Nestelinjat, materiaali ja toteutus?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Nestelinjat, materiaali ja toteutus?

Viesti Kirjoittaja OJR » 19.11.2009 11:38

Kilpurin rakentelussa päästy siihen asti että pitäis vetää jarru- ja bensalinjat kabiiniin. Perushelpolta ratkaisulta tuntuu ensin vetää kaikki teräspunosletkulla, mutta pari kaveria vähän toppuutteli ja esitti et pitäis olla mahdollisuuksien mukaan putkea välissä.

Bensalinjaan putkea onkin helpompi lykätä väliin, mutta jarruissa se tarkoittaa liitinpäiden askartelua, putken taivuttelua ja isoa määrää liitoksia. Etuna olisi joustamattomuus ja se ettei putken läpi mene kosteutta jarrunesteeseen, haitat tulikin jo edellä.

Mitä on enemmän asian parissa askarrelleet mieltä?

Pari kysymystä vielä tähän liittyen, passaako tuohon takalinjan letkuttamiseen sama letku mitä käytetään pyöräletkuissa (olisko usein jotain 3,5 mm sisähalkaisijalla) vai pitäisikö löytää jostakin isompaa?

Toiseksi, olen kuullut että Wilwoodin hydraulisen käksyn sylintereissä olisi sisällä jokin niin ohut prikka, että se antaa periksi ja jarru menee pehmeäksi. Saman legendan mukaan Girlingin vastaavassa osassa ei samaa ongelmaa ole. Onko vaan urbaania penkkahuhua?

Avatar
zessa
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 83
Liittynyt: 05.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja zessa » 19.11.2009 13:57

Eipä käy ilmi mihin ryhmään olet autoa rakentamassa, mutta jos nyt oletetaan, että kysessä olis äffäläinen. Jokatapauksessa kannattaa aloittaa sääntökirjan lukaisulla:

3.6.1 ...Nesteputket saavat kulkea ohjaamon läpi,
mutta ohjaamon osalta niissä ei saa olla mitään liitoksia...

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja OJR » 19.11.2009 14:15

zessa kirjoitti:Eipä käy ilmi mihin ryhmään olet autoa rakentamassa, mutta jos nyt oletetaan, että kysessä olis äffäläinen. Jokatapauksessa kannattaa aloittaa sääntökirjan lukaisulla:

3.6.1 ...Nesteputket saavat kulkea ohjaamon läpi,
mutta ohjaamon osalta niissä ei saa olla mitään liitoksia...
A-ryhmään.

Sääntökirjan kohta on tuttu, olenkin aina miettinyt että miten 95 prosenttia autoista on voitu varustaa hydraulisella käkkärillä ilman yhtään liitosta...

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Peke » 19.11.2009 17:09

OJR kirjoitti:
zessa kirjoitti:Eipä käy ilmi mihin ryhmään olet autoa rakentamassa, mutta jos nyt oletetaan, että kysessä olis äffäläinen. Jokatapauksessa kannattaa aloittaa sääntökirjan lukaisulla:

3.6.1 ...Nesteputket saavat kulkea ohjaamon läpi,
mutta ohjaamon osalta niissä ei saa olla mitään liitoksia...
A-ryhmään.

Sääntökirjan kohta on tuttu, olenkin aina miettinyt että miten 95 prosenttia autoista on voitu varustaa hydraulisella käkkärillä ilman yhtään liitosta...
Monesta autosta taitaa löytyä käyttöjarrujen ja kytkimen sylinteritkin hytistä ihan N:läisestä WRC:hen .
Pitäskö ajella ilman jarruja :?:

Avatar
kurseikko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 14.07.2008 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kurseikko » 19.11.2009 21:29

Mutu: putkissa ei saa olla liitoksia mutta putki saa olla liitetty toimilaitteeseen joka siaitsee ohjaamossa

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 19.11.2009 21:51

OJR kirjoitti:olenkin aina miettinyt että miten 95 prosenttia autoista on voitu varustaa hydraulisella käkkärillä ilman yhtään liitosta...
Liite J Turvallisuusmääräykset kohta 3.2 :

Polttoaine- ja hydrauliikkalinjat voivat mennä ohjaamon läpi. Tällöin niissä ei saa olla muita liitoksia kuin kuvien ... määrittelemät tavat paloseinien läpivienneiksi, sekä jarru- ja kytkinpiirin liitokset.

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja OJR » 19.11.2009 22:34

-AP- kirjoitti:
OJR kirjoitti:olenkin aina miettinyt että miten 95 prosenttia autoista on voitu varustaa hydraulisella käkkärillä ilman yhtään liitosta...
Liite J Turvallisuusmääräykset kohta 3.2 :

Polttoaine- ja hydrauliikkalinjat voivat mennä ohjaamon läpi. Tällöin niissä ei saa olla muita liitoksia kuin kuvien ... määrittelemät tavat paloseinien läpivienneiksi, sekä jarru- ja kytkinpiirin liitokset.
Täsmälleen näin, tuo koskee lähtökohtaisesti kaikkia kilpa-autoja. Ensimmäisessä vastauksessa lainattiin kuitenkin kohtaa joka löytyy "Eritysmääräyksiä ryhmälle F -otsikon" alta ja minä tarkoitin 95 prosenttia äffäläisistä.

