Sääntömuutokset 2009
- anglia
- B-junnu

- Viestit: 20
- Liittynyt: 05.01.2005 00:00
Sääntömuutokset 2009
Nopealla sääntöjen selaamisella tai paremminkin naputtelulla löytyi ainakin noi kaksi. Toi sammutin panta on ainakin uusi, mutta en ainakaan muista, että turvavyöleikkurit olisi ollut ennen pakollisia.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Olettoko huomanneet muita muutoksia, kuin nämä???
-Sammutinpullot on kiinnitettävä vähintään kahdella metallipannalla.
-Ralleissa on kahden vyöleikkurin mukanaolo pakollista. Nämä vyöleikkurit tulee olla molemman kuljettajan saatavilla kuljettajien ollessa paikoillaan vyöt kiinnitettyinä.
Eikö joskus aikoinaan, kun vielä sai sääntökirjan painettuna versiona, siellä ollut sääntömuutokset kursivoituneena tai jollain muuten helposti silmään pistävällä tavalla merkattuna.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Olettoko huomanneet muita muutoksia, kuin nämä???
-Sammutinpullot on kiinnitettävä vähintään kahdella metallipannalla.
-Ralleissa on kahden vyöleikkurin mukanaolo pakollista. Nämä vyöleikkurit tulee olla molemman kuljettajan saatavilla kuljettajien ollessa paikoillaan vyöt kiinnitettyinä.
Eikö joskus aikoinaan, kun vielä sai sääntökirjan painettuna versiona, siellä ollut sääntömuutokset kursivoituneena tai jollain muuten helposti silmään pistävällä tavalla merkattuna.
- AN_
- KV

