Omp ratin keskiö POIKKI!

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hoppa
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 18.07.2004 00:00

Omp ratin keskiö POIKKI!

Viesti Kirjoittaja Hoppa » 18.05.2009 14:10

Uudessakaupungissa oli täystuho lähellä kun ratti jäi kuskin käteen ihan varoittamatta!
Ratin keskiö katkesi. Joten jos jollain on samanlainen Omp keskiö niin kannattaa tarkastaa, ettei käy hullusti!
Tälläkertaa selvittiin ihmeen kaupalla ilman täystuhoa/henkilövahinkoja.
Kuvissa keskiö on hitsattu kasaan jotta saatiin auto siirtokuntoon.

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28fvu+ismo-astra.ht

Terveisin

Sundell Racing

[/img]

Avatar
Matruzer
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 62
Liittynyt: 20.07.2006 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matruzer » 18.05.2009 14:18

Kyllähän tuo malli aika kusiselta näyttää. Aikamoinen hitula ja reijät oikeen noissa parin millin lattaraudoissa josta katkee. Eipä tuommosia pitäs kyllä saada olla markkinoillakaan.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Omp ratin keskiö POIKKI!

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 18.05.2009 15:14

Hoppa kirjoitti:Uudessakaupungissa oli täystuho lähellä kun ratti jäi kuskin käteen ihan varoittamatta!
Ratin keskiö katkesi. Joten jos jollain on samanlainen Omp keskiö niin kannattaa tarkastaa, ettei käy hullusti!
Tälläkertaa selvittiin ihmeen kaupalla ilman täystuhoa/henkilövahinkoja.
Kuvissa keskiö on hitsattu kasaan jotta saatiin auto siirtokuntoon.

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28fvu+ismo-astra.ht

Terveisin

Sundell Racing

[/img]
Jos tuo todella on OMPin osa, niin ei ainakaan näyttäisi enää olevan markkinoilla tai OMPin katalogissa ( http://www.ompracing.it/en/disvolen.htm).

Enemmän tuo näyttäisi omavalmisteelta tai jonkun pikkupajan tekeleeltä. Ihan kuten tuossa edellä todetaan, tämä spacer on taitoksen kohdalta "kevennetty" niin, että lujuus taatusti kärsii. En pienen etsinnänkään tuloksena onnistunut löytämään netistä tuota hajonnutta muistuttavaa spaceria.

No joka tapauksessa Ompin spacer on nykyisin ihan eri näköinen ja näyttäisi olevan billetistä näverretty eikä tällainen levystä taiteltu http://m0t0rhead.blogspot.com/2009/02/s ... pacer.html ). Kuvista ei näy, onko keskiöhäkkyrässä OMPin merkintöjä, mutta jos ei ole, niin ei ole myöskään OMPin valmiste.

Olipa keskiö/spacer kotoisin mistä tahansa, niin hyvä ettei käynyt pahemmin. Jos tästä jotain voi oppia, niin ainakin sen, että kaikki osat kuluvat. Alumiiniosien kohdalla on syytä olla erityisen tarkkana, koska alumiini ei väsy teräksen lailla, vaan saattaa hajota aivan yht'äkkiä.

- hannulehessaari

Avatar
Hoppa
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 18.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Hoppa » 18.05.2009 15:19

Kyllä siitä ihan OMP stanssit löytyy.. :(
ps. eihän tuo hajonnut osa ole spacer vaan steering wheel hub,
joka mielestäni on edelleen täsmälleen samanlainen.
Ottamissani kuvissa ei ole mustaa kumista suojusta paikollaan.

Avatar
RacingMedia
KV
KV
Viestit: 603
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RacingMedia » 18.05.2009 17:35

Mitäköhän lie tapahtunut?? Minusta osa näyttää samanlaiselta kuin kaikkien muiden valmistajienkin? Onko tuokin nyt osa mitä kannattaisi vaan ei tule uusittua?

Avatar
vftsevo2
B-junnu
B-junnu
Viestit: 21
Liittynyt: 22.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja vftsevo2 » 19.05.2009 07:17

I

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneE » 19.05.2009 09:34

Kuinka moni tunnustaa autoa työntäessään nojanneensa rattiin reilusti? Täällä on ainakin työnnetty, tosin loppui varmaan nyt. :roll:

Avatar
Pilkunviilaaja
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 104
Liittynyt: 10.01.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Pilkunviilaaja » 19.05.2009 09:58

Luulen, että nuo "heikentävät reiät" ovat olleet keskiön valmistusvaiheessa tarkan suunnittelun tulosta. Kyseinen rakenne näyttäisi muodostavan keskiön kokoonpainuvan osan,jolla vähennetään onnettomuustilanteessa riskiä rintakehän keihästymisestä rattiin. Mutta kuten muissakin turvavälineissä, tuo muodonmuutos tapahtuu vain kerran ja pitkäaikaisessa käytössä saattaa väsyä ihan normaalissakin rallikäytössä. Jokaisessa rallissahan ohjauspyörä saa huomattavasti siviiliajoa suuremmat rasitukset osakseen.

Onko tällä ohjauspyörällä takanaan ulosajoja? Silloin olisi mahdollista, että siinä yhteydessä on tullut muodonmuutos jota ei olla huomattu. Vai olisiko ikä ja useat rallit vain tehneet tehtävänsä, montako kisaa ratilla on ajettu? Jos ratti on uusi, vähän ajettu ja ei ole ollut onnettomuuksissa, niin vie ihmeessä myyjäliikkeeseen takaisin. Tehdas on siinä tapauksessa varmuudella kiinnostunut tutkimaan mahdollisia rakennevirheitä.

