Nestelinjat, materiaali ja toteutus?
- OJR
- Yleinen

- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
Nestelinjat, materiaali ja toteutus?
Kilpurin rakentelussa päästy siihen asti että pitäis vetää jarru- ja bensalinjat kabiiniin. Perushelpolta ratkaisulta tuntuu ensin vetää kaikki teräspunosletkulla, mutta pari kaveria vähän toppuutteli ja esitti et pitäis olla mahdollisuuksien mukaan putkea välissä.
Bensalinjaan putkea onkin helpompi lykätä väliin, mutta jarruissa se tarkoittaa liitinpäiden askartelua, putken taivuttelua ja isoa määrää liitoksia. Etuna olisi joustamattomuus ja se ettei putken läpi mene kosteutta jarrunesteeseen, haitat tulikin jo edellä.
Mitä on enemmän asian parissa askarrelleet mieltä?
Pari kysymystä vielä tähän liittyen, passaako tuohon takalinjan letkuttamiseen sama letku mitä käytetään pyöräletkuissa (olisko usein jotain 3,5 mm sisähalkaisijalla) vai pitäisikö löytää jostakin isompaa?
Toiseksi, olen kuullut että Wilwoodin hydraulisen käksyn sylintereissä olisi sisällä jokin niin ohut prikka, että se antaa periksi ja jarru menee pehmeäksi. Saman legendan mukaan Girlingin vastaavassa osassa ei samaa ongelmaa ole. Onko vaan urbaania penkkahuhua?
Bensalinjaan putkea onkin helpompi lykätä väliin, mutta jarruissa se tarkoittaa liitinpäiden askartelua, putken taivuttelua ja isoa määrää liitoksia. Etuna olisi joustamattomuus ja se ettei putken läpi mene kosteutta jarrunesteeseen, haitat tulikin jo edellä.
Mitä on enemmän asian parissa askarrelleet mieltä?
Pari kysymystä vielä tähän liittyen, passaako tuohon takalinjan letkuttamiseen sama letku mitä käytetään pyöräletkuissa (olisko usein jotain 3,5 mm sisähalkaisijalla) vai pitäisikö löytää jostakin isompaa?
Toiseksi, olen kuullut että Wilwoodin hydraulisen käksyn sylintereissä olisi sisällä jokin niin ohut prikka, että se antaa periksi ja jarru menee pehmeäksi. Saman legendan mukaan Girlingin vastaavassa osassa ei samaa ongelmaa ole. Onko vaan urbaania penkkahuhua?
- zessa
- A-Junnu

- Viestit: 83
- Liittynyt: 05.03.2005 00:00
- OJR
- Yleinen

- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
A-ryhmään.zessa kirjoitti:Eipä käy ilmi mihin ryhmään olet autoa rakentamassa, mutta jos nyt oletetaan, että kysessä olis äffäläinen. Jokatapauksessa kannattaa aloittaa sääntökirjan lukaisulla:
3.6.1 ...Nesteputket saavat kulkea ohjaamon läpi,
mutta ohjaamon osalta niissä ei saa olla mitään liitoksia...
Sääntökirjan kohta on tuttu, olenkin aina miettinyt että miten 95 prosenttia autoista on voitu varustaa hydraulisella käkkärillä ilman yhtään liitosta...
- Peke
- KV

- Viestit: 316
- Liittynyt: 13.03.2005 00:00
Monesta autosta taitaa löytyä käyttöjarrujen ja kytkimen sylinteritkin hytistä ihan N:läisestä WRC:hen .OJR kirjoitti:A-ryhmään.zessa kirjoitti:Eipä käy ilmi mihin ryhmään olet autoa rakentamassa, mutta jos nyt oletetaan, että kysessä olis äffäläinen. Jokatapauksessa kannattaa aloittaa sääntökirjan lukaisulla:
3.6.1 ...Nesteputket saavat kulkea ohjaamon läpi,
mutta ohjaamon osalta niissä ei saa olla mitään liitoksia...
Sääntökirjan kohta on tuttu, olenkin aina miettinyt että miten 95 prosenttia autoista on voitu varustaa hydraulisella käkkärillä ilman yhtään liitosta...
Pitäskö ajella ilman jarruja
- kurseikko
- B-junnu

