Panssari

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kollo
KV
KV

Panssari

Viesti Kirjoittaja Kollo » 08.01.2005 00:00

Elikäs pohjapanssari tarttis teettää. Alumiinista oon suunnitellut, mutta mikähän olis sopiva paksuus? n.8mm?
Toi materiaalioppi ei oo mun vahvimpia puolia, mutta ilmeisesti alumiiniakin on kovempana (dural?). Riittäiskö sillon n.6mm?

Ja sitten jos joku tietää missä Tampereen seudulla kannattais teettää. Muutama reikä pitäs samalla kairata ja pari pokkausta tehdä.

Niin ja jos jossain olis kuvia näppärästä kiinnityksestä, niin pistäkääpä linkkiä. Jonkinlaista sokkakiinnitystä oon yrittänyt suunnitella.

ariwalk
KV
KV

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 08.01.2005 14:51

Sokalla tuskin kannattaa laittaa. 6mm o meillä. Ei ralliautoon paksumpaa tarvii laittaa, kun sitä ei minnekkä kivikkoo oo tehty ajettavaks.

Kartanlukija
KV
KV

Viesti Kirjoittaja Kartanlukija » 08.01.2005 16:04

Kaveri teki etuvetoiseen pohjapanssarin erittäin kovasta alumiinista.
Taisi olla 8 mm vahvaa, vai olisko ollu hieman ohuempaa en muista varmaksi. Taivutus paksujen teräspyörötankojen välissä painamalla, vaati paljon painoa ( tonneja ), että taipui.
Kiinnityspisteet neljästä kulmasta runkopalkkeihin hitsattuihin muttereihin. Oliskohan ollut 12 mm pulteilla. Etupäätä varten piti tehdä tietysti ripustuksia enemmän, missä palkit on ylhäällä moottorin sivuilla. Takapäähän alumiinisen panssarin ja pohjapalkin väliin tuli jäykät kumipuslat, joiden läpi pulttien reiät. Kunnon reikäsahalla sahattiin parikymmentä pyörylää turhaa alumiinia pois.

Lopputolos oli pirun hyvä, sekä näöltään, että toimivuudeltaan. Etuvetoisen raskaassa etupäässä panssarin kiinnityspultit sai maistaa hiekkatietä niin paljon, että kannat kului melkoisesti. Siinä olisi sokat lentänyt hemmettiin jo ekoissa pohjakosketuksissa. Ja sitten panssari rullalle auton alle ja auto mettään.
www.veku.net -autourheilukauppa netissä

tja
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja tja » 08.01.2005 17:35

Alumiinia on sitten melko montaa laatua. Jos haet jostain metalliromuttamolta niin se on yleensä almg 3 alumiiniä(perus). Osta kunnon levyä (kestää on vahvaa eikä väänny)niin ei tarvitse tehdä niin kovin paksusta hyvä alumiini maksaa esim 6 mm levynä helposti 150 egee neliö. Levyä saa esim Apollo materials firma oli jossain mänttä tai keuruu suunnalla. Niin ja ihan vinkkinä kun soittaa sanokaa että sellainen naarmuinen kakkoslaatu kelpaa.

Kollo
KV
KV

Kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Kollo » 08.01.2005 20:27

Suunnittelin alustavasti siis niin, että takapää työnnetään ikään kuin taskuun. Eli jos tökkää, niin takapää pitää panssarin paikallaan pitkittäissuunnassa.
Keskivaiheille tukiraudat panssarista yläviistoon runkopalkkeihin ja etupäähän samoin.
Etupää "ripustetaan" kiinni korvakkeista sokilla pystysuunnassa, eli jos "kauhasee", niin ei putoa alas. Siis kiinnitys mallia järeä lukitustappi ja sen päähän sokka. Ja sellaiseen paikaan, ettei osu maahan.

Etu olisi se, että kun panssari saa iskua, niin ei ole esim. neljää tarkkaa reikää, mitkä ei osuu enää kohdilleen. Irroittamiseen tarvitsisi vain ottaa etupäästä sokat irti, lukitustapit irti ja etu-alaviistoon vetää panssari pois. Kuulostaa varmaan liian helpolta...

KMS
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja KMS » 08.01.2005 22:01

...jos auto sattuu olemaan Escrtti tai vastaava jossa edessä kallistuksenvakaaja, niin siihen vakaajatankoon saa aika kätevästi kiinni panssarin. Vaikkapa sopivan kokoisella U-profiililla.

Api
A-Junnu
A-Junnu

panssari

Viesti Kirjoittaja Api » 09.01.2005 18:24

Mietin tossa että kuinka usein pitää panssaria irrotella? eikö reikä panssarissa riittäis esin öljyn vaihtoa varten???
Pitänee poiketa kattoon tota sun visioo :?

Kollo
KV
KV

Sump guard

Viesti Kirjoittaja Kollo » 09.01.2005 18:50

Kuinkahan moni on testannut tota vakaajaan kiinnitystä Escossa, meinaan että kestääkö iskut ja väännöt? Mulla on kyllä vakaajalla leveet nelipulttiset klemmarit.
Emmä tiiä pitääkö sitä panssaria usein irrotella, mutta mukavampihan sitä on ilman rälläkkää ja 5kg:n lekaa tehä...
Eikä mun panssarivisiossa oo viä paljoo katottavaa, kun se on vasta paperilla :?

