Ralliauton päävirtakytkin...
- OJR
- Yleinen

- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
Naketelen tuossa myös sähköjä kilpuriin ja kuvittelen saaneeni tästä viestiketjusta aika hyvä käsityksen oikeanlaisesta kytkennästä. Oheinen kuva selventää vielä omaa ajatusta.
Muutama kysymys kuitenkin tuli mieleen. Eli onko tuolla pääpiirin maadottavan kytkimen johdotuksen paksuudella merkitystä? periaatteessahan 6 neliön johto riittää viemään vaikka laturin täyslatauksen maihin vaikka kytkin käännettäisiin täysiltä kierroksilta mutta ei taida tarvita sitäkään? Toisaalta myös väliin kytkettävän vastuksen langat on varsin ohuet eli paksumpi johto niihin kytkettynä ei taida tuoda sen kummempaa autuutta.
Tuosta vastuksesta myös ajatus, kytkimen myyjä sanaili että jotkut eivät ole tuota kytkimen mukan tulevaa vastusta lainkaan kytkeneet johdon väliin kun se sekoittaa moottorin sähköjä. Mietin että miten se tapahtuisi kun vastus ei ole periaatteessa missään vaiheessa kosketuksessa moottorin ohjaukseen: kun pv-katkaisin käännetään nollaan kytkeytyy vastus pääpiiriin josta kuitenkin samalla kytkeytyy pois yhteys sytytykseen ja polttoaineensyöttöön kakkoskytkimen auetessa. Virtojen ollessa päällä on vastus eristyksissä muista sähköistä, kaikki tämä olettaen tietysti ettei sen kautta ole maadoitettu mitään muuta kuin tuo pv-katkaisijan ykköskatkaisin. Onko vastuksesta kuitenkin ollut jollakin ongelmia?
Vielä yksi pohdinta, yleinen näkemys startin ja laturin kytkemisestä oli käsittääkseni kuvassa olevan kaltainen eli kytkimen navalta yksi paksu piuha laturin kautta startille. Jännitehän piirissä on joka tapauksessa yhteinen mutta onko laturille haittaa startin suuren virran kulkemisesta laturin navan kautta startatessa?
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2asr4+o ... aista.html
EDIT: Nytpä saattaisi päästä tuohon kuvaankin käsiksi.
Muutama kysymys kuitenkin tuli mieleen. Eli onko tuolla pääpiirin maadottavan kytkimen johdotuksen paksuudella merkitystä? periaatteessahan 6 neliön johto riittää viemään vaikka laturin täyslatauksen maihin vaikka kytkin käännettäisiin täysiltä kierroksilta mutta ei taida tarvita sitäkään? Toisaalta myös väliin kytkettävän vastuksen langat on varsin ohuet eli paksumpi johto niihin kytkettynä ei taida tuoda sen kummempaa autuutta.
Tuosta vastuksesta myös ajatus, kytkimen myyjä sanaili että jotkut eivät ole tuota kytkimen mukan tulevaa vastusta lainkaan kytkeneet johdon väliin kun se sekoittaa moottorin sähköjä. Mietin että miten se tapahtuisi kun vastus ei ole periaatteessa missään vaiheessa kosketuksessa moottorin ohjaukseen: kun pv-katkaisin käännetään nollaan kytkeytyy vastus pääpiiriin josta kuitenkin samalla kytkeytyy pois yhteys sytytykseen ja polttoaineensyöttöön kakkoskytkimen auetessa. Virtojen ollessa päällä on vastus eristyksissä muista sähköistä, kaikki tämä olettaen tietysti ettei sen kautta ole maadoitettu mitään muuta kuin tuo pv-katkaisijan ykköskatkaisin. Onko vastuksesta kuitenkin ollut jollakin ongelmia?
Vielä yksi pohdinta, yleinen näkemys startin ja laturin kytkemisestä oli käsittääkseni kuvassa olevan kaltainen eli kytkimen navalta yksi paksu piuha laturin kautta startille. Jännitehän piirissä on joka tapauksessa yhteinen mutta onko laturille haittaa startin suuren virran kulkemisesta laturin navan kautta startatessa?
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2asr4+o ... aista.html
EDIT: Nytpä saattaisi päästä tuohon kuvaankin käsiksi.
- ChiefMechanic
- Viestit: 15
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Pari vinkkiä
Olen itse käyttänyt 2,5 mm2 johto vastuksen maadoittamiseen eikä minkäänlaisia ongelmia ole ilmennyt. Vastuksen kytkeminen ei sekoita muita sähköjä, jos se on kytketty oikein.
En vetäisi pääkaapelia lainkaan laturille. Vedä se päävirtakatkaisijalta vain startille (n. 25+35 mm2), jolloin voit vetää ohuemmalla johdolla (esim 12 mm2 riittää kyllä) syötön laturin ja startin välille.