- Viestit: 32
- Liittynyt: 14.07.2008 00:00
- Viesti:
-
-AP-
- Yleinen

- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Liite J Turvallisuusmääräykset kohta 3.2 :OJR kirjoitti:olenkin aina miettinyt että miten 95 prosenttia autoista on voitu varustaa hydraulisella käkkärillä ilman yhtään liitosta...
Polttoaine- ja hydrauliikkalinjat voivat mennä ohjaamon läpi. Tällöin niissä ei saa olla muita liitoksia kuin kuvien ... määrittelemät tavat paloseinien läpivienneiksi, sekä jarru- ja kytkinpiirin liitokset.
- OJR
- Yleinen

- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
Täsmälleen näin, tuo koskee lähtökohtaisesti kaikkia kilpa-autoja. Ensimmäisessä vastauksessa lainattiin kuitenkin kohtaa joka löytyy "Eritysmääräyksiä ryhmälle F -otsikon" alta ja minä tarkoitin 95 prosenttia äffäläisistä.-AP- kirjoitti:Liite J Turvallisuusmääräykset kohta 3.2 :OJR kirjoitti:olenkin aina miettinyt että miten 95 prosenttia autoista on voitu varustaa hydraulisella käkkärillä ilman yhtään liitosta...
Polttoaine- ja hydrauliikkalinjat voivat mennä ohjaamon läpi. Tällöin niissä ei saa olla muita liitoksia kuin kuvien ... määrittelemät tavat paloseinien läpivienneiksi, sekä jarru- ja kytkinpiirin liitokset.
Ralliautossa saa olla vaikka kuus jarrusylinteriä ja säädintä kopissa, jos ryhmä on joku muu kuin F. Käytännössä katsastusmies tuskin purattaa yhtään äffäläisen käkkäriä vaikka säännöt sen mahdollistaisikin.
Kaikella kunnioituksella, gentlemen, nämä liitos/sääntökirjapohdinnat eivät kuitenkaan auta minua juurikaan eteenpäin. Sen verran jatkoa omaan pohdintaan, periaatteessahan putken käyttäminen jarrulinjassa ei tuo yhtään liitosta lisää minnekään jos jaksaa taivutella, mutta päiden tekeminen on kokemattomalle aina vähän opettelua ja letku olisi helppoa operoida.
Apua tähän aprikointiin siis vielä kaivattaisiin.
- 2000
- Yleinen

- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: Nestelinjat, materiaali ja toteutus?
Tee ihan normaalista jarruputkesta sisälle ja ei niitä liitoksia tule sen enempää kuin teräsputkella! Ja vain pyörän koteloihin ja takasiltaan teräspunosletkulla kestää paremmin! Ja kun viet letkun sisältä takasiltaan laita liitimellä ettei tarvi koko putkea vaihtaa jos joskus menee putki rikki! Eli sisätilan ja takasillan välissä vaihtuu teräspunosletkuksi ja etupääs pyöränkotelon välis vaihtuu teräspunosletkuksi! Ja pyöränkoteshan ei muita yhdistyksiä tarvitakaan ku viet suoraan satulaan teräspunosletkulla!OJR kirjoitti:Kilpurin rakentelussa päästy siihen asti että pitäis vetää jarru- ja bensalinjat kabiiniin. Perushelpolta ratkaisulta tuntuu ensin vetää kaikki teräspunosletkulla, mutta pari kaveria vähän toppuutteli ja esitti et pitäis olla mahdollisuuksien mukaan putkea välissä.
Bensalinjaan putkea onkin helpompi lykätä väliin, mutta jarruissa se tarkoittaa liitinpäiden askartelua, putken taivuttelua ja isoa määrää liitoksia. Etuna olisi joustamattomuus ja se ettei putken läpi mene kosteutta jarrunesteeseen, haitat tulikin jo edellä.
Mitä on enemmän asian parissa askarrelleet mieltä?
Pari kysymystä vielä tähän liittyen, passaako tuohon takalinjan letkuttamiseen sama letku mitä käytetään pyöräletkuissa (olisko usein jotain 3,5 mm sisähalkaisijalla) vai pitäisikö löytää jostakin isompaa?
Toiseksi, olen kuullut että Wilwoodin hydraulisen käksyn sylintereissä olisi sisällä jokin niin ohut prikka, että se antaa periksi ja jarru menee pehmeäksi. Saman legendan mukaan Girlingin vastaavassa osassa ei samaa ongelmaa ole. Onko vaan urbaania penkkahuhua?
Teetä ylimittaisia tavallisia jarruputkia joissa jo toinen pää valmiina ja sit laita autoon ja taittele ja tee oikean mittainen ja käyt sit vasta teettämässä toisenpään valmiiksi näin ei tarvi hommata kallista konetta millä saa tehtyä normaali jarruputkeen päitä!
- Peke
- KV

