Sivu 1/2
Re: Määritelkääs kaato
Lähetetty: 21.11.2004 09:54
Kirjoittaja escortcosworth
doxal kirjoitti:Kautta vuosien ralleissa on aina näitä rytöpaikkoja, joissa sitten tapahtuu ulosajoja ja jopa kaatoja.
Jos ei itse ole sattunut paikalla olemaan niin kuuntelee mielellään sitten "paikan saldoa" joltain paikalla olleelta tai enemmän asiasta tietävältä.
Saldoa saa yleisesti tyyliin ulosajot+kaadot (esim. yhteensä 5, 2+3)
Tämä onkin sitten hauska juttu kun tapahtumien lukumäärän pysyessä samana ulosajojen ja kaatojen lukumäärä vaihtelee monasti kertojan mukaan.
Toki aina hommaan kuuluu jonkinlainen tapahtumien väritys, mutta ihmiset määrittelevät kaadon ja ulosajon usein erilailla.
Itse määrittelen homman suurinpiirtein näin:
Jos on kyseessä kaato täytyy auton jollain tavoin käydä katollaan eli siis pyörähtää vaaka-akselin kautta se 180 astetta jos oletetaan, että kyljelleen meno on 90 astetta.
Pari esimerkkiä tilanteista, joita EN laske kaadoiksi:
Ensimmäinen löytyy osoitteesta:
http://www.majavapartio.net/videot4.php ja siitä tuo Hannu Kortesuon kullan värinen BMW.
Mielestäni ei ole kaato vaan lasken sen ulosajoksi.
Ja toinen video Timpan rallisivuilta:
http://www.timpanrallisivut.com/ ja sieltä kohta videot 17.7. Kankaanpää Seutu-ralli HRT kohdalta. Ja Hietikon keltainen Escort. EI ole minun mielestäni määriteltävissä kaadoksi vaan ulosajoksi, tosin varsin vauhdikkaaksi sellaiseksi.
Kaadoksi määrittelen sitten siis jo sellaisen tilanteen kun auto kellahtaa katolleen vaikkei vauhtia olisi nimeksikään. Siitä eteenpäin kaikki on sitten jo kaatoja.
Toki joskus jotkut volttisarjat jättävät tulkinnan varaa...
Näin välikaudella kun tarvii välillä tehdä tikustakin asiaa tuli siis tämmöinen homma mieleen, mikä minua on askarruttanut joskus.
Asiantuntijat kommentoikaa!
Joo, en mäkään laske noita linkkejä kaadoiksi vaan ihan kyljelleen ajoksi!
Kaadoksi lasken kun auto menee puhtaasti katolleen eikä jää vajaaksi kyljelleen ajoksi!
Lähetetty: 21.11.2004 11:51
Kirjoittaja Cosworth
Nimikinhän sen kertoo, eli lasken kaadoksi, kun auto kaatuu katolleen
Selällee
Lähetetty: 21.11.2004 11:53
Kirjoittaja petepee
Tämä on nyt taas vähän arveluttava aihe,kun se päätyy siihen "mitä helvettiä niissä kaatuvissa autoissa on kattomista menkää romuttamolle kattomaan ruttuja"(tarkka lainaus Pohjola ralli 2004 joka seisautti veret siinä pakkasessa ihan just).Niiin ja joo se on sen katsojan vika,kun se kaatuu......
Nooo mutta ainakin pohojanmaan painipitäjässä on niin tiukat rajat että kyllä kattoon pitää jälki tulla ei se muuten ole voinut kaatua vaikka menis viidesti.

