 2) RS Escorts, 3) Mk2 korjausopas ja/tai mittakansio 4) lopuksi XF virikirja.
Kerrotaan laatikosta lisää ja jokunen osakin saattaa löytyä > postia tulemaan.
- rallitalli
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
Escort mk2 jarruja
Meilläpäin on tavattu käyttää Fordin jarruja. Ford oli luokittelutaidon mestari ja Escort Mk1/2 on maailman voittoisin ralliauto - oliskohan niistä omista jarruista mihinkään.
Jos omat m16 herkistettyinä ei riitä > eka askel voisi olla "reikä/ura" levyt. Samalla hankitaan erikovuisia paloja - vaikka hetivalmiit maxtorquet 30e ja mintexit. Seuraava askel > jäähdytetyt ja niiden m16 "levityssarja" -sijoitus yhteensä 140e. Jos vauhti kasvaa > edulliset 285mm levyt + m16 sovituspalat. Vakiotolpilla eletään yhä
Taakse voi laittaa - jos löytyy - 9" Mk1 jarrut = "yksipäinen" jarrusylinteri. Sillä "ruuvipäällä" kenkä laahaamaan > lämpö heti sama. Mk2 ysituumaset = itsesäätyvät arvausjarrut > käytä rumpujarrujen jarrupaineen pitosäätöventtiiliä. Lämmitä rummut just ennen lähtöä.
Noin 500e sijoituksella saa taakse setin jossa 1) pulttaa kiinni sovitelyvyt, 2) "Cossu" kunnostetut satulat kehtoineen, 3) vanteen mittoihin sovitetut jarrulevyt 13/14/15", 4) jarrupalat millä aloittaa, 5) käsijarruvaijerin ++. Tai hankitaan vain mitä tarvitaan. Näitä on mm enkku ja atlas periin valmiina.
Ford osien valikoima on valtava. Rikkoutumisen tapahtuessa osia on heti. Jarrujärjestelmän säätöhomma elikkäs pedal box on aika monessa Välikopassa. Competition Parts kataloogi, Mk2 H/P Escorts 75-80 ja XF/OHC virikirjaakin voipi rakentelija harkita.
PS: Type9 jäi vaille 23/190mm mainintaa jolla sintterillä kenttejä on paljon. Ja kardaanin valinta helpottuu RS Group1 suuntaan. Vastaillaan kysymyksiinkin > yv.
Jos omat m16 herkistettyinä ei riitä > eka askel voisi olla "reikä/ura" levyt. Samalla hankitaan erikovuisia paloja - vaikka hetivalmiit maxtorquet 30e ja mintexit. Seuraava askel > jäähdytetyt ja niiden m16 "levityssarja" -sijoitus yhteensä 140e. Jos vauhti kasvaa > edulliset 285mm levyt + m16 sovituspalat. Vakiotolpilla eletään yhä
Taakse voi laittaa - jos löytyy - 9" Mk1 jarrut = "yksipäinen" jarrusylinteri. Sillä "ruuvipäällä" kenkä laahaamaan > lämpö heti sama. Mk2 ysituumaset = itsesäätyvät arvausjarrut > käytä rumpujarrujen jarrupaineen pitosäätöventtiiliä. Lämmitä rummut just ennen lähtöä.
Noin 500e sijoituksella saa taakse setin jossa 1) pulttaa kiinni sovitelyvyt, 2) "Cossu" kunnostetut satulat kehtoineen, 3) vanteen mittoihin sovitetut jarrulevyt 13/14/15", 4) jarrupalat millä aloittaa, 5) käsijarruvaijerin ++. Tai hankitaan vain mitä tarvitaan. Näitä on mm enkku ja atlas periin valmiina.
Ford osien valikoima on valtava. Rikkoutumisen tapahtuessa osia on heti. Jarrujärjestelmän säätöhomma elikkäs pedal box on aika monessa Välikopassa. Competition Parts kataloogi, Mk2 H/P Escorts 75-80 ja XF/OHC virikirjaakin voipi rakentelija harkita.
PS: Type9 jäi vaille 23/190mm mainintaa jolla sintterillä kenttejä on paljon. Ja kardaanin valinta helpottuu RS Group1 suuntaan. Vastaillaan kysymyksiinkin > yv.
- Tepi
- A-Junnu
- Viestit: 142
- Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Re: xpack
En ole itse laittamassa kyseisiä härpäkkeitä, kiinnostaa vaan miksei sallita.hannulehessaari kirjoitti:F-ryhmän ralliautoon ei tuo xpack -levike käy. Toisaalta siinä et kyllä mitään häviäkään, ettet voi noita levikkeitä laittaa. Pyörät mahtuvat matkaan ja vauhti on ainakin samalla tasolla pienemmilläkin levikkeillä. Auton tekemisessä on miljoona tärkeämpää asiaa ja sinun kannattaa keskittyä niihin.Tepi kirjoitti:ei kai x-pack levikkeet liikaa levitä ?
ja eihän niiden luokitellut tarvitse olla.
- hannulehessaari
sääntökirjan perusteella, este ei voi olla muu kuin leveys ???
3.4.5
Lokasuojan leventäminen vasaroimalla on luvallista. Erilliset lokasuojan levikkeet on sallittu. Levikkeiden materiaali on vapaa. Auto ei saa leventyä mistään kohdasta 10 cm enempää. Alkuperäisen lokasuojan saa poistaa levikkeen alta. Sisälokasuojan muuttaminen pyörätilan suurentamiseksi on sallittu. Lokasuojan tulee aina peittää pyörä vähintään 50o taaksepäin ja 30o eteenpäin navan kautta kulkevasta pystytasosta.
muistelen vaan kun joskus mallailin xpack levikettä takaposkeen, niin normi bda levike olis levittänyt enemmän.....
tossa kuvassa ei silmä määräsesti osaa sanoa kummat levittää enemmän:
levikkeet.jpg
- MrSpoon
- KV
- Viestit: 627
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Re: xpack
??? Miksi ei xpack- levikkeet kävisi??? Jos auto mitataan alkuperäisestä mitasta mitä norm. pyöränkaari(alkuperäinen pelti) on niin ei ne levitä läheskään yli sallitun, niin miksi olisivat kielletyt???hannulehessaari kirjoitti:F-ryhmän ralliautoon ei tuo xpack -levike käy. Toisaalta siinä et kyllä mitään häviäkään, ettet voi noita levikkeitä laittaa. Pyörät mahtuvat matkaan ja vauhti on ainakin samalla tasolla pienemmilläkin levikkeillä. Auton tekemisessä on miljoona tärkeämpää asiaa ja sinun kannattaa keskittyä niihin.Tepi kirjoitti:ei kai x-pack levikkeet liikaa levitä ?
ja eihän niiden luokitellut tarvitse olla.
- hannulehessaari
Aikanaa tappeli konttorin kanssa omatekoisten peltisten levikkeiteni kanssa, väittivät että levittää enemmän ku 5 cm puolelta kun mittasivat kyljestä mutta kerroin että alkuperäinen pyöränreuna oli muutaman cm kauempänä kylkilinjasta niin menivät hiljaiseksi ja hyväksyivät kun etsivät netistä kuvia....
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...
- EkkeriMk2
- B-junnu
- Viestit: 20
- Liittynyt: 25.09.2007 00:00
- Paikkakunta: oulu