Xenon muutossarjat

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
temppa76
B-junnu
B-junnu
Viestit: 49
Liittynyt: 16.08.2005 00:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Xenon muutossarjat

Viesti Kirjoittaja temppa76 » 27.12.2007 00:06

Tere!
Näin talvikauden alla on tuo valokysymys taas nousut mieleen.
Ajatuksena olisi hankkia tuohon valopatteriin tuollaiset xenon muutossarjat.
Millaisia kokemuksia foorumilaisille on ko. härveleistä kerääntynyt?
Lähinnä olisin kiinnostunut kestävyydestä kilpakäytössä, polttimon parhaasta väristä ja jne.
Ajatuksia / kokemuksia ilmoille kiitos!


T:T

Avatar
Anselmi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 134
Liittynyt: 18.06.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Anselmi » 27.12.2007 07:41

Ainaki hellan 3000 umpiossa toimii ja antaa hyvät kuviot. Toiset sileet ja toiset hajottavammat. Ja oisko ollu 5000 ja 6000 nuo kelvinit noissa sarjoissa. Yks polttimo meni ku vedin 40 cm paksuun jäiseen koivuun, mut ei liene polttimon heikkoutta, meni siinä vähän muutakin! :lol:
Se ei tarkota sitä että se meillä kestää, jos se muilla kestää!!!

Avatar
HaapamäkiRacing
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 29.01.2007 00:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HaapamäkiRacing » 27.12.2007 16:57

aihetta sivuuttaen...saako välikopassa olla xenonit ihan ajovaloina?f-cupis..

Avatar
jimi72
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 116
Liittynyt: 01.04.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja jimi72 » 28.12.2007 19:28

HaapamäkiRacing kirjoitti:aihetta sivuuttaen...saako välikopassa olla xenonit ihan ajovaloina?f-cupis..
Ei saa, pakollisten valojen on oltava ajoneuvoasetuksen mukaiset, lisävaloille on AKK:n toimesta haettu erivapaus. Näin siis käytännössä.

Teoriassa on mahdollista, jos hankit umpiot joissa on hyväsyntä xenonille (siis lasissa lukee DC/R) ja asennat lampun pesurit, en vain ole vielä törmännyt 7" pyöreisiin umpioihin, joissa olis xenon-hyväksyntä.

Avatar
EsaT
Viestit: 16
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja EsaT » 28.12.2007 20:14

Jos pyöreä 90 millinen kelpaa, niin Hellalta sellaisia löytyy. Sekä lähivalolle (DC) että kaukovalolle (DR). Useinmiten noita näkyy Sisujen keulalla.

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Re: Xenon muutossarjat

Viesti Kirjoittaja JanneE » 28.12.2007 22:14

temppa76 kirjoitti:Tere!
Näin talvikauden alla on tuo valokysymys taas nousut mieleen.
Ajatuksena olisi hankkia tuohon valopatteriin tuollaiset xenon muutossarjat.
Millaisia kokemuksia foorumilaisille on ko. härveleistä kerääntynyt?
Lähinnä olisin kiinnostunut kestävyydestä kilpakäytössä, polttimon parhaasta väristä ja jne.
Ajatuksia / kokemuksia ilmoille kiitos!


T:T
Kestävyys aivan toista luokkaa (pois lukien edellämainitut puuhun törmäämiset) kuin halogen polttimolla. Xenon polttimo kun ei välitä tärinästä mitään, toisin kuin halogen polttimo.

Itsellä näin myyjänä ei tietenkään ole kuin posiitivisia kokemuksia. Ralli puolelle olenkin luvannut että takaisin otan ja rahat palautan rahteja myöten jos ei valoteho miellytä (yhtään sarjaa ei ole takaisin tullut).

Janne Eronen

Avatar
AN_
KV
KV
Viestit: 326
Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti

Ongelma xenon-muutossarjassa

Viesti Kirjoittaja AN_ » 25.12.2008 16:44

Tuli hankittua pitkiin valoihin (h7) xenon muutossarja mallia halpa. Ongelmana on, että kun polttimot ovat lämminneet (se n. 20sec joka siihen kuluu) valoteho laskee äkisti.

"Lämpeämisvaiheen" loppuosassa valoteho on hyvä, mutta sitten yhtäkkiä valot himmentyvät ja valoteho jää suunnilleen normi-halogenien tasolle, ellei jopa heikommaksi. Googlettamalla löytyi keskustelupalstaosumia, jossa moisesta käyttäytymisestä syytetään huonolaatuisia ballasteja.

Onko jollain samansuuntaisia kokomuksia noista sarjoista ja olisko asialle jotain tehtävissä? Ensiapukorjauksena vedin virrat suoraan akulta releen läpi, mutta käytös ei muuttunut.

