
turvakaarista???
- HBRteam
- KV
- Viestit: 329
- Liittynyt: 14.06.2004 00:00
turvakaarista???
eli onko sääntökirjan kuva253-31 laiton liitos kaari tyypin 253-3 kaarissa?siis putken pätkässä mikä kulkee kattotasossa etu ja taka pääkaaren välissä?putki on hitsattu etu ja taka pääkaareen kiinni keskeltä poikki ja tollanen liitos siinä välissä eli paksumpi putki päällä ja 4 pultilla kiinni.ei ennen ollu ainakaan.mut nyt joku tunturis kirjotti korttimerkinnän et vaihdettava.vaati ensiks suomikilpi autoon punakilpi tarrojaki..onkohan ne palelluttanu päänsä siellä?siis jos se etu pääkaari tulis ovipilaria pitkin ylös jatkuis tuulilasia myötäillen ja menis takapääkaareen niin sitten se olis laiton jos siin olis tollanen liitos tai sarana liitos? 

- citikka1
- A-Junnu
- Viestit: 116
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Rauvanniemi
- Viesti:
kaariliitokset
sääntökirja kohta 8.2.2.7. pää-,etu-ja sivukaarissa ei saa käyttää irroitettavia liitoksia. vain tyypin 253-4 mukaisia sivu kaaria saa liittää kyseisellä liitoksella. ei niillä lapissa ollut päät jäässä :)
- northwest
- KV
- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Ennen oli maininta ettei saranatyyppisiä liitoksia saanut (ymmärrettävästi
)käyttää etu/sivukaari/pääkaari liitoskohdissa,onko tähän tullut muutos?
Ja pääkaari oli oltava yhtä putkea.
Juuri tuossa sivukaaren liittämisessä pääkaareen tuo putkityyppinen liitos oli ennen sallittu ja hyvin yleinenkin koska eihän purettavia kaaria muuten saa autoon sisälle :?
Ja pääkaari oli oltava yhtä putkea.
Juuri tuossa sivukaaren liittämisessä pääkaareen tuo putkityyppinen liitos oli ennen sallittu ja hyvin yleinenkin koska eihän purettavia kaaria muuten saa autoon sisälle :?
- TiM
- A-Junnu
- Viestit: 60
- Liittynyt: 13.09.2004 00:00
Sääntöhän ollut sama jo vuodesa 1995 lähtien, lainaus 2005 sääntökirjasta:
"Pää-, etu- ja sivukaarissa ei saa käyttää irroitettavia liitoksia, koska ne toimivat saranatyyppisesti. Niiden tehtävänä on liittää osia kaariin tai kuvan 253-4 mukaisen sivukaarien liittäminen pääkaareen. Tässä tapauksessa ei kuvien 253-30, 253-33 ja 253-36 mukaisia liitoksia saa käyttää."
Eli itse ymmärrän asian niin, että vain nuo yhdellä pultilla tulevat liitostyypit 253-30, 253-33 ja 253-36, jotka toimivat saranana, on kielletty ja tuo putkiholkki neljällä pultilla edelleen sallittu. Tää on taas tätä, miten kukakin tekstin ymmärtää...
Tai voihan se olla, että viimeiset kymmenen vuotta kisakatsastajat ympäri Suomea ovat toimineet väärin hyväksyessään...
"Pää-, etu- ja sivukaarissa ei saa käyttää irroitettavia liitoksia, koska ne toimivat saranatyyppisesti. Niiden tehtävänä on liittää osia kaariin tai kuvan 253-4 mukaisen sivukaarien liittäminen pääkaareen. Tässä tapauksessa ei kuvien 253-30, 253-33 ja 253-36 mukaisia liitoksia saa käyttää."
Eli itse ymmärrän asian niin, että vain nuo yhdellä pultilla tulevat liitostyypit 253-30, 253-33 ja 253-36, jotka toimivat saranana, on kielletty ja tuo putkiholkki neljällä pultilla edelleen sallittu. Tää on taas tätä, miten kukakin tekstin ymmärtää...
Tai voihan se olla, että viimeiset kymmenen vuotta kisakatsastajat ympäri Suomea ovat toimineet väärin hyväksyessään...

- VAZ-rallye
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 14.07.2004 00:00
- HBRteam
- KV
- Viestit: 329
- Liittynyt: 14.06.2004 00:00
niinpä kun ne katsastajatkin on vaan ihmisiä!ja joskus valitettavasti nekin on otettu"nakkari jonosta"lukeneet vähän sääntökirjaa jne..sitä ku pitäis osata tulkita myös oikein!sivukaarihan on just sellanen kun lähtee etu jalkatilasta menee ovi tolppaa ja tuulilasia myötäillen ylös ja siitä takapääkaareen ja siihen ei saa tollasta liitosta tehä mutta kun toi ei ole sellanen kaari.mullekkin kerran sprint katsastuksessa sanottiin et poika p*****e ei 2"vyöt ole laillisia!olin vähän kysymys merkkinä mut sit vaadin et ne näyttä sen sääntökirjasta niin sit ne yht´äkkiä ei ollukkaa enään ollenkaan varmoja.et kaikkea voi sattua
-
- Yleinen
- Viestit: 274
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Viesti:
Kaarijuttu
Yleensä katsastuksissa on nk.ongelmaryhmä, johon kuuluu kats.päällikkö ja pääkatsastaja, sekä joku muu katsastaja, jotka selvittää asiaa, jos joku kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi.
Jos joku yksittäinen katsastaja soveltaa sääntöjä
, eikä kilpailija ole asiasta varma, niin kannattaa AINA kääntyä kats.päällikön tai pääkatsastajan puoleen, jotka siellä katsastuksessa ovat läsnä katsastuksen loppuun asti. Ettei tarvitse asiaa senjälkeen enää pähkäillä, vaan asia on molemmille osapuolille täysin selvä.
Sitä en tiedä, onko ko.rallissa ollut ongelmaryhmää, mutta kats.päällikkö
ja pääkatsastaja
siellä kuitenkin oli. Rohkeasti vaan juttusille, ei ne mitään niin isoja "herroja" ole, etteikö niille voi jutella. Samanmoisia "pulliaisia" kuin me muutkin.
Tämä tiedoksi muillekkin, ajetaanhan kilpaa vielä loppuvuodestakin muutama kisa.

Jos joku yksittäinen katsastaja soveltaa sääntöjä

Sitä en tiedä, onko ko.rallissa ollut ongelmaryhmää, mutta kats.päällikkö


Tämä tiedoksi muillekkin, ajetaanhan kilpaa vielä loppuvuodestakin muutama kisa.
- mickey69
- A-Junnu
- Viestit: 141
- Liittynyt: 07.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Padasjoki
- Viesti:
- HBRteam
- KV
- Viestit: 329
- Liittynyt: 14.06.2004 00:00
soitin Saariolle tosta asiasta ja se sano et totta kai saa olla pultti liitos tossa putkessa miten ne kasattavat kaaret sinne muuten saa.ja että on naurettava väite ettei sais olla.ihmetteli et mitä katsastus porukkaa siellä on ollu.mun mielestä on outoo ton tasosessa kisassa et on täysin hukassa porukka.pitää seuraavassa kisassa vaan pyytää et ne poistaa sen merkinnän.
- mickey69
- A-Junnu
- Viestit: 141
- Liittynyt: 07.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Padasjoki
- Viesti:
- villeramone
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.11.2004 00:00