- Viestit: 326
- Liittynyt: 11.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Lahti
Re: Sääntömuutokset 2009
Turvavyöleikkureiden osalta kannattaa satsata tukevaan malliin eikä tyytyä ensimmäiseen, jonka jostain vanhasta auton ea-laukusta tai vakuutusyhtiön myyntitiskiltä mainoslahjana löytää. Ne sellaset ohuet muoviläpyskät, joissa on terän sisältävä vekki jossain kohtaa on nimittäin aika voimattomat esim. 3" kisavyön katkaisuun. Tästä on omakohtaista kokemusta tositilanteesta, eikä hirveesti naurata siinä vaiheessa kun se kahvaosa jää käteen.anglia kirjoitti:Nopealla sääntöjen selaamisella tai paremminkin naputtelulla löytyi ainakin noi kaksi. Toi sammutin panta on ainakin uusi, mutta en ainakaan muista, että turvavyöleikkurit olisi ollut ennen pakollisia.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Olettoko huomanneet muita muutoksia, kuin nämä???
-Sammutinpullot on kiinnitettävä vähintään kahdella metallipannalla.
-Ralleissa on kahden vyöleikkurin mukanaolo pakollista. Nämä vyöleikkurit tulee olla molemman kuljettajan saatavilla kuljettajien ollessa paikoillaan vyöt kiinnitettyinä.
Eikö joskus aikoinaan, kun vielä sai sääntökirjan painettuna versiona, siellä ollut sääntömuutokset kursivoituneena tai jollain muuten helposti silmään pistävällä tavalla merkattuna.
Täyttäähän ne toki sääntöjen pykälän, mutta kisavyön katkaisua varten siinä paikalla ois ihan sama olla lyijykynä tai kuivattu kastemato.
- AN
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Sääntömuutokset 2009
Turvavyöleikkurit ovat olleet FIA:n säännöissä pakollisina jo aiemmin. Nyt. kun säännöt on tehty niin, että FIA-sääntö on aina pohjana ja kansalliset lisäykset joka kohdassa erikseen, ne ovat tulleet pakollisiksi kansallisestikin. Harvoin tarvittava, mutta halpa turvaväline, joka on hyvä olla käsillä, jos sille kerrankin on tarvetta.anglia kirjoitti:Nopealla sääntöjen selaamisella tai paremminkin naputtelulla löytyi ainakin noi kaksi. Toi sammutin panta on ainakin uusi, mutta en ainakaan muista, että turvavyöleikkurit olisi ollut ennen pakollisia.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Olettoko huomanneet muita muutoksia, kuin nämä???
-Sammutinpullot on kiinnitettävä vähintään kahdella metallipannalla.
-Ralleissa on kahden vyöleikkurin mukanaolo pakollista. Nämä vyöleikkurit tulee olla molemman kuljettajan saatavilla kuljettajien ollessa paikoillaan vyöt kiinnitettyinä.
Eikö joskus aikoinaan, kun vielä sai sääntökirjan painettuna versiona, siellä ollut sääntömuutokset kursivoituneena tai jollain muuten helposti silmään pistävällä tavalla merkattuna.
Turvamääräysten kohta 253.3.3 pitää sisällään lisäyksen:
Pakollista on tehdä polttoainepumppujen käyttöjärjestelmä
siten, että polttoainepumput voivat toimia
vain silloin, kun moottori on käynnissä tai sitä käynnistetään.
eli kytkennän on oltava sellainen, että koneen sammuessa myös pumput lakkaavat toimimasta. Yleisin kytkentä varsinkin F-ryhmäläisissä lienee sellainen, että pumpuilla on erillinen katkaisija ja ne ovat lisäksi sytytysvirran takana. Sytytysvirtahan pysyy kytkettynä ja pumppu käynnissä, jos kone tällaisessa tapauksessa pääsee sammahtamaan. Niiden pitäisi kuitenkin sammua aina, kun käynnissä oleva kone sammuu tai sammutetaan.
Tästä on kyselty tekniikan lajiryhmältä ja tulossa kuulemma on kansallinen lisäys, ettei sääntö koskisi kaasuttimella varustettuja moottoreita. Näitähän ei juuri ole muissa kuin kansallisessa F-ryhmässä ja historicissa. Lahden historic-kisahan ajetaan kansainvälisillä säännöillä, joten sinne osallistuviin autoihin tarvittanee pumppujen sähköihin muutostöitä. Minä en auton sähköistä juurikaan ymmärrä, mutta kai tämä jollain relesysteemillä onnistuu helpostikin sellaiselta, joka osaa.
Sääntömuutos on joka tapauksessa voimassa kaikkia autoja koskien siihen asti kunnes kansallinen lisäys mahdollisesti julkistetaan virallisesti.
- hannulehessaari
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Leikkureita ja muuta ...
Minä tilasin leikkureita suoraan Saksasta:-AP- kirjoitti:Mistä löytyy kunnollisia tukevia turvavyöleikkureita ja sammuttimen metallipantoja ilman sammutinta?
http://www.martor.com/first-aid-cutters.html
Pantoja on myynnissä ainakin Euroracingillä (http://www.euroracing.fi) ja varmaan myös HM-osatuonnilla (http://www.hm-osatuonti.fi), joka mm. huoltaa sammutusjärjestelmiä. Meidän pannat teki koriseppä samalla, kun muutakin (vaihtoi kattoa, tms. :D )
Uskon, että näitä kumpiakin löytyy vähän joka racing-kauppiaalta. Nuo Martorin sivuilla bäkyvät leikkurit ovat asiallisia vehkeitä eivätkä mitään kirjeenavaajia.
- hannulehessaari
- casagrande
- A-Junnu

- Viestit: 109
- Liittynyt: 01.12.2004 00:00
- Paikkakunta: Espoo
Re: Leikkureita ja muuta ...
Tässä olisi kotimainen vaihtoehto turvavyöleikkuriksi:
http://www.savecut.com/
Sopiikohan kisakäyttöön ?
http://www.savecut.com/
Sopiikohan kisakäyttöön ?
- Jepje
- A-Junnu

- Viestit: 71
- Liittynyt: 16.08.2004 00:00
Tilasin tollasia:
http://cgi.ebay.co.uk/DB-459-OMP-EMERGE ... m153.l1262
http://cgi.ebay.co.uk/DB-459-OMP-EMERGE ... m153.l1262
- kempsu
- B-junnu

- Viestit: 24
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
- Paikkakunta: Tyrnävä
-
Vieras
Entäs jos ei ole öljykelloa? Voisiko saman tehdä jotenkin latauksen merkkivalon avulla?kempsu kirjoitti:Pumppujen kytkentään yksinkertaisin on vaihtorele jota ohjaa ja syöttää +15 ja ohjauksen maadoitus öljykelloon. Virta pumpuille navasta 87a. Kaasuttimien täyttöön ennen käynnistystä painonappivirta jolla ohitetaan ko kytkentä.
- A5-Kit
- A-Junnu

