Sääntömuutokset 2009

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
jupu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 102
Liittynyt: 21.06.2006 00:00
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupu » 05.01.2009 21:55

Kyllä kai kaikissa ruiskunohjaimissa on ohjaus myös pumpulle, en ainakaan ole nähnyt/kuullut moisesta laitteesta jossa tuota ei olisi... mutta kaikki on mahdollista. Lisäksi monessa sytytyspääteasteessa on myöskin pumpun ohjaus singnaali... ja jos ei noilla löydy niin sitten vaan "öljykellosta" :)
Ei Hoppaa saa Hoputtaa ! www.jrrteam.net

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 05.01.2009 21:59

Eihän tuohon tarvita kun joku 80 luvun ruiskuauton pa-pumpun rele. Ja käy myös kaasariautoon ja on myös suositeltava vaikkei pakollinen. Auto katollaan, virrat päällä ja konehuone täynnä bensaa...
Niihin tulee yleensä tieto sytytykseltä ja startilta. Eli ei tarvi kummoistakaan "sähkömiestä" tuon kytkemiseen... Releitä löytyy mm. Opel, Volvo, Fiat, Lancia, ym....

Avatar
piippalakki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 26.07.2004 00:00

muutokset

Viesti Kirjoittaja piippalakki » 05.01.2009 22:59

kerrankin sääntömuutoksia mitkä ei ole aiheuttanut rutinaa että liian kallista 8)
Ralli on reteetä :=)

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 05.01.2009 23:20

No laitetaan sitten sellainen sääntömuutos joka aiheuttaa rutinaa :).
Ei ole ralleissa enää luokkia A-ryhmäläiselle alle 1600 ja alle 2000cc autoille... Itsellä molempiin luokkiin autot, mutta luokat hävis... Jaa eikö oo kallista muuttaa autot F-ryhmää, niin että niillä edes kehtais ajaa...

Jossain tiedotteessa sanottiin että kaikilla autoilla voi edelleen ajaa entiseen malliin, mutta kuinkas sitten kävikään.. Eihän täällä maassa ole edes luokkaa missä voisi ajaa vaikka Punto KitCarilla tai S1600:sella!! Ny ne alkaa olemaan halpoja tuolla etelänmaissa, mutta täällä niillä ei saa ajaa..
Miksi??

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 06.01.2009 15:04

mikahele kirjoitti:No laitetaan sitten sellainen sääntömuutos joka aiheuttaa rutinaa :).
Ei ole ralleissa enää luokkia A-ryhmäläiselle alle 1600 ja alle 2000cc autoille... Itsellä molempiin luokkiin autot, mutta luokat hävis... Jaa eikö oo kallista muuttaa autot F-ryhmää, niin että niillä edes kehtais ajaa...

Jossain tiedotteessa sanottiin että kaikilla autoilla voi edelleen ajaa entiseen malliin, mutta kuinkas sitten kävikään.. Eihän täällä maassa ole edes luokkaa missä voisi ajaa vaikka Punto KitCarilla tai S1600:sella!! Ny ne alkaa olemaan halpoja tuolla etelänmaissa, mutta täällä niillä ei saa ajaa..
Miksi??
eihä tolle alle 1600 oo ollu aikasemminka luokkaa.

noi puntot ei oo kyllä halpoja ylläpitää, ja toisekseen niitä ei oteta ku ne o vanhoja ni niillä vois jopa harrastaa ni ei se käy akk ideologiaa.

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 06.01.2009 15:13

ariwalk kirjoitti: eihä tolle alle 1600 oo ollu aikasemminka luokkaa.

noi puntot ei oo kyllä halpoja ylläpitää, ja toisekseen niitä ei oteta ku ne o vanhoja ni niillä vois jopa harrastaa ni ei se käy akk ideologiaa.
Kyllä ainakin itse olen ajanut ryhmässä A alle 1600cc.. Ei sitä nyt ihan viimevuosina varmaan ole ollut, mutta sitten on ajettu samalla autolla alle 2000cc autojen kanssa. Nyt vaan puuttuu sekin luokka...

Minulta löytyy kyllä S1600 Punton varaosakuvasto ja hinnasto, eikä ne osat mitenkään kovin kalliita ole. Moni siviili Punton osa maksaa Delta-Autossa enemmän mitä kilpaosa...

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 12.01.2009 17:57

Mahtaako noita OMPin leikkureita löytyä suomalaisilta tarvikemyyjiltä? Kuka on OMPin maahantuoja? Motoral?

Avatar
2310
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 29.10.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2310 » 12.01.2009 18:19

Muistakaa kuntokatsastus!
Koskee kaikkia punakilpiautoja!
8O

Avatar
saaspe-t
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja saaspe-t » 12.01.2009 18:25

jama78 kirjoitti:Soitin tossa juuri akk:hon Jari Saariolle ja kysyin bensa pumppu hommasta! Eli sääntö ei koske kaasari PELEJÄ :!: :!: :D :D Säännöstä ei vielä ole annettu virallista tiedotetta mutta on tulossa :!: :!:
Kaasarikone jossa on sähköpumppu on yhtä vaarallinen rysäyksessä kuin ruiskuauto. Jos pumppu painaa bensaa ja kohonneula ei pidä esim auton katollaan ollessa, tulee sitä bensaa konehuoneeseen. Kaasareissa saattaa olla ylivuotoon jopa aukot. Ja on ne letkuvauriot mahdollisia sielläkin. Ruiskuautossa paketti on tiiviimpi muutenkin.