Ralliautossa saa olla vaikka kuus jarrusylinteriä ja säädintä kopissa, jos ryhmä on joku muu kuin F. Käytännössä katsastusmies tuskin purattaa yhtään äffäläisen käkkäriä vaikka säännöt sen mahdollistaisikin.

Kaikella kunnioituksella, gentlemen, nämä liitos/sääntökirjapohdinnat eivät kuitenkaan auta minua juurikaan eteenpäin. Sen verran jatkoa omaan pohdintaan, periaatteessahan putken käyttäminen jarrulinjassa ei tuo yhtään liitosta lisää minnekään jos jaksaa taivutella, mutta päiden tekeminen on kokemattomalle aina vähän opettelua ja letku olisi helppoa operoida.

Apua tähän aprikointiin siis vielä kaivattaisiin.

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Nestelinjat, materiaali ja toteutus?

Viesti Kirjoittaja 2000 » 19.11.2009 22:36

OJR kirjoitti:Kilpurin rakentelussa päästy siihen asti että pitäis vetää jarru- ja bensalinjat kabiiniin. Perushelpolta ratkaisulta tuntuu ensin vetää kaikki teräspunosletkulla, mutta pari kaveria vähän toppuutteli ja esitti et pitäis olla mahdollisuuksien mukaan putkea välissä.

Bensalinjaan putkea onkin helpompi lykätä väliin, mutta jarruissa se tarkoittaa liitinpäiden askartelua, putken taivuttelua ja isoa määrää liitoksia. Etuna olisi joustamattomuus ja se ettei putken läpi mene kosteutta jarrunesteeseen, haitat tulikin jo edellä.

Mitä on enemmän asian parissa askarrelleet mieltä?

Pari kysymystä vielä tähän liittyen, passaako tuohon takalinjan letkuttamiseen sama letku mitä käytetään pyöräletkuissa (olisko usein jotain 3,5 mm sisähalkaisijalla) vai pitäisikö löytää jostakin isompaa?

Toiseksi, olen kuullut että Wilwoodin hydraulisen käksyn sylintereissä olisi sisällä jokin niin ohut prikka, että se antaa periksi ja jarru menee pehmeäksi. Saman legendan mukaan Girlingin vastaavassa osassa ei samaa ongelmaa ole. Onko vaan urbaania penkkahuhua?
Tee ihan normaalista jarruputkesta sisälle ja ei niitä liitoksia tule sen enempää kuin teräsputkella! Ja vain pyörän koteloihin ja takasiltaan teräspunosletkulla kestää paremmin! Ja kun viet letkun sisältä takasiltaan laita liitimellä ettei tarvi koko putkea vaihtaa jos joskus menee putki rikki! Eli sisätilan ja takasillan välissä vaihtuu teräspunosletkuksi ja etupääs pyöränkotelon välis vaihtuu teräspunosletkuksi! Ja pyöränkoteshan ei muita yhdistyksiä tarvitakaan ku viet suoraan satulaan teräspunosletkulla!
Teetä ylimittaisia tavallisia jarruputkia joissa jo toinen pää valmiina ja sit laita autoon ja taittele ja tee oikean mittainen ja käyt sit vasta teettämässä toisenpään valmiiksi näin ei tarvi hommata kallista konetta millä saa tehtyä normaali jarruputkeen päitä!

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Peke » 20.11.2009 16:19

OJR kirjoitti:
-AP- kirjoitti:
OJR kirjoitti:olenkin aina miettinyt että miten 95 prosenttia autoista on voitu varustaa hydraulisella käkkärillä ilman yhtään liitosta...
Liite J Turvallisuusmääräykset kohta 3.2 :

Polttoaine- ja hydrauliikkalinjat voivat mennä ohjaamon läpi. Tällöin niissä ei saa olla muita liitoksia kuin kuvien ... määrittelemät tavat paloseinien läpivienneiksi, sekä jarru- ja kytkinpiirin liitokset.
Täsmälleen näin, tuo koskee lähtökohtaisesti kaikkia kilpa-autoja. Ensimmäisessä vastauksessa lainattiin kuitenkin kohtaa joka löytyy "Eritysmääräyksiä ryhmälle F -otsikon" alta ja minä tarkoitin 95 prosenttia äffäläisistä.

Ralliautossa saa olla vaikka kuus jarrusylinteriä ja säädintä kopissa, jos ryhmä on joku muu kuin F. Käytännössä katsastusmies tuskin purattaa yhtään äffäläisen käkkäriä vaikka säännöt sen mahdollistaisikin.






Ton tulkinnan mukaan ei saisi olla bedal-bokseja Äffäläisissä ja toisista joutuisi jopa lämmityslaitteen kennolle menevät letkut poistaa,onneksi kaikki ei tulkitse sääntöä noin.