- Viestit: 316
- Liittynyt: 13.03.2005 00:00
Täsmälleen näin, tuo koskee lähtökohtaisesti kaikkia kilpa-autoja. Ensimmäisessä vastauksessa lainattiin kuitenkin kohtaa joka löytyy "Eritysmääräyksiä ryhmälle F -otsikon" alta ja minä tarkoitin 95 prosenttia äffäläisistä.OJR kirjoitti:-AP- kirjoitti:Liite J Turvallisuusmääräykset kohta 3.2 :OJR kirjoitti:olenkin aina miettinyt että miten 95 prosenttia autoista on voitu varustaa hydraulisella käkkärillä ilman yhtään liitosta...
Polttoaine- ja hydrauliikkalinjat voivat mennä ohjaamon läpi. Tällöin niissä ei saa olla muita liitoksia kuin kuvien ... määrittelemät tavat paloseinien läpivienneiksi, sekä jarru- ja kytkinpiirin liitokset.
Ralliautossa saa olla vaikka kuus jarrusylinteriä ja säädintä kopissa, jos ryhmä on joku muu kuin F. Käytännössä katsastusmies tuskin purattaa yhtään äffäläisen käkkäriä vaikka säännöt sen mahdollistaisikin.
Ton tulkinnan mukaan ei saisi olla bedal-bokseja Äffäläisissä ja toisista joutuisi jopa lämmityslaitteen kennolle menevät letkut poistaa,onneksi kaikki ei tulkitse sääntöä noin.
- mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Mutta onneksi Akk:lla on tapana olla kilpailioiden puollela. Eli kun joka toisessa strletissa on jonkin muun auto navat, niin ne muuttaa kyllä säännöt sopiviksi. Eli kun ei pystytä valvomaan, niin tehdään säännöt sopiviksi...
Aika käsittämätöntä touhua. Jos johonkin autoon EI saa laittaa jotain nippeliä, niin pitääkö säännöt muuttaa aina sen mukaan mitä suurin osa tekee säännöistä piittaamatta...
Sama oli penkin kiinityksissä.. Monella oli sääntökirjan vastaiset kiinnitykset, niin muutettiin säännöt niillekin sopiviksi.
Ja koitettiinhan sitä kinuta Cortiinoihinkin Historikin puolelle jotain erivapautta saada käyttää luokituksen vastaista vaihteistoa, kun sillä kuitenkin kaikki olivat ajaneet... Onneksi se ei mennyt läpi!
Aika käsittämätöntä touhua. Jos johonkin autoon EI saa laittaa jotain nippeliä, niin pitääkö säännöt muuttaa aina sen mukaan mitä suurin osa tekee säännöistä piittaamatta...
Sama oli penkin kiinityksissä.. Monella oli sääntökirjan vastaiset kiinnitykset, niin muutettiin säännöt niillekin sopiviksi.
Ja koitettiinhan sitä kinuta Cortiinoihinkin Historikin puolelle jotain erivapautta saada käyttää luokituksen vastaista vaihteistoa, kun sillä kuitenkin kaikki olivat ajaneet... Onneksi se ei mennyt läpi!
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Pysyttäiskö kerrankin aiheessa???!!!mikahele kirjoitti:Mutta onneksi Akk:lla on tapana olla kilpailioiden puollela. Eli kun joka toisessa strletissa on jonkin muun auto navat, niin ne muuttaa kyllä säännöt sopiviksi. Eli kun ei pystytä valvomaan, niin tehdään säännöt sopiviksi...