Jos nämä viat yleistyy, niin FIA saattaa asettaa "not valid after"-päiväyksen ohjauspyörillekin.... :lol: Saatan kuulla tänne asti, kuinka muurahaispesässä alkoi kuhisemaan... :lol: :lol:

Avatar
Hoppa
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 18.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Hoppa » 19.05.2009 10:16

Keskiön historiasta ei tarkkaa tietoa.. oli autossa kiinni ostohetkellä..
Mitään oikomisen jälkiä ei ole näkyvissä.
Type r civicejä ei nyt niin mahdottoman kauaa ole ollut joten ei se nyt varmaan ihan historiikki ikäinen vielä ole.. :)
Ja vaikka olisikin niin ei se silti saisi tuolla tavalla katketa.

Katkesi se sitten mistä syystä tahansa olisi muidenkin syytä tarkastaa ko. osa, ettei tule ruumiita.

ps. mikäli keskiössä olisi aikaisempia muodonmuutoksia olisi ratti "veipannut"
pyörittäessä ja sellaista emme ole kyllä huomanneet.


Pss. Miettikääpä sitä että joku poistaa teiltä mahdollisuuden ohjata, ihan yllättäen kesken ek:n. Montako kertaa tuhannesta käy niin ettei autoon tule naarmuakaan?
Meille ei tullut!! Ei varmaan Samin kannata lotota tällä viikolla. Tuli varmasti tuurit käytettyä.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 19.05.2009 10:32

Pilkunviilaaja kirjoitti:Luulen, että nuo "heikentävät reiät" ovat olleet keskiön valmistusvaiheessa
...
tänne asti, kuinka muurahaispesässä alkoi kuhisemaan... :lol: :lol:
Kokolailla samoihin ajatuksiin minäkin tulin tarkemman pohdinnan ja muutaman yv:n jälkeen. Mutta edelleenkin ihmetyttää kaikkien puolien katkeaminen kerralla, kun kyse on teräksestä ja osaan kohdistuvat voimat on saatu aikaan käsivarsilihaksilla. Jos keskiö on ollut ulosajossa, niin silloinhan siihen kohdistuva rasitus on saattanut olla kertaluokkaa suurempi. Luulisi teräksen väsymisen kuitenkin tapahtuvan erilailla kuin alumiiniosissa, jotka eivät varoita väsymisestään.

Minusta osa pitäisi saada tutkittavaksi, vaikka siinä on noita hitsauksiakin. Ehkä murtumapinnat edelleen saattaisivat kertoa asioihin vihkiytyneille jotain, mitä maallikko ei paljaalla silmällä näe.

Kaikille osille pätee "parasta ennen" hajoamista. Kilpurissahan pitäisi ennakoidusti huoltaa vaihtamalla ehjiäkin osia. Tämäntyyppiset hallintalaitteiden osat pitäisi kuitenkin olla sellaisia, että niiden vaihtoväli on pidempi kuin ympärillä olevan muun auton.

- hannulehessaari

Avatar
kilikali
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 17.07.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja kilikali » 19.05.2009 12:19

Tuossa esimerkki , mitä käy kun keskiö 'räjähtää' http://www.youtube.com/watch?v=3WSusW1ZN18 Aivan ekassa hypyssä (0'48 min) ratin keskiö siis hajoaa. Korostan ettei kyse ollut OMP tuotteesta, vaan joku oma tekele

Avatar
eko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 02.12.2004 00:00

ykkösen hyppy + hajonnut auto

Viesti Kirjoittaja eko » 19.05.2009 12:34

minkälainen hyppy Samilla oli siinä ykkösen hypyssä ? Voidaan aina sanoa että ajakaa minkä silmä näyttää, mutta suoralla tiellä oleva noinkin raju hyppy pitää merkitä.

Avatar
Hoppa
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 18.07.2004 00:00

Re: ykkösen hyppy + hajonnut auto

Viesti Kirjoittaja Hoppa » 19.05.2009 14:00

eko kirjoitti:minkälainen hyppy Samilla oli siinä ykkösen hypyssä ? Voidaan aina sanoa että ajakaa minkä silmä näyttää, mutta suoralla tiellä oleva noinkin raju hyppy pitää merkitä.

Olihan pojat hypänny siinä missä muutkin mutta ei kai ihan mega mäjähdystä.

Avatar
gtdriver
WRC
WRC
Viestit: 965
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 31.05.2009 21:04

Aika arveluttavan näköinen osa, oli sitten uusi tai käytetty, alumiinista tai
teräksestä. Tuollainen osa ja kyseisellä rakenteella lienee tarkoitettu
alun perin suhteellisen lyhytikäiseksi. Sentään tuo osa on toiminut juuri niin,
kuten suunniteltukin eli meni poikki juuri siitä mistä pitikin. Väsyminen on
siitä hankala ilmiö, että sitä on ihmisaistein melko vaikea havaita (ihmisen
evoluution menestys perustuu sopeutumiseen). Riittääkö silmämääräinen
tarkastaminen? Itse vaihtaisin osan kuin osan jos on hiemankaan epäilystä.
Eipähän ainakaan yöunet mene sen vuoksi. :D

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 09.06.2009 09:53

Kun katsoo noita materiaalivahvuuksia niin normaalissa kilpaväännössä(etenkin tehostimellisella autolla) ei pitäisi kyllä millään katketa ko. puolat,kestävät taatusti pyörivään suuntaa tulevan rasituksen...Eli jotain on tapahtunut aiemmin...tönätty ratista kuten joku edellä mainitsikin...ja sitten väännetty vaan pokkana suoraksi ilman miettimistä :?

Ja samanlaiset reiät taitoksella löytyy muidenkin valmistajien keskiöistä :wink:
-kannattaa tarkistaa jokaisen omasta kilpuristaan-

Vastaa Viestiin