Jos vika tosiaan on rihkamasarjassa, niin pitänee palautella moinen ja satsata muutama kymppi enemmän. Suosituksia hyvistä muutossarjoista voi laittaa yv:nä.. Myöskin jos jollain on kokemusta 50w sarjoista ja siitä, onko ne miten paremmat kun noi 35w:t niin otan kokemukset mielelläni vasstaan.

- AN

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Re: Ongelma xenon-muutossarjassa

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 25.12.2008 17:17

AN_ kirjoitti:Tuli hankittua pitkiin valoihin (h7) xenon muutossarja mallia halpa. Ongelmana on, että kun polttimot ovat lämminneet (se n. 20sec joka siihen kuluu) valoteho laskee äkisti.

"Lämpeämisvaiheen" loppuosassa valoteho on hyvä, mutta sitten yhtäkkiä valot himmentyvät ja valoteho jää suunnilleen normi-halogenien tasolle, ellei jopa heikommaksi. Googlettamalla löytyi keskustelupalstaosumia, jossa moisesta käyttäytymisestä syytetään huonolaatuisia ballasteja.

Onko jollain samansuuntaisia kokomuksia noista sarjoista ja olisko asialle jotain tehtävissä? Ensiapukorjauksena vedin virrat suoraan akulta releen läpi, mutta käytös ei muuttunut.

Jos vika tosiaan on rihkamasarjassa, niin pitänee palautella moinen ja satsata muutama kymppi enemmän. Suosituksia hyvistä muutossarjoista voi laittaa yv:nä.. Myöskin jos jollain on kokemusta 50w sarjoista ja siitä, onko ne miten paremmat kun noi 35w:t niin otan kokemukset mielelläni vasstaan.

- AN
Halpaa ja hyvää ei olekaan. Halvemmaksi noissa tulee yleensä ostaa vähän parempi ja laadukkaampi sarja. Tuo releistäminen ei tee niitä yhtään kirkkaammaksi. Ainoastaan helpottaa syttymistä, jos auton orggispiuhat on liian ohuet.

Meidän kokemuksen mukaan noissa 50W sarjoissa on valoteho hyvin vähän tehokkaampi, kuin 35 W:n.. Eli ei oikeastaan tuo lisäarvoa.
RH-Motorsport
www.rhmotorsport.fi

Avatar
Juhis
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 111
Liittynyt: 22.10.2004 00:00
Paikkakunta: Ruuhijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhis » 25.12.2008 19:25

Myöskin pitäisi olla automaattinen ajovalojenkorkeuden säätö siis jos asennat auton umpioihin.

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneE » 25.12.2008 20:05

Juhis kirjoitti:Myöskin pitäisi olla automaattinen ajovalojenkorkeuden säätö siis jos asennat auton umpioihin.
Eläs hättäile!
Tämä vain jos valot asennetaan lähivaloihin ja ajoneuvo on otettu käyttöön 1.10.2000 jälkeen (sama päivämäärä koskee myös ajovalon pesulaitepakkoa, mutta edelleenkin vain lähivalon yhteydessä).

Minusta tärkeämpää olisi tarkistaa, että ajovaloumpio ylipäätään on hyväksytty xenonpolttimon asennukseen.

jama78
Yleinen
Yleinen
Viestit: 285
Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jama78 » 25.12.2008 20:43

Juu mut eihän noita kukaan kattele (ainakaan vielä) muuta ku siviili leimassa :lol: :lol:

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneE » 25.12.2008 20:53

jama78 kirjoitti:Juu mut eihän noita kukaan kattele (ainakaan vielä) muuta ku siviili leimassa :lol: :lol:
Ei tietenkään, paitsi katsastuksessa (vain ajovaloasennukset).

Avatar
Tyrske
Viestit: 14
Liittynyt: 12.04.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja Tyrske » 25.12.2008 21:08

Xenoneista hyviä kokemuksia.. Virran kulutus vain n. 1/3 verrattuna 100/130w halogeeniin, tosi kirkas (6000kelviniä ja 35w).. Ainoa miinus kapeahko valokuvio, takavetoisen keulassa toivois enemmän kurvivaloa.. Umpiot piaa-pistevalo ja bosch 225 hajottava

Avatar
AN_
KV
KV
Viestit: 326
Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja AN_ » 25.12.2008 22:17

JanneE kirjoitti:
Juhis kirjoitti:Myöskin pitäisi olla automaattinen ajovalojenkorkeuden säätö siis jos asennat auton umpioihin.
Eläs hättäile!
Tämä vain jos valot asennetaan lähivaloihin ja ajoneuvo on otettu käyttöön 1.10.2000 jälkeen (sama päivämäärä koskee myös ajovalon pesulaitepakkoa, mutta edelleenkin vain lähivalon yhteydessä).

