Sivu 1/1

Paljonko "rallikuskit" painaa ?

Lähetetty: 11.11.2004 22:34
Kirjoittaja Kartanlukija
Varmaan saman verran kun muutkin ihmiset ?
Mutta minkäpainoisia ihmisiä niissä kisapeleissä istuu 1 ja 2 -kuskeina ?

Lähetetty: 11.11.2004 23:12
Kirjoittaja Vieras
vielä nuorten luokassa ajellaan,eli ei 2.s kuskii oo,mut 90kg sitä elopainoo on 8)

Lähetetty: 12.11.2004 01:06
Kirjoittaja HellHammer
...Mun mielestä molemmat liikaa!! :D
Ainakin meidän tiimissä!?!? :wink:

Lähetetty: 12.11.2004 07:07
Kirjoittaja emk67
Oli pakko laittaa astetta ylemmäs,kun oli jääny se 80-85 pois,kartturi menee 75-80.Oikeat painot tais olla 1 ohj. 84 kg ja 2 ohj. 75 kg

Lähetetty: 12.11.2004 08:24
Kirjoittaja TienTukko
Meillä yleensä ainakin jompikumpi painaa sopivasti (pohjaan asti?) eli yli 100 kg :D ja esim. viime rallissa kuskin ja kartturin yhteispaino oli "munasillaan" n. 210 kg :P mutta ihan vaan painopisteen takia...

vai liikaa...

Lähetetty: 12.11.2004 08:29
Kirjoittaja peteracing
jos paino o voimaa ni ylipaino o ylivoimaa...

Lähetetty: 12.11.2004 11:30
Kirjoittaja ralli-hemmo
Tätä lukiessa tulee mieleen että olisiko aika jo perustaa pitkään (kännipäissään) suunnittelemamme uusi autourheilu seura nimeltä SuMo100.
Eli Suomen moottoriurheilijat yli 100kg. Yli 90kg ns. hengailija jäseniksi. :D

Lähetetty: 12.11.2004 12:14
Kirjoittaja mikemotors
Ja sekin on jännä juttu, että parhaillaan autoissa saattaa olla yhteensä +200kg (kuski+kartturi) höllyvää lihasmassaa tai sitten kuten meillä pikkusysterin kanssa kuski + kartturi yht. 100kg!!! Se sata kiloa starletissa vaikuttaa varmasti ja tuo on kuitenkin yli 10% kokonaispainossa vähemmän mitä jollain läskisarjalaisilla!! 8)

Lähetetty: 12.11.2004 12:53
Kirjoittaja Kupru
Sehän on vanha totuus että monesti paras,muttei ehkä helpoin tapa parantaa kilpurin suorituskykyä on kuskien painonpudotus.

Lähetetty: 12.11.2004 13:19
Kirjoittaja emk67
Ootteko muuten aatelleet,kuin oli vuonna -92 tai jotain autourheilijan painotaulukko tarkka.Sääntökirjassa nimittäin luki tuolloin (en muista tarkkaa vuotta) ,että 2-ohjaajan minimipaino on vähintään oltava 60 kg.No ei siinä vielä mitään,mutta jos auton kantavuus on tuo 150 kg:a (2 paikkaset),niin 1-ohjaaja ei voisi painaa kuin 90 kg:a. 8O Ja kukaanhan meistä ei ylitä tuota kantavuusrajaa...eihän :D :D

Re: Paljonko "rallikuskit" painaa ?

Lähetetty: 12.11.2004 16:57
Kirjoittaja kikka77
Kuski ja molemmat kartturit = alle 200kg. Eli autossa on aina kuskin ja kartturin yhteispaino noin 120-130kg. Tiimin kevyin taitaa olla kakkos-kartturi, n.55kg tissisilleen ja kuski & vakikartturi kumpikin erikseen n.65kg munasillaan.

Lähetetty: 12.11.2004 18:11
Kirjoittaja Kartanlukija
mikemotors kirjoitti:Ja sekin on jännä juttu, että parhaillaan autoissa saattaa olla yhteensä +200kg (kuski+kartturi) höllyvää lihasmassaa tai sitten kuten meillä pikkusysterin kanssa kuski + kartturi yht. 100kg!!! Se sata kiloa starletissa vaikuttaa varmasti ja tuo on kuitenkin yli 10% kokonaispainossa vähemmän mitä jollain läskisarjalaisilla!! 8)
Ootte te aikamoisia kärpäsiä :D, jos yhteispaino vaan n. 100 kg?
Mitähän tuollainen reilun sadankilon "liikapaino" käytännössä vaikuttaa?
Varsinkin pienitehoisissa ja kevyissä autoissa tietysti ylimääräiset 100 kg:n massan kiihdyttely ja jarruttelu vaikuttaa väkisin hidastavasti.
Entäs pidon lisäys, verrattuna keskipakovoimaan?

Joskus muistan olleen juttua Juha Kankkusen silloisen kartanlukijan Juha Piirosen "ylipainon" vaikutuksesta heidän kilpailusuoritukseensa. Jutussa tuotiin esiin jopa sekuntimääriä, mitä ko. pari yhdessä MM-rallissa "lihavan kartturin" takia antoivat tasoitusta :)
Mitenkä tuollaisen pystyy laskemaan ?

Lähetetty: 13.11.2004 18:52
Kirjoittaja TienTukko
mikemotors kirjoitti:Ja sekin on jännä juttu, että parhaillaan autoissa saattaa olla yhteensä +200kg (kuski+kartturi) höllyvää lihasmassaa tai sitten kuten meillä pikkusysterin kanssa kuski + kartturi yht. 100kg!!! Se sata kiloa starletissa vaikuttaa varmasti ja tuo on kuitenkin yli 10% kokonaispainossa vähemmän mitä jollain läskisarjalaisilla!! 8)
Ei se kato haittaa kun on tehopeli alla = pikkuista vaille vakion tehot :twisted: . Sitä paitsi tämä ei ole meille höllyville läskisarjalaisille niin vakavaa kuin toisille neuvolassa punnittaville :roll: ... Ja eipähän Panu-myrskyt visko miehiä mennessään eiä kääpiöt hypi silmille grillin jonossa :wink:

Lähetetty: 14.11.2004 12:25
Kirjoittaja mikemotors
TienTukko kirjoitti:... Ja eipähän Panu-myrskyt visko miehiä mennessään eiä kääpiöt hypi silmille grillin jonossa :wink:
Varo vaan.. Isommatkin miehet on lähteneet itkien! :twisted:

Lähetetty: 14.11.2004 21:17
Kirjoittaja Vieras
Kupru kirjoitti:Sehän on vanha totuus että monesti paras,muttei ehkä helpoin tapa parantaa kilpurin suorituskykyä on kuskien painonpudotus.
voin sanoa, et ei se painon pudotus helppoo oo... ite oon saanu puotettua 10kg(89->79), viel haaveissa ois saaha 5kg pois mut hankalaa on..