NikoN
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 10.01.2005 17:11

KMS kirjoitti:...jos auto sattuu olemaan Escrtti tai vastaava jossa edessä kallistuksenvakaaja, niin siihen vakaajatankoon saa aika kätevästi kiinni panssarin. Vaikkapa sopivan kokoisella U-profiililla.
En välttämättä kyllä laittaisi panssaria vakaajaan, tai edes kiinnittäisi samaan kohtaan vakaajien kanssa. Panssariin kun tulee tälli, kohdistuu isku siinä tapauksessa vakaajaan - ja pyöränkulmat sekaisin. (varsinkin alkuperäisella tuennalla jos puhutaan fordista)

eskoem
A-Junnu
A-Junnu

Panssari ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja eskoem » 11.01.2005 11:02

Tein etuvetoGolffiin panssarin 5 mm ns. Dural- alumiinilevystä. Levyä ei ollut Suomessa pari vuotta sitten vaan se tilattiin Ruotsista. Levyn koko oli 100 x 200 x 5 mm. Mulle jäi sitä yli puolet. Kiinnitys on siten, että takapäähän on pultattu kaksi (n.35 mm) neliöputken pätkää n. 20 cm pitkiä. 10 x 10 x 0,4 cm laatat on hitsattu niihin putkiin, joista ne on pultattu alumiiniin. Putken vapaata päätä jää n. 10 cm. Alustan palkkiin on hitsattu seuraavan koon neliöputken pätkät, joihin panssarin putket työnnetään. Näin on takapään kiinnitys toiminut hyvin. Etupään kiinnitys on kahdella 14 mm pultilla kiinni altapäin. Ne ei ole pahemmin tökkinyt tiehen kun levy on hiukan taivutettu suksen kärjen muotoon. Taivutus on tehtävä aika tehokkaassa puristimessa ja varottava levyn katkeaminen. On tosi kovaa ainetta. Etukiinnitystä varten on putki etuaisapalkkien välillä. Mutterit on hitsattu tukiputkeen. Putken ja levyn väli on n. 5 cm. Tässä välissä on putken pätkiä nojaamassa levyyn kiinnityspisteiden lisäksi, koska panssari on melko leveä. Panssarin saa irroitettua n. minuutissa ja takaisin n. kolmessa.

1403
Yleinen
Yleinen

Re: Kiinnitys

Viesti Kirjoittaja 1403 » 12.01.2005 22:13

[Etu olisi se, että kun panssari saa iskua, niin ei ole esim. neljää tarkkaa reikää, mitkä ei osuu enää kohdilleen. Irroittamiseen tarvitsisi vain ottaa etupäästä sokat irti, lukitustapit irti ja etu-alaviistoon vetää panssari pois. Kuulostaa varmaan liian helpolta...[/quote]

Tuohon tyyliin wrc;t ym tehdasautojen panssarit ovat kiinni...taatusti pysyy, harvemmin panssari iskua ylhäältä alaspäin saa, joten miksi pitäisi panssari kiinnittää pohjasta ylöspäin julmetun kokoisilla pulteilla?? :?

thn
Yleinen
Yleinen

Re: Panssari

Viesti Kirjoittaja thn » 03.02.2005 18:21

Kollo kirjoitti:Elikäs pohjapanssari tarttis teettää. Alumiinista oon suunnitellut, mutta mikähän olis sopiva paksuus? n.8mm?
Toi materiaalioppi ei oo mun vahvimpia puolia, mutta ilmeisesti alumiiniakin on kovempana (dural?). Riittäiskö sillon n.6mm?

Ja sitten jos joku tietää missä Tampereen seudulla kannattais teettää. Muutama reikä pitäs samalla kairata ja pari pokkausta tehdä.

Niin ja jos jossain olis kuvia näppärästä kiinnityksestä, niin pistäkääpä linkkiä. Jonkinlaista sokkakiinnitystä oon yrittänyt suunnitella.

Mulla ja nykyisessä autossa,missä istun kyydissä,panssarin takapäähän on tehty tapit.Panssari vain työnnetään suojattuihin koloihin ja etupäätä taivutettu hieman,missä on tapit ja lukitus sokilla.Ei varmasti lähde irti,vaikka tulee kovakin stoppi kiveen.Ja kun se riittävän kova isku tulee panssariin,niin,siinä ei auta pultit,tai sokat.

mickey69
A-Junnu
A-Junnu
Viesti:

Re: Panssari

Viesti Kirjoittaja mickey69 » 04.02.2005 11:18

Nissan kirjoitti:
Kollo kirjoitti:Elikäs pohjapanssari tarttis teettää. Alumiinista oon suunnitellut, mutta mikähän olis sopiva paksuus? n.8mm?

Mulla ja nykyisessä autossa,missä istun kyydissä,panssarin takapäähän on tehty tapit.Panssari vain työnnetään suojattuihin koloihin ja etupäätä taivutettu hieman,missä on tapit ja lukitus sokilla.Ei varmasti lähde irti,vaikka tulee kovakin stoppi kiveen.Ja kun se riittävän kova isku tulee panssariin,niin,siinä ei auta pultit,tai sokat.
Meillä on ihan saman tyylinen Lattaraudassa... Ei kannata tehdä turhan tarkkoja sovitteita kun iskua tulee kuitenkin, niin ei tartte aina moukarin kanssa sovitella panssaria paikalleen... Ja sokat toimii vallan hienosti kun ne laittaa sellaiseen paikkaan ettei ne ensimmäisenä kosketa maastoa.... Ja sit jos joku tosiaan pettää, ni se on ihan sama oliko siel pultit, sokat vai rautalankaa..... :lol: :lol: :lol: :wink:

Vastaa Viestiin