Minusta tärkeämpää olisi tarkistaa, että ajovaloumpio ylipäätään on hyväksytty xenonpolttimon asennukseen.

Jepp, on noi säännöpykälät hallussa.. Auton omiin umpioihin on asennettu, mutta pitkien umpioihin ja autokin vm. 99 ja mallin vuosimalli taitaa olla jotain 94, eli sen suhteen ei onkelmaa ton suuntausjutun kanssa.

Pitänee sit hankkia joku parempi sarja... Ajattelin että varmempi ku ostaa valtakunnallisesta autotarvikeketjusta eikä tilaa mistään nettikaupasta, mutta eipä tainnu mennäkään ihan niin..

Noi 50w sarjat on vähän himottanu, vaikka eivät tieliikenteeseen oliskaan sallitut. Tosiaan pitkissä valoissa mulla noi xenonit niin ne nyt ei siitä pääsis ketään suuresti häikäisemään ja jos ainut ulkoinen ero sarjoilla on eri etiketti ballastin kyljessä siellä puskurin sisällä niin tuskinpa sitä kovin moni huomaa vaikka oiskii tehokkaampi sarja.. Ei varmaan kovinkaan moni paljaalla silmällä pysty sanomaan valojen kirkkaudesta onko 35w vai 50w xenonit, jos ei laita vertailuu varten vierekkäin.

Mun oma mielipide on, että pitäs kieltää lyhyistä valoista noi muutossarjat kokonaan. Olkoon vaikka kuinka hyväksytty umpio, mutta kun ainakin noissa halvimmissa polttimoissa tuntuu toleranssit olevan vähän sinnepäin ja valoa sit sielläkin missä ei pitäs.. Lisäksi esim. maastureissa ja pakuissa, joissa valot on vähän korkeammalla, niin kyllä ne aika maukkaasti häikäisee vastaan tullessa. Sitä on joku autoinsinööri kuitenkin yleensä muutaman tunnin pohtinut, millainen kuvio siihen voidaan tehdä niin, että sillä halogeenin luximäärällä ei just häikäise muita.. niin sitten ku lyödään puolet lisää luxeja niin kyllähän siinä jotain tapahtuu.

Saa olla erimieltä.. Ja laittaa vaikka yv:nä tai sähköpostilla antti.i.nousiainen@gmail.com tulemaan vinkkejä hyvistä xenon-nettikaupoista.

- AN

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneE » 25.12.2008 22:36

AN_ kirjoitti: Jepp, on noi säännöpykälät hallussa.. Auton omiin umpioihin on asennettu, mutta pitkien umpioihin ja autokin vm. 99 ja mallin vuosimalli taitaa olla jotain 94, eli sen suhteen ei onkelmaa ton suuntausjutun kanssa.

Noi 50w sarjat on vähän himottanu, vaikka eivät tieliikenteeseen oliskaan sallitut. Tosiaan pitkissä valoissa mulla noi xenonit niin ne nyt ei siitä pääsis ketään suuresti häikäisemään ja jos ainut ulkoinen ero sarjoilla on eri etiketti ballastin kyljessä siellä puskurin sisällä niin tuskinpa sitä kovin moni huomaa vaikka oiskii tehokkaampi sarja.. Ei varmaan kovinkaan moni paljaalla silmällä pysty sanomaan valojen kirkkaudesta onko 35w vai 50w xenonit, jos ei laita vertailuu varten vierekkäin.
- AN
Ei ole väliä onko siellä 35W vai 50W xenonsetti (molemmat muuten yhtä laillisia tai laittomia), tarvii silti olla myöskin kaukovaloumpiossa tieliikennekäytössä hyväksyntä sille xenonille (HR=Halogen -> DR=Xenon).

Jos asentaa xenonmuutossarjan parabeliumpioon (heijastinpinta) niin täytyy olla todella tarkkana polttimon asennuksen kanssa, ettei jää vinoon.
Sekun häikäisee entistä enemmän.
Jos laittaa sarjan esim PE-linssi umpioon, valokuvio ei voi muuttua miksikään (valoteho kylläkin). Jos muuttuu, vika on asentajassa.

Muistutettakoon vielä, että kun auton lähivalojen suuntaus on säädetty lainmääräämällä tavalla, lähivalo ei voi näyttää kauemmas metreissä kun ajovalon korkeus on maasta senteissä.
Esim. ajovalon keskipisteen kork. 55cm maasta, lähivalo voi silloin oikealla suuntauksella (1% lasku) kantaa vain 55m.

Vastaa Viestiin