- Viestit: 114
- Liittynyt: 13.10.2004 00:00
Art. 252
8.3
Äänimerkki
Ralleissa autossa tulee olla äänimerkinantolaite,
jonka äänenvoimakkuus on vähintään 97dB kolmen sekunnin
ajan, mitattuna 7m päästä auton etupuolelta.
Art. 253
11.
Häikäisysuojanauhan käyttö tuulilasissa on sallittu
sillä ehdolla, että kuljettajat voivat esteettä nähdä kaikki
mahdolliset liikenne- ja muut merkit.
8.3
Äänimerkki
Ralleissa autossa tulee olla äänimerkinantolaite,
jonka äänenvoimakkuus on vähintään 97dB kolmen sekunnin
ajan, mitattuna 7m päästä auton etupuolelta.
Art. 253
11.
Häikäisysuojanauhan käyttö tuulilasissa on sallittu
sillä ehdolla, että kuljettajat voivat esteettä nähdä kaikki
mahdolliset liikenne- ja muut merkit.
- RossRauni
- Yleinen

- Viestit: 284
- Liittynyt: 28.08.2006 00:00
-
Vieras
Eikös sen bensan tulon pidäkkin loppus<+ Sama kai onko laturi kakkana tai oljykello? Meno loppu molemmissa tapauksissa. Öljynpainettakin voi olla siitä huolimatta että valo palaa?RossRauni kirjoitti:"Voisiko saman tehdä jotenkin latauksen merkkivalon avulla?"
Varmaan voikin, mutta bensan tulo lakkaa välittömästi, kun lataus loppuu!
Kait helpompi olisi lisätä se öljykello?
Uudemmissa autoissa lienee tuo vaadittu pumpun pysäytys jo tehtaalta tullessa? Eli älkää poistako!
- ignis
- KV

- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
No jos esim. hyppää hihna pois paikoiltaan niin ei tartte sen takia keskeyttää ettei pumpulle tule virtaa. Kilpakumppanilla hyppäsi hihna nesterallissa ja ajoi vielä toistasataa(sis. kakariston) kilsaa ja pääsi huoltoon korjuulle ja kisan maaliin, mutta jos olisi ollut tuollainen kytkentä niin keskenmeno olisi tullut...AskoE kirjoitti:RossRauni kirjoitti:"
Eikös sen bensan tulon pidäkkin loppus<+ Sama kai onko laturi kakkana tai oljykello? Meno loppu molemmissa tapauksissa. Öljynpainettakin voi olla siitä huolimatta että valo palaa?
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
- kprt
- KV

- Viestit: 735
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
-
Vieras
Re: Sääntömuutokset 2009
Entäs jos alkuperäinen, mekaaninen bensapumppu? :Dkprt kirjoitti:Pakollista on tehdä polttoainepumppujen käyttöjärjestelmä
siten, että polttoainepumput voivat toimia
vain silloin, kun moottori on käynnissä tai sitä käynnistetään.
Omasta mielestäni tässä sääntö lauselmassa on varmaan tullut taas käännösvirhe ulkomaankielestä, jos tuota lausetta lukee ajatuksella ja hieman autosähköjä tunteneena ????
Mielestäni riittää kytkentä jossa sytysvirran katkaisu riittää bensapumpun sammutukselle ??? Eli kytket releeseen sytytysvirran herättimeksi niin silloin bensapumppu sammuu kun kone sammuu ????
Ja tuo lause varmaan tarkoittaa myös sitä, että jos autossa on niin sanottu tappokatkakaisia siellä kojelaudan alaosassa joka katkaisee virran bensapumpulta kolaritilanteessa niin sellaista ei saisi poistaa rallikäytöstä. Ja kun nyt niissä vanhoissa autoissa ei sellaista koskaan ole ollutkaan niin nyt sellainen pitäisi niihin rakentaa.
Eli jos siellä AKK:ssa taas reagoitaisiin ajoissa näihin " Suomennoksiin " niin vältyttäisiin taas turhalta katsastus " kriisiltä "![]()
Kaasari autoissa kyseistä " tappo "-katkaisijaa ei ole koskaan ollutkaan ja nyt se pitäisi rakentaa jokaiseen kilpuriin... jota varmaan ei kukaan ole vielä tehnyt ???
Voisin sanoa, että ensimmäisessä kilpailukatsastuksessa saa hylätä kaikki autot mitä todennäköisemmin