"Budjettikaton ulkopuolelle jäävät markkinointi- ja edustuskustannukset, kilpa- ja testikuljettajien palkat, FIA:n määräämät sakot sekä muut kulut, jotka eivät vaikuta tallin suoritukseen MM-sarjassa. Vielä kaudella 2010 se ei kata myöskään moottorikustannuksia."
Mitäpä jos esim. Ferrari ei maksakkaan palkkaa insinööreilleen vaan palkan maksaa Fiat, insinöörit vain tekevät Ferraria talkoilla? (Suomestakaan tuskin kovin monelta varikolta löytyy palkkaa saavaa mekaanikkoa, eiköhän se ole vain harrastusta)
Entäpä jos Italia ei lähetäkkään Ferrarille sähkölaskua tuulitunnelista?
jne...jne...jne..
Kuskien palkat ei kuulu budjettikattoon, nostetaan kuskien palkat tappiin ja laitetaan kuskit maksamaan insinöörien mahdolliset palkat, näin kuski onkin insinöörin työnantaja.
Siis äkkiseltään vois kuvitella että tämä sääntö on melko helposti kierrettävissä, kun ei tarvii maksaa työstä niin budjettikattoon jää rahaa jota voi käyttää muuten
Melko kärjistettyjä esimerkkejä, mutta äkkiseltään vois luulla että on äärettömän vaikea valvottava koko systeemi.
Toimiskohan budjettien alentaminen paremmin jos lopetettais se KERS:n kanssa pelleily (maksanu jotain 20 miljoonaa euroa / talli), kiellettäis hiilikuitu (vissiin melko kallista evästä) ja pidettäis säännöt edes pari vuotta samana ettei koko ajan tarviis tehdä sitä kallista kehitystä työtä kun säännöt muuttuu jatkuvasti radikaalisti.