Aika käsittämätöntä touhua. Jos johonkin autoon EI saa laittaa jotain nippeliä, niin pitääkö säännöt muuttaa aina sen mukaan mitä suurin osa tekee säännöistä piittaamatta...
Sama oli penkin kiinityksissä.. Monella oli sääntökirjan vastaiset kiinnitykset, niin muutettiin säännöt niillekin sopiviksi.
Ja koitettiinhan sitä kinuta Cortiinoihinkin Historikin puolelle jotain erivapautta saada käyttää luokituksen vastaista vaihteistoa, kun sillä kuitenkin kaikki olivat ajaneet... Onneksi se ei mennyt läpi!
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
- 00SEven
- Viestit: 16
- Liittynyt: 16.10.2008 00:00
Niin noi historiikin säännöt kirjoittettiin "silloin ennen". Joten niitä ei pystytä enää muuttamaan, niin kuin näitä muiden luokkien tuuliviiri sääntöjä.mikahele kirjoitti:Mutta onneksi Akk:lla on tapana olla kilpailioiden puollela. Eli kun joka toisessa strletissa on jonkin muun auto navat, niin ne muuttaa kyllä säännöt sopiviksi. Eli kun ei pystytä valvomaan, niin tehdään säännöt sopiviksi...
Aika käsittämätöntä touhua. Jos johonkin autoon EI saa laittaa jotain nippeliä, niin pitääkö säännöt muuttaa aina sen mukaan mitä suurin osa tekee säännöistä piittaamatta...
Sama oli penkin kiinityksissä.. Monella oli sääntökirjan vastaiset kiinnitykset, niin muutettiin säännöt niillekin sopiviksi.
Ja koitettiinhan sitä kinuta Cortiinoihinkin Historikin puolelle jotain erivapautta saada käyttää luokituksen vastaista vaihteistoa, kun sillä kuitenkin kaikki olivat ajaneet... Onneksi se ei mennyt läpi!
Anteeksi offtopic
- Samikaze
- Yleinen

- Viestit: 174
- Liittynyt: 04.09.2004 00:00
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
omissa vehkeissä ollu ollu bensalinjat alumiiniputkee ja helmiliittimillä sit läpiviennit paloseinissä, en muista merkkiä mutta mustaks eloksoitua ja taipu kurttaantumatta mukavasti lattioille...
jarruputket kaikki ollu teräspunoksella, istuu aina nätisti ja ei tartte ravata tekemässä päitä, tuostakin joku ammamies kiskasee koripallon kokosen herneen nenään mutta eipä oo mun siron nro.50 kengän alla tuntenu eroa polkimesta
jarruputket kaikki ollu teräspunoksella, istuu aina nätisti ja ei tartte ravata tekemässä päitä, tuostakin joku ammamies kiskasee koripallon kokosen herneen nenään mutta eipä oo mun siron nro.50 kengän alla tuntenu eroa polkimesta
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Olisko Goodridge Hardline?Samikaze kirjoitti:omissa vehkeissä ollu ollu bensalinjat alumiiniputkee ja helmiliittimillä sit läpiviennit paloseinissä, en muista merkkiä mutta mustaks eloksoitua ja taipu kurttaantumatta mukavasti lattioille...
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)