Jarrulevyjen poraus

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Jarrulevyjen poraus

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 27.08.2009 12:02

Tarkoituksena siis porata reikiä ihan tavallisiin jarrulaikkoihin, tiedätte kyllä miksi, mutta nyt herää kysymys, pitääkö sinä ottaa jotain huomioon? Eli onko reikien koolla ja sijoittelulla merkitystä esimerkiksi levyn kestävyyden kannalta?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

malcolm
Viestit: 19
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Paikkakunta: Nurmo

Re: Jarrulevyjen poraus

Viesti Kirjoittaja malcolm » 27.08.2009 12:32

Spoileri kirjoitti:Tarkoituksena siis porata reikiä ihan tavallisiin jarrulaikkoihin, tiedätte kyllä miksi, mutta nyt herää kysymys, pitääkö sinä ottaa jotain huomioon? Eli onko reikien koolla ja sijoittelulla merkitystä esimerkiksi levyn kestävyyden kannalta?
Laitoin yv:tä

-Tommi-

Avatar
FSR
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 06.07.2007 00:00
Viesti:

Re: Jarrulevyjen poraus

Viesti Kirjoittaja FSR » 27.08.2009 17:55

malcolm kirjoitti:
Spoileri kirjoitti:Tarkoituksena siis porata reikiä ihan tavallisiin jarrulaikkoihin, tiedätte kyllä miksi, mutta nyt herää kysymys, pitääkö sinä ottaa jotain huomioon? Eli onko reikien koolla ja sijoittelulla merkitystä esimerkiksi levyn kestävyyden kannalta?
Laitoin yv:tä

-Tommi-
Eikös tämän voisi aivan julkisestikin ilmoittaa?
Saattaisi kiinnostaa itseänikin.

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Re: Jarrulevyjen poraus

Viesti Kirjoittaja Whiz » 27.08.2009 18:08

käyttäjä kirjoitti:
malcolm kirjoitti:
Spoileri kirjoitti:Tarkoituksena siis porata reikiä ihan tavallisiin jarrulaikkoihin, tiedätte kyllä miksi, mutta nyt herää kysymys, pitääkö sinä ottaa jotain huomioon? Eli onko reikien koolla ja sijoittelulla merkitystä esimerkiksi levyn kestävyyden kannalta?
Laitoin yv:tä

-Tommi-
Eikös tämän voisi aivan julkisestikin ilmoittaa?
Saattaisi kiinnostaa itseänikin.
Ja mua, sekä varmaan muutama muutakin.

Avatar
oljynen
Viestit: 9
Liittynyt: 20.02.2009 00:00

mää kans

Viesti Kirjoittaja oljynen » 27.08.2009 23:25

miten vaikuttaa käytännössä 8O

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 28.08.2009 09:00

Mitä enemmän poraat reikiä samalle kehälle sitä paremman jarrupalajyrsimen saat aikaiseksi... Menee levyt ja palat koko surkeen näköiseksi, olen nähnyt lopputuloksen kun joku ihan itte oli porannut rei'tetyn levyn jossa reiät siististi "riveissä" ja tottakai useampi reikä samoilla säteillä keskiöstä!

Eli ilmeisesti reikien pitäisi olla jotenkin "epäjärjestyksessä"!... Luulen!

malcolm
Viestit: 19
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Paikkakunta: Nurmo

Re: Jarrulevyjen poraus

Viesti Kirjoittaja malcolm » 28.08.2009 10:48

Whiz kirjoitti:
käyttäjä kirjoitti:
malcolm kirjoitti: Laitoin yv:tä

-Tommi-
Eikös tämän voisi aivan julkisestikin ilmoittaa?
Saattaisi kiinnostaa itseänikin.
Ja mua, sekä varmaan muutama muutakin.
Hei kaikki asiasta kiinnostuneet! Ja laitetaan vielä julkisesti ja kaupallisessa tarkoituksessakin asiasta kiinnostuneille.




Rei´ät mielellään eri säteelle, ei liikaa, ei liian suuria, koska levyn kestävyys kärsii! reiät 5-6mm+senkkaus 45 ast. 0,5-1mm
Muotoilua voi tällä säännöllä sitten tehdä vaikka millaisia...

Ja ei niitä reikiä enempää kuin mitä palan pinta-ala vaatii kun levy pyörii.
Koska se on turhaa, ulkonäkö voi olla hienompi ja kevyempi, mutta rakenne saattaa heikentyä jo merkittävästi.

Etuja: Pala ja levy putsaantuu pölystä ja muusta liasta paremmin, sekä jonkun verran myös jäähdyttää sitä paremmin.

