Jarrulevyjen poraus
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Jarrulevyjen poraus
Tarkoituksena siis porata reikiä ihan tavallisiin jarrulaikkoihin, tiedätte kyllä miksi, mutta nyt herää kysymys, pitääkö sinä ottaa jotain huomioon? Eli onko reikien koolla ja sijoittelulla merkitystä esimerkiksi levyn kestävyyden kannalta?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
-
malcolm
- Viestit: 19
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Nurmo
Re: Jarrulevyjen poraus
Laitoin yv:täSpoileri kirjoitti:Tarkoituksena siis porata reikiä ihan tavallisiin jarrulaikkoihin, tiedätte kyllä miksi, mutta nyt herää kysymys, pitääkö sinä ottaa jotain huomioon? Eli onko reikien koolla ja sijoittelulla merkitystä esimerkiksi levyn kestävyyden kannalta?
-Tommi-
- FSR
- A-Junnu

- Viestit: 73
- Liittynyt: 06.07.2007 00:00
- Viesti:
Re: Jarrulevyjen poraus
Eikös tämän voisi aivan julkisestikin ilmoittaa?malcolm kirjoitti:Laitoin yv:täSpoileri kirjoitti:Tarkoituksena siis porata reikiä ihan tavallisiin jarrulaikkoihin, tiedätte kyllä miksi, mutta nyt herää kysymys, pitääkö sinä ottaa jotain huomioon? Eli onko reikien koolla ja sijoittelulla merkitystä esimerkiksi levyn kestävyyden kannalta?
-Tommi-
Saattaisi kiinnostaa itseänikin.
- Whiz
- KV

- Viestit: 315
- Liittynyt: 19.10.2004 00:00
Re: Jarrulevyjen poraus
Ja mua, sekä varmaan muutama muutakin.käyttäjä kirjoitti:Eikös tämän voisi aivan julkisestikin ilmoittaa?malcolm kirjoitti:Laitoin yv:täSpoileri kirjoitti:Tarkoituksena siis porata reikiä ihan tavallisiin jarrulaikkoihin, tiedätte kyllä miksi, mutta nyt herää kysymys, pitääkö sinä ottaa jotain huomioon? Eli onko reikien koolla ja sijoittelulla merkitystä esimerkiksi levyn kestävyyden kannalta?
-Tommi-
Saattaisi kiinnostaa itseänikin.
- Unto
- KV

- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Mitä enemmän poraat reikiä samalle kehälle sitä paremman jarrupalajyrsimen saat aikaiseksi... Menee levyt ja palat koko surkeen näköiseksi, olen nähnyt lopputuloksen kun joku ihan itte oli porannut rei'tetyn levyn jossa reiät siististi "riveissä" ja tottakai useampi reikä samoilla säteillä keskiöstä!
Eli ilmeisesti reikien pitäisi olla jotenkin "epäjärjestyksessä"!... Luulen!
Eli ilmeisesti reikien pitäisi olla jotenkin "epäjärjestyksessä"!... Luulen!
-
malcolm
- Viestit: 19
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Nurmo
Re: Jarrulevyjen poraus
Hei kaikki asiasta kiinnostuneet! Ja laitetaan vielä julkisesti ja kaupallisessa tarkoituksessakin asiasta kiinnostuneille.Whiz kirjoitti:Ja mua, sekä varmaan muutama muutakin.käyttäjä kirjoitti:Eikös tämän voisi aivan julkisestikin ilmoittaa?malcolm kirjoitti: Laitoin yv:tä
-Tommi-
Saattaisi kiinnostaa itseänikin.
Rei´ät mielellään eri säteelle, ei liikaa, ei liian suuria, koska levyn kestävyys kärsii! reiät 5-6mm+senkkaus 45 ast. 0,5-1mm
Muotoilua voi tällä säännöllä sitten tehdä vaikka millaisia...
Ja ei niitä reikiä enempää kuin mitä palan pinta-ala vaatii kun levy pyörii.
Koska se on turhaa, ulkonäkö voi olla hienompi ja kevyempi, mutta rakenne saattaa heikentyä jo merkittävästi.
Etuja: Pala ja levy putsaantuu pölystä ja muusta liasta paremmin, sekä jonkun verran myös jäähdyttää sitä paremmin.
Ja huomioida kannattaa pari seikkaa, poraus ainoastaan uuteen levyyn, käytetty joka on ottanut lämpöjä kunnolla, siihen ei saa reikää ampumallakaan, puhumattakaan porista mitä siinä hommassa tuhoontuu.
Toinen asia, jos on ns. välirihlausjäähdytetty levy, mikä on keskeltä jo valmiiksi valuaukotettu, reikien paikka pitää valita huolellisesti. Että ei porausvaiheessa osu rihlauksiin, tai taas menee teriä.
Noilla ohjeilla pääsee jo hyvään alkuun.
Ja kaikille asiasta kiinnostuneille, voin valmistaa teille haluamanne porausjigin, laserleikattu 3mm teräsaihio(ilmoita ulkohalkaisija, palan leveys, mihin se asettuu kehällä, keskireiän halkaisija) 30€
Vierailkaa: www.tommiengineering.com
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Jättäsköhän poraamatta. Menee monimutkaseks ja taitas tulla kalliit levyt, ku ei itellä oo pylväsporaa.
Ja jos muuten poratessa menee teriä, ni kuinkas paljon se terää syö. Saako parin levyn poraamiseen useemman terän menemään. Meinaan vaan, et terän saa terottaa vähän pirun monta kertaa enneku se on finaalissa.
Eikä muuten taaskaan tullu yv perille.
Ja jos muuten poratessa menee teriä, ni kuinkas paljon se terää syö. Saako parin levyn poraamiseen useemman terän menemään. Meinaan vaan, et terän saa terottaa vähän pirun monta kertaa enneku se on finaalissa.
Eikä muuten taaskaan tullu yv perille.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
- SunBar
- A-Junnu