En vetäisi pääkaapelia lainkaan laturille. Vedä se päävirtakatkaisijalta vain startille (n. 25+35 mm2), jolloin voit vetää ohuemmalla johdolla (esim 12 mm2 riittää kyllä) syötön laturin ja startin välille.
- OJR
- Yleinen

- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
Re: Pari vinkkiä
Juuri tämän takia kannattaa usein ensin ajatella ääneen ja sitten vasta tehdä niinkuin on meinannut, silloin yleensä joku muu myös osoittaa sen yksinkertaisen ratkaisun joka ei vaan itselle ole tullut mieleen...
Juuri noinhan se pitää mennä että katkaisijalta startille ja sieltä laturille, ei vaan tullut luontevasti omaan ajatteluun kun laitteet on piuhan reitillä vastakkaisessa järjestyksessä :D . Kiitos vastaajille.
Juuri noinhan se pitää mennä että katkaisijalta startille ja sieltä laturille, ei vaan tullut luontevasti omaan ajatteluun kun laitteet on piuhan reitillä vastakkaisessa järjestyksessä :D . Kiitos vastaajille.
Voiko vastusta kytkeä oikeammin kuin että se on katkaisijan asennusohjeen mukaan ykköskatkaisijan navan ja maadotuspisteen välissä eikä vastuksen kautta yritetä maadottaa mitään muita virtapiirejä? Sehän ei myöskään ole diodi eli ei ole väliä että kuinka päin tulee.ChiefMechanic kirjoitti:Olen itse käyttänyt 2,5 mm2 johto vastuksen maadoittamiseen eikä minkäänlaisia ongelmia ole ilmennyt. Vastuksen kytkeminen ei sekoita muita sähköjä, jos se on kytketty oikein.
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Nyt kun tätä kattelee, niin rupeaa epäilyttämään, että mitenköhän on tullu se pvk räpellettyä. Itselläni nimittäin on sellainen kytkentä, notta latauspiuha tulee aivan erillisenä laturilta sisään ja se on kytketty kuusinapaisen katkaisijan kakkosnapaan (niihin apicoihin), eli menee erillisenä piuhana pääkaapelin rinnalla. Näin se kyllä toimii ihan sääntöjen mukaan, auto sammuu eikä laturi jää jännitteelliseksi. Latausvalo kyllä kiiluu senverran, että pimeessä huomaa, johtuneeko sitten niitten pikkuapicoitten vajavaisesta johtokyvystä vai mistä. Tuota vastushommaa pohdiskelin hyvän tovin ja lopulta päätin jättää sen pois kun en kyseisen nippelin funktiota täysin haltsannut. Liittykö se nyt sitten jotenkin laturin suojaukseen?
Voisikohan joku valaista tätä asiaa kertomalla ihan yksinkertaisesti miten tollanen katkasija nyt PITÄISI virittää ja mikä on sen vastuksen duuni?
Voisikohan joku valaista tätä asiaa kertomalla ihan yksinkertaisesti miten tollanen katkasija nyt PITÄISI virittää ja mikä on sen vastuksen duuni?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
- OJR
- Yleinen

- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
No, oma systeemi tuntuu nyt toimivan ihan oikein tuon edellisen viestini kuvan mukaisella kytkennällä, tosiaankin sillä korjauksella että toiselta isolta navalta menee iso piuha ensin startille ja sielä vasta laturille.
Perusajatus on siis se että akulta tulee toiselle puolelle katkaisijaa "iso virta". Kun katkaisija kytketään päälle se yhdistyy toiseen napaan josta lähtee sähkö kaikille auton laitteille sekä paksu piuha startille. Kun sama piuha jatketaan laturin napaan niin koneen käydessä sitä pitkin tulee latausvirta auton pääpiiriin ja tietysti se on silloin myös yhteydessä akkuun ja lataa sitä. Laturilta voi tietysti tulla erillinenkin piuha, mutta joka tapauksessa sen pitäisi olla kytkettynä isoon napaan auton pääpiirin kanssa.
Kakkosnavan funktio on katkaista auton sytytysvirta katkaisija nollille kääntäessä jolloin kone ei voi jäädä käyntiin laturin virran varassa vaikka yhteys akulle katkeaakin. Virtalukolta puolalle tai ecun virransyöttöön menevä piuha siis katkaistaan ja päät kytketään kakkosnapoihin.