Ja huomioida kannattaa pari seikkaa, poraus ainoastaan uuteen levyyn, käytetty joka on ottanut lämpöjä kunnolla, siihen ei saa reikää ampumallakaan, puhumattakaan porista mitä siinä hommassa tuhoontuu.

Toinen asia, jos on ns. välirihlausjäähdytetty levy, mikä on keskeltä jo valmiiksi valuaukotettu, reikien paikka pitää valita huolellisesti. Että ei porausvaiheessa osu rihlauksiin, tai taas menee teriä.

Noilla ohjeilla pääsee jo hyvään alkuun.

Ja kaikille asiasta kiinnostuneille, voin valmistaa teille haluamanne porausjigin, laserleikattu 3mm teräsaihio(ilmoita ulkohalkaisija, palan leveys, mihin se asettuu kehällä, keskireiän halkaisija) 30€

Vierailkaa: www.tommiengineering.com

Avatar
Samuli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 15.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Samuli » 28.08.2009 12:35

Uritus parempi kun reijitys.

Avatar
kaaos
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 20.01.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja kaaos » 29.08.2009 13:12

Myös urien kannalla... Ei lähde halkeemaan niin herkästi!

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 03.09.2009 18:13

Jättäsköhän poraamatta. Menee monimutkaseks ja taitas tulla kalliit levyt, ku ei itellä oo pylväsporaa.

Ja jos muuten poratessa menee teriä, ni kuinkas paljon se terää syö. Saako parin levyn poraamiseen useemman terän menemään. Meinaan vaan, et terän saa terottaa vähän pirun monta kertaa enneku se on finaalissa.

Eikä muuten taaskaan tullu yv perille.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
SunBar
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 18.09.2005 00:00
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja SunBar » 03.09.2009 18:31

Spoileri kirjoitti:Jättäsköhän poraamatta. Menee monimutkaseks ja taitas tulla kalliit levyt, ku ei itellä oo pylväsporaa.

Ja jos muuten poratessa menee teriä, ni kuinkas paljon se terää syö, jos parin levyn poraamiseen saa useemman terän menemään.
Kannattasko kokeilla ensin porakoneella levyyn jota ei enää käytetä saako siihen reikää.Onko väliä onks se reikä suorassa vai vinossa ?
Itse tekisin reiät 45 asteen kulmaan paremman ilman läpikulkevuuden takia (ainakin oletan niin) voin olla myös väärässä.
Sitten jos ei tule sprinttiautoon mahtaako katsastus heput tykätä reiistä jarrulevyissä ? Vastatkoon kuka tietää. :lol:
--Escorttiin moniventtiili kansi--

Avatar
Matsku
KV
KV
Viestit: 500
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Matsku » 03.09.2009 20:12

SunBar kirjoitti: Itse tekisin reiät 45 asteen kulmaan paremman ilman läpikulkevuuden takia (ainakin oletan niin) voin olla myös väärässä.
Ei mahda olla ihan helppo homma porata 45 asteen kulmaan... :roll:

Avatar
SunBar
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 18.09.2005 00:00
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja SunBar » 03.09.2009 21:37

Matsku kirjoitti:
SunBar kirjoitti: Itse tekisin reiät 45 asteen kulmaan paremman ilman läpikulkevuuden takia (ainakin oletan niin) voin olla myös väärässä.
Ei mahda olla ihan helppo homma porata 45 asteen kulmaan... :roll:
Eikös jokaisella Suomalaisella autourheilua harrastavalla ole yksi CNC-jyrsimellä töitä tekevä kaveri.Sieltä tulee pihalle mitä ihmeellisemmän näköisiä kokkaroita !!!! 8O vaikka tällainen
--Escorttiin moniventtiili kansi--

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 04.09.2009 10:29

SunBar kirjoitti:
Matsku kirjoitti:
SunBar kirjoitti: Itse tekisin reiät 45 asteen kulmaan paremman ilman läpikulkevuuden takia (ainakin oletan niin) voin olla myös väärässä.
Ei mahda olla ihan helppo homma porata 45 asteen kulmaan... :roll:
Eikös jokaisella Suomalaisella autourheilua harrastavalla ole yksi CNC-jyrsimellä töitä tekevä kaveri.Sieltä tulee pihalle mitä ihmeellisemmän näköisiä kokkaroita !!!! 8O vaikka tällainen
Kun ei paljon kavereita ole alalla. Kaikki maksaa.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
hoj
B-junnu
B-junnu
Viestit: 25
Liittynyt: 24.04.2006 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja hoj » 17.10.2009 17:23

http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... otors1.htm

Siinäpä hyvää tietoa yllä

Eikös se ollut Audi aikanaan kun räjäytteli näitä porattuja levyjä ihan MM-tasolla?

Vastaa Viestiin