- Viestit: 61
- Liittynyt: 18.09.2005 00:00
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Kannattasko kokeilla ensin porakoneella levyyn jota ei enää käytetä saako siihen reikää.Onko väliä onks se reikä suorassa vai vinossa ?Spoileri kirjoitti:Jättäsköhän poraamatta. Menee monimutkaseks ja taitas tulla kalliit levyt, ku ei itellä oo pylväsporaa.
Ja jos muuten poratessa menee teriä, ni kuinkas paljon se terää syö, jos parin levyn poraamiseen saa useemman terän menemään.
Itse tekisin reiät 45 asteen kulmaan paremman ilman läpikulkevuuden takia (ainakin oletan niin) voin olla myös väärässä.
Sitten jos ei tule sprinttiautoon mahtaako katsastus heput tykätä reiistä jarrulevyissä ? Vastatkoon kuka tietää.
--Escorttiin moniventtiili kansi--
- SunBar
- A-Junnu

- Viestit: 61
- Liittynyt: 18.09.2005 00:00
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Eikös jokaisella Suomalaisella autourheilua harrastavalla ole yksi CNC-jyrsimellä töitä tekevä kaveri.Sieltä tulee pihalle mitä ihmeellisemmän näköisiä kokkaroita !!!!Matsku kirjoitti:Ei mahda olla ihan helppo homma porata 45 asteen kulmaan...SunBar kirjoitti: Itse tekisin reiät 45 asteen kulmaan paremman ilman läpikulkevuuden takia (ainakin oletan niin) voin olla myös väärässä.
--Escorttiin moniventtiili kansi--
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Kun ei paljon kavereita ole alalla. Kaikki maksaa.SunBar kirjoitti:Eikös jokaisella Suomalaisella autourheilua harrastavalla ole yksi CNC-jyrsimellä töitä tekevä kaveri.Sieltä tulee pihalle mitä ihmeellisemmän näköisiä kokkaroita !!!!Matsku kirjoitti:Ei mahda olla ihan helppo homma porata 45 asteen kulmaan...SunBar kirjoitti: Itse tekisin reiät 45 asteen kulmaan paremman ilman läpikulkevuuden takia (ainakin oletan niin) voin olla myös väärässä.vaikka tällainen
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
- hoj
- B-junnu

- Viestit: 25
- Liittynyt: 24.04.2006 00:00
- Paikkakunta: Seinäjoki
http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... otors1.htm
Siinäpä hyvää tietoa yllä
Eikös se ollut Audi aikanaan kun räjäytteli näitä porattuja levyjä ihan MM-tasolla?
Siinäpä hyvää tietoa yllä
Eikös se ollut Audi aikanaan kun räjäytteli näitä porattuja levyjä ihan MM-tasolla?