Laitan kyllä omaan kaasarikoneiseen autoon tuon öljykelloreleen, maksaa 5 euroa. On ollut ennenkin mielessä mutta tuurilla on menty. Sääntö laittoi ajattelemaan omaa turvallisuutta, vaikka rele ei olekkaan pakollinen.

Petri

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 13.01.2009 10:11

Eikös ennen ollut jossain kohdassa sääntö näistä sprinttivehkeiden ovipahveista, että saa korvata millin alulla? Mihinkäs se jäi? Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että on oltava joko vakiot tai tollaset ihme mitkälie systeemit? Sanokaa, että olen väärässä.

SS 4.1.4:

"Ovien eristävän materiaalin poisto sallitaan edellyttäen
että oven ulkonäkö ei muutu (koskee 2-ovisissa myös
takasivuikkunan alapuolista aluetta). Ryhmän A sääntöjen
mukainen komposiittirakenne (art 255.5.7.3.4)
voi korvata ovipaneelin
ja sivutörmäyssuojan, sekä
kaksiovisessa mallissa takasivuikkunan alapuolella olevan
paneelin."

Ja kai nyt sitten kaikkien bensaletkujenkin on oltava teräspunosta:

Art. 253.3.2:

"Polttoaine-, voiteluöljy- ja paineistettujen hydrauliikkaöljylinjojen
asennus tulee tehdä seuraavasti:
• Taipuisien linjojen liittimet tulee olla kierteillä, puristeella
tai itsekiristyviä liitoksia ja linjan päällä tulee
olla kulutusta ja tulta vastaan suojaava kerros"
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 13.01.2009 11:14

....

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 13.01.2009 11:29

Spoileri kirjoitti:Eikös ennen ollut jossain kohdassa sääntö näistä sprinttivehkeiden ovipahveista, että saa korvata millin alulla? Mihinkäs se jäi? Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että on oltava joko vakiot tai tollaset ihme mitkälie systeemit? Sanokaa, että olen väärässä.
SS 4.1.4:
"Ovien eristävän materiaalin poisto sallitaan edellyttäen
että oven ulkonäkö ei muutu (koskee 2-ovisissa myös
takasivuikkunan alapuolista aluetta). Ryhmän A sääntöjen
mukainen komposiittirakenne (art 255.5.7.3.4)
voi korvata ovipaneelin
ja sivutörmäyssuojan, sekä
kaksiovisessa mallissa takasivuikkunan alapuolella olevan
paneelin."
Niin eikös A-ryhmän säännöt juuri salli ne alumiinipellit...? Ainakin semmoset monella on.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 13.01.2009 11:40

Ei varmaan kellään muulla kun minulla ole ollut vielä konepelti vetästävä vaijerilla auki ja takakontti luukun napista, kun alkuperäiset lukitukset on ollut toimivat näiden lisälukitusten lisäksi.

Mutta tämmöinen tekstimuoto nyt löyty muuttuneen tämänvuoden kirjaan.

III Art.253 Turvallisuusmääräykset, kohta 5. Lisälukituslaitteet.
(2008) ....alkuperäiset lukitukset voidaan tällöin poistaa.
(2009) ....alkuperäiset lukitukset tulee tehdä toimimattomiksi tai ne tulee poistaa.

Mutta kuten sanottu ei taitanut aiheuttaa toimepiteitä kellään muulla kuin minulla :wink:

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 13.01.2009 12:51

Mopoilija kirjoitti:
Spoileri kirjoitti:Eikös ennen ollut jossain kohdassa sääntö näistä sprinttivehkeiden ovipahveista, että saa korvata millin alulla? Mihinkäs se jäi? Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että on oltava joko vakiot tai tollaset ihme mitkälie systeemit? Sanokaa, että olen väärässä.
SS 4.1.4:
"Ovien eristävän materiaalin poisto sallitaan edellyttäen
että oven ulkonäkö ei muutu (koskee 2-ovisissa myös
takasivuikkunan alapuolista aluetta). Ryhmän A sääntöjen
mukainen komposiittirakenne (art 255.5.7.3.4)
voi korvata ovipaneelin
ja sivutörmäyssuojan, sekä
kaksiovisessa mallissa takasivuikkunan alapuolella olevan
paneelin."
Niin eikös A-ryhmän säännöt juuri salli ne alumiinipellit...? Ainakin semmoset monella on.
Niin, mutta tämä SS -sääntö sallii vain sen hunajakennohässäkän. Olikohan ennen sprintin lajisäännöissä se alumiinihomma. Pitää tsekata.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 16.01.2009 09:27

Löytääkö joku jostain säännön, joka oikeuttaa laittamaan alumiinit oviin??? Minä nimittäin en löydä, enkä löydä vanhoistakaan kirjoista.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Vastaa Viestiin