Ykkösnavat toimivat siis vastakkaisesti isojen- sekä kakkosnapojen kanssa eli pv-katkaisijan ollessa päällä-asennossa ei näiden napojen välillä ole yhteyttä, mutta käännettäessä katkaisija offiin niin navat yhdistyvät. Kun toiseen ykkösnapaan tulee hyppypiuha pääpiiristä ja toinen menee maihin niin tämä syntyvä piiri siis maadottaa kaiken pääpiirissä/laturilla olevan sähkön niin kauan kun sitä laturin pyöriessä vielä syntyy. Vastuksen tarkoitus on oman käsitykseni mukaan estää virtapiikki laturille eli se estää välittömän täysmaadoituksen laturille kun pv-katkaisija käännetään kiinni. Jos esimerkiksi kone pyörii lähes täysiä ja katkaisijasta käännetään niin laturin yhdistyminen ilman vastusta runkoon voisi olla tuhoisaa. Siksi vastus on kyllä hyvä olla systeemissä mukana.
Tämä kaikki on siis jo edellä lukuisissa viesteissä kirjoitettu mut tässä yhdenlainen koottu ajatuskulku, toivottavasti tästä oli apua. Huomionarvoinen on myöskin se edellä esitetty ajatus että täällä annetuilla ohjeilla ei ole "takuuta" ja vastuuhan on aina kaikenlaisten kytkentöjen ja asennusten tekijällä. Oma autoni ei vielä ole kuitenkaan johdotusta testatessa palanut ja luulisin tämän kytkennän oikeellisuudesta vallitsevan melko laaja yhteisymmärrys.
Perusajatus on siis se että akulta tulee toiselle puolelle katkaisijaa "iso virta". Kun katkaisija kytketään päälle se yhdistyy toiseen napaan josta lähtee sähkö kaikille auton laitteille sekä paksu piuha startille. Kun sama piuha jatketaan laturin napaan niin koneen käydessä sitä pitkin tulee latausvirta auton pääpiiriin ja tietysti se on silloin myös yhteydessä akkuun ja lataa sitä. Laturilta voi tietysti tulla erillinenkin piuha, mutta joka tapauksessa sen pitäisi olla kytkettynä isoon napaan auton pääpiirin kanssa.
Kakkosnavan funktio on katkaista auton sytytysvirta katkaisija nollille kääntäessä jolloin kone ei voi jäädä käyntiin laturin virran varassa vaikka yhteys akulle katkeaakin. Virtalukolta puolalle tai ecun virransyöttöön menevä piuha siis katkaistaan ja päät kytketään kakkosnapoihin.
Ykkösnavat toimivat siis vastakkaisesti isojen- sekä kakkosnapojen kanssa eli pv-katkaisijan ollessa päällä-asennossa ei näiden napojen välillä ole yhteyttä, mutta käännettäessä katkaisija offiin niin navat yhdistyvät. Kun toiseen ykkösnapaan tulee hyppypiuha pääpiiristä ja toinen menee maihin niin tämä syntyvä piiri siis maadottaa kaiken pääpiirissä/laturilla olevan sähkön niin kauan kun sitä laturin pyöriessä vielä syntyy. Vastuksen tarkoitus on oman käsitykseni mukaan estää virtapiikki laturille eli se estää välittömän täysmaadoituksen laturille kun pv-katkaisija käännetään kiinni. Jos esimerkiksi kone pyörii lähes täysiä ja katkaisijasta käännetään niin laturin yhdistyminen ilman vastusta runkoon voisi olla tuhoisaa. Siksi vastus on kyllä hyvä olla systeemissä mukana.
Tämä kaikki on siis jo edellä lukuisissa viesteissä kirjoitettu mut tässä yhdenlainen koottu ajatuskulku, toivottavasti tästä oli apua. Huomionarvoinen on myöskin se edellä esitetty ajatus että täällä annetuilla ohjeilla ei ole "takuuta" ja vastuuhan on aina kaikenlaisten kytkentöjen ja asennusten tekijällä. Oma autoni ei vielä ole kuitenkaan johdotusta testatessa palanut ja luulisin tämän kytkennän oikeellisuudesta vallitsevan melko laaja yhteisymmärrys.
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Mut, jos sitä vastusta tai muutakaan johdinta ei ole laturin ja korin välissä, niin eihän se mistään maadoittumaan pääse, vai kuinka. Vai onko kyse nyt siitä, että se pitäisi saada maadoittumaan, mutta ei koko teholla? Ja jos sitä vastusta ei oo, ni diodisilta kärvähtää, vai?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
- OJR
- Yleinen

- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
Kyllä, nimenomaan pitää saada maadoittumaan siinä vaiheessa kun katkaisijasta käännetään. Vastus estää maadoittumisen koko teholla joka estää laturin vioittumisen, joku muu on minua parempi kertomaan että mitä vaurioita "täysteholla" maadoittuminen tarkkaan ottaen voi aiheuttaa laturiin.Spoileri kirjoitti:Mut, jos sitä vastusta tai muutakaan johdinta ei ole laturin ja korin välissä, niin eihän se mistään maadoittumaan pääse, vai kuinka. Vai onko kyse nyt siitä, että se pitäisi saada maadoittumaan, mutta ei koko teholla? Ja jos sitä vastusta ei oo, ni diodisilta kärvähtää, vai?