Avatar
jahnu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 53
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

säännöt

Viesti Kirjoittaja jahnu » 20.11.2009 16:41

Lainaus sääntökirjasta;
IX Erityismääräykset ryhmäF
kohta3,sallitut muutokset ja lisäykset:
Ryhmässä A SALLITTUJEN muutosten ja lisäysten lisäksi........
Joten A;ssa ja F:ssä koskee sama sääntö :D
ystävät voi valita mutta autoni on FORD

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 21.11.2009 00:10

Mutta onneksi Akk:lla on tapana olla kilpailioiden puollela. Eli kun joka toisessa strletissa on jonkin muun auto navat, niin ne muuttaa kyllä säännöt sopiviksi. Eli kun ei pystytä valvomaan, niin tehdään säännöt sopiviksi...

Aika käsittämätöntä touhua. Jos johonkin autoon EI saa laittaa jotain nippeliä, niin pitääkö säännöt muuttaa aina sen mukaan mitä suurin osa tekee säännöistä piittaamatta...

Sama oli penkin kiinityksissä.. Monella oli sääntökirjan vastaiset kiinnitykset, niin muutettiin säännöt niillekin sopiviksi.

Ja koitettiinhan sitä kinuta Cortiinoihinkin Historikin puolelle jotain erivapautta saada käyttää luokituksen vastaista vaihteistoa, kun sillä kuitenkin kaikki olivat ajaneet... Onneksi se ei mennyt läpi!

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 21.11.2009 10:55

mikahele kirjoitti:Mutta onneksi Akk:lla on tapana olla kilpailioiden puollela. Eli kun joka toisessa strletissa on jonkin muun auto navat, niin ne muuttaa kyllä säännöt sopiviksi. Eli kun ei pystytä valvomaan, niin tehdään säännöt sopiviksi...

Aika käsittämätöntä touhua. Jos johonkin autoon EI saa laittaa jotain nippeliä, niin pitääkö säännöt muuttaa aina sen mukaan mitä suurin osa tekee säännöistä piittaamatta...

Sama oli penkin kiinityksissä.. Monella oli sääntökirjan vastaiset kiinnitykset, niin muutettiin säännöt niillekin sopiviksi.

Ja koitettiinhan sitä kinuta Cortiinoihinkin Historikin puolelle jotain erivapautta saada käyttää luokituksen vastaista vaihteistoa, kun sillä kuitenkin kaikki olivat ajaneet... Onneksi se ei mennyt läpi!
Pysyttäiskö kerrankin aiheessa???!!!
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
00SEven
Viestit: 16
Liittynyt: 16.10.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja 00SEven » 23.11.2009 09:44

mikahele kirjoitti:Mutta onneksi Akk:lla on tapana olla kilpailioiden puollela. Eli kun joka toisessa strletissa on jonkin muun auto navat, niin ne muuttaa kyllä säännöt sopiviksi. Eli kun ei pystytä valvomaan, niin tehdään säännöt sopiviksi...

Aika käsittämätöntä touhua. Jos johonkin autoon EI saa laittaa jotain nippeliä, niin pitääkö säännöt muuttaa aina sen mukaan mitä suurin osa tekee säännöistä piittaamatta...

Sama oli penkin kiinityksissä.. Monella oli sääntökirjan vastaiset kiinnitykset, niin muutettiin säännöt niillekin sopiviksi.

Ja koitettiinhan sitä kinuta Cortiinoihinkin Historikin puolelle jotain erivapautta saada käyttää luokituksen vastaista vaihteistoa, kun sillä kuitenkin kaikki olivat ajaneet... Onneksi se ei mennyt läpi!
Niin noi historiikin säännöt kirjoittettiin "silloin ennen". Joten niitä ei pystytä enää muuttamaan, niin kuin näitä muiden luokkien tuuliviiri sääntöjä.

Anteeksi offtopic :oops:

Avatar
Samikaze
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.09.2004 00:00
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samikaze » 23.11.2009 22:39

omissa vehkeissä ollu ollu bensalinjat alumiiniputkee ja helmiliittimillä sit läpiviennit paloseinissä, en muista merkkiä mutta mustaks eloksoitua ja taipu kurttaantumatta mukavasti lattioille...

jarruputket kaikki ollu teräspunoksella, istuu aina nätisti ja ei tartte ravata tekemässä päitä, tuostakin joku ammamies kiskasee koripallon kokosen herneen nenään mutta eipä oo mun siron nro.50 kengän alla tuntenu eroa polkimesta :lol:

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 24.11.2009 14:06

Samikaze kirjoitti:omissa vehkeissä ollu ollu bensalinjat alumiiniputkee ja helmiliittimillä sit läpiviennit paloseinissä, en muista merkkiä mutta mustaks eloksoitua ja taipu kurttaantumatta mukavasti lattioille...
Olisko Goodridge Hardline?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Vastaa Viestiin