Tampereella
Lähetetty: 21.11.2004 12:02
Kirjoittaja JM
Jos lähdetään nyt vaikka siitä, että joskus sattuu tämmöisen tieltä poistumisen näkemään vaikka ihan tahtomattaan niin voihan sitä silloinkin määritellä...
Muistan joskus kuulleeni eräältä usein kisoja katsomassa olleelta herralta Tamperelaisen kaatomääritelmän joka meni suurin piirtein näin:
"eihän se oo mikään kaato jos ei autosta oo kaikki lasit paskana ja pyärät irti!"
Tässä kommentissa oli kyllä aika paljon pilkettä silmäkulmassa erään aika huiman volttisarjan jälkeen. (jäi 1 pyörä paikalleen ja 1 sivulasi takaa suurin piirtein ehjäksi.) :)
Lähetetty: 21.11.2004 12:41
Kirjoittaja epeli
tet1991 kirjoitti:Nimikinhän sen kertoo, eli lasken kaadoksi, kun auto kaatuu katolleen
Olen samaa mieltä että nimihän sen jo kertoo.On sitte eri asia onko kaato raju vaiko pieni pyörähdys josta hyvällä tuurilla jatketaan eteenpäin.
kaato
Lähetetty: 21.11.2004 12:50
Kirjoittaja citikka1
tossa 80 luvulla vieläkun autoissa pääsäääntöisesti oli kattokourut niin silloin ralliaktiivien keskuudessa luokittelimme kaadoksi jos tippalista otti maahan.
elikkä toi bemari hipoo rimaa mutta eskortti ei ole kaato :)
Lähetetty: 21.11.2004 12:57
Kirjoittaja thn
Kaadoista,kun puhutaan,niin siihen selkeä vastaus.Lainaan nyt erästä etelä-suomalaista vanhempaa "ammattikatsojaa":Kaato on sit vasta kaato,kun kaikki lasit ja pyörät on irti.Ja tämähän on totta,muut ovat vain pikku rönksyjä

Lähetetty: 21.11.2004 13:13
Kirjoittaja GTE
Minullekkin on joskus "opetettu", että jos tippalista osuu maahan niin silloin se on kaato.
Lähetetty: 21.11.2004 16:08
Kirjoittaja JPeltsi
Vaikea määritelmä... lasken kaadoksi sellaisen, jossa auton katto on jossain vaiheessa alaspäin.
Lähetetty: 21.11.2004 18:23
Kirjoittaja sps1
Eiköhän silloin ole tapahtunut kaato kun pää on lähempänä maata kuin jalat

Lähetetty: 21.11.2004 23:37
Kirjoittaja pete1
Kyllä itsekkin lasken kaadoksi vasta sitten kun auton katto on alaspäin.Tuo Hannun tilanne on mielestäni puhdas ulosajo, vaikkakin kattokouruun muutama lommo tulikin.Katto ei missään vaiheessa osoittanut maata kohden.
Lähetetty: 22.11.2004 09:18
Kirjoittaja FSpec
hyvä hyvä hyvä....
kyllä taas on pohtimisen aiheet...
Vaike määritellä kovin aukottomasti.
Lähetetty: 22.11.2004 22:45
Kirjoittaja Kartanlukija
Tuo "tippalista ottaa maahan" määritys on aika hyvä. Jos auton kattopelti tai katon kulma koskee maahan, kai auto sillon on enemmän kaatunut, kuin pysynyt pyörillään?
Mitä jos kimpoaa ilmassa ympäri, ja tipahtaa pyörilleen? Tai vetää kunnon nokkaperät ilman että katto koskee maahan ?
Minusta tuo Hietikon pyöräytys oli melkein nokkaperä-kaato (huom. melkein ), hiukanniinkuin kärrynpyörätyylillä tempaistuna.
Ehdotan koulutettavaksi arvostelutuomareita tyyliin permantovoimistelu, taitoluistelu ja uimahyppy. Näitä koulutettuja "kaatotuomareita" sijoiteltaisiin kilpailureitille todennäköisiin "runkipaikkoihin" selostamaan esimerkiksi:
""Kilpailijapari 55, kaato maapenkasta korkealla pystykierteellä, ojanpenkalta kerien"".
""Kilpailija numero 20, ilmava kaksoissalkov, kuusenoksista taittaen"".
""Kilpailijapari 134, kaksois-slutsi, peräedellä laskuojaan roiskauttaen"".
Parempien juttujen puutteessa, ja niin edelleen
