Suomen F-/Ruotsin H-ryhmän säännöistä

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
Fred
Viestit: 16
Liittynyt: 24.06.2004 00:00

Suomen F-/Ruotsin H-ryhmän säännöistä

Viesti Kirjoittaja Fred » 01.07.2004 11:51

Täällä netissä on spekuloitu ajatuksella Suomen ja Ruotsin F/H-ryhmien ajattamisesta yhteisissä kilpailuissa,jopa ikäänkuin maaotteluna,joka sinällään on ideana aivan loistava,mutta toteutuakseen vaatii kyllä aika lailla viilaamista yhteisten pelisääntöjen aikaansaamiseksi.Olen listannut tähän aivan satunnaisessa järjestyksessä muutamia eroavaisuuksia em.ryhmien ja maiden sääntöjen ja kilpailujen välillä.Yksinkertaisinta tosin olisi Suomessakin ottaa Ruotsista mallia,jossa,ainakin oman tietoni mukaan,on ulkomaalaisen mahdollista kilpailla kansallisessa H-ryhmässä autolla joka täyttää oman maansa kansalliset säännöt.Sääntö on kai tehty lähinnä norjalaisia varten,jotka aika ahkerasti kilpailevatkin läntisessä Ruotsissa,mutta mahdollistaa myös näinollen kaikilla Suomen F-ryhmän autoilla kilpailemisen.Ruotsin H-ryhmän säännöt tosin ovat jo niin paljon vapaammat kuin Suomen vastaavat,ettei ilman tätä sääntöäkään esteitä juurikaan ole,ainoastaan puskurit pitää olla paikallaan ja autoista mieleen ei tule kuin Escort Cossu,jota Ruotsissa ei ole takavetoisena luokiteltu. Lisäksi desibeliraja ainakin tuntuu hieman pienemmältä,varma tosin en siitä ole,ja rengassäännöt ovat vähän erilaiset.
Mutta sitten toisinpäin,eli mikä on Ruotsissa sallittua,mutta Suomessa ei:ensinnäkin sekventionaalivaihteisto,joita nykyisin on lähes kaikissa ns.terävimmissä autoissa merkkiin ja vetotapaan katsomatta.Toiseksi pitempi-iskuiset kampiakselit,joita on luokiteltu ainakin mm:Ford Escort 2,3l,Opel Ascona/Manta 2,4l,VW Golf II 2,0l(mutta vain8V,16V=1,8l),Volvo 940 2,5l ja kaikkiin Volvoihin tietenkin myös Evo-kansi.Myöskin autojen keventäminen on hieman enemmän sallittua,mm.ainakin etu-ja takaluukkujen osalta.(painorajoja en nyt kylläkään tähän hätään muista).Vielä eräs pieni ja näkyvä,vaikkakin täysin toisarvoinen seikka vauhdin suhteen ,on ilmanottoaukot katolla tehdasautojen tapaan ja joita Ruotsissa käytetään todella paljon.On myös automalleja joita suomen F-ryhmässä ei sallita,eli mm:Volvo 940 tulikin jo mainittua,samoin Volvo 740,Toyota Corolla 2,0 16V etuveto ns."väyrys"korisena,Opel Corsa B 2,0 16V,Seat Ibiza 2,0 16V,Golf III ja Opel Astra(jotka ensi vuonna jo meilläkin),BMW 300 Compact lähestulkoon kaikilla moottoreilla 2,0-3,0 välillä,Escort BDA (eli BDG),Opel Ascona/Manta 400,Porsche 911,Mazda RX-7.Lisäksi SuperCupissa(=paikallinen F-Cup)saa ajaa myös mm.A-ryhmän Saab 9-3 Turbo Etanol-autolla,joka yli 300 hv tehoisena on tosi nopea,vaikkei penkalle siltä tunnukaan(mm.talvella Ludvikassa Supercupissa 2WD voitto),sekä kaikilla Kit-Careilla,myös Super 1600:lla.Niin,F-Cupin vastinehan Ruotsissa on siis SuperCup,jossa luokkajakoa ei ole kuutiotilavuuden mukaan,ainoastaan luokat 2WD ja 4WD jaettuina yleiseen ja junnuihin eli A-förare,B-förare ja C-förare.(miksei muuten Suomessakin voitaisi luopua hämäävistä juniori-sanoista vaan muuttaa ne luokiksi A-kuljettajat,B-kuljettajat ja C-kuljettajat?) 4WD H-ryhmän kansallinen luokka onkin sitten ihan oma luku sinänsä,ja siitä riittäisi mietteitä ja kirjoitettavaa paljonkin,mutta en nyt puutu siihen.Totean vain että on sääli ettei sellaista vaan tunnuta saavan tänne Suomeen jossa kaiken pitää olla kansainvälistä jo junioritasolta alkaen.Mutta vielä vähän asiaan,eli itse kilpailuihin:Ruotsissa on pikkuhiljaa jo lähes kokonaan siirrytty ajamaan järjestäjien(=Gunnar Barthin tekemistä)nuoteista,joten on epävarmaa,olisivatko sikäläiset vetomiehet vielä valmiita lähtemään pimeään kisaan Suomeen;mene ja tiedä.Ja taas vastaavasti toisinpäin:jos ja kun täältä lähtee lahden yli ajamaan järjestäjien nuoteista,joutuu kyllä aluksi antamaan tasoitusta muutaman kisan verran,ennenkuin niihin tottuu ja oppii luottamaan(omakohtaista kokemustakin on,ajoin nimittäin itse em.nuoteilla 0-autona Enköpingissä keväällä -96,ja voin sanoa että olin aluksi tosi pihalla ja ihan vähän jyvälle aloin päästä vasta parilla viimeisellä pätkällä).No jotkut oppii tietenkin nopeammin kuin toiset. Anyway,tuossa oli siis joitain sekalaisia poimintoja tietämistäni eroavaisuuksista maidemme välillä. Paljon muutakin ihan varmasti löytyy,mutta toivottavasti edes joku tästä jotain viisastui,varsinkin jos on aikeissa lähteä kilpailemaanRuotsiin.Ja tärkeintähän kilpailussa ei tietenkään ole pelkkä voitto,vaan ylivoimainen voitto,vai mitä?

Avatar
Nikey
KV
KV
Viestit: 535
Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Nikey » 01.07.2004 13:45

Ton tekstin olis voinu jakaa muutamaan kappaleeseen, mut kiitti vaan vaivannäöstä.